Kontrollrummet

Nybörjargitarr

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hedblom

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
    • Hedblom.nu
Hallå alla glada!

Jag har lyckats fått ett jobb som gitarrlärare för nybörjare, och behöver tips på hur jag på bästa sätt kan lägga upp undervisningen.
Sedan behöver jag tillgång till bra material, gärna på nätet. Har funderat på att köpa, men det känns lite fel att kopiera en billig bok,
och i den här kursen är det inte tänkt att man ska behöva köpa böcker.

Eleverna är omkring 7 år, så jag är lite kluven till hur allt ska läggas upp.
Ska jag gå på ackord, lära noter, skalor, improvisering?
Det bör vara roligt, enkelt och ändå ge färdigheter på just gitarr.

Tacksam för snabba, kreativa svar  :P

www.hedblom.nu

Kristoffer Hedblom på Spotify


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
el gurka eller nylon akke ? deras fingrar tål inte så mycket
så det kommer bli mycket aj det gör ont i fingrarna  :D
men men
gör fördiga inspelningar så de kan musicera på engång där kompet kan göra två toner intressant
och kul
låt det ta tid och smyg in fakta för först och främst är det spelglädjen som ska peppas
lycka till
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Och hur fick du det jobbet? Skulle aldrig anställt någon som inte ens vet hur man ska lägga upp det.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


DåligtGehör

  • Gäst
Citera
Ska jag gå på ackord, lära noter, skalor, improvisering?

Är det i grupp eller individuellt? Om det är i grupp får man nog tänka på att de som vill minst eller har svårast för sig, kommer att sätta ribban om man inte själv är bra på att hantera sådana situationer. Klart att det går att hantera men det kräver lite planering och lyhördhet.

Varje grupp/individ är nog lite speciell i vad de vill. Kanske några vill spela ackord och sjunga, någon vill spela fina melodier osv. Visserligen har inte alla klara bilder av vad de vill, men man kan nog inte bara planera en hel termin och tro att man kan följa det till punkt och pricka.

Själv skulle jag nog förbereda enkla låtar att sjunga och spela ackord till som första punkt. Men rätt snart börja med enkla melodier för att först när dessa är introducerade visa den bakomliggande skalan och elementär teori om den. När den är bekant så skulle jag snart föröka få dem att skapa enkla och korta små melodier baserat på skalan. Dessa melodier kan skrivas ner och senare harmoniseras på enklast möjliga sätt - vilket då förklaras (när i tiden ?). Parrallellt med detta skulle ackordspel och låtar fortgå. Jag skulle även rätt snart börja med enkla rytmövningar (utan gitarr) baserat på notvärden som en förberedelse till mer komplett notförståelse - vilket jag nog skulle vänta med till termin 2. Rytmövningar då i ett relativt kort block.

Mao skulle jag alltså idealt vilja ha med en hel del av de bitar som gör en mer komplett som musikutövare - kompa (sjunga), skapa melodier & harmonisera, notläsning och rytmförståelse. Men jag skulle då och då höra med dem vad det trivs bäst med och var det vill lägga tyngdpunkten. Dock inte vara främmande för att kunna motivera även det lite "tråkiga" i rimliga portioner.



Utloggad Hedblom

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
    • Hedblom.nu
Odrörir Givetvis vet jag hur jag kan lägga upp det på klassiskt sätt med att nöta noter och tråkiga låtar som ingen vill spela. Det är bara att utgå i från den klassiska gitarrboken men eftersom att jag fått fria händer vill jag inte göra det.

Har för övrigt också en plan som jag tycker är bra som jag delat med mig, men det betyder inte för den sakens skull att den inte går att förbättra?

DåligtGehör och Guran  Tusen tack för era tips.. Det är ungefär som jag har tänkt, men med lite änringar som faktiskt verkar riktigt bra :) Ska skriva ut det ni skrivit och sammanfatta det i lektioner :)
« Senast ändrad: 08.10.2009, 20:00:18 by Hedblom »
www.hedblom.nu

Kristoffer Hedblom på Spotify


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
först och främst är det spelglädjen som ska peppas

Word, Guran!!
Hur många kassa musiklärare har inte dödat all entusiasm genom att försöka nöta in tråkigheter.. det är oerhört viktigt att det är roligt. Gör det till en lek. Låt dom skapa enkla melodier med Din hjälp & spela tillsammans..
Den teoretiska kunskapen kan komma efterhand...

Lycka till!
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez