Kontrollrummet

Hogge - "Aldrig Mer"

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Tack Egghuvud... Va kul att Du tar Dig tid att analysera detta...
Jag försöker hitta min stil.. Svenska är något som jag förmodligen kommer att fortsätta med. Vad gäller musikstil så vete 17.. Vi får se vart det bär iväg år för håll..
 :rolleyes:

Jag förstår att det finns mycket kvar att göra på denna och jag ska absolut fila lite till. Men en sådan tekniker som de flesta är här på KR kommer jag aldrig att bli.. Jag vill få till sköna låtar som presenteras på ett hyfsat sätt (det duger liksom) och skulle jag nån gång få till några låtar som känns jäääääkligt bra och spännande, ja då kommer jag att ta hjälp med allt rattande..
Jag saknar tyvärr det där riktiga intresset för att skruva. Inte heller har jag den lyssningsutrustning som krävs..

Men saker som absolut ska rättas till är sången. Den ska komma mer naturligt. Jag ska även se över varje instrument igen, så lite bättre än såhär ska det förhoppningsvis bli..

Sådär kan jag också känna. Jag är egenligen inte intresserad av att skruva, jag vill göra musik, men man lär jus ig saker heola tiden ju mer man jobbar med det så det är kalrt att det kommer att bli bättre.  :)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjabba Hogge.

Inte förfasas nu då jag sitter vid min lyssning  :D

Skämta ba.Jag tycker att detta håller för färdiga.Risken är att du fastnar i den musikaliska kreativiteten och det är förödande - "been there done that",som dom säger over there..Släpp denna och kasta dig över nästa alster.
Bra tips har du fått i denna tråd om inspelning och vissa mixtips och det tar du med dig till nästa låt.Din utvecklings kurva pekar brant uppåt avseende mixning och inspelning,vilket jag ser som det viktigaste.
Att kunna ta till sig och samtidigt utvecklas,jag tycker du är ett levande bevis på det.

Lite om mixen:
Hur jag än lyssnar/letar så hittar jag inga frekvenskrockar eller ojämt inställda nivåer i låten.
Alla instrument hörs klart och tydligt.Jag tycker du har nyttjat frekvens spektrat fint i denna mix.När det gäller liret och inspelnings tekniken,visst där finns det lite.Men sånt kan man alltid ta om då man är i bättre form eller fått större kunskap på sina instrument inspelnings och lirmässigt.Hur som helst,vi är bara människor och musiken skall kännas kul och allas färdigheter på sina instrument skall respekteras.Jag tycker du lirar bra och dina mixnings kunskaper - dom klättrar snabbt uppåt.Jizes,jag har låtar på färdiga som inte är i närheten av denna mix eller lir för den delen.Ser dom som ett bevis på min utvecklings kurva om någon skulle få för sig att dra fram dom i ljuset.Helt riktigt får man på pälsen ibland här,sånt gör också att man utvecklas - bara ryggdunkningar ger inte så mycket.Så,summa sumarum:

Kör så det ryker och upp med låten på färdiga.

Mike


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Sådär kan jag också känna. Jag är egenligen inte intresserad av att skruva, jag vill göra musik, men man lär jus ig saker heola tiden ju mer man jobbar med det så det är kalrt att det kommer att bli bättre.  :)

Precis.. Så tror jag också, men jag saknar liksom tålamodet.. Klarar inte av att "mecka" för länge på samma låt.. Men så fort jag fått ihop 15 låtar så har H-Mike lovat att mixa & mastra rubbet.. Minns jag inte helt fel så pratade han också om att sponsra såväl ett skivsläpp som nya digitaltrummor till mig..
 :P :lol:

Skämt och sido - jag tror att jag lär mig lite mer för varje låt.. Vi får se hur nästa låter..
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Tjabba Hogge.
Inte förfasas nu då jag sitter vid min lyssning  :D

Skämta ba. Jag tycker att detta håller för färdiga.Risken är att du fastnar i den musikaliska kreativiteten och det är förödande - "been there done that",som dom säger over there..Släpp denna och kasta dig över nästa alster.
>> Där sa Du ett sant ord.. Jag tröttnar oerhört fort på att försöka mixa till låtarna.. Men vad jag däremot ska jobba vidare på är själva lirandet/sjungandet.. Dels för att jag använde en akustisk gitarr (el-guran var trasig) som jag var väldigt ovan vid. Så gitarrspelet kan förbättras. Samma sak gäller andra delar, men kanske mest också sången.. Inser att det blir svårt att få flyt i sången när man stårvid micken och försöker tyda "klottret" man skrev ner några minuter innan.

Bra tips har du fått i denna tråd om inspelning och vissa mixtips och det tar du med dig till nästa låt.Din utvecklings kurva pekar brant uppåt avseende mixning och inspelning,vilket jag ser som det viktigaste. Att kunna ta till sig och samtidigt utvecklas,jag tycker du är ett levande bevis på det.
>> Det där var väldigt snällt sagt - TACK! Tyvärr anar jag att det är mer tur (och bra gratispluggar) än skicklighet. Men visst har jag lärt mig massor här på KR.. Saer jag aldrig hade tänkt på annars..

Lite om mixen: Hur jag än lyssnar/letar så hittar jag inga frekvenskrockar eller ojämt inställda nivåer i låten.
Alla instrument hörs klart och tydligt.Jag tycker du har nyttjat frekvens spektrat fint i denna mix.

>> Fantastiskt.. Men eftersom jag inte fattar ett "jota" av det där så måste jag nog erkänna att det är ren tur.. Gratispluggen "BootEQmkII" är ju den som skött det mesta i min mix.. En fantastisk liten plugg.

När det gäller liret och inspelnings tekniken,visst där finns det lite.Men sånt kan man alltid ta om då man är i bättre form eller fått större kunskap på sina instrument inspelnings och lirmässigt.
>> Precis.. Jag varnadeju också för detta då jag startade tråden - att jag bara kört in allt, utan några tankar på kvalitet.. Men som sagt, det kommer, förhoppningsvis i alla fall, att förbättras!

Hur som helst,vi är bara människor och musiken skall kännas kul och allas färdigheter på sina instrument skall respekteras.
>> Word!

Jag tycker du lirar bra och dina mixnings kunskaper - dom klättrar snabbt uppåt. Jizes,jag har låtar på färdiga som inte är i närheten av denna mix eller lir för den delen.Ser dom som ett bevis på min utvecklings kurva om någon skulle få för sig att dra fram dom i ljuset. Helt riktigt får man på pälsen ibland här,sånt gör också att man utvecklas - bara ryggdunkningar ger inte så mycket.Så,summa sumarum:
>> Tack Mike. Du är alltför vänlig, men också en stor inspirationskälla.. Och precis som Du säger så är konstruktiv kritik det bästa... Bara kritik är trist, men att få förbättringsförslag och tips på hur man tar sig dit från duktiga människor är vansinnigt skoj..

Kör så det ryker och upp med låten på färdiga.
>> Återigen ett stort tack! Trots att Din uppmaning gör mig väldans glad (det bara spritter i kroppen  :P ) så ska jag nog ta ett varv till men åtminstone sången innan den läggs upp på färdiga.. Jag är orolig att jag kanske överger den då den väl hamnar på färdiga??
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad jugas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
tjenare...vill bara säga att jag tycker det här är en jäkligt fin låt...du har en speciell ton o stämning i dina låtar som jag gillar...vackert o personligt...

vill också instämma i vad som sagts ang hur mycket krut man ska lägga på mixning resp att få ner låtidéer...att kreativ lust måste få vara viktigare än teknisk prestation/perfektion......

sen kan ju mixning också vara både kreativt o lustfyllt....

försöker bara säga att det är OK att inte vara så intresserad av mixning... :)


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
tjenare...vill bara säga att jag tycker det här är en jäkligt fin låt...du har en speciell ton o stämning i dina låtar som jag gillar...vackert o personligt...

vill också instämma i vad som sagts ang hur mycket krut man ska lägga på mixning resp att få ner låtidéer...att kreativ lust måste få vara viktigare än teknisk prestation/perfektion......

sen kan ju mixning också vara både kreativt o lustfyllt....

försöker bara säga att det är OK att inte vara så intresserad av mixning... :)

Tack Jugas - oerhört glad blir jag..   :wub:
Att jag inte har samma intresse för mixkonsten som många andra här, det är ju rätt uppenbart. Men jag är ändå jag givetvis glad att så många vill utbilda mig och det är lika kul varje gång jag tycker mig se en förbättring.. Men att lägga ner timme efter timme på att hitta rätt ljud på en baskagge är inte min grej..

Vad jag vill få fram är en låt som folk gillar. Jag vill också kunna spela mina instrument på ett vettigt sätt (denna är lite väl slarvigt inspelad på sina ställen) och få fram en sång som jag är nöjd med.. Och som sagt - här återstår en del arbete. Men i huvudsak är jag jättenöjd med "Aldrig Mer".

"försöker bara säga att det är OK att inte vara så intresserad av mixning"
Tack.. Äntligen.. 
:P :lol:

Näedå. Det finns några till som (försiktigt) antytt just detta.. H-Mike är (som Du säkert vet) outröttlig.. Han jobbar och jobbar för att utbilda mig, trots bristande elevämne.. ;)
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Också kör man alltid en bump för att komma före flyttningen(halvfärdiga) i listan :)

Ser ju bättre ut liksom  :D

Mike


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Öhhh.. Bump?? Vad är det?
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Öhhh.. Bump?? Vad är det?

Ja första sidan är ju ett kärt barn och det är där man syns bäst..Så vi brukar kalla det för BUMP när man vill ha fler kommentarer typ.Man hamnar ju högst upp med en BUMP..Sen är det alltid bra att komma ifrån delningen från halvfärdiga,därav min bump..

Sen har Equality myntat ett skönt uttryck: "Alle man till bumparna",vilket betyder det jag skrev ovan..Mera kommentarer.

Lite OT:
Såg att du funderade på Sennheizer HD280 Pro(lurar),bra köp.Funkar kanon till inspelning då dom är väldigt tättslutande,en av marknadens bästa enligt de tester jag läst.Däremot är dom jobbiga att mixa i..Man blir rätt trött i skallen.Jag brukar korslyssna mellan dom och mina monitorer och ett par billiga lurar - Sennheizer 202..De senare har kraftig bas återgivning vilket gör att jag har full täckning frekvens mässigt kompletterat med de andra lurarna som är lite snåla i basen..

Edit: Fixade stavningen på Sennheizer..

Rock on mate

Mike
« Senast ändrad: 09.10.2009, 10:33:50 by Harmonica mike »


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Haha.. OK.. Tack!
Jomen så mycket har jag förstått att "rubriksidan" är eftertraktad, för det är ju alltid kul med kommentarer.. "BUMP" heter det alltså.. Man kär sig nåt nytt varje dag  :D

Vad gäller lurarna. Jag har tre rejäla budgetlurar som alla låter mer eller mindre illa.. De jag nyttjar mest är ett par SENNHEISER HD 201.. Är det nåt liknande Dina 202 kanske?? Det största problemet är att de läcker som ett såll, men sen är det också rätt taskigt ljud.

Det märkliga är att det jag mixat i UX2:an låter rätt bra i de lurarna, typ "Allt är över", medan de två låtar jag gjort med Saffirkortet låter extremt basfattigt och skramligt??

Du får gärna jämföra (om det inte är för mycket besvär) dessa båda så jag får nån typ av referens..

"Allt Är Över"
[mp3=200,20,0,]http://www.neldehof.se/music/Allt_ar_over.mp3[/mp3]
"Sicko"
[mp3=200,20,0,]http://www.neldehof.se/music/Sicko.mp3[/mp3]

Hur som helst så beställer jag ett par SENNHEISER HD-280 PRO under dagen..


HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Faen!

Jag hade skrivit ett fullt A4:a om de båda exemplen,men så laggar internet ut.Lite stressigt nu då jag skall iväg på middag strax..Men köp Sennhizer 280 hd pro lurarna,du blir inte besviken.
Dom är ju lite tungrodda vid mixning pga. sin täthet och något basfattiga,så har du ett par budget lurar som basar ordentligt är du rätt bra rustad.Det vanliga är att man mixar i ett par öppna eller halvslutna lurar..Budget avgör ju för de flesta hobby pulare dock,man kan inte köpa allt..Så ditt val funkar bra.

Monitorer är annars ett mycket bra komplement men kräver lite av rummet du mixar i,typ basfällor och dylikt.Man klarar sig långt med ett par bra lurar.Och köper du samma som mig så snackar vi samma språk i fortsättningen  :)

Mike


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Faen!
Jag hade skrivit ett fullt A4:a om de båda exemplen,men så laggar internet ut.

Mike

Nämen aj aj aj... Åhhh.. Hade velat läsa det där... Men tack i alla fall. Diu kanske kan göra en kort sammanfattning någon gång..

Vad gäller lurarna så beställer jag dom i helgen. Mixlurar får jag fixa efterhand.. Monitorer ska jag ha så småningom, men först måste jag få ett jobb alt. hitta något jag kan sälja..
 :P

Trevlig fest på Dig..
(Min fru är rätt irriterad just nu eftersom vi också ska ha fest och här sitter jag  :lol:)
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


asti

  • Gäst
Fin låt med fin text! Gillar bäst de lugna partierna där din röst i vibratolägena påminner om Freddie Wadling!
När de "ösigare" partierna kommer hade man önskat lite mer tryck/dynamik, det tror jag hade förstärkt!
Nu blir det liksom ingen skillnad i dynamiken på "vers" och "refräng".
Du sjunger med inlevelse och det är en bra låt!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
"Allt är över"-mixen har en helt annan närhet som är att föredra jämfört med "sicko"-mixen - men det måste bero på något helt annat än att du har olika ljudkort.

Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Fin låt med fin text! Gillar bäst de lugna partierna där din röst i vibratolägena påminner om Freddie Wadling!
När de "ösigare" partierna kommer hade man önskat lite mer tryck/dynamik, det tror jag hade förstärkt!
Nu blir det liksom ingen skillnad i dynamiken på "vers" och "refräng".
Du sjunger med inlevelse och det är en bra låt!

Tack Asti.. Va kul att Du tycker om det.. Jätteskoj verkligen..
Hur man får mer tryck/dynamik vet jag tyvär inte. Men det är absolut något jag också skulle vilja ha.. Men når inte dit tyvärr..
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
"Allt är över"-mixen har en helt annan närhet som är att föredra jämfört med "sicko"-mixen - men det måste bero på något helt annat än att du har olika ljudkort.

Eko

Tack för att Du tog Dig tid EKO.. Jag har ingen aning om vad detta beror på heller.. Hmmppfff
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Faen!

Jag hade skrivit ett fullt A4:a om de båda exemplen,men så laggar internet ut.Lite stressigt nu då jag skall iväg på middag strax..Men köp Sennhizer 280 hd pro lurarna,du blir inte besviken.
Dom är ju lite tungrodda vid mixning pga. sin täthet och något basfattiga,så har du ett par budget lurar som basar ordentligt är du rätt bra rustad.Det vanliga är att man mixar i ett par öppna eller halvslutna lurar..Budget avgör ju för de flesta hobby pulare dock,man kan inte köpa allt..Så ditt val funkar bra.

Monitorer är annars ett mycket bra komplement men kräver lite av rummet du mixar i,typ basfällor och dylikt.Man klarar sig långt med ett par bra lurar.Och köper du samma som mig så snackar vi samma språk i fortsättningen  :)

Mike

Det råkar inte vara så att Du just nu jobbar på en liten sammanfattning av detta?? Hade varit spännande att höra Dina åsikter!!
 :rolleyes:
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Har försökt få lite mer tryck på refrängen, men är rädd för att det kanske blev lite för grötigt? Hur låter det hos Er som har bättre lyssningsutrustning?

För Er som inte vill backa tillbaka:
[mp3=200,20,0,]http://www.neldehof.se/music/Aldrig_mer.mp3[/mp3]
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez