Kontrollrummet

Asti & CPG - Writing on the wall

gäst · 24 · 3338

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

asti

  • Gäst
CPG hörde av sig till mig och ville göra ett colab och eftersom vi upptäckte att vi hade väldigt mycket gemensamt spelade vi in detta tillsammans.  :)
Det blev något som ska föreställa tre minuter 60-talspop med mycket Beatlesinfluenser. (Känns det igen?  :rolleyes:) Eftersom jag bara sjunger på skånska så får CPG sköta sången,
men jag har hjälpt till i kören! Texten har CPG gjort och det är väl inget jag gillar speciellt, men vad kan man begära av en 26-årig kille....? :rolleyes:
Ska försöka övertala honom att göra en lugnare, mer akustisk låt med sång på skånska om vi gör något mer colab framöver!  :)

Låttitel: Writing on the wall
Artist: Asti & CPG
Text & musik: CPG
Sång: CPG & Asti (kör)
Låtlängd: 3:00
« Senast ändrad: 15.04.2011, 16:49:20 by asti »


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
hahaha :D

SKitbra sjunget CPG. :lol: Låten verkar schysst! Får lyssna fler gånger och kanske återkomma!

Nämen bra med personlighetskluvna medlemmar :)

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Schysst, låter bra detta Asti och CPG, ni får nog fortsätta samarbeta Asti ;)
Dock är det något med trummorna som irriterar, är det samma loop(ar) kanske? :)
Sen är puk o virvelslagen utspridda som fallfrukt under ett höstträd.
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


asti

  • Gäst
hahaha :D

SKitbra sjunget CPG. :lol: Låten verkar schysst! Får lyssna fler gånger och kanske återkomma!

Nämen bra med personlighetskluvna medlemmar :)



CPG hälsar att han är glad att sången gillas! "Nice" eller nåt så´nt tror jag han uttryckte det!  :)
Menar du att det finns personlighetskluvna medlemmar på KR? Det hade jag ingen aning om!
Men det är ju klart en fördel om man ska sjunga flerstämmigt!  :)
Tack för lyssning och kommentar och välkommen tillbaka!
/Asti


asti

  • Gäst
Schysst, låter bra detta Asti och CPG, ni får nog fortsätta samarbeta Asti ;)
Dock är det något med trummorna som irriterar, är det samma loop(ar) kanske? :)
Sen är puk o virvelslagen utspridda som fallfrukt under ett höstträd.


Kul att du gillar samarbetet! Vi kommer väldigt bra överens - trots åldersskillnaden och lite språkförbistring!  :unsure:
Ja, jag är rädd för det! Jag har lyssnat på låten ca 50 gånger och det verkar vara samma loopar varje gång!  :wacko: :)
Skämt åsido, det ska inte vara så mycket återkommande loopar, men dom är nog rätt lika en del av dom.
"Utspridda som fallfrukt under ett höstträd" - här har jag gått och slängt fallfrukt hela hösten från våra äppelträd utan
att själv komma på denna suveräna textrad! Tack för det! Får kanske se över och rensa en del i "puk och virvelträsket"!  :)
Tack för lyssning och förslag till förbättring! CPG ropar "Thnx mannen" bakom Fender-Stratan!  B)
/Asti


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 392
    • Visa profil
    • SoundClick
 :lol:  Satt här och saknade både asti och CPG. Och så dyker ni bara upp så där i ett fint colab.  :D Vågar man förresten spörja om vad förkortningen står för? Tycker att du (ni) lyckas fånga 60-talsnerven runt Carnaby Street fint i denna och i föregående projekt, gitarroutrot hade kunnat vara Harrisons rakt av. Elegant och sofistikerat precis som The Rutles Tragical History Tour.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


asti

  • Gäst
:lol:  Satt här och saknade både asti och CPG. Och så dyker ni bara upp så där i ett fint colab.  :D Vågar man förresten spörja om vad förkortningen står för? Tycker att du (ni) lyckas fånga 60-talsnerven runt Carnaby Street fint i denna och i föregående projekt, gitarroutrot hade kunnat vara Harrisons rakt av. Elegant och sofistikerat precis som The Rutles Tragical History Tour.
Javisst, du får gärna fråga vad förkortningen står för! Inga som helst problem!  B)
CPG har lite svårt att släppa det här med 60-talet och Beatles, vilket ju hade varit mer naturligt om det gällt mig, som växte upp med 60-talet och Beatles!  :)
Men jag har gett mig tusan på att jag ska få med honom på en riktig "Afzelius"-dänga med dragspel och allt! Får väl passa på när han är lagom drogad, men
det går nog åt en hel del öl innan han börjar sjunga på skånska är jag rädd för.....?  :)
Inte värt att han får läsa det här med "Harrisons rakt av", då blir han odräglig och då får man väl fortsätta göra så´nt här för all framtid!  :P
Måste ta och kolla det här med Rutles - tror att jag har sett det en gång i tiden, men är lite osäker!
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
 :lol:
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 392
    • Visa profil
    • SoundClick


Festligt hur de klockrent parodierade Beatles alla musikaliska faser.
« Senast ändrad: 04.11.2009, 20:28:27 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


asti

  • Gäst


Festligt hur de klockrent parodierade Beatles alla musikaliska faser.

Hade faktiskt inte sett mycket av detta tidigare! Suveränt bra gjort! "Pre-fab four", "Can´t buy me lunch"!  :D


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Bra med ett nytt colab. Men jag tycker att det låter lite slamrigt på nåt vis. Ska det vara så? Du sa att jag hade för mycket reverb på min hm.. hur mycket har du (ni) då?
Fast låten är bra så missförstå mig rätt.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


asti

  • Gäst
Bra med ett nytt colab. Men jag tycker att det låter lite slamrigt på nåt vis. Ska det vara så? Du sa att jag hade för mycket reverb på min hm.. hur mycket har du (ni) då?
Fast låten är bra så missförstå mig rätt.
Mixen kanske blev lite slamrig....? Tanken var väl att det ska vara ganska rent, men lite slammer kanske passar i en så´n här låt.....?
CPG var på POD:en och skruvade så fort jag vände ryggen till!  :wacko: :)
Jag har faktiskt inte speciellt mycket reverb på sången, men den är ju dubbad (till engelska  :)), så det är kanske den effekten som låter lite reverbaktig..?  :unsure:
Intressanta synpunkter - får kolla över mixen och sången! Tack för lyssning och tips!
/Asti


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Bra vore det att bygga upp något inför svängen 76 sekunder in i låten "I never noticed that the lights had changed", endera något som pumpar upp allt till en pompös refräng, eller... kanske rent av telefon/megafon-röst på den delen av texten.

Skönt att se att ni samarbetar och bra att vi får ta del av samarbetet!

Jag gillar soundet! Låten skulle egentligen också kunna gå liite snabbare men men...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Återigen skön låt.....
Jag tänkte på det tidigare upplevda slamret - vad det kan bestå i, och har efter ytterligare lyssning kunnat konstatera att det består nästan uteslutande av sångljudet som jag upplever är för mycket på... Har du någon pluggin där av något slag? Din vanligen sköna röst breakar liksom kan inte förklara det bättre. Skulle vilja ha en mjukare framtoning på voicen så tror jag resten löser sig - men vad vet jag - skön låt i alla fall om jag nu inte sagt det förut - jo det hade jag visst!
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


asti

  • Gäst
Bra vore det att bygga upp något inför svängen 76 sekunder in i låten "I never noticed that the lights had changed", endera något som pumpar upp allt till en pompös refräng, eller... kanske rent av telefon/megafon-röst på den delen av texten.

Skönt att se att ni samarbetar och bra att vi får ta del av samarbetet!

Jag gillar soundet! Låten skulle egentligen också kunna gå liite snabbare men men...

Ja, jag funderade lite på det också - att förstärka "refrängen" med t.ex stråkar, eller köra en extratakt i slutet av versen för att liksom "ta sats" inför refrängen!
Ska se om jag kan hitta en bra lösning på det.
Telefon/megafon-röst är jag mer tveksam till.
Tempot gjorde jag medvetet släpigt - jag vill nog ha kvar det så!
Kul att du gillar soundet och tack för konstruktiva kommentarer!
/Asti


asti

  • Gäst
Återigen skön låt.....
Jag tänkte på det tidigare upplevda slamret - vad det kan bestå i, och har efter ytterligare lyssning kunnat konstatera att det består nästan uteslutande av sångljudet som jag upplever är för mycket på... Har du någon pluggin där av något slag? Din vanligen sköna röst breakar liksom kan inte förklara det bättre. Skulle vilja ha en mjukare framtoning på voicen så tror jag resten löser sig - men vad vet jag - skön låt i alla fall om jag nu inte sagt det förut - jo det hade jag visst!

Slamret kanske beror på att CPG inte kan sitta still utan far omkring bland instrument och elapparater hela tiden!  :)
Nej, jag använder ingen speciell plug-in på sången, utan jag kör den som vanligt genom en Focusrite Trackmaster preamp
och en TC Electronic M300 reverb/delay-enhet. I de här "cpg-låtarna" har jag dessutom eq:at sången ca +3 db vid 3000 Hz och 8500 Hz,
samt -3 db vid 125 Hz just för att få lite "gällare" röst! Men det är kanske så att det distar på en del ställen? Eller för lite de-esser? Det måste jag kolla upp!
Kul att du orkar lyssna igen och återkomma med analys! Tack för det!
/Asti


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Ja, du har verkligen lyckats fånga vissa av Beatlarnas drag
En del trumfills låter Ringo - kanske något för många
Körerna lite som Abbey Road
Harmonierna
Sången har faktiskt lite av Lennon
Den avslutande gitarren är ju Harrison precis
"I never noticed that life has changed"-partiet gillar jag nog mest
Har eg inte mycket att föreslå till förbättring - kanske att ovanstående parti får lite annan instrumentering än det övriga för att öka dynamiken?


Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


asti

  • Gäst
Ja, du har verkligen lyckats fånga vissa av Beatlarnas drag
En del trumfills låter Ringo - kanske något för många
Körerna lite som Abbey Road
Harmonierna
Sången har faktiskt lite av Lennon
Den avslutande gitarren är ju Harrison precis
"I never noticed that life has changed"-partiet gillar jag nog mest
Har eg inte mycket att föreslå till förbättring - kanske att ovanstående parti får lite annan instrumentering än det övriga för att öka dynamiken?



Tack för det! Tänk om man ändå haft ett uns av Lennons röst - vilka möjligheter i låtarna det skulle skapa! Kanske..... :unsure:
Det är det partiet du nämner jag själv också är mest nöjd med och önskar jag hade fått till lite mer "tryck" där, men inte riktigt lyckats med!
Det där med dynamik är inte lätt - åtminstone inte för mig...... :wacko: :)
Tyvärr tar man nog bort en del av dynamiken genom att använda compress bl.a.
Möjligen kan man förstärka partiet genom att lägga på stråkar eller kanske piano....?
Tack för lyssning och kommentar!
CPG har festat ett par dagar nu och är inte kontaktbar för tillfället, så vi får avvakta med hans kommentarer! Blir väl ända bara "schysst" eller nå´t så´nt!  :)
/Asti


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Efter första lyssningen tycker jag det känns lite rörigt, ostruktuerat.

Vad händer med stråkarna i början? Släpp in dom mer! Kanske finns där men hörs inte

Den här trummogulen Ringo kanske skulle behöva nåt lugnande.

Tamburinen ska inte slå ett slag utan skaka hela tiden, tycker jag.

Vad gäller körena tycker jag det vore mer Beatles att inte bara sjunga oooh, utan med text också, t. ex att svara huvudsången.

Beatles ja, det första jag tyckte var igenkännade var I´m a walros. Sen går det in i nåt annat mer ospecifikt 60-tal. För att sluta med brilliant Harrison-solo. Bravo!  Varför inte lägga det i mitten av låten och lite längre?
« Senast ändrad: 06.11.2009, 20:08:16 by Tokai »


asti

  • Gäst
Efter första lyssningen tycker jag det känns lite rörigt, ostruktuerat.

Vad händer med stråkarna i början? Släpp in dom mer! Kanske finns där men hörs inte

Den här trummogulen Ringo kanske skulle behöva nåt lugnande.

Tamburinen ska inte slå ett slag utan skaka hela tiden, tycker jag.

Vad gäller körena tycker jag det vore mer Beatles att inte bara sjunga oooh, utan med text också, t. ex att svara huvudsången.

Beatles ja, det första jag tyckte var igenkännade var I´m a walros. Sen går det in i nåt annat mer ospecifikt 60-tal. För att sluta med brilliant Harrison-solo. Bravo!  Varför inte lägga det i mitten av låten och lite längre?
Jodå, stråkarna finns där!  :)
Tamburinen har jag lagt på lite extraslag, men det kanske inte blev tillräckligt....?
Ska försöka lugna ner Ringo!  :rolleyes:
Visst kunde körerna få sjunga lite text, det är nog inget dumt förslag!
Solot är gjort för avslutningen, som innehåller lite andra harmonier så det vill jag nog inte ändra! Tycker det är ett typiskt slut!  :)
Inspirationen kommer som du säger framför allt från den perioden med "I am the walrus" och "Strawberry fields forever", som jag tycker är Beatles kanske allra bästa!
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti
« Senast ändrad: 07.11.2009, 15:44:28 by asti »


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Asti & company!
Visst e detta ett snyggt samarbetsalster med många 70-talsingredienser och väldigt bra uppfört. Det jag vill lite såga på är mixen o dynamiken i den. Nu låter det onödigt packat och all snygg arr kommer inte till sin rätt. Tycker låter e värd att ges lite mera "spelrum", ja låten e ju faktiskt riktigt COOL!
Så lite mer tid på mix o mast, förstod att denna låt kanske får ett svenskt textinlägg, får se, väntar på det! Bra jobbat! :)

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


asti

  • Gäst
Tjou Asti & company!
Visst e detta ett snyggt samarbetsalster med många 70-talsingredienser och väldigt bra uppfört. Det jag vill lite såga på är mixen o dynamiken i den. Nu låter det onödigt packat och all snygg arr kommer inte till sin rätt. Tycker låter e värd att ges lite mera "spelrum", ja låten e ju faktiskt riktigt COOL!
Så lite mer tid på mix o mast, förstod att denna låt kanske får ett svenskt textinlägg, får se, väntar på det! Bra jobbat! :)

h.  johan

Du har säkert rätt ang dynamiken, eller rättare sagt bristen på dynamik! Jag tycker det är skitsvårt!  :wacko:
Jag minns att du har påpekat detta i tidigare låtar, men jag vet helt enkelt inte hur jag ska få till det på ett bra sätt!
Någon som har ett bra tips....?  :rolleyes:
Om det låter "packat" pga av dålig mix eller för mycket compression vet jag inte.......jag kan ju panorera spåren lite annorlunda
och experimentera med nivåer och eq för att skilja på och lyfta fram spåren mer.......
Nej, någon svensk text är inte aktuell, möjligen lite text i kördelarna!
Tack för lyssning och tänkvärd kommentar!
/Asti


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Ta och hälsa den här CPG..att det här funkar jättebra..mycket Beatles..som jag verkligen gillar :P

Mera collab :lol:

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


asti

  • Gäst
Ta och hälsa den här CPG..att det här funkar jättebra..mycket Beatles..som jag verkligen gillar :P

Mera collab :lol:

/Marre

Roligt att du tycker att vårat samarbete funkar! Han är lite lynnig den där spolingen och lite vårdslös med mina instrument!  :wacko:
Annars funkar vi bra ihop och har inga större meningsskiljaktigheter!  ;)
Men nu måste det snart vara min tur med ett collab på skånska! Jag vill också sjunga lead och inte bara köra!  :)
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti