Sådär, då kommer jag äntligen till skott, har lyssnat en 3-4 gånger sen de släpptes.
Ganska svårröstat vad gäller tema, vad är 'wall of sound' liksom, jag har nog mest gått på Specterdefinitionen.
Kul att lyssna, bra kvalitet denna gången, alla låtar tycker jag var bra, high-five!
Lite korta reflektioner:
1. Du är livet (Asti) - Nynnar med i refrängen. Påminner om något, just det "Skuggor i skymningen", kanske bara dialekten som spökar till associationerna för mig. Bra låt och bra mixat vad jag kan bedöma.
Tema: jag får bra med väggassociationer men kunde nog krämat på lite till med instrument/reverb. Chans på poäng dock
2. Jakten på skivlingen (Dividend) - Det här hade jag inte väntat mig i en väggfestival, trivsam att lyssna på, hade önskat lite sång eller något mer dock, verkar lite halvfärdig.
Tema: jag hittar inte så mycket vägg här, lite reverb, nja, tyvärr ingen festivalpoäng.
3. You got to relieve Yourself (Eko) - Beatlesvibbar, börjar lovande, skönt släpig, sången är godkänd, men släpar lite emellanåt. Stoppet nära slutet var ett skoj infall men tog lite av allvaret av låten.
Tema: bra med väggpoäng a la spectordefinitionen, fast kunde nog krämat på en gnutta till, bra läge för poäng dock
4. Start the motor upp (flabb) - ha just det, egen låt, skall bra tillägga att ambitionen var att göra klassisk vägg, som soundet påIke & Tina's "River deep - mountain high". Men sen kom jag på villovägar..
5. The great wall of sound (Mahan) - Hehe, vad händer, "livesimulering", kul initiativ, du ha lyckats bra tycker jag. Låten är röjig, släpar lite, kanske skulle gått några bpm snabbare. Snygg stämsång emellanåt och bra gastat.
Tema: ja, inte riktigt klassisk vägg , mer vägg a la bilden på framsidan av kontrollrummet, så därför poängvarning här med.
6. Skön låt, gillar, här har ni lyckats bra pojkar

Lite rhapsody on rock meets Yes. Skön sång. Flörtigt 'Santana-break', go sång i övre register (*soo-oon* hehe), me likes. Sköna instrumentljud, bra trakterat o mixat.
Tema: Jo visst är det vibrationer i väggen, vet inte om det står sig mot de andra dock, hum, blir svårt
7. The hard way (Harmonica Mike) - tillbakalutat sväng, gillar gurasoundet som ligger lite till vänster, lite släpigt Stonesaktigt låt. Sången är grym som vanligt

men lite konstigt mixat, eller är det jag som är hör i vinkel. Vet inte om cellon passar in, smaksak, hade längtat efter ett grymt gurasolo för o få höra Telecastergamlingen yla?

Tema: grymt skön låt men inte mycket till vägg dock, hade vi haft Stonesfestival hade den legat bra till

8. A grey wall of sunds (CC) - Jag skulle varit med här men lyckades inte bidra med nåt… Fint tema o sköna övergångar, en grym låt, skulle varit kul att höra med riktig orkester. Men varför får jag en bild av män i vita lab-rockar? Maffigt stycke.
Tema: sådär väggig enligt min regelbok
9. Crime (Egg&Rattle) - riktigt skön låt, nynnar med, kul med körsång i övre registren, bra jobbat
Tema: detta låter bra väggigt, fast trummorna kanske skulle haft mer källarljud, poänganing, hade passat med annat slut än utfade'ning men småsak
10. lite svajigt komp, eller grötigt kanske, eller är det mixen. tycker inte Mike's sång kommer till sin rätt i denna låten, låten är bra men fastnade inte hos mig
Tema: fick inte så mycket väggkänsla
11. Melodikum, filmmusik, orkestermusik, ödesmättat, spännande! Tyckte dock det lät mer som ett lång intro än en låt.
Tema: inte så mkt väggvibbar
12. upp against te wall, upptryckt mot väggen av. några feta gurkor, distad telefonröst, bra start men håller inte riktigt hela vägen, trummorna hänger inte riktigt ihop med gurkorna i ljudbilden. Blir lite tjatig.
Tema: Väggvibbar a la modern variant dock tycker jag nog
13. Vid första snabblyssningen stängde jag av efter 1 minut för jag trodde det var samma gitarrplinkeplonk practical joke i 15 minuter…
Sen har jag lyssnat igen, jag gillar mest del 2, direkt efter ovan nämnda, bra stämning där, abslutas(?) med gurasolo runt 4 minuter, gillar jag inte så där mycket, sen kommer väl en del 3 gissar jag, skön stämsång och känsla och guramelodier, runt 7:30 börjar del 4(?), påminner om nån Metallicalåt där (är inte så insatt men nåt svagt minne från nåt gammalt Head bangers wall program), coolt med "apathy" sången.. Cirka 11 minuter in börjar nog sista delen, skön flanger som fade:ar ut vid 11:45, sen lite mer sång, en aning svengelska där, eller fingelska

avslutas med lite orkesteraktigt. Detta var imponerande tsmalmbe, kul att höra och nog kan man lyssnar fler gånger, kul att nån vågar sig på såna här långa stycken, inspirerande.

Tema: jag fick dock inga väggvibbar med mina festivalöron, men hederspirs som någon skrev, helt klart
Poäng, svårt men det blev dessa som fick till slut: Låt 1 (Asti), låt 3 (Eko), låt 5 (mahan)