Kontrollrummet

Röstningstråd-Festival 10

Omröstning

Vilka 3 bidrag vill du rösta på i Festival 10: Wall of Sound?

Asti: Du
9 (8.2%)
Dividend: Jakten pao skivlingen
1 (0.9%)
Eko: You got to relieve yourself
15 (13.6%)
Flabb: Start the motor up
5 (4.5%)
Mahan: The great wall of sound
13 (11.8%)
Spacetrucker & Mahan: One of us
9 (8.2%)
Harmonica Mike: The hard way
6 (5.5%)
Carl Cadello: A grey wall of sounds
11 (10%)
Egghuvud & Rattlesnake: Crime
17 (15.5%)
Eko & Harmonica Mike:  Days to come
6 (5.5%)
Gurano & Marruschka: Melodikum
4 (3.6%)
MartinM: Up against the wall
1 (0.9%)
Tsmalmbe: Serenity (parts 1-5)
13 (11.8%)

Antal personer som röstat: 40

Omröstningen har avslutats: 17.10.2009, 21:42:53

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Lyfter upp tråden så att ni inte "glömmer" att rösta boys and girls..

Utgår från att Macke eller Tsm har möjlighet att kolla att det röstas...

Så alle man till bum..Njäe,till valurnorna bör det stå.

Alle man/kvinnor till valurnorna!

Mike


Utloggad tsmalmbe

13 personer har röstat.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Jag har röstat. :)
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Jag har också röstat B).
Har lite begränsade möjligheter att skriva för tillfället eftersom min dator fortfarande är nedpackad efter att jag flyttade på lördagen. Så mycket bör väl ändå sägas att tsmalmbes vägg är imponerande, lite som Kinesiska muren lixom. Mycket bastant och imponerande... och lång. Gillade också Carl Cadellos A grey wall of sounds mycket.
Bra jobbat alla. Hög standard på alla låtar. De två ovannämnda tilltalar mig i alla fall mest.

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Oj, vilken solklar vinnare jag hittade i EKO låt nr:3!
Dom andra klart distanserade...för mig så är Wall of sound, Spector och EKO är i princip där.

Sedan faller mina "dots" på låt nr:3 och låt nr:9.

Låt 6 gillade jag för sitt ljud och en bra låt...men vi tävlade i Wall of sound...så!?

Vissa låtar var ju väldigt sparsmakade i sin instrumenthantering och på med REVERBET!

/aROCKER


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Röstar nu som följer i pollen..

1. Tsm - Serenity
2. Foolbar
3. Carl Cadellos låt

Många klart avvikande (inkl min egen) från varje vettig definition av Wall of Sound, kan tyckas i startfältet. Men bra låtar var det ändå.
Astis, din hör till en av dina bättre. :) Gott med positiv stämning när du får till det! :)
Ekos och Guranos/Marres låtar, bör jag också nämna. Och blueslåten var bra också fast inte så väggig..


https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
5
8
10

från herr topp  bra jobbat
att leva är att dö


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Med reservation för att jag kanske brydde mig mer om låten i sig än om temat. Dessutom fanns det otroligt mycket bra material, så det blev svårt att sanera ut endast tre.. Men men. Mina röster föll på:

5. Mahan - En riktgt skön rock-rykare i 70-tals anda (om jag minns rätt)
6. Spacetrucker/Mahan - Samma sak här.. En riktig bra låt med lite Queen-känsla, men jag gillade det ändå  :P
9. Egghuvud/Rattlesnake - Återigen en riktigt skön..

Men som sagt, det fanns fler som fick fem stjärnor i min bok, men dessa tre tog det till slut..
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Kort refelektion sådär halvvägs. Kanske är det bra med poll som inte syns. Det finns mindre risk att påverkas av vad andra tycker och folk kanske kan rösta mer "fritt" eller nåt. Lite synd är det dock. Jag tycker halva spänningen är att se hur det går efter hand så att säga. Samt att verkligen få läsa alla kommentarer om låtarna. DEt känns som att något saknas liksom.

Men vi får väl se i slutändan. Många bra låtar är det. JAg lyssar och lyssnar och har inte riktigt bestämmt mig ännu.

eggs :)


Utloggad MacTS

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 484
    • Visa profil
    • Crystal Light Homepage
Kort refelektion sådär halvvägs. Kanske är det bra med poll som inte syns. Det finns mindre risk att påverkas av vad andra tycker och folk kanske kan rösta mer "fritt" eller nåt. Lite synd är det dock. Jag tycker halva spänningen är att se hur det går efter hand så att säga. Samt att verkligen få läsa alla kommentarer om låtarna. DEt känns som att något saknas liksom.

Men vi får väl se i slutändan. Många bra låtar är det. JAg lyssar och lyssnar och har inte riktigt bestämmt mig ännu.

eggs :)

Jag håller med...velade fram och tillbaks hur jag skulle göra med röstningen, men beslöt att göra såhär av 2 skäl.....dels så var det kul att testa nåt nytt och dels så har jag lite för mycket jobb just nu med resor osv så jag gjorde det lite enkelt för mig :o
Mvh,Macke
www.storyteller.nu
www.crystallight.se


Utloggad brynolf

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 156
  • Ko
    • Visa profil
Jag röstade sisåhär:

Egghuvud/Rattlesnake - Skön ljudbild med riktigt analog känsla. Lite grötig mix, men det ska det ju vara. Framför allt en bra låt. Den bästa i detta startfält, tycker jag.

Spacetrucker/Mahan - Inte lika väggig som ovanstående, men i gengäld en bättre balanserad mix. En riktig rökare med skönt driv.

Eko/Harmonika Mike - Lite förvånad själv att jag gav poäng till den här, då jag egentligen inte var överförtjust i vare sig låten eller mixen, men jag blev störtkär i själva "stuket" och kunde inte sluta lyssna. Abstrakta anledningar till att jag gillar en låt är oftast ett tecken på att den är på väg att bli en favorit för lång tid framöver.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Hej Här kommer en liten beskrivning av hur min vägg You Got To Relieve Yourself kom till.
För en gångs skull så studerade jag formen innan jag gjorde något och kom fram till att en vägg alá Spector alltid höll 78 till 82 takter per minut. Min blev 80 BPM. En annan sak med den gode Phil var att han gärna tröttade ut musikerna så att deras individuella prestationer blev utsuddade - de skulle bli ett med väggen - en slags musikalisk gröt innan han blev nöjd. Den grötidén tycker jag att jag följer i låten. Någon skrev att låten inte var kontemplatorisk med en Vägg på 2000-talet och det är nog riktigt i och för sig. Wall of Sound existerade enligt min förmening endast mellan 1968 till 1973 ca allt efter det är efterapningar mer eller mindre bra.

Textvalet i mitt fall blev något som handlar om att man indoktrineras hela livet och att det är dags att börja tänka själv. Befria dina tankar så att säga.

Till detta stycke har använts en mängd såväl analoga som VST-instrument, en ölburk en write-o-lite, en fjärrkontroll till en DVD-spelare samt locket till 80 grams kopieringspapper. Min s.k. sång har dessutom aldrig varit så naken. Brrrr…. 31 kanaler blev det allt som allt.
 
Och texten går ungefär som så här:
You got to believe in Santa and all the 7 dwarfs
You got to relieve suspicions when ferry tales come forth
You got to believe in green men in their flying saucers
You got to relieve reluctance and don’t you flush that faucet 
You got to relieve all your obstacles that’s stuffed upon your face
and make you stop from thinking for yourself
You got to believe in God, Moses and the Holy Grail
You got to relieve you from sins and keep you on the trail
That will be a good start for those who come beyond
And we can die with dignity for what we left behind
You got to believe in searchers that seeks for solid ground, in people who chose to let the old dogmas die
You got to relieve in everything that puts your spirit down, and form a new attitude so we can survive
Come together now, Come together now
You got to believe that even if the sun goes down tonight it will come up the following day yeah!
You got to relieve your blindness and open up your eyes
You got to believe in Santa and all the 7 dwarfs, if Snow white’s there also you have to dig the force
You got to relieve suspicions when ferry tales come forth, remember
You got to believe in Obama and in his lapdog Bo
You got to relieve some trauma and think of what you do
You got to relieve yourself
« Senast ändrad: 07.10.2009, 09:58:34 by Eko »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Hej Här kommer en liten beskrivning av hur min vägg You Got To Relieve Yourself kom till.
För en gångs skull så studerade jag formen innan jag gjorde något och kom fram till att en vägg alá Spector alltid höll 78 till 82 takter per minut. Min blev 80 BPM. En annan sak med den gode Phil var att han gärna tröttade ut musikerna så att deras individuella prestationer blev utsuddade - de skulle bli ett med väggen - en slags musikalisk gröt innan han blev nöjd. Den grötidén tycker jag att jag följer i låten. Någon skrev att låten inte var kontemplatorisk med en Vägg på 2000-talet och det är nog riktigt i och för sig. Wall of Sound existerade enligt min förmening endast mellan 1968 till 1973 ca allt efter det är efterapningar mer eller mindre bra.

Textvalet i mitt fall blev något som handlar om att man indoktrineras hela livet och att det är dags att börja tänka själv. Befria dina tankar så att säga.

Till detta stycke har använts en mängd såväl analoga som VST-instrument, en ölburk en write-o-lite, en fjärrkontroll till en DVD-spelare samt locket till 80 grams kopieringspapper. Min s.k. sång har dessutom aldrig varit så naken. Brrrr…. 31 kanaler blev det allt som allt.
 
Och texten går ungefär som så här:
You got to believe in Santa and all the 7 dwarfs
You got to relieve suspicions when ferry tales come forth
You got to believe in green men in their flying saucers
You got to relieve reluctance and don’t you flush that faucet 
You got to relieve all your obstacles that’s stuffed upon your face
and make you stop from thinking for yourself
You got to believe in God, Moses and the Holy Grail
You got to relieve you from sins and keep you on the trail
That will be a good start for those who come beyond
And we can die with dignity for what we left behind
You got to believe in searchers that seeks for solid ground, in people who chose to let the old dogmas die
You got to relieve in everything that puts your spirit down, and form a new attitude so we can survive
Come together now, Come together now
You got to believe that even if the sun goes down tonight it will come up the following day yeah!
You got to relieve your blindness and open up your eyes
You got to believe in Santa and all the 7 dwarfs, if Snow white’s there also you have to dig the force
You got to relieve suspicions when ferry tales come forth, remember
You got to believe in Obama and in his lapdog Bo
You got to relieve some trauma and think of what you do
You got to relieve yourself

Skön text...bra jobbat EKO!! Du sköt inte nån fru eller misshandlade nån kvinna för att få den rätta Spectorvibben!?
/aROCKER


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Hej Här kommer en liten beskrivning av hur min vägg You Got To Relieve Yourself kom till.
För en gångs skull så studerade jag formen innan jag gjorde något och kom fram till att en vägg alá Spector alltid höll 78 till 82 takter per minut. Min blev 80 BPM. En annan sak med den gode Phil var att han gärna tröttade ut musikerna så att deras individuella prestationer blev utsuddade - de skulle bli ett med väggen - en slags musikalisk gröt innan han blev nöjd. Den grötidén tycker jag att jag följer i låten. Någon skrev att låten inte var kontemplatorisk med en Vägg på 2000-talet och det är nog riktigt i och för sig. Wall of Sound existerade enligt min förmening endast mellan 1968 till 1973 ca allt efter det är efterapningar mer eller mindre bra.

Textvalet i mitt fall blev något som handlar om att man indoktrineras hela livet och att det är dags att börja tänka själv. Befria dina tankar så att säga.

Till detta stycke har använts en mängd såväl analoga som VST-instrument, en ölburk en write-o-lite, en fjärrkontroll till en DVD-spelare samt locket till 80 grams kopieringspapper. Min s.k. sång har dessutom aldrig varit så naken. Brrrr…. 31 kanaler blev det allt som allt.
 
Och texten går ungefär som så här:
You got to believe in Santa and all the 7 dwarfs
You got to relieve suspicions when ferry tales come forth
You got to believe in green men in their flying saucers
You got to relieve reluctance and don’t you flush that faucet 
You got to relieve all your obstacles that’s stuffed upon your face
and make you stop from thinking for yourself
You got to believe in God, Moses and the Holy Grail
You got to relieve you from sins and keep you on the trail
That will be a good start for those who come beyond
And we can die with dignity for what we left behind
You got to believe in searchers that seeks for solid ground, in people who chose to let the old dogmas die
You got to relieve in everything that puts your spirit down, and form a new attitude so we can survive
Come together now, Come together now
You got to believe that even if the sun goes down tonight it will come up the following day yeah!
You got to relieve your blindness and open up your eyes
You got to believe in Santa and all the 7 dwarfs, if Snow white’s there also you have to dig the force
You got to relieve suspicions when ferry tales come forth, remember
You got to believe in Obama and in his lapdog Bo
You got to relieve some trauma and think of what you do
You got to relieve yourself

Skön text...bra jobbat EKO!! Du sköt inte nån fru eller misshandlade nån kvinna för att få den rätta Spectorvibben!?
/aROCKER
:lol: Nej - vet inte om det underlättar direkt, det var nog mer transpiration än inspiration denna gång. Tack för uppskattande ord.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jävla Edison. :)

Du får hitta en allmängiltig teori nu ju EKO :D
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Här kommer lite tankar kring Marres och min ljudvägg:
Först tänkte jag göra en tät ljudvägg som skulle få lyssnaren att backa ett antal meter för att urskilja melodier, men sedan tänkte jag om. Troligen skulle flera tävlande göra sådana massiva väggar varför jag istället gjorde en tät tapet på en sådan vägg.
 
Man ska se Melodikum som en dalamålning --> Dalamålningar är kända för "rädslan" för fria ytor och på samma sätt har väggen fyllts med slingor i en salig blandning. Denna tapet är massiv i sitt lilla format.
 
Orkestern är bestyckad av:
1 st - Sångerska
1 st - Fotgängare
1 st - Piano
2 st - Saxofoner
2 st - Cello
1 st - Trummor
1 st - Oboe
1 st - Bas
1 st - Klockspel
3 st - Violiner
1 st - Trombon
 
Ha det
« Senast ändrad: 07.10.2009, 19:00:35 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Den där fotgängaren skulle jag vilja ha en förklaring till - funderade över det när jag lyssnade första gången.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
det finns en förklaring till gängaren, men där får nog din fantasi göra sitt
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Svårt detta med vad som är en vägg och vad som inte är det.

1 Asti
Poplåt utan tillstymmelse till vägg. Lite extra stråkar räcker inte.

2 Dividend
Snygg flöjtmelodi. Verkligen. Men vägg, allvarligt!!!! Nädu detta var snarare minimalism.

3 Eko
Gräslig elgitarr. Lite skrot som virvlar runt i ljudbilden som mest är rörig, inte så väggig, men bäst

hittills.

4 Flabb
Lite sökta harmonier. Standardrock som inte heller låter särskilt stort.

5 Mahan
Otroligt fånig inledning med cirkuspresentatör på speed.
Det händer ingenting, tyvärr.


6 Spacetrucker/Mahan
Nu börjar det likna något i startfältet. Här händer det grejer i arret högt och lågt,
men det blir inte rörigt. Plus för att det finns dynamik som gör att väggen märks. Vilken snygg
falsett du har, samma klass som Jon Andersson nästan. Ta fram den oftare. POÄNG!


7 Harmonica Mike
Festivalens andra bidrag där man fullständigt struntat i temat.

8 Carl Cadello
Händelserikt, men ingen vägg. Lite Rhapsody in rock också på nåt sätt.

9 Egghuvud/Rattlesnake
Gamla tiders wall-of-sound. Också bra jobbat med dynamiken. POÄNG!


10 Eko/Harmonica Mike
Orgel på full ställ mest hela tiden gör ingen vägg.

11 Gurano/Marruschka
Fattar inte detta får jag erkänna. Får inte till det enligt temat heller.

12 Martinm
Bra ansats, men tycker det haltar för mycket i framförandet. Lite puts så...

13 Tsmalmbe
Alla riktiga låtar är längre än åtta minuter. Gitarrintrot borde inte sett dagens ljus. Vansinnigt slarvig,
med tanke på vilken möda det verkar ligga bakom både resten av kompositionen och mixarbetet. Ljudmässigt
bäst i hela startfältet och är en fantastisk resa från start till mål. Även detta bidrag haltar lite i
framförande, men stor, stor eloge till dig för denna låt. Vilket jobb!! (introt undantaget) POÄNG OCH MIN VINNARE!


Utloggad tsmalmbe

Jaja, det var det där med introt. Bra med ärlig feedback kring det. Nu var ju poängen i det just slarv, någon som testar en gitarr i affären eller ett pre-antiklimax så att säga, "kom över detta obstakel och du skall vara belönad" -typ. Men funkar det inte så funkar det inte. Får fundera över introt - ersätta eller kasta bort. Kanske ersätta. Eller rättare sagt: hellre ersätta än kasta bort, jag vill inte att låten börjar utan ett intro.

Tack.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


asti

  • Gäst
Tanken var att försöka få till något Phil Spector-liknande med mycket reverb, bjällror etc,
men det blev tyvärr inte så utan mer något schlagerliknande! Så kan det gå..... :)

Hur som helst, här är låtens uppbyggnad:

Spår 1: Trummor
       2: Elgitarr plock vänster
       3: Elgitarr plock höger
       4: Violin sektion
       5: Sång (lead)
    6-8: Refrängsång
       9: Ak.gitarr komp
      10: Ak.gitarr plock
      11: Elbas
      12: Elgitarr komp höger
      13: Elgitarr komp vänster
      14: Orgel
      15: Trumpetsektion
      16: Sång 2:a stämma

16 spår tycker jag är mycket, brukar sällan överskrida 10.


Utloggad tsmalmbe

22 röstande individer hittils. 9 dagar kvar att rösta.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.



Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Har röstat :rolleyes:

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


DåligtGehör

  • Gäst


1:a Tsmalmbe - Serenity (parts 1-5)
Välgjort på det hela (utan introt som redan har sagts) och en del sköna väggar.

2:a Egghuvud/Rattlesnake - Crime
Lite oldstyle meets yesterday - gott så.

3:a Martinm - Wall
Gillar stöket, men visst kunde det vara bättre ljud, men som sagt gillar stöket.

I övrigt ente så mycket vägga förutom Spacetrucker/Mahan - One of us. Men den var för mycket snyggrock för mig. Annars så kan jag nog inte tycka att de mindre-vägg-låtarna var över sig bra låtar. Har nog hört bättre från alla tidigare. Ingen festival som lockade fram stordåd, men några rätt bra stycken.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det är härligt att lyssna på bidragen. Jag lyssnade än en gång igenom samtliga bidrag, då jag satt i bilköer på väg till jobbet. Samtidigt skrev jag ner ord eller känslor som dök upp under lyssningen. Jag skriver dessa tankar här, utan någon censur. Ta det för vad det är - ibland kändes trafiken mer frustrerande ibland tog ljuv musik övenhanden. Håll till godo!  B)

1) Asti - Bra vägg i refrängen, trumman pumpar vägg bra.
2) Dividend - Saknar bas för länge
3) Eko - Vill att vägtrumman efter introt ska fortsätta i "dubbel hastighet". En hel del väggkänsla i låten. Jag gillar också det överraskande abrupta avbrottet i mitten av låten
4) Flabb - Bra sound och skön låt, där jag inte hittar mina vägginfluenser
5) Mahan - Härligt med en live-spelning. Suverän ljudhantering på "den stora scenen". Inte min väggrepresentant men suverän i sin genre. Kul att framföra låten live.
6) Spacetrucker/Mahan - Bra driv med orgel, gitarr och härliga körstämmor
7) Harmonika Mike - Bra och skönt utan att närma sig min vägg, men jag fastnar på det klassiskt felaktiga svenska uttalet av ord som börjar på j. Här sjungs det jasst där det ska vara djasst sejj ajm sårri
8) Carl Cadello - Inte min väggrepresentant men sköna instrument. Ljudet som kommer in 1.34 minuter in i låten, är roligt.
9) Egghuvud/Rattlesnake Härligt väggintro och många väggelement
10) Eko/Harmonika Mike - Härlig Bowie-konkurent med underbara sånginsatser!
11) Gurano/Marruschka - I en egen, annan dividion, inte mig väggrepresentant
12) Martinm - Sköna gitarrstämmor
13) Tsmalmbe - lite långt gitarrintro 1.20 minuter Bra ljud men inte min vägg. Låten har hamnat i fel skola. De här styckena ska jag njuta av sen, då jag inte längre förknippar dem med väggen.

Tack alla inblandade för omväxlande lyssning!
 
« Senast ändrad: 10.10.2009, 00:01:13 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Asti:      Du
Gillar ”backtrack” trumkompet, gott drive, dock blir låten aningen enformig i längden. Lite jämntjock igenom, kunde lite mer skilja åt vers och refräng.
TEMAT: Sitter enligt temat ganska snyggt, men inte kanske tillräckligt denna gång

Dividend:   Jakten pao skivlingen
Is this sound of small.... or. Detta känns som ett jäättelångt intro, blev lixåm väntande på den stora ”väggen” som aldrig kom
TEMAT: Skitsnygg låt men långtifrån temat som vi utgick ifrån

Eko:      You got to relief yourself
Foten hittar takten, gungar gott, Beatles on the road alright! Om temat vore 70-tal så kunde detta vara suuuuuuuuuuuuuuuuuuuuperbt! Absolut snyggt arr o hääärlig sång! Benita blev påmind av bisvärm. Men är detta en ljudvägg.... ska kolla upp med fler lyssningar. Yess, efter tredje lyssningen n ärmar sig detta alsater pointz. Benita diggar detta så varför sku vår röst klippas bort, Obbnäs ligger nära att avge sin hesa röst här! Väggen gillas och gillas, har inte förr hört en lika snygg sång från dig Eko, den drar med sig och sitter schnyyygt!
TEMAT: Snygg vägg, mixen kunde köras en gång till för att få absolut BOÄNG!

Flabb:      Start the motor up

Back to the 70:ees, en goding som kunde vara inbandat i Woodstock. Häärligt charmig unplugged vibbs.
Stämmorna kunde ha lämnats lite mer på sidan, den unisona sången däremot sitter som schmäck! Här e alldeles klart en låt uppbyggd på temat! Like your song, låter mycket nära livesong from Woodstock precis som kompet!
TEMAT: Väggen e godkänd och låten kommer att sitta mycket nära BOÄNG!

Mahan:   The great wall of sound

No commentz......

Spacetrucker & Mahan:   One of us

 No commentz......

Harmonica Mike:      The hard way

Kan tänka mig detta härliga stycke på en lonely beach. Riktigt Joe Cocker vibbar! Snyggt! En av dom bästa låtarna jag hört av dig HM, imponerad! Obbnäs inklusive Benita ger vår lyssning fler rundor och GILLAR!
TEMA: Blir lite knepigt, saknar kanske väggen. Fast låten i o för sig e sketasnygg. Om jag tillämpar utsatt tema så är jag tvungen att lämna denna så härliga låt utanför min röstningsområde

Carl Cadello:      A grey wall og sounds

Snygg intro, pianot, sen kommer stråkarna och båsarna mot ögonen... too strong may bee.
Stringsen kunde dras ner aningen överlag. Syntetiska sounden kunde ersättas med ”real” sound och detta kunde kännas som äkta symphony! Snyggt jobbat men kunde bli mån ga snäpp bättre om du kollade lite på nivåerna.
TEMAT: Mycket nära det som begärs, finns all möjlighet till BOÄNG här... Gillar temat i låten och mixen låter som ”VÄGG”! Benita nämner Bethoven och då klarar du av din låt med SCHMÄCKHET! Mycket nära BOÄNG här

Egghuvud & Rattlesnake:   Crime

Mycket bra arr o lir men kunde vara lite mer power av sångaren, lixåm försvinner i avgrunden. Stämmorna sitter bra. Jäkligt go slutspurt, alla sjunger med åtminståne i Obbnäs! TOP FIVE definitivt!
TEMAT: Kanske inte den största väggen men låten e snygg.

Eko & Harmonica Mike:   Days to come

Like the sound of HM, brings back memories of very early James  Bond movies. Har inte hört så snygga stämmor! Bravo! En mycket lyckad låt och behöver bara tre lyssningar för att gilla låten!
TEMAT: Tyvärr saknar jag väggen men HM:s snygga sång lyfter låten till oanade höjder.


Gurano & Marruschka:   Melodikum

Denna gång kommer inte detta alster på mina höjdare. Låter från början till slut lite oplanerat.
TEMAT: Här har vi en snygg låt som inte tyvärr når tillräkligt långt upp på väggen.
Marr borde få en bättre låt att tugga på! Inga pro-för eller på kommer att inkallas

MartinM:   Up against the wall

Up Against The Wall, Onkel Tom has no experience to fall and this is no way to stay crawl!
Mycket inkollat i mixen, och lyckats hålla den almost under kontroll. Låten blir lite enformig, händer lixåm ingenting som skulle lyftas ögonbrynen!
TEMAT: Relativt snyggt enligt temat men lite mer överraskningmoment skulle ha satt snyggt!


Tsmalmbe:   Serenety (parts 1-5)

Mycket spacefull låt som kan uppdelas i åtta/fem delar, på sätt o vis oändligt hopsatta greijer som binder ihop en helhet. Lite svårt att få dessa delar att sitta tillsammans. På samma gång som uppskattningen av blåsliret sitter som ballar så gillas detta alster så att det kommer BOÄNG!
Var och en av delarna kunde utgöra en skild låt för sig. Nu känns det som om alla delar med våld har packats ihop till en ”godkänd” låt till festivalen. What you hear is what you get... snyggt som bara den...men skulle gärna se alla delar som skilda alster, jäkligt snyggt jobbat men too much is too much... sorry. V-ampen hörs och känns igen, sen kommer vi in på en Irish linje, sången sitter snyggt fast den liggerv hårt emot kompet... sound of wall troligtvis. Svårt att hålla ihop lyssnandet men efter tredje gången börjar idén småningom gå upp.... wall of sound!
Så efter all sågning så måste det medges att som helhet är detta en enorm insats på en rejäl och behöver en lyftning på hatten, utan att gå in på möjlig sågning... paketet verkar planerat och med det lilla ”deutche reich” uttalet sitter denn a låt troligtvis mycket högt på röstningslistan!
Och outron på detta verk slutförs mycket snyggt, massivt och med god smak!
TEMAT: temat är avverkat över hela fältet, från lågt till högt! What you see is what you get!
What you hear is what you get! Så det är lite svårt att såga på detta verk, hoppas vi får en förklaring på delarna 1 – 5! Om nån ännu blev konfunderad.... detta blir nog  BOÄNG!


So here we go...
The points of the Obbnäs jury is as follow:



























1.one point goes to låt nr 3.     Eko, You got to relieve youselves
2.one point goes to   låt nr 4.      Flabb, Start themotor up
3.one point goes to   låt nr 13.   Tsmalmbe, Serenety (1-5)      


h.  johan o benita
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Håller på gå igenom låtarna igen, 3:e gången tror jag, antecknar, vill inte stressrösta, men det är gott om tid ser jag så kör nog en lyssning i morgon också innan röstning :)
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Min bidrag var mest för att kolla att jag inte var Alice i underlandet.

Hade jag vunnit och inte kommit sist hade jag varit Alice.

Nu, däremot, verkar allt lugnt :)

"I'm a loser baby, so why don't you kill me" /Vis man :D
https://soundcloud.com/user7789882


asti

  • Gäst
Min bidrag var mest för att kolla att jag inte var Alice i underlandet.

Hade jag vunnit och inte kommit sist hade jag varit Alice.

Nu, däremot, verkar allt lugnt :)

"I'm a loser baby, so why don't you kill me" /Vis man :D

Du ska inte vara helt lugn - tror att det blir jag som kniper sistaplatsen!  :)
Men för mig spelar det ingen roll eftersom jag alltid är deppig!  B)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Vi får tävla om sistaplatsen! :D


"Vinnaren" köper den andre en scotch. :)
https://soundcloud.com/user7789882


asti

  • Gäst
Vi får tävla om sistaplatsen! :D


"Vinnaren" köper den andre en scotch. :)

OK - en tejprulle har man väl råd med!  :rolleyes:


Utloggad Zebastian

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
Jag har aldrig röstat i dom här festivalerna förut men det gjorde jag den här gången. Det fanns en hel del bra låtar och jag har nu gett mina röster, fast jag håller det hemligt vilka låtar som fick  ;)


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Nä, det är underkänt vad gäller wall of sound enligt Phil Spector, hittade bara tre vinnare och det är, trots många fina låtar men inte så många som uppfyller kriteriet att vara walll of sound.
Gurano/Marruschka - Melodikum
Carl cadello - A gray wall of sound
Egghuvud/Rattlesnake - Crime

« Senast ändrad: 10.10.2009, 20:22:13 by Tokai »