Kontrollrummet

Exciter.. vilken är bra på riktigt?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
hejsan.. funderar på en exciter
och den mjukvara jag lyckats testa eller hört har inte imponerat på mig
så det kanske är en hårdvaru enhet man ska titta efter?

ni som vet.. vilken är top of the line?
tror ni kanske att det mest blir en pryl som får stå & sammla damm
för att man tröttnar på den snabbt
eller är det en klok investering?

visst är det väl exciter på detta klipp?
http://www.speedyshare.com/597600961.html

(obs 15 sekunders klipp från en etablerad svensk grupp..hoppas det är ok)

tack på förhand
/Larsson
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad tsmalmbe

jag använder aphex, den med big bottom för bas. Behringer var skräp. Har du testat sony oxford inflator (mjukis)?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
är det aphex 204 du använder?
har kollat runt lite & kanske är det den som är mest etablerade excitern
jag har inflator, men fattar inte hur den bli en exciter
är det mitten reglageeffekten du tänker på?

jag vill ha samma mjuka viskande slöja av diskant som det är på ljuklippet
på hennes röst då alltså
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Jag har en Aphex 204. Använder den mest på sång och acke. Vad som används i klippen kan jag inte svara på - det låter som en kombination. Men jag fattar vad du är ute efter. Min kollega Leo som sjunger på våra låtar har ljus röst men inspelningarna blir aldrig så brillianta som jag upplever honom, särskilt inte med lite kompression. Jag lyckas heller inte Eq i det fallet. Tror det är något psykoakustiskt. I vilket fall som helst så känns det finfint när excitern lagt till lite övertoner. Likadant kan det vara med en acke, man måste skära toppen för att få bort strängrassel och excitern lägger till nya övertoner så det låter bra!

Provade en gratisplugg X-cita som kan låta bra men den har en tendens att låsa hela datorn... (och, JA - jag har licens!).

/Jocke
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
Uad har en bra. Men varför vill du ha en exciter egetligen. du vet väl att framtiden heter nebula...
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
ok om du jocke som äger en aphex 204 är osäker på om det är exciter
och drloop tror att det hänger på mikrofon & teknik kanske jag
är på fel spår

jag har testat X-cita & den funkade inte så som jag ville
ane brun tlx..det låter som at hon sjunger i en sm7b fast hon har en high end diskant
överton.. och där får jag för mig att det är exciter igen

jag tänker att det är snudd på en given effekt på det mesta
och då särskilt på tjejröster & akustisk & organiskt låtande produktioner
med highend skimmer

någon som kan tipsa om en låt där det är givet att det är exciter som används?

tänker att den ska funka bra på att ge saker en fin & tydlig kontur så att
det sticker fram i mixen bättre utan att behöva ta upp volymen
men vad vet jag.. det kanske är bara eq & de-esser som används

tack jocke & dr loop
:)
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
uad har en..
tänker du på pultec då?

och ja nebula står ju på önskelistan.. men inte överst! ;)
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Du kan ju dema den här:http://www.nomadfactory.com/products/bbe/sonic_max/index.html
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
uad har en..
tänker du på pultec då?

och ja nebula står ju på önskelistan.. men inte överst! ;)

nä jag tänker på denna: http://www.uaudio.com/products/software/precenh/index.html
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


Utloggad tsmalmbe

precenh är väl i stort sett samma som inflatorn (länge sedan jag gjorde snabb a-b -test). Övertonsgeneratorer bägge. Säkert skillnad på tonen, men jag kommer ihåg att jag tyckte inflatorn var bättre. Har just mixat om en låt där jag kör basen och sången genom 104an. Det blev överraskande bra på sången. Nånting jag skanat (luft) som inte kommer med eq. Kör dubbla kompressorer och parallelkomprimering på sången (yes, it is close!), så det blir en del de-essande. 104an hjälper mycket. Man hör inte att den är där, men något är borta om man bypassar.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Visst vill man ha en så bra inspelning som möjligt att börja med!

Många här har lång erfarenhet av inspelning, bra lokal där de känner sin akustik och rutin med olika mickar osv. Vi andra behöver ett gott råd lite då och då. Därför är det så sjysst att "hänga" här! :) Det är inte många frågor som saknar svar.

Även om jag "plinkat" i bra många år så ligger min erfarenhet mest på återgivningssidan. Märker att jag lär mig nya grejer varje gång mickarna kommer fram! :) Tror ändå att hur bra det än blir så har man ett ideal som man kanske aldrig når upp till - det finns alltid något man skulle vilja ha fått till bättre!

I en annan tråd skrev någon att en duktig, rutinerad sångare själv jämnar ut nivån genom att sjunga olika starkt i olika partier och ändra avståndet till microfonen när det behövs. Då behövs naturligtvis inte lika mycket komprimering eller annan bearbetning.

Jag tror att det är just bearbetningen - mixen som ställer till det ibland. Man har ett antal kanaler som alla låter "perfekt" var för sig men när man blandar dom händer det grejer som kan vara lite svåra att förutsäga (om man inte är en riktig gammal studioräv)! När man bearbetar och blandar spåren kommer man ju att få adderingar och/eller släckningar vid olika frekvenser. Det räcker ju med en enkel dubb för att det här ska hända. Ibland står man inför situationen att soundet känns helt rätt men det har blivit helt "livlöst". Ingen EQ i världen klarar av att lyfta något som inte finns längre! Ett alternativ kan ju vara att börja om ifall man orkar men en exciter kan rädda en hel del!

/Jocke

https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad tsmalmbe

Parallell komprimering "New York komprimering" är en metod att få till luften.
En hårt komprimerad kanal och en kanal nästan okomprimerad.

För att få krispet utan jobbiga sibbling effekter så måste man klippa i ess och andra stickiga konsonanter. Lägg essen och konsonanterna på en separat kanal för att få full kontroll på dessa.
På så sätt kan man höja diskanten mycket mer än om ess etc ligger kvar.

Dessutom bidrar reverb med en del av soundet.
Jag brukar köra plåtreverb och sätta in desser innan reverbet, hård deessning skall det vara och då kan man också krana på mycket diskant för att få skimmer i reverbet. Sänder man från den kanalen där man klippt ut konsonanter så kan man ta det lite lugnare med deessern.

Finns inga genvägar via burkar eller pluggar. Visst kan man använda Exciter men det ersätter inte hårt arbete med sångkanalen.

Riktigt bra inlägg. Nej, inga genvägar. Men vissa saker låter ändå bra med mindre jobb än andra. 104:an gjorde sitt på min röst på ett effektivt sätt, på samma sätt som ett deessat reverb kan göra något annat. Nu har jag kört parallelkompression OCH hård komprimering, vilket var en nödvändighet pga en ganska slaskig tagning som jag inte kan/tänker göra om (en icke-optimal situation). Att klippa är effektivt men så otroligt arbetsdrygt.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
Du kan ju dema den här:http://www.nomadfactory.com/products/bbe/sonic_max/index.html

Den där är helt fantastisk, på riktigt!

Använder den i nästan alla mina projekt, demos som slutproduktioner!!
Går tom att använda på masterregeln för att få lite extra krisp, om man gör en fuskmaster .

GRYMT bra plugg enligt mig... 3 rattar, det är så det ska vara!

/Marcus
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Utloggad Martin

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 133
  • Peace!
    • Visa profil
*edit*
« Senast ändrad: 11.12.2013, 20:54:59 by Martin »


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Du kan ju dema den här:http://www.nomadfactory.com/products/bbe/sonic_max/index.html

Den där är helt fantastisk, på riktigt!

Använder den i nästan alla mina projekt, demos som slutproduktioner!!
Går tom att använda på masterregeln för att få lite extra krisp, om man gör en fuskmaster .

GRYMT bra plugg enligt mig... 3 rattar, det är så det ska vara!

/Marcus

Ja visst är det en trevlig liten plugg det där.  :)
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
jag testade BBE D82 och visst den är säkert användbar
men den har inte den där typen av överton som jag är ute efter, det är antagligen aphex 204
som gäller isåfall

om man läser runt så säher vissa att den är oersättlig & andra att de inte kan bli av med den
den kostar ca 3k hos tysken ny, så om man hittar en begagnad till rimligt pris så slår jag till

jag var i en studio & lyssnade på en along time ago
& i minnets skimmer så lät den kalas, fast jag lyssnade iofs på ett annat sät då

jag siktar lågt till att börja med, en mick för 20 000 är uteslutet nu
dels pga dålig akustik, & dels oga ekonomi

tack för synpunkter & tips folks
:)
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad tsmalmbe

Och lägger man en övertonsgenerator på alla kanaler som regel hellre än som undantag (=vid behov) så har man en örondödsmix.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
För att inte tala om vissa plattor från 80-talet som dränktes i exciter och skar i öronen när man lyssnade.  ^_^
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
måttfulhet är såklart tanken  :)
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Och naturligtvis Izotopes nya plugg alloy som sparkar stjärt med det mesta. Är det en kanalstrip? Är det ett eq? är det en exciterplugg? en deesser? Limiter? 
Njaee det är allting och mycket mycket mer.  :)

http://www.izotope.com/products/audio/alloy/