Kontrollrummet

Spara som .midi i logic

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ante

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 311
    • Visa profil
Hej

Hur spar jag ut ett projekt jag gjort i general midi som en .midi fil.....
Jag gjorde det igår men då när jag skulle spela upp det så vart ljuden helt fel..

Hjälp! :)


Utloggad onajj

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 43
    • Visa profil
Du vill alltså kunna spara filen. Lyssna på den utan Logic men sedan när du öppnar den igen ska det vara i midi?


Utloggad ante

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 311
    • Visa profil
Du vill alltså kunna spara filen. Lyssna på den utan Logic men sedan när du öppnar den igen ska det vara i midi?

Ja precis så!
Jag gjorde det i går trodde jag, men ljuden vart fel!
Stråkar vart piano osv...


Utloggad onajj

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 43
    • Visa profil
Jag har försökt med samma sak. Men får det inte att funka heller. Men jag vet inte om det går :S?

För det är ju bara en ren signal som skickas till en sampler som fixar ljudet. Det finns ju ingen sampler när du inte spelar upp det via Logic, bara ett grund ljud som blir samma för allt.

Men kan du inte bara ha det sparat som ett projekt som vanligt med midi osv. Men sedan göra en bounce till audio separat?


« Senast ändrad: 30.09.2009, 12:05:29 by onajj »


Utloggad ante

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 311
    • Visa profil
Jag har försökt med samma sak. Men får det inte att funka heller. Men jag vet inte om det går :S?

För det är ju bara en ren signal som skickas till en sampler som fixar ljudet. Det finns ju ingen sampler när du inte spelar upp det via Logic, bara ett grund ljud som blir samma för allt.

Men kan du inte bara ha det sparat som ett projekt som vanligt med midi osv. Men sedan göra en bounce till audio separat?




Att det går detvet jag...frågan är bara hur


Utloggad adrumdrum

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 236
    • Visa profil
du småste nog fösrt gå in i event list och ställ in ljud nummer för verge spår enligt GM standard innan deu exporterar som midi. annars blir det nog piano d.v.s ljud nr 01 på alla spår.

tror inte att man behöver ställa in detta om man kör midi spår i logic men kör man "inst" kanaler så måste man nog det.
« Senast ändrad: 30.09.2009, 23:50:27 by adrumdrum »


Utloggad ante

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 311
    • Visa profil
du småste nog fösrt gå in i event list och ställ in ljud nummer för verge spår enligt GM standard innan deu exporterar som midi. annars blir det nog piano d.v.s ljud nr 01 på alla spår.

tror inte att man behöver ställa in detta om man kör midi spår i logic men kör man "inst" kanaler så måste man nog det.
Tack!

Nu har jag fått till det, men nu blir det något knas med volymen på ett spår...

1 takt in i låten sänks pianot och det finns inte när jag lyssnar i Logic utan bara när jag exporterat ut det till midi....vad kan det vara


Aettan

  • Gäst
Har du använt general midi spår och ljudkortets egen synt som spelar upp ljuden? I så fall om du exporterar till general midi ska det bli just det och givetvis spelas upp med samma ljud iom att general midi är en standard. Däremot om du använt softsyntarna (audioinstruments) så blir ju mappingen kanske olika beroende på vilket du använt. Därmed så blir ju kanske oxå mappingen knasig om du importerar en ren general midi och vill lira upp det med audioinstrumenten.

Det är ju iofs bara att byta syntljud i arrange (när du importerar det igen) på dom spår som låter fel. Varför volymen ändras kan ju bero på nån automatisering som du kanske oavsiktligt fått till innan du exporterade första gången.

Är det Mac Logic 7/8 eller PC versionen?

Har precis meckat lite med gamla goa PC versionen Logic Platinum 5.2 på en gammal 1 gGhz dator och på den funkar inte midi läget speciellt klockrent kan jag berätta så är det det som du kör så kan det nog vara lite buggit och lurigt att få till det 100%.

Lycka till