Kontrollrummet

Evil Jazzman - Röka bildäck

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Denna kommer förhoppningsvis aldrig bli klar.  :lol:

Ibland vill man inte göra vacker musik helt enkelt. Spelar man dessutom slapbass så är ju alla chanser till skönhet som bortblåsta...  :ph34r:

[mp3=200,20,0,left]http://www.bwmusic.se/kontrollrummet/Smoking_car_tyres.mp3[/mp3]
Ladda ner...


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjabba Wernis.

Drog på smilbanden direkt  :D

Så lekfullt,så bra..Gillade slapbass prylarna,speciellt soundet..Testade lite sånt på min bas men det låter bedrövligt..Slår du ovanför/nedanför mickarna eller på halsen?

Mot slutet tyckte jag det for iväg liiite  :P

Men före det så svängde det sanslöst,nästan lite rock on för tusan..

Med det så menade jag att du skulle rocka lite på nån låt,du lirar ju som en gud så det är nog inte problemet,nära här  :)

Skitbra mix/lir.

Mike


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Hehe. Tack

Jag brukar slå med tummen kring 20:e bandet. Du måste slå på halsen för att få nån snärt i det. Sen har jag en egen teknik som jag varvar med ibland. Då slår jag med pekfingret, också då kring 20:e på halsen. Den senare brukar jag använda när jag vill har ett snabbare ännu mer percussivt spel. Kanske ska filma och lägga upp nån dag.  :lol:


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Hehe. Tack

Jag brukar slå med tummen kring 20:e bandet. Du måste slå på halsen för att få nån snärt i det. Sen har jag en egen teknik som jag varvar med ibland. Då slår jag med pekfingret, också då kring 20:e på halsen. Den senare brukar jag använda när jag vill har ett snabbare ännu mer percussivt spel. Kanske ska filma och lägga upp nån dag.  :lol:

Suveränt Stefan!

Då fattar jag.Iofs skulle ju en film hjälpa till liiite  :)

Kollat runt lite på youtube men inte hittat nåt vettigt..

thanx man

Mike


Utloggad jugas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
Men jag har för mig att Miles lyckades förena slapbass med skönhet.........nån gång... ;)

vikken tidsresa...back to the 80:s...skulle kunna funka som dramatiskt intro/preludium till nåt...eeeeh, till nån ganska lång svit...lite episkt..eller som konsertöppning, innan bandet kommer på scen...rök o spännande ljuseffekter!!


Avslappnad

  • Gäst
Med tanke på hur det lät måste det ha varit dubbade däck!  :lol:

Skämt åsido, jag tar av mig hatten här, för detta gick rakt in i musikhjärtat! :D Spännande, kompetent, rassligt och fullständigt vilt, gillade oerhört mycket. :)

Liret är så vansinnigt kompetent så jag lurar återigen på att lägga ut mungigan på blocket eller försöka hitta 40 timmar i veckan för att träna...  :rolleyes:


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Dubbade däck  :lol:

Lysande JT!

Sorry för OT Wernis,men det blev ju en Bump..

Mike


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Det är inte många som kan leka med musik på det här sättet. Det kräver en god musiker det. Svinbra Wernis
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad jugas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
... glömde nämna det snortajta liret och det grymma i att göra den här typen av musik helt på egen hand...det är ju ett par ganska komplexa minuter... :)


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
För att hålla till snor får jag väl säga att det lät snorbra om det! ;)
« Senast ändrad: 30.09.2009, 19:50:42 by SYNTH »


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Lite för mycket på en gång för mig eller är det för tidigt på morgonen...? Ungefär som att börja dagen med tio starkbärs.  :D Rasande aggrojazzrock med Wernis på sitt allra grymmaste humör. Inte ens Zappa skulle gått säker. Jag får nog komma tillbaka senare....
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Jo jag tycker nog att den kunde få bli klar. Formen är lite bilrökningflummig nu, men med minimalt städande och några mer strukturerade partier så är det faktiskt riktigt härligt med lite aggrojazz.  :)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
W, låten har struktur.
Händer mycket, infall, svårgenomträngligt. Svårt att uppfatta strukturen.

Låter som ett jam.

Fortsätt. Jag känner att det kan bli minst hyfsat,
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Men jag har för mig att Miles lyckades förena slapbass med skönhet.........nån gång... ;)

vikken tidsresa...back to the 80:s...skulle kunna funka som dramatiskt intro/preludium till nåt...eeeeh, till nån ganska lång svit...lite episkt..eller som konsertöppning, innan bandet kommer på scen...rök o spännande ljuseffekter!!
Ja för tusan. Mest på skoj jag sa så. We want Miles med Marcus Miller är ju tex. en höjdare.
Tackar.

Med tanke på hur det lät måste det ha varit dubbade däck!  :lol:

Skämt åsido, jag tar av mig hatten här, för detta gick rakt in i musikhjärtat! :D Spännande, kompetent, rassligt och fullständigt vilt, gillade oerhört mycket. :)

Liret är så vansinnigt kompetent så jag lurar återigen på att lägga ut mungigan på blocket eller försöka hitta 40 timmar i veckan för att träna...  :rolleyes:
Dubbdäck. :lol:
Tack så mycket för berömmet.

Dubbade däck  :lol:

Lysande JT!

Sorry för OT Wernis,men det blev ju en Bump..

Mike
Bumptack.

Det är inte många som kan leka med musik på det här sättet. Det kräver en god musiker det. Svinbra Wernis
:wub:

... glömde nämna det snortajta liret och det grymma i att göra den här typen av musik helt på egen hand...det är ju ett par ganska komplexa minuter... :)
Tack.
Komplext ja. Tänkte ett tag att jag kunde skicka den som bidrag i wall-of-sound-festivalen, men det blev inte så denna gång.

För att hålla till snor får jag väl säga att det låt snorbra om det! ;)
:D

Lite för mycket på en gång för mig eller är det för tidigt på morgonen...? Ungefär som att börja dagen med tio starkbärs.  :D Rasande aggrojazzrock med Wernis på sitt allra grymmaste humör. Inte ens Zappa skulle gått säker. Jag får nog komma tillbaka senare....
:wub: 10 starkbärs med Zappa. Jatack.

Jo jag tycker nog att den kunde få bli klar. Formen är lite bilrökningflummig nu, men med minimalt städande och några mer strukturerade partier så är det faktiskt riktigt härligt med lite aggrojazz.  :)
Ok. Den kanske få bli klar trots allt. Kul att aggrojazz kan vara härligt.  :wub:

W, låten har struktur.
Händer mycket, infall, svårgenomträngligt. Svårt att uppfatta strukturen.

Låter som ett jam.

Fortsätt. Jag känner att det kan bli minst hyfsat,
Tack. Mycket snack om struktur nu.

Så - nu tänkte jag berätta hur det är gjort. Kanske för att inspirera någon annan att ta sig an aggrojazz, eller vilken stil som helst för den delen.

Så - Aggrojazz på 20 minuter:
  • Börja med ett enkelt trumtrack som stöd. Ett par loopade takter räcker.
  • Sätt ut lite markörer i projektet där något ska hända. Med fördel på ojämna perioder. Alltså inte fyra takter och sedan något annat, hellre 7 eller 13 etc..
  • Tala om i markörernas namn vad som ska hända. I mitt fall skrev jag ackord där. Det kan också handla om dynamik i beskrivningarna.
  • Fördelen med att lägga markörer är att det är lätt att följa och man slipper räkna takter som man måste göra om man skriver det på papper.
  • Improvisera modalt till ackorden. Alltså om det står Am - spela över tex. Dorisk A-moll tex, men ännu hellre mycket färgningar.
  • Spela bas enligt modellen ovan. Fast med utgångspunkt som bassist istället för gitarrist såklart.  :)
  • Kompgitarr
  • Synthpad
  • Nytt trumtrack som följer improvisationer och dynamik.
  • Klart.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
20 min?  :( Du är otrolig farbrorn!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Härlig mall du bjöd på där Wernis.

Klart intressant och lärorikt,mall mässigt.Lir mässigt är jag rädd för att detta är överkurs för alla andra utom dig och djonas och nån fler.

Hur gör man den där mallen? Alltså skriver in något på spåren.. Du kör ju också cubase,vet inte vilken verre dock.Eller du kanske har bytt inspelningsprogram?
Ett mycket bra sätt att skriva en låt på som jag gärna vill lära mig.
För det mesta har jag allt i huvudet och trycker rec,med begränsad framgång är det väl bäst att tillägga då med tanke på detta.

Synd att du inte slängde in detta på wall of sound,hade garanterat gett points,i vart fall från mig.

Mike


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Lite piggare i huvve nu...funkade inte riktigt att vakna till. Astufft! Sjukt bra lirat! Det weirdodramatiska gillas. Skulle lyft fram guran framför trummorna i mixen annars grejt!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Helskönt..Zappa borde småle i sin himmel :rolleyes:

Jojomänsan, det här går rakt in, jättespännande harmer, rytm samt slap-bas :P

Du kan din sak, detta är ju total-fräckt..man vill ju höra meeera!

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Inte så våldsamt som jag trodde det skulle vara när jag läste kommentarerna. Hyffsat snäll jazz i mina öron. Imponerande att få ihop detta på 20 minuter dock. På den tiden brukar jag få ihop två takter bastrumma.
 :P
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
20 min?  :( Du är otrolig farbrorn!
Åh, tack.

Härlig mall du bjöd på där Wernis.

Klart intressant och lärorikt,mall mässigt.Lir mässigt är jag rädd för att detta är överkurs för alla andra utom dig och djonas och nån fler.

Hur gör man den där mallen? Alltså skriver in något på spåren.. Du kör ju också cubase,vet inte vilken verre dock.Eller du kanske har bytt inspelningsprogram?
Ett mycket bra sätt att skriva en låt på som jag gärna vill lära mig.
För det mesta har jag allt i huvudet och trycker rec,med begränsad framgång är det väl bäst att tillägga då med tanke på detta.

Synd att du inte slängde in detta på wall of sound,hade garanterat gett points,i vart fall från mig.

Mike
Mall och mall förresten. Har aldrig gjort så förr, det var bara ett infall och så beskrev jag det.
Hur man gör. Ja, du lägger upp markörer och namnger dom så du ser vad du ska göra och när du ska göra det. Jag kör Reaper, men gissar att det finns i Cubase också.

Lite piggare i huvve nu...funkade inte riktigt att vakna till. Astufft! Sjukt bra lirat! Det weirdodramatiska gillas. Skulle lyft fram guran framför trummorna i mixen annars grejt!
Fast om man hade haft det som väckningssignal så hade man nog vaknat kan jag gissa. :)

Helskönt..Zappa borde småle i sin himmel :rolleyes:

Jojomänsan, det här går rakt in, jättespännande harmer, rytm samt slap-bas :P

Du kan din sak, detta är ju total-fräckt..man vill ju höra meeera!

/Marr
Stort tack.

Inte så våldsamt som jag trodde det skulle vara när jag läste kommentarerna. Hyffsat snäll jazz i mina öron. Imponerande att få ihop detta på 20 minuter dock. På den tiden brukar jag få ihop två takter bastrumma.
 :P
Kanske inte elakt i dina öron. Inte mina heller faktiskt.
Två takter bastrumma per tjugo minuter. Har du fått nån låt färdig alls. :lol:


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
F-n du är grym!
Det måste vara Jörgen Ingmans brevkurs tillsammans med en Lucy 7 som ligger i botten här
The Byrds Eight miles high lurar någonstans därinne
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Stökigt i början - rökigt sen.

Skönt basspel och jam tillsammans! Vad heter effekten på gitarren - octavizer? Den gör det lite stökigare än nödvändigt men det behöver inte betyda något. Bra driv är det!

Titeln "Röka bildäck" kan man undra vad de e? Jag har inte läst andras kommentarer eller nån förklaring men "burn out" är ju en variant. En annan är "det där", som små babas försökte sälja till turisterna i stadsdelen Colaba, i Bombay. Det var visst inte vad de sa det skulle vara.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google