Då är det ju ingen konst.
Exakt!
Eller egentligen, det får inte vara för enkelt för gemene man.
Jag tror att jag uppfattar ett visst mått av ironi här

Samtidigt som det också blir något slags omvänt förakt mot folk som verkligen är insatta i något. Jag kan tycka att ett intresse som växer och gör att man förstår saker på ett djupare sätt också är något att eftersträva. Men det finns ett förakt mot folk som verkligen förjupar sig och vågar påstå att de faktiskt är experter på ett visst ämne. Speciellt nä det gäller saker som på något vis är allmäna, d v s som alla kan ha en åsikt om. Musik t e x, hur många gånger hörde man inte under sin uppväxt att "din musik är skit". Samma sak med konst. Något som alla har rätt att ha en åsikt om.
Om du verkligen är expert på konst så finns det ett otal skrönor om hur lättlurad du samtidigt är, "det var en apa som målade tavlorna och då trodde de där experterna att det var en riktig konstnär ha ha ha". Samma skrönor har jag hlört om vinexperter. Varenda människa kan ju ha en åsikt om vin.
Detta drabbar inte lika ofta folk som har mer snäva intressen. Ta t e x vara expert på fjärilar och ägna hela livet åt det. Jag tror inte så ofta att folk skulle tycka det var kul om någon lyckades lura en fjärilsexpert med att måla en fluga grön och säga att det var en fjäril.
Jag undrar om det har med något slags snobberi att göra, om det är det som stör folk.