Forum > Färdiga produktioner
MaxB - It's all there
mahan:
Tjou MaxB!
Snygg låt o bra arrat o lirat. Lite sågning på mixen tänkte jag...
- sången ligger aningen högt, kanske en liten kompressor kunde sitta schmäck
- på några ställen korsar munspelet o orgeln varann, båda lirar lixåm på samma tonhöjd och det lite skär sig
- kolla baskaggenivån, tycker den kunde dras ner aningen
Lite gnäll från Obbnäs alltzå, men låten gillas! :)
h. johan
ydderF:
Yes, nu låter det snyggt :)
Skönt munnspel! När ooooh köret sätter inn så manglar det kanske nåt? En el gura som bara drar över akkorderna?
Men det är bara flisespikkeri som vi säger på norska ;)
Tokai:
Helskönt! Gillar till MAX! Håller med om att ljudkvaliteten har blivit mycket bättre. Det svajar lite om sången, men det finns karaktär i den.
Cool video också. Sitter du alltid på verandan och spelar Mellotron? :D
cykeln:
Yess på alla fronter och medier!
Du lyckas verkligen fånga denna fina låt med ditt spel och sång
Varmt och innerligt
Du har fått till ett riktigt fin ljud
Videon är hur bra som helst - tack för den!
och vilket fint munspelslir!
Rakkarns bra - grattis till en fullträff!
MaxB:
Tack alla för alla bra kommentarer. Det är jättekul att läsa!
--- Citera ---Harmonica mike
Du har ju inget isolerat sångbås,så puff skyddet är för långt ifrån micken.Mycket av rumet följer med om du kör på det sättet.Sätt puffskyddet några centimeter från micken och sjung Max-imalt en decimeter ifrån densamme så kommer ditt sång ljud att växa flera kilometer.
--- Slut citat ---
Kanske får titta på sångmiljön om jag nu kommit lite framåt med mixeriet. Närmare micken ger mer bas i ljudet?
Jag ska experimentera med det och kanske titta på alternativ dämpning runt sångmiljön. Tack för tips på avstånd.
--- Citera ---Herbeck
Men nu har ju jag av någon konstig anledning tagit på mig rollen som textbearbetare.
Så ett litet förslag.
(Yes) some people call it Christ - (and) some even call it Buddha
some even call it Buddha? Det låter som att det skulle vara lite märkligt.
byt ut even mot people eller nått.
--- Slut citat ---
Det är ju inte min text så jag har inte rätt att ändra i den...
men, det känns som att ordet "even" är ett medvetet val. Det handlar troligen inte om att vissa kallar "det" Jesus och andra kallar det Buddha... utan ligger på ett lite djupare plan än så.
Säg till om du vill att jag ska utveckla det resonemanget!
--- Citera ---Larsson
...jag vill åxo ha en sådan melotron!
--- Slut citat ---
Du kan bygga en. Den behövs ju inte för att få mellotronljud men jag är kär i den som den är: http://max.shivas.se/musik/utrustn/mini-mellotron.htm
--- Citera ---mahan
- sången ligger aningen högt, kanske en liten kompressor kunde sitta schmäck
- på några ställen korsar munspelet o orgeln varann, båda lirar lixåm på samma tonhöjd och det lite skär sig
- kolla baskaggenivån, tycker den kunde dras ner aningen
--- Slut citat ---
Jag har inte lärt mig att använda kompressor trots att jag läst massor av tidningsartiklar om hur den kan användas. Men snart är det kanske dags för mig och gå vidare med att lära mig det också. Munspel och orgel korsar varandra... det är nog möjligt. Jag har inte tänkt på det men om jag skulle vilja putsa mer så borde jag göra något åt det. Vill du vara snäll och ge exempel på tidpunkter där du lagt märke till det?
--- Citera ---ydderF
Skönt munnspel! När ooooh köret sätter inn så manglar det kanske nåt? En el gura som bara drar över akkorderna?
--- Slut citat ---
Perfekt tips! Körerna är ensamma, nakna och utelämnade där och det du föreslår skulle betyder jättemycket för helheten i dynamiken i låten. Jag blir sugen att testa ditt tips och får se om jag får tid till det. Superbra idé!
--- Citera ---Tokai
Det svajar lite om sången, men det finns karaktär i den.
Cool video också. Sitter du alltid på verandan och spelar Mellotron?
--- Slut citat ---
Ja sången svajar på flera håll och jag är sugen på att lägga om den, så att den dels taktmässigt blir bättre och dels att rösten känns stabilare. Å andra sidan finns den där karaktären som leder till att det "gör lite ont" i den som lyssnar, att det berör, för att det inte är så perfekt som det skulle kunna vara. Får se om det blir tid.
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida