Kontrollrummet

Komponera elektronisk musik

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Martin

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 133
  • Peace!
    • Visa profil
edit
« Senast ändrad: 08.12.2013, 21:36:06 by Martin »


Utloggad Lådan

  • StaySolid
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 930
    • Visa profil
    • Min sida
hej Martin.
Din fråga är inte lätt att svara på.
Det fins nog ingen genre som är lättare än den andra.
Sedan är jue elektronisk musik ett rätt stort begrepp med många genrer och subgenerer.

I slutet av 90talet när jag själv började med musiken var det någon slags acid/psytrance jag pysslade med.
Men jag tror att det viktiga är nog inte vilket fack eller genre som jag/du pysslar med utan det är jue ändå resultatet som räknas i slutändan, så snöa dig inte blind på vad som är vad utan koncentrera dig på det du tycker låter bra och själv gillar, det fins inga regler när det gäller musiken. Tycker du att det låter bra så låter det bra!

Du kan börja fundera på vad för typ av musik du gillar i vanliga fall och sedan ha som ambition att efterlikna det du hört.
Men, du kommer snart att inse att du är unik i ditt skapande och kommer kanske låta lite som andra men du kommer att hitta "din egen" stil eller som andra säger ett eget "sound".

Nu vet jag jue inte vad du har för kunskaper om muisk rent allmänt eller vilken utrustninig du har,
men ta din DAW/Seqenser (inspleningsprogram) och sättigång att exprimentera med allt ifrån att köra "kickar" (bastrummor) med någon hihat osv och sedan tag någon vst (mjukvarusynth) och vrid den o bend på den tills du får något mysigt knorrigt ljud som kan passa som basgång.

Den kanske trista men bistra sanningen är att när det gäller musik fins det inga genvägar.
Ända vägen som gäller är erfarenhet och övning.


// Thomas
http://web.me.com/julle128


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Vilken är den enklaste elektroniska musiken att börja med om man är nybörjare?
Precis som inom analog musik är ju jazz svårare än att spela punk och
klassiskt svårare än progg.

Sånt här är intressant. Börja med att göra en topplistelåt som typ Boten Anna (återkommer till detta)
Vad gör en låt/stycke musik mer komplicerat än ett annat stycke musik?

1. Antalet instrument
2. Antalet noter
3. Val av instrument med fler än 1 "not" (typ trummor), oftast är det 12.
4. Melodi (eller sång), solon, eller annan "tanke" i musiken, som ger ett INTRYCK hos betraktaren, kan också vara mer eller mindre komplicerat. Allt det andra är ackompanjemang egentligen.


Så mitt råd till dig är att ta ut en melodi som inte låter alltför dålig på en klaviatur (keyboard), använd bara vita tangenter. Eller vad säger jag nu!!! Använd bara SVARTA tangenter! Ju enklare melodi desto bättre. :)
Lägg på beats av något slag. Slutligen bas...

Och du har gjort en ny boten anna som låter lite kinesisk. (Fast utan sång då.)

Det kan va värt att känna till treklang också, om basen inte skall bli för tråkig.

Alltså ackord, ackordsföljder (riff) osv....

Känner du till något av detta?

« Senast ändrad: 27.04.2007, 20:23:15 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Musik av bra kvalitet är nog alltid svårt att göra, framförallt om det skall vara lite eget. Testa!  FL-studio ska väl ha massa hjälpliga funktioner??
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
För mig så är "elektronisk" musik just elektronisk....

Svårt att förklara och kanske ännu svårare att förstå?! Rick Wakeman är "elektronisk" i sitt sätt att spela.

Tangerine Dream har gjort mycket elektronisk musik. Det har iofs Kraftwerk gjort oxo, men det är inte samma typ.

Tomita, Vangeleis, Jarre,,  det är elektronisk musik för mig.

En sorts klassisk musik där ljuden bildar landskap som utvecklas i samband med att frekvenser interfererar med varandra på ett logiskt och samtidigt väldigt organiskt sätt



Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Hmm...jag definierar nog elektronisk musik lite bredare tror jag; recoil, depeche mode....

fast jag vet inte :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Lådan

  • StaySolid
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 930
    • Visa profil
    • Min sida
Citera
En sorts klassisk musik där ljuden bildar landskap som utvecklas i samband med att frekvenser interfererar med varandra på ett logiskt och samtidigt väldigt organiskt sätt
Hm, bra ordval, landskap är nog det mest spännande med ljud.

Ja, spännande fråga helt klart.
Jag själv tycker att det bakomliggande tänket i en låt gör den komplicerad.
Detta kan ju givetvis inte tillämpas när man inte vet vad som ligger bakom det hela.
Ibland hör man ett spår som igentligen är helt kaosartad och tillsynes saknar en rytm eller ett mönster att följa, men när man ser helheten så smälter det samman till ett mycket invecklat strukturerat och dansbart mönster och inhåller en djup rytm.


Men åter till det igentliga ämnet.

En bra start är som sagt att börja plinka på klaviatur.
Om du inte redan har ett sådant fins det många olika varianter med olika priser och egenskaper!
Givetvis kan du oftast klara dig utan ett klaviatur i din sequenser (inspelningsprogarm), men med ett klaviatur blir dina spår mer levande och du blir mindre begränsad!

Tipset om att köra på kinesplinket funkade riktigt bra för mig.
Jag är helt självlärd när det gäller att spela klaviatur/keybord, och jag började för kanske 5-6 år sedan att plinka på mitt första klaviatur, och det var just med kinaplinket på dessa svarta tangenter som är halvtoner jag började bygga enkla melodier.
Det var inte alls länge sedan jag började vågamigut på dom vita tangenterna och börja ta "riktiga" accord.

Men, stirra dig ikke blind på faktermer och fina ord, jag vet inte ens hur ett korrekt spelat accord skall låta eller vilken skala det hela går i.
Men, jag har under åren lärt mig och tränat mitt öra till att "se" nyanser och ljud som passar med varandra i samklang, även om det kanske inte riktigt hörs i mina låtar ibland:)

Som sagt fins det inget exakt svar på din fråga, utan du får gå på vad du tycker låter bra eller dåligt.

Jag tror att det vikigaste är att ha skojj när man jobbar och att träna sina sinnen, sedan spelar det ingen roll vilken genre det blir eller inte blir.

Någon här nämde FL (frutiloops), som jag själv bara testat en gång i mitt liv men det var inget förmig, jag var redan då van med Reason.
Men, det fins ett program som heter Ableton live (http://www.ableton.com) och är ett mycket kraftfullt program som många som pysslar med elektronisk musik jobbar med.
Det är lite dyrare än Fl, men enligt mig är det mycket smidigare system att jobba i.

Ableton jobbar med loopar först och främst, eller är iaf tänkt att göra det.
Dessa loopar gör du med stor gramgång själv i programmet och bygger sedan din låt därifrån.

På det viset fins det ingen "elektronisk" musik som är lättare eller svårare att jobba med, utan det beror helt enkelt på vad du vill uppnå och dina tidigare erfarenheter!

// Thomas
http://web.me.com/julle128


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Hur har det gått för dig Martin?? Blev det någon elektronisk musik?

Jag står fortfarande för min något "kategorska" uppdelning. Varför? Om man med elektronisk musik tänker på musik som använder elektriskt framställda ljud så blir ju rätt mycket musik "elektronisk"?!

Så jag vidhåller att det är musikstilen som är elektronisk, och att t.ex. Depeche Mode därför INTE klassas som elektronisk musik enligt mig.

DM är syntpop eller synt... Tangerine Dream är elektronisk musik (i alla fall de tidiga plattorna). Basshunter är skit..

Lyssna på Dividend's musik och "byt" ut orkesterinstrumenten till syntljud och du har riktigt klassisk elektronisk musik!
« Senast ändrad: 02.08.2008, 12:41:05 by Light Head »


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag står fortfarande för min något "kategorska" uppdelning. Varför? Om man med elektronisk musik tänker på musik som använder elektriskt framställda ljud så blir ju rätt mycket musik "elektronisk"?!

Det är väl en gråskala, men tycker personligen det är meningslöst att dela upp musik efter instrumentval. Historiskt sett fanns det en koppling mellan synthmusik och synthar ;) men idag använder ju alla synthar/MIDI osv..

Jag brukar själv dela upp efter mönster som förekommer, inte för att det hjälper kommunikationen precis, men när jag försöker förstå. I västerländsk klassisk musik finns flerstämmighet och dur/mollskalor mm, sen kan man göra en uppdelning (oftast efter tidsperiod) romantiken låter annorlunda än barocken osv. Men det är samma grundelement med smärre variationer, vad jag kan höra och förstå ;)

Pop har sen fokusering på melodi och ett komp som förstärker delar eller helheten i melodin. Även mycket s k "filmmusik" är sådan. I första fallet och detta används orkester. Spelar noll roll. Det är noterna som spelar roll ;) (för mig)

Alltså jag säger inte emot vad du skrivit, utan respekterar och tillber ;) dina djupgående kunskaper i synthsfären (öh elektronisk musik-sfären, eller...)

Citera
Så jag vidhåller att det är musikstilen som är elektronisk, och att t.ex. Depeche Mode därför INTE klassas som elektronisk musik enligt mig.

DM är syntpop eller synt... Tangerine Dream är elektronisk musik (i alla fall de tidiga plattorna). Basshunter är skit..

Lyssna på Dividend's musik och "byt" ut orkesterinstrumenten till syntljud och du har riktigt klassisk elektronisk musik!


Basshunter har (hade) ju coola texter iallafall ;) Men det är inte mycket innovation där.
Och den där jävla dividend, kan ju skriva en ordentlig låt nån gång  :P
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
Känns som elektronisk musik bör vara enklare än tex pop.

Ta Boten anna som består av 5 ackord tror jag närmare bestämt, och dessutom inte innehåller ett enda levande och riktigt intstrument.

Redan där känns det ju som att man proddar en sån låt snabbare än man proddar och skriver tex en poplåt som generellt använder riktiga instrument osv.

Det är vad jag tror .. jag gör ju en dancelåt bra mkt snabbare än jag gör en poplåt
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Utloggad Lådan

  • StaySolid
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 930
    • Visa profil
    • Min sida
Jag tycker iofs att även "elektronisk" musik bör innehålla både riktig gittar och bas.
men det är vad jag tycker jag!:P
http://web.me.com/julle128


lnetzel

  • Gäst
Synthpop, absolut enklast...

En synthbas, som spelar basgång med tre toner, gärna oktavbas.

En till synth som spelar en slinga

En klassisk trummaskin, någon av Rolands TR varianter.. ta tex TR808 ljud det är basic och väldigt synthpop.

Refrängen behöver inte ens vara annan basgång, bara att sjunga annorlunda.

Om du vill göra det riktigt "synthpop-avancerat" så kan du slänga in en höjning men då snackar vi glad synthpop och inte låtsas-depping synthpop.

Om du vill få det att låta 80-tal är är det bara att välja Moog ljud tillbasen samt allehanda Square wave ljud till slinga/slingor... vill du få det att låta "nytt" är det bara att använda trancelinkande preset-ljud från vilken medföljande VST plugg som helst.


Jo jag får skiva så här... jag har varit synthare, och även gjort synthmusik i ett gäng år.


Låt dig inte luras av dem som säger att techno är enkelt för det är det inte. Det handlar massa massa massa om teknisk kunskap om kompressorer och ljudval och filterering och att ha ett visst flow för att det skall bygga fint för dans golv. Om man skiter i det och tycker att en TR-909 gör att det låter techno är det dags att börja vidga vyerna inom denna genere. Techno är faktiskt svårt.
« Senast ändrad: 30.09.2008, 09:35:05 by lnetzel »


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
Synthpop, absolut enklast...

En synthbas, som spelar basgång med tre toner, gärna oktavbas.

En till synth som spelar en slinga

En klassisk trummaskin, någon av Rolands TR varianter.. ta tex TR808 ljud det är basic och väldigt synthpop.

Refrängen behöver inte ens vara annan basgång, bara att sjunga annorlunda.

Om du vill göra det riktigt "synthpop-avancerat" så kan du slänga in en höjning men då snackar vi glad synthpop och inte låtsas-depping synthpop.

Om du vill få det att låta 80-tal är är det bara att välja Moog ljud tillbasen samt allehanda Square wave ljud till slinga/slingor... vill du få det att låta "nytt" är det bara att använda trancelinkande preset-ljud från vilken medföljande VST plugg som helst.


Jo jag får skiva så här... jag har varit synthare, och även gjort synthmusik i ett gäng år.


Låt dig inte luras av dem som säger att techno är enkelt för det är det inte. Det handlar massa massa massa om teknisk kunskap om kompressorer och ljudval och filterering och att ha ett visst flow för att det skall bygga fint för dans golv. Om man skiter i det och tycker att en TR-909 gör att det låter techno är det dags att börja vidga vyerna inom denna genere. Techno är faktiskt svårt.

hehe .. jo.. men synthpop är knappast nån musik som är INNE nu för tiden va :=) ?

CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


lnetzel

  • Gäst
hehe .. jo.. men synthpop är knappast nån musik som är INNE nu för tiden va :=) ?

1. Var det ett krav i denna tråd? :P

2. Synthmusik lever självklart men speciellt inne har den väl aldrig varit egentligen. Men gå på en synthfest i någon storstad så nog fan hittar du tunnhårigt folk med Dr Martens eller Grips som har en gammal go urtvättat Nitzer Ebb-tröja eller om dem är yngre och fortfarande har hår, VMW Nation tröja. Både Mobile Homes och Elegant Machinery har ju precis släppt nya singlar och synthpopkungen no1,  Eddie Bengtsson har också släppt riktigt fin synthpopplatta med "Sista Mannen på jorden" projektet. Synthen lever sitt stilla liv som vanligt. jag har själv en skön hatkärlek till denna genre :wub:.

Hur som helst... det är en rätt bra stil att börja med om man skall komponera elektronisk musik för den är tacksam och enkel att få att låta ok.


Utloggad Antimon

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 61
    • Visa profil
    • november
Enklast att börja med är väl att köra några Panasonic-covers. Särskilt den där låten som bara är en sinuston som börjar moduleras lite svagt efter någon minut.

/Stefan