Kontrollrummet

Mikrofon för Skrik/Growl

gäst · 11 · 7178

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

lnetzel

  • Gäst
Meckade med en ny låt (metal) igår och testade att använda olika mickar till olika verser för att se om det är skilland på sounded i skrik och growl för jag tycker ofta jag inte får det det som jag vill även om jcg pillar mycekt på EQn i Cubase efter.

Jag har bara två mickar, en ADK Model-S samt en Shure SM-48 (ja 48 inte 58).

Det var ju en jäkla skilland. Låter ju mycket "jämnare" ljud och ballare med SM-48an. ADK micken har alldeles för rent ljud. Men eftersom SM-48n är riktad blri det plötsligt mer jobb för att få jämna volym (eller öva mickteknik). Har ni några andra micktips för Growl och Skrik eller erfarenheter för inspelning av sådant?

Såg att Devin Townsend använder Shure SM7 (marknadsförs som radiopratar mick) till ALL sång han göra men dem pengarna har inte jag att lägga på en mick.


Utloggad j.rocker

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
    • www.myspace.com/killiansweden
Jag tror Shure SM 57 är micken för dig. Har använts otaliga gånger i dyra produktioner för inspelning av exempelvis hårdare och råare sång sen är den ju otroligt prisvärd vilket verkar vara i samtycke med vad du kan lägga ut.


/ J


lnetzel

  • Gäst
Tack för snabbt svar. Ja MB har den för 1255 kr och det är som du säger mer i min prisklass.
http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=9760&artno=88720

Jag skall göra några sessioner med 48an (fick av en polare utan att egentligen veta vad den var till för när jag hade ADKn utlånad under lång tid) för att lära känns den lite mer och duger den så har jag ju inget behov att köpa nytt men annars skall jag helt klart kolla upp 57an. Alltid bra att veta!


Utloggad Dr Müller

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 198
  • Cheesemeister!
    • Visa profil
Inetzel, sm7an kostar bara 4395 på Jam nu!!! Tigg pengar av alla släktingar, panta burkar, sälj din kropp, det är värt varenda spänn!!!
-=Signatures are for pussies=-


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
jag köpte en sm7b i sommras & den är numera given som sång mick
iofs så funkade sm57:an ypperligt på skriksång innan dess

jag skulle satsa på en sm57:a för att den funkar så bra på massor av grejor
och kostar så lite.

http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


lnetzel

  • Gäst
Oj vad det kliar i plastkortsfiingrarna... Jag vet inte riktigt hur seriös jag vill vara med mitt metal projekt så det är nog lite dumt att lägga 4 papp på en mick även om jag helt klart inser att det är sjuk bra pris på SM7. Jag har snart nått mitt mål med att göra klart 4 Industri/Metal låtar helt själv och sedan vet jag liksom inte riktigt vad jag skall göra av det:)... det var varit överaskande slitsamt att skrika, både emotionellt och fysiskt faktiskt.


Utloggad Hellback

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 36
  • Do it with conviction!
    • Visa profil
Om man bara ska äga en enda mic så är det en sm57 man ska ha. Den är användbar på - allt. Det enda som den inte kan är att på ett vettigt sätt micka ut en gospelkör. Men det ska du väl inte i brådrasket vad det verkar?  :lol:
----------
Hellback - SpaceCommie


Utloggad JonasW

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
    • OAL Studio
Jag skulle säga SM57 då det verkar som du inte har budget för en SM7 som annars skulle vara given. Dynamiska mickar är definitivt att föredra framför stormembranarkondingar för skrik och growl tycker jag, blir för kliniskt och tråkigt med kondingar.

Kolla beggatmarknaden efter SM7 eller föregångaren http://www.johnweeksaudio.com/SM5B.jpg (som är mycket ballare enligt mig! :))

Nåt att tänka på med SM7/SM5 dock är att de har väldigt, och då menar jag väldigt, låg output så du behöver en preamp med gott om drag i, gärna 70dB förstärkning.


Utloggad Emil

  • aka Phobos
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 284
  • Maestro
    • Visa profil
Håller med tidigare talare om att Shure SM7 är det bästa valet, äger en själv och den har varit riktigt bra på skriksång. Jämnar till nivån på ett snyggt sätt och blir inte like stickig och jobbig som en kondensatormic lätt blir på skrikiga röster. Vad gäller preamp så är det helt rätt som JonasW säger att den kräver en hel del gain jämfört med många andra mikrofoner, men det är samtidigt inget problem om man skriker i den, då klarar man sig i stort sett med vilken preamp som helst. Ska du däremot spela in en svagare röst, eller fingerspelad akustisk gitarr gäller det verkligen att ha en ren preamp med massvis av gain.

Fattigmansalternativet till SM/ är SM57 som också gör ett bra jobb, den kan dock upplevas som något nasalare i mina öron då den saknar både topp och botten jämfört med SM7.

Något som jag tycker är viktigt med skriksång är att man ska ha en viss mån av dist på den, annars låter det lätt lite "larvigt" i mina öron. Om du har en preamp där du kan ställa gainen både i ingången och utgången kan du testa att gaina upp lite mer i ingången så det spricker upp lite när sångaren tar i lite extra.
Tidigare känd som Phobos på Studios forum.


Utloggad brynolf

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 156
  • Ko
    • Visa profil
Nackdelen med SM7:an i det här sammanhanget är att den inte ser särskilt metal ut, utan mer som något hemmahörande i köket.  ^_^


Utloggad Emil

  • aka Phobos
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 284
  • Maestro
    • Visa profil
Nackdelen med SM7:an i det här sammanhanget är att den inte ser särskilt metal ut, utan mer som något hemmahörande i köket.  ^_^

Jag tycker att den ser rätt hård ut, speciellt utan puffskyddet.


Tidigare känd som Phobos på Studios forum.