Kontrollrummet

två datorer ihop med midi

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
Hej jag har en fråga om det är någon som har provat att koppla ihop två datorer via midi

Jag har tänkt att skaffa mig en ny dator och nu har mitt val blivit en mac.
med macen så kommer jag att förlora VISSA  vsti er men då tänkte jag att jag använder min gamla pc som gitarr föstärkare och vsti spelare ihop med min guitar rigg 3 som har midi in och ut och med macen så kör jag med fireboxen midi in och ut samt mic/line ingångarna

vad tror ni kommer det att fungera?

jag ser inget hinder i denna ihopkoppling gör ni det?
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad krokodilen

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
Nop, inga problem. Gissningsvis blir macken master och pcn slave på midisidan. Därefter behövs ju något sätt att få ut ljudet ur pcn och in till macken. Ett ljudkort till?


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Annars kan du ju skippa midi helt och spela in audio i macen och leda ut den signalen till pcn och sedan leda den behandlade signalen tillbaka till macen.
Om du har lite separata in- och utgångar på macen vill säga.

Eller har jag missförstått?



Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
Nop, inga problem. Gissningsvis blir macken master och pcn slave på midisidan. Därefter behövs ju något sätt att få ut ljudet ur pcn och in till macken. Ett ljudkort till?
hej krokodilen  och wernborg

jepp dubla judkort blir det och som du säger blir macken master och pcn slave

det borde inte bli något bekymmer med de styrningar via midi som macken skickar

sedan är det bara att spela in waven på macken när man har blivit nöjd

på pc n kommer jag att köra cubase sx med tvivelaktiga cyntar  :rolleyes: och på macken cubase 5

gitarren spelar jag in på macen både helt ren och den procesade från pc n
sedan får man välja
troligtvis eller nja kanske får man tidkompensera den oprocesade gitarren

de får man se  :D

ska bli spännande då jag får min nya burk inom snar framtid  hoppas jag :)
https://soundcloud.com/olajegreus


Aettan

  • Gäst
Alltså jag undrar om du överhuvudtaget kommer att behöva din PC när du kört din mac ett tag, guitar rig finns väl till mac eller? Om det är så så borde ju ditt redan vara klart för mac? Annars så går det allt att tweaka till Logics gura plugg, ja visst fan nu såg jag att du ska köra cubase sorry  :D man är så snabb och ta för givet  :D.

Har du en vettigt ny PC så går det ju som regel att köra mac på den oxå, typ tips om det skulle vara nåt du har nytta av. Man kan ju multiboota så man både har osx och win i samma (flera hårddiskar).

Det här skriver jag från min sprillans Snow Leo installation på min PC, den rullar på så jag nästan tror att nån skojar med mig.

Körde nyss ett test där jag hade ett gäng Safarifönster öppna, skrev lite på nåt forum, laddade hem Plex för Mac, körde en DVD film (Bob Ds Your not there), installerade Plex och drog igång ett ganska fett projekt i Logic på cirkus +60 ganska hårt pluggade spår ink musikvideon som följer projektet) allt detta på en gång på tre skärmar (har två grafikkort i burken).

Helt lugnt den nyser inte ens, båda filmerna bara rullar på på varsin skärm. Ljudet ok och allt det andra sköter sig som det ska så din riktiga mac kommer att bli en häftig upplevelse.

Men ett tips till, fundera på Logic eller varför inte Propparnas Record det är ju ganska mycket billigare och verkar riktigt intressant.

Skulle du fundera på Logic så kan man köra flera datorer som Logic node och ta datakraft från dom om det skulle behövas för att avlasta huvud datorn.

Lycka till

Edit:
Gjorde samma igen på ett ungefär bara för att visa hur häftigt osx är. Det bidde en lite lätt förvirrad filmsnutt :D man är ingen Bergman direkt :D.

Drog först igång skärm/skrivbordsinspelning i quicktime, sen drog jag igång filminspelning oxå i quicktime och fibblade runt lite med rutorna som ni ser.

Sen drog jag igång det där Logic projektet och under tiden så gick dvd filmen (BDs I´m not there) sen halade jag in film rutorna från mina två andra skärmar. Dessvärre så kan inte skrivbordsinspelningen fånga mer än en skärm så det är därför jag måste dra in filmerna och sånt som är på dom andra skärmarna.

Den grå rutan är BDs film men den syns inte på filmen här av nån anledning, den funkade dock på skärmen när jag lirade in det här. Men det är ju lite skitsamma för det är ju ganska fantasktiskt att det bara går att göra så här. Den andra är musikvideon från Logic projektet.

Man kan ju förstå vilken nytta man kan ha bara av skrivbordsinspelningen typ för att visa nån hur man gör saker typ i ett musikprogram etc etc.

Och har man lite bättre pedagogisk talang än jag har så då jäklar :D

Obs klicka på full size och dra i nedre högra hörnet så filmen blir större
 
http://s724.photobucket.com/albums/ww249/starobrno1/?action=view&current=Skrminspelning2.flv
« Senast ändrad: 21.09.2009, 04:42:25 by Aettan »


Aettan

  • Gäst