Kontrollrummet

equality & ydderF - September

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Återigen.. Fy bubblan så vacker detta är.. Man blir nästan som tårögd (jag blir det *sorry* av duktiga musiker ibland).. Den nya versionen är, om möjligt, än bättre.. Sinnesjukt... Jag ÄLSKAR detta verkligen.. Den här åker ner i MP3-maskinen omgående..
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Ja, nu börjar det verkligen likna något! Flöjterna förstärker bra och det är lite mer variation i gitarrmelodin!
Har du testat akustisk bas? Tycker nog att det skulle passa bättre här, men det är iofs inget fel på den som är nu, bara lite väl återhållsam.
Behåll den instrumental - tycker inte det ska vara sång!
Håller med Egghuvud om att du borde kanske "fila" lite på "melodigitarren" i början för att få det helt perfekt! För det är det absolut värt! En skön låt!

 Tar emot som fasen att spela in guran igen. Finns det inget annat sätt?  :ph34r: Tack ändå för schysst pep-talk!  :)

Man känner igen den känslan. Äsch jag tycker nog att det funkar ändå. Det var bara smågnällande  :)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
JT: Dragspel?  :D Kul att du gillade nya verren som kanske drog åt muzakhållet var jag rädd för. Vore kul att få till ett riktigt co-lab ändå!
eggman I: Bra synpunkter som alltid! Fanns kanske lite melankoli som försvann med synthen. Var lite tveksam till den, att det skulle bli för käckt. Som sagt spela om guran...uurrk!  :blink: :D Ibland "transplanterar" jag från nåt ställe som låter hyffsat kanske kan se om det funkar. Tack för givande inlägg.
hogge: Jätteglad för dina ord Hogge!  :wub: Särskilt kul att du tyckte nya verren funkar!
eggman II: Bra gnäll. Får en att skärpa till sig.  :)
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Nu har jag mixat, maxat, trixat och faxat. Snart trillar öronen av eller döden kommer som en befriare. Nu skiter jag i den här och ni också hoppas jag (inte).  :P
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
men.. jag tycker detta låter asgott.
du har jättefint akustiskt gitarrljud, & det aprklar till lite olika på de olika tagningarna
det ger lite en känsla av kolsyra

skitbra spelat, & trumm ljuden låter kanon ..organiskt så som jag själv eftersträvar
vad kör du för trummor?

gillar att det är positiva & vackra vibbar som skildrar hösten
jag lyssnar iofs från studio nu, men den här sparar jag

fint alster var ordet :)
snyggt spel
/Larsson
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


asti

  • Gäst
Ja, jag tycker det här är klart! Lagom balans i mixen och rent och fint ljud!
Skön höstlåt som ger en "feelgood"-känsla snarare än höstdepp! (Johnnys syster Autumn Depp)  :)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag blev förvirrad, har haft en verre ett antal dagar på mp3-spelaren och då jag ska kommentera ser jag att det finns både en och två versioner till. Jag gillar temat i melodin och arret. Avslappnads instrument tillför delar som är sköna men de spelar för mycket på den version jag haft tillgång till. Att ta med det och plocka fram de olika ljuden; elpiano, orgel och stråkar? i lagom volym på väl valda delar av låten tror jag är bra.
Skönt med bas och trummor också.

Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad mixuz

  • lärling - men det går rätt trögt..
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 683
    • Visa profil
Det låter jättebra..  Man blir inspirerad att sätta sig vid gitarren...
'Jazz isn't dead. It just smells funny..'  F. Zappa


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Upptäckte att synthen distade. :blink: Justerade den och försökte få till ett stick för att skänka variation?

asti: Hyggligt av dig att följa denna till mål(?). Massor av rönnbär mot en massiv blå himlen var de första tre veckorna av september var bilden jag fick och det kan väl inte deppigt? Var själv lite tveksam till synthen som jag tyckte glättade låten för mycket och det kanske blev ytligt? La nu in ett stick med lite mer "allvar".  :unsure:
Larsson: Hej! Fortfarande alldeles för brusig mickförstärkare i min gamla Eurorack. Ny sådan måste komma högt på priolistan.
Kolsyra låter inte så dåligt om det inte hamnar i atmosfären. Lade nu in ett stick men vetifasen... Trummorna är Sonars metronom (kick och sluten hi-hat) samt Battery3 (vispar).
Tack Larsson!
mixuz: Kul att det inspirerar. Tack!


'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Jag blev förvirrad, har haft en verre ett antal dagar på mp3-spelaren och då jag ska kommentera ser jag att det finns både en och två versioner till. Jag gillar temat i melodin och arret. Avslappnads instrument tillför delar som är sköna men de spelar för mycket på den version jag haft tillgång till. Att ta med det och plocka fram de olika ljuden; elpiano, orgel och stråkar? i lagom volym på väl valda delar av låten tror jag är bra.
Skönt med bas och trummor också.

Jo tanken var att försöka få till ett jam av den här låten med HM på bas och JT på klaviatur. Jag har bara så himla svårt att co-labba tror jag  :wacko:. Det är som jag måste löpa linan ut med de idéer som står till buds hos mig innan det funkar att släppa in nån annan. Jag är så himla van vid att sitta och grejja själv men får väl försöka tänka om för det tillför så oändligt mycket mer om man är fler.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se
väldig behaglig att lyssna på!
http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Hemma med hinkar lingon
hävdar jag fortfarande att det är mer mars-spritt än september
Men so what - en bra låt är en bra låt och detta är en bra låt!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena.

Hör lite nya grejer från då jag lyssnade sist.Tycker du sytt ihop det hela bra.

Bra jobbat Micke!

Klart som korvspad alltså och pryder sin plats på färdiga helt klart.

Mike


Avslappnad

  • Gäst
Kanon! :) Blev rasande snyggt. När blåset kommer in påminner den liiite grann om en Pat Metheny låt, vilken kommer jag inte på just nu. Har inte vant mig vid breaket och kan inte bestämma mig om det är bra eller inte...  ;)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Kanon! :) Blev rasande snyggt. När blåset kommer in påminner den liiite grann om en Pat Metheny låt, vilken kommer jag inte på just nu. Har inte vant mig vid breaket och kan inte bestämma mig om det är bra eller inte...  ;)
Näe sticket blev inget bra. Ska försöka ändra lite.
Återkommer med bättre svar. Tack alla som orkar följa denna!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Sådär, basljudet mer mulligt nu och bastonerna i sticket IS DA SHIT! Naerå men bättre än förra iaf.  :huh:
Åsa: Kjempehyggelig av dig, ja menar tack så mycket! Nu vet jag ju inte vilken version du lyssnade på men nu det bara en, bara en, bara en...
cykeln: Cykla med lingonben?  :D Som sagt lite versionsanarki här (som alltid när jag försöker få till nåt). Men första halva av september, ja, tre veckor var helt formidabla och det klart man fick nog lite vårsprittspratt av det som förpassade höstkänningen till nästa låt.
HM:   De nya grejorna kanske gav lite variation till en ganska monoton grund? Sorry med basen din men jag har så svårt att tänk i andra banor ibland...
Avslappad: Pat Metheny? Vilken musiker!  <_< Klart att HAN skulle vara först!  :angry: Otroligt sound i guran har också.  :ph34r: Man kommer inte närheten...  :rolleyes: Själv tycker det ligger ganska nära Dave Grusin.  :rolleyes: Nu skall jag lyssna på din nya verre av ankdammslåten JT.
« Senast ändrad: 28.09.2009, 22:38:09 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad jugas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
tjenare...du vet ju från Studio att jag gillar den här låten....den är ju så fin!! Du har ändrat lite sedan sist och det mesta till det bättre. Jag är bara lite tveksam till basbreaket...elbasen är så väldigt stum....håller med ett tidigare inlägg...Kontra!! det vore grymt. Den kunde spela samma figurer som nuvarande, bara att få in den klangen...mums


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Jajamen!
Den var läcker. Gillar blåset och drumsen som kommit till.
Även sticket - men kanske inte där det bara är bas - om den ska stå för sig själv behöver den kanske något mer kontraaktigt  :D
Nä nu måste jag till tåget ...
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Kontra beställd. Kontraspionerar just nu.  :ph34r:
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
SKön instrumental gitarrlåt..

Sparas. :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
jugas: Bra feedb igen! Försökt gömma basen lite i cymbaler nu. Och nej! Hittade inget vettigt kontraljud i de samplingar jag har.
Har du?
cykeln: Cyklar du till tåget? Försökte med den kontra jag brukar ha men den skorrar för mycket. Labbade lite till med basen och tycker mig höra en viss skillnad och som sagt med cymbalen där. Ändrade några toner så att övergången till grundtemat från sticket skulle bli lite smoothare (schysst svengelska va?). Tack för att du ville lyssna igen.
Dividend: Hedrande när nån sparar ens låtar och jag har några av de dina också. Thnx Per!

Ber återigen HM och JT om ursäkt för det egna racet här. Ska försöka bli en bättre människa och co-labba mer.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Vackert gitarr-spel här och skönt driv..man bara glider iväg..på en skön tur..

Fint :)

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Vackert gitarr-spel här och skönt driv..man bara glider iväg..på en skön tur..

Fint :)

/Marr

Kul att jag fick bjuda på en tur. Lite lättviktigt kanske men blev som det blev. Tack för lyssning och comments Marre!  :)
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad jugas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
kan tyvärr inte kontra med kontra(häpp!)...eller bistå...men låten är ju kanon som den är...kontra vore bara den där extra kryddan som kunde förhöjt smaken ytterligare...



Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
kan tyvärr inte kontra med kontra(häpp!)...eller bistå...men låten är ju kanon som den är...kontra vore bara den där extra kryddan som kunde förhöjt smaken ytterligare...



Nehepp! Det var synd det. Tack för omdömet!

En ynnest från den fantastiske ydderF. Han har lagt på lapsteel och jag tyckte den lyfte låten!   ^_^ Versionen i första posten.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Fy fan vad onödigt djävla bra!  :wub:
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Avslappnad

  • Gäst
Sorry, det är som att sätta fönsterfoder, när de väl är uppe så är det så naturligt att det inte går att förstå allt arbete bakom... ;) Låten äger, helt enkelt och lapsteelen är så naturlig så att det "tjongar" om det. :D


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Åter igen en härlig colab. En tidig Peter Gabriel på egna ben med flera KR-medlemmar inblandade och så kommer ydderF in och får det att spraka extra mycket så det står härliga till!
I love this!

Perfekt stycke i en film där huvudrollsinnehavaren efter alla år äntligen "är på väg hem" lyckligare än han någonsin varit. Bara lyckliga skådespelare i en lycklig miljö!

Härlig låt!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag vill inte3 säga att lapsteelen förlöste men den förgyllde. Snyggt.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Aettan

  • Gäst
Jag drog igång låten och efter en lite ska vi kalla det skrynklig  :D inledning ursäkta E  :D så blir det fart i grejorna och behagliga harmisar och slingor utkristaliserar sig på ett osedvanligt stämningsfullt sätt. Ovanpå detta så kommer det in en minst sagt njutbar steelgura som ger en härlig fjordkänsla från vårt broderland till vänster (i all fall från mitt håll :D) jag går igång då och tänker att det här måste jag svar på/uppmuntra till ytterligare stordåd. Glad i hågen klickar jag på svara men hade glömt att se då tystnar musiken som i en annan T Ledin låt. Kort sagt kan vi inte uppdatera den funktionen så att man kan fortsätta lyssna när man skriver svar utan att behöva ladda ner låtarna först?

Är nu på väg tillbaka för att lyssna och skriver jag inget mer under här så anser jag helt enkelt att detta är bra (jävligt till och med men städa liret i inledningen  :D)


Utloggad jugas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
jahaja....i brist på kontra kan man krydda med lap....och så blev det ännu bättre....cykeln tycker det är onödigt bra...jag tycker det börjar bli odrägligt bra... ;)


asti

  • Gäst
Lap-steelen sätter pricken över i:et och skapar en svävande, drömsk bakgrund! Mycket fint!


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
ja det här var härligt att lyssna på :). Skön atmosfär
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Vad kul att ni orkat hänga med på denna så här långt! Tänkte att den skulle vara klar för ungefär en vecka sedan och ändå har putsandet(?) fortsatt och tyckte jag hade plågat KR länge nog med detta men när jag sedan hörde ydderFs vackra stålgureslingor kunde jag inte motstå en ny version. Klippte ganska hårt i stålguran med en digital bultsax och fick gk av Freddy.
cykeln: Jo, det kanske inte var nödvändigt men å andra sidan är det mycket som inte är det...  :huh: :D
Avslappad: Föstår hur du menar och kan lida lite med dig när jag tänker på hur det var att ha hus... Roligt att det verkar naturligt.
MaxB: Alltid lika fascinerande att  vilka bilder som musiken kan frammana. Härligt att läsa din kommentar. Jag tänker detta också som  lite triumfatoriskt, som Knopfler gör så fantastiskt i Going Home huvudtemat i musiken till filmen Local Hero.  Tack för den bilden!
Eko: Förgyllde. Fint sagt. ydderF blir säkert glad (eller ännu gladare efter alla succéhits här), jag säger att jag håller med.
Aettan: Hade knappast heller tänkt att introt skulle övertyga en känslig gitarrist vare sig han bor på öschöttaschlätten elle i Nashville. Jag vet knappt vad som är bak och fram på denna längre. Visst fingrarna är mer än lovligt snubbliga kanske eller är det ljudkvaliteten som sviker? Låter lite som transienterna "halkas" på eller hur man skall uttrycka sig. Kul att du tycker det funkar ändå och jag skriver under på fjordkänsla (i september  :D).
jugas: Tack för att du uppfattar det så!  ^_^ Du har ju varit med från the bitter start to the lovely end eller hur man nu säger.
asti: Schysst! Brödrafolken blir glada.
stajo: Long time, no see....(förutom P4-låten) Tack! Kom tillbaka!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad ydderF

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 826
    • Visa profil
Tack för lapsteel skryt ;)
Den var lätt at spela på, denna underbara låt. Saker falt på plass veldigt fort.