Forum > Demolåtar

Cykeln och Plinka - Sång med Positiv (v2 091011)

<< < (5/5)

morgonte:
Härligt att få höra lite klassisk visa, speciellt när det är så här fantastiskt bra! Heder och medalj åt alla inblandade! :) ^_^

Vad gäller instrumentet melodikum så trodde jag först att det var den moderna melodikan som avsågs (s k "trynorgel", trakterad bla på Beatles "Love me do"), men troligen är det detta instrument det handlar om (ur Sv akademins ordbok):

MELODIKON
(förr) (av dansken RIEF­FELSEN 1803 konstruerat) tangentinstrument med stämgafflar stämda i kromatisk följd, där ljudet alstrades därigm att vid nedtryckning av en tangent en läderbeklädd hammare slog an motsvarande gaffel.

Alltså ett slags akustisk föregångare till elpianot!!! :blink:

cykeln:
Eko
Tack för det - jag ger dig rätt i att jag är lite för hög här - ska vridas ner. Det där med att öka närvaron på Plinka med hjälp av eq låter intressant - måste provas - tack!

Harmonica Mike
Kul att jag börjar fatta något av eq-inställningarna - men jag har mycket kvar - det är så d-la många olika rattar.
Har kollat deessern - tyvärr har ju den också en massa vred, knappar mm - suck! och så sen kompressorn!!
Tack för bra handledning!

morgonte
Välkommen hit! Vad kul att du gillar visor och tack för de fina orden!
Kul med informationen om Melodikum - var upp en fråga tidigar om den.

Plinka:
Ah, nu kom din röst fram bättre! Härligt! Det där med deesser, det kan ju föstöra ljudet lite också. Vad man annars kan göra, men det krävs att man gör det redan vid inspelningen, är att dels vinkla micken lite frammåt och sätta fast en penna framför membranet med ett gummiband, så går de högsta frekvenserna förbi!  :D

Navigering

[0] Meddelandeindex

[*] Föregående sida

Gå till fullversion