Kontrollrummet

Progressive / Artrock-tråden

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mein

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 305
  • Who loves ya, baby?
    • Visa profil
Först fanns det en hel bunt, sen It Bites och efter det Porcupine Tree för nu hamna här. Jäkligt kul att arvet går vidare!

Bra skit! Ska kika närmare på detta.

/Mein
www.soundcloud.com/meter


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Ja..kul att se, men det viktigaste finns ju inte på bilden, förutom mellotronen och korgen då  :D  :D Var detta Rudbeck?
Piffat till lite fler av hagis bilder från vår proggiga ungdom.
Rudbeckskolan i Sollentuna bör det vara.


Scenen. Vi släpade med oss allt som hörde till ett sånt här gigg. Draperier, ljusrigg vi byggt själva. Fanns t.o.m en rökmaskin om jag minns rätt. Killen som vankar runt på scenen och är nervös är vår sångare. Han gick i den skolan så det stod väl en del på spel kan jag tänka  :D


Okänd råddare fixar med hyrda PA't. Fick vi med honom i priset? Clemens klaviaturhörna syns med WLM orgel, Yamaha CP 30 elpiano. På WLMen står en Logan stråkmaskin och på den en Korg mini S700 (var det väl?) solosynt som var rätt grym faktiskt.


Soundcheck. Det fanns en rullbandare med som jag antar spelande in hela rasket. Var är den inspelningen...?


Ärade KR medlemmen Clemens på keyboard minsann. Flickornas favorit dessutom  :D
Observera hur trumsetets pukor försvinner bort i horisonten i allt mindre dimensioner. Singel head dessutom  :wub:
Sångarens Korg MS 20 ovanpå Mellotronen. Vad sjutton var det för modell på tronen...?

Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ja..kul att se, men det viktigaste finns ju inte på bilden, förutom mellotronen och korgen då  :D  :D Var detta Rudbeck?
Sångarens Korg MS 20 ovanpå Mellotronen. Vad sjutton var det för modell på tronen...?


Kul att se seriösa musiker! Den ungdomen! M400 borde det vara väl?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google



Utloggad Freddy

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 310
    • Visa profil
Den här tråden började bra, men nu verkar den mest huseras av människor som varit oförmögna att ta till sig ny musik de senaste 40 åren :)

Här är några nyare band som lirar intressant musik:







« Senast ändrad: 28.10.2014, 23:32:22 by Freddy »
"I can take you far but I'll burn you out before we get there"

https://soundcloud.com/gitarrfreddan


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Vintergatan gillade jag (mest). Mittenvideon antar jag att jag skulle behöva lyssna mer på för att uppskatta. Nedersta var lite rolig men vad och hur spelade grabben som skruvare på rattarna. Massor av programmerade arpeggion eller vad gör han?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Låt två låter jättebra även fyran men det är ju så uppenbart fusk så den räknas inte.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Den här tråden började bra, men nu verkar den mest huseras av människor som varit oförmögna att ta till sig ny musik de senaste 40 åren :)

Här är några nyare band som lirar intressant musik:

[gubb]
...snarare nya band som spelar gammal musik :rolleyes: Men det är bra grejjer!

Wintergatan ger en fräsch winkel på Zamla och Lasse Hollmer-musik! Väldigt inspirerande live!

Evergray är ett kompetent men rätt ljumt exempl för en drös prog metal IMHO...

Animals as leaders är kul och vilar tryggt i Fripp-traditionen

The Algorithm kändes riktigt nyskapande däremot, med ena foten i prog och andra i techno. Ska bli spännande att följa dem.

Men nestor Neal Morse dansar med cirklar runt alla dessa ungdomar  :P
[/gubb]
« Senast ändrad: 29.10.2014, 20:38:31 by HasseFX »


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Mer prog än jazz, detta  :wub:

« Senast ändrad: 29.10.2014, 20:41:19 by HasseFX »



Utloggad Mein

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 305
  • Who loves ya, baby?
    • Visa profil


Mera jazz än prog detta men en klassiker.

Jag gillade Animals as leaders en hel del men de övriga 3 kändes inte direkt vare sig nyskapande eller bidragande _för mig_.

/Mein
www.soundcloud.com/meter


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil

Mera jazz än prog detta men en klassiker.


Ja jävelberg - detta är gött :P  SR sände från konserhuset från samma turné 1980 (Randy säger i stort sett sama fraser).
Jag spelade in konserten på min nyköpta Sony-rullbandare (på vilken jag senare utförde allehanda mer eller mindre plågsamma sound-on-sound-inspelningar  :rolleyes:) Sista kopian försvann tyvärr när alla mina DAT-band stals  :angry:

...men hur kan man uppträda i ett par snickar-jeans??  :blink:



Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
...letar runt efter modernare, mer metal-influerad "intelligent" progressiv rock  i stil med Porcupine Tree. Är absolut inte så förtjust i t ex Dream Theatre eller Opeth av olika anledningar. Dynamik är t ex ett viktigt inslag.

Här är Riverside, ett polskt band som kanske ligger lite väl nära Porcupine Tree (ungefär som "alla" lät som Genesis på 70-talet  :rolleyes:), men onekligen fin musik. Tar gärna emot mer tips :)





Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
...Pineapple Thief  (var de nu inspirerats av DET namnet ifrån ;)) lirar något som ligger närmare symfonisk punk  :P



Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
...de här har funnits med ett tag - om någon pallar  :D  Men underhållande är de!!



Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
...letar runt efter modernare, mer metal-influerad "intelligent" progressiv rock  i stil med Porcupine Tree. Är absolut inte så förtjust i t ex Dream Theatre eller Opeth av olika anledningar. Dynamik är t ex ett viktigt inslag.



Karnivool från Australien känner du säkert till. Deras "Deadman" från Sound Awake-albumet är en trevlig resa  :)




Porcupine Tree är ganska unika tycker jag, gillar deras mörkare sidor och Fear of A Blank Planet är deras absolut bästa platta
« Senast ändrad: 06.02.2015, 13:46:16 by jonnerstone »


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Karnivool från Australien känner du säkert till. Deras "Deadman" från Sound Awake-albumet är en trevlig resa  :)

Stort tack! :) Har inte hört förut! Första vibbarna jag fick var DT (:unsure:) i arr och sång, men de visar sig vara mycket mer intressanta när låten utvecklade sig. Jag gillar de fantasifulla arrren för gitarrerna, de stökiga trummorna och tvära kasten. Lyssnade in som snabbast på ett par till spår och fick lite "tänkande Messhuggah"-vibbar :D

Porcupine Tree är ganska unika tycker jag, gillar deras mörkare sidor och Fear of A Blank Planet är deras absolut bästa platta

Ja de är unika! Jag snubblade över dem för rätt länge sedan och de verkar ha planterat ett eget träd, snarare än att vara en gren till på prog-trädet. De har många efterföljare (även jag har halkat ditåt  :ph34r:) - Steven Wilson är ett geni helt klart, men jag tror att samarbetet med Richard Barbieri (musikalisk motor i synt-/new-romantic-popparna Japan :blink:) gett det där "extra"...
« Senast ändrad: 06.02.2015, 14:08:19 by HasseFX »


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Karnivool från Australien känner du säkert till. Deras "Deadman" från Sound Awake-albumet är en trevlig resa  :)

Stort tack! :) Har inte hört förut! Första vibbarna jag fick var DT (:unsure:) i arr och sång, men de visar sig vara mycket mer intressanta när låten utvecklade sig. Jag gillar de fantasifulla arrren för gitarrerna, de stökiga trummorna och tvära kasten. Lyssnade in som snabbast på ett par till spår och fick lite "tänkande Messhuggah"-vibbar :D

Porcupine Tree är ganska unika tycker jag, gillar deras mörkare sidor och Fear of A Blank Planet är deras absolut bästa platta

Ja de är unika! Jag snubblade över dem för rätt länge sedan och de verkar ha planterat ett eget träd, snarare än att vara en gren till på prog-trädet. De har många efterföljare (även jag har halkat ditåt  :ph34r:) - Steven Wilson är ett geni helt klart, men jag tror att samarbetet med Richard Barbieri (musikalisk motor i synt-/new-romantic-popparna Japan :blink:) gett det där "extra"...

Kul att en ickeproggare kan ge en überproggare ett tips, det händer inte var dag.  :)
Jag tycker dock inte det finns mycket som påminner om DT. DT är i mitt tycke astråkiga och slicka, som ett lite "tuffare" TOTO (som också är astråkiga) fast med en betydligt sämre sångare, TOTO har iaf bra röstkapaciteter.
Jag tycker nog att Karnivool har mer gemensamt med Tool.

För övrigt Porcupines i mitt tycke bästa låt. Älskar det elaka kromatiska syntharpeggiot som ligger genom hela låten.



Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Kul att en ickeproggare kan ge en überproggare ett tips, det händer inte var dag.  :)

...det begreppet måste jag ta i beslag - überprog - my genre is überprog  ^_^

För övrigt Porcupines i mitt tycke bästa låt. Älskar det elaka kromatiska syntharpeggiot som ligger genom hela låten.

Ja jävlar....  :wub:  Ett helt magiskt arr!!



Utloggad Mein

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 305
  • Who loves ya, baby?
    • Visa profil
Om ni har en kvart på er att njuta av 27 år gammal finmusik.
Enligt min mening så är "The Best Of It Bites" egentligen alla låtar de spelade in med små variationer. :)



/Mein
« Senast ändrad: 25.03.2015, 10:30:27 by Mein »
www.soundcloud.com/meter


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Om ni har en kvart på er att njuta av 27 år gammal finmusik.

Very nice!!! :) Genomgående DX7-piano avslöjar tidsepoken, annars tidlöst bra! Kanske något Steven Wilson lyssnat på (PT-körerna har en hel del likhet med detta).


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Om ni har en kvart på er att njuta av 27 år gammal finmusik.
Enligt min mening så är "The Best Of It Bites" egentligen alla låtar de spelade in med små variationer. :)

/Mein

Najs. Nytt för mig. På, att hålla ögonen band
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
 :wub: Riktigt bra detta! Spelar på Debaser Medis ikväll - tyvärr utsålt  :(



Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Instrumentalt, rätt långt från Genesis och 70-talet - lite närmare Porcupine Tree och ganska nära mitt eget projekt...






Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Om ni har en kvart på er att njuta av 27 år gammal finmusik.
Enligt min mening så är "The Best Of It Bites" egentligen alla låtar de spelade in med små variationer. :)



/Mein

MMMM!
Inte hört tidigare - men nu är nyfikenheten väckt - mer fakta tack :)

Årtal, medlemmar, inspelningsår, album - the works!!

Inspirerande  :D
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad Mein

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 305
  • Who loves ya, baby?
    • Visa profil
Grymlings bra grejor! :)

Fakta om Det Bits:
https://en.wikipedia.org/wiki/It_Bites

/Mein
www.soundcloud.com/meter


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Grymlings bra grejor! :)

Fakta om Det Bits:
https://en.wikipedia.org/wiki/It_Bites

/Mein

Det måste vara något speciellt med den brittiska luften ( eller maten, eller ölen )  :D , bra!


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil

Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil

Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Behöver inte heller någon presentation! :) Skumt, går inte att lägga in youtube länk?

« Senast ändrad: 05.08.2015, 10:01:10 by Clemens »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Behöver inte heller någon presentation! :) Skumt, går inte att lägga in youtube länk?

Kodstycke: [Välj]
[url=https://www.youtube.com/watch?v=HiaVJfawWAI]https://www.youtube.com/watch?v=HiaVJfawWAI[/url]

Så här fungerar det - med youtube-taggen och utan s i https
Kodstycke: [Välj]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=HiaVJfawWAI]https://www.youtube.com/watch?v=HiaVJfawWAI[/youtube]
Kul att höra något bekant före 0.14 och vid 2.15 ungefär så blev det väldigt bekant för mig.  :wub:
« Senast ändrad: 05.08.2015, 12:22:15 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google