Kontrollrummet

Progressive / Artrock-tråden

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Oj, HTM! Kula att höra igen. Hade lite koll på gänget sent 70 tal men tappade bort dem. På den tiden fick man vacker gå och tjacka LP skiva av okända band och antingen gilla plattan eller sörja sina surt förvärvade 25 spänn som vinylen kostade. Så i efterhand är Happy The Man rätt balla faktiskt.
:D Hur fan klarade man sig utan Youtube och Spotify...
« Senast ändrad: 08.07.2013, 21:14:50 by Bribedant »
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
http://www.rollingstone.com/music/pictures/readers-poll-your-favorite-prog-rock-albums-of-all-time-20120725

 :rolleyes:


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
...en liten bump är på tiden!

Skönt tryck i denna konsert, med en konstellation som antagligen bara jag och Chris Squire älskar  :P

Gitarrduellen i inledande Yours is No Disgrace är lite cool - känns som hela gänget stod på toppen av sin respektive förmåga ungefär vid den här tiden :)



Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Oh, den där gräsliga banduppsättningen  :lol: Var de inte i luven på varandra hela gänget på den tiden. Lawsuit's och grejer. Av alla gitarrister från den tiden håller jag nog Steve Howe som no1. Så jäkla energi och precision. Satt bara för någon dag sen och jotubade Yessongs låtar från -72. Just Yours Is no disgrace är en favorit. De hade sånt driv på den tiden, unga och hungriga antar jag. Lyssna bara på Alan Whites dragningar under körstycket  :wub:
Lite mindre tryck i gubbarna nuförtiden. Howe är ioför sig en vass rackare än idag.

Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
...en liten bump är på tiden!
Skönt tryck i denna konsert, med en konstellation som antagligen bara jag och Chris Squire älskar  :P
Gitarrduellen i inledande Yours is No Disgrace är lite cool - känns som hela gänget stod på toppen av sin respektive förmåga ungefär vid den här tiden :)
[/youtube]

När var det här UNION ifrån?

Den som inte är på topp är väl Jon Andersen som sjunger en oktav lägre på något ställe där i början av videon  B)
Så kan det gå då man blir äldre...
« Senast ändrad: 21.11.2013, 09:40:36 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Uniontiden var ju underbar. Plattan kom 1991. Efter vig generator och ABWH.


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Howe är ju helt omöjlig som gitarrist  :unsure: Skum och svårplankad för en gammal rockare och lirar "fult" skramligt ljud och spretig stil... Men samtidigt helt omistlig del av Yes-soundet. Rabin lirar "vanligt", bra och drivet och jag kommer på mig att lira luftgitarr, men det blir inte Yes. Union-konserterna visar så tydligt på hur olika de är.

Läste på lite när jag lyssnade - många lawsuits vart det. Howe och Bruford klev av Union-turnen i förtid, men Rabin figurerar än i denna dag i "Yes-periferin" med Wakeman och Anderson...

Yes är kvadraten minst av de enskilda musikerna - mest ersättlig ljudmässigt verkar vara Kaye/Wakeman/Downes/WhatsHisName verkar det som...


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
För mig som hoppade på Yes-tågen iom 90125 så är det Rabin som är Yes.  ;)

Annars håller jag egentligen med i analysen att Howe är en stor del av det klassiska soundet. "Hittade" den gamla katalogen genom ABWH som blev ett hyfsat substitut när jag älskade 90125 och Big generator. Men det var ju ändå Jon Anderson som sjöng så det fick duga. Minns också att jag svettades chilisvett hela bilresan från huvudstaden till Småland efter ABWH-konserten 1991 eller om det var 1992.

Efter att ha älskat Rabin-perioden och till viss del ABWH så blev Union räddningen. Rabin och Anderson igen liksom.  :wub:

Såg Yes i Lisebergshallen för ett par år sedan med en Jon Anderson-sound-alike och Wakemans son Oliver Wakeman på keyboard. Howe stod i sin hörna och såg mest sovande ut. Fast han lät ungefär som förr. Och Chris Squire med sitt sedvanliga överlägsna flin påklistrat hela konserten. Men befogat, han spelade kanonbra. Sen var det nog Alan White på trummor har jag för mig.

Drama är för övrigt Yes bästa platta efter 90125 och Big generator och då sjunger inte ens Anderson!  B)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
YES!  :wub:
Wakeman och Anderson omistliga, yes!  -_-  B)

« Senast ändrad: 21.11.2013, 20:58:38 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
ABWH med Tony Levin drog rätt bra med nya fans, Owner deras enda riktiga # 1 :)  Eftersom jag hatälskade Howe redan då så var Rabin välkommen men som sagt, inget "riktigt" Yes-sound. Jag gillar samtliga Yes-album (och musiker) för sina respektive företräden (Drama är fantastisk) men har minst kärlek för Tormato fram till Union (inkl. ABWH faktiskt) men Anderson-lösa Yes bara vägrar jag att lyssna på <_<
Fantastiskt egentligen för ett band som peakade redan '71-'72 :wub:
« Senast ändrad: 21.11.2013, 21:17:01 by HasseFX »


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Jag gillar samtliga Yes-album (och musiker) för sina respektive företräden
+1

(Drama är fantastisk) men har minst kärlek för Tormato fram till Union (inkl. ABWH faktiskt) men Anderson-lösa Yes bara vägrar jag att lyssna på
Vägrar?  :unsure: Men på Drama sjunger ju Trevor Horn. (Ganska likt Anderson iofs.)
« Senast ändrad: 21.11.2013, 21:43:10 by Wernborg »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
YES!  :wub:
Wakeman och Anderson omistliga, yes!  -_-  B)


Ja, det är kärlek det! Ingen hanterar tangenterna som den där grabben!
Själv fastnade jag mest i Yes till och med Tales, sen stannade jag nog i växten...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Citera
Vägrar?  :unsure: Men på Drama sjunger ju Trevor Horn. (Ganska likt Anderson iofs.)

...mittåt! Jag tänkte enkom på nya PlagiA(t)nderson... :mellow:


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
YES!  :wub:
Wakeman och Anderson omistliga, yes!  -_-  B)


Ja, det är kärlek det! Ingen hanterar tangenterna som den där grabben!
Själv fastnade jag mest i Yes till och med Tales, sen stannade jag nog i växten...

Relayer är det OK att stanna vid däremot! Gates of Delirium känns som klar 2:a efter Close to the Edge  :wub:


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Relayer med Moraz vid tangenterna är nog den Yes plattan jag lyssnar oftas på faktiskt. Håller Moraz som en intressantare keyb lirare än Wakeman var. Är det ingen som lyssnar på deras senare plattor? 1997 Open Your Eyes, 2001 Magnification håller god Yes klass tycker jag iallfall.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Relayer med Moraz vid tangenterna är nog den Yes plattan jag lyssnar oftas på faktiskt. Håller Moraz som en intressantare keyb lirare än Wakeman var. Är det ingen som lyssnar på deras senare plattor? 1997 Open Your Eyes, 2001 Magnification håller god Yes klass tycker jag iallfall.

Relayer med Howes volymslidespel på Soon the ligth och Jons sång är också en platta jag lyssnat mycket på. Jag hade förr ingen koll på vilka som ingick i den ena eller andra konstellationen men den kanske var den modernaste jag tog till mig. Mayby I should "Open My Eys" now that we haev passed 2001...  :unsure:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Angående nyare (nåja) album - The Ladder (1999) känns det som Yes utforskar sina rötter igen. Låten Homeworld (avsedd för ett dataspel!!) känns som den platsar bland klassikerna, eller kanske är det bara en pastisch på dem själva?  :blink:  Finns många klassiska Yes-vändningar och inslag som Squires kliv uppför skalorna.



Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
...grejjer detta...  :P

« Senast ändrad: 30.11.2013, 14:09:37 by HasseFX »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
...grejjer detta...  :P


Så skönt då mellotronstråkarna kommer in där, framåt slutet! Jag hade nästan glömt hur vackert det kan vara!
« Senast ändrad: 30.11.2013, 15:47:23 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Angående nyare (nåja) album - The Ladder (1999) känns det som Yes utforskar sina rötter igen. Låten Homeworld (avsedd för ett dataspel!!) känns som den platsar bland klassikerna, eller kanske är det bara en pastisch på dem själva?  :blink:  Finns många klassiska Yes-vändningar och inslag som Squires kliv uppför skalorna.


Härlig låt nästan en installation på nåt sätt :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Angående nyare (nåja) album - The Ladder (1999) känns det som Yes utforskar sina rötter igen. Låten Homeworld (avsedd för ett dataspel!!) känns som den platsar bland klassikerna, eller kanske är det bara en pastisch på dem själva?  :blink:  Finns många klassiska Yes-vändningar och inslag som Squires kliv uppför skalorna.


Härlig låt nästan en installation på nåt sätt :D

Den här youtubeversionen var tyvärr väldigt distad...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Måste bara del med mig av ett entimmas BBC program som är en proggig guldklimp. Brukar lägga ut den här i studiomonitorerna när allt bara låter digitalt i Cubase. Nästan bara tidiga 70tals grooves. Hur coola frisyrer och skjortor som helst. Min favorit, Atomic Rooster med alla gogo chick'sen :wub:  :D 



01. The Nice - America (1968)
02. Moody Blues - Question (1970)
03. Jethro Tull - Witches Promise (1970)
04. Wishbone Ash - Vas Dis (1971)
05. Atomic Rooster - Tomorrow Night (1971)
06. Family - In My Own Time (1971)
07. Yes - Yours Is No Disgrace (1973)
08. ELP - Pictures At An Exhibition (1972)
09. Soft Machine - Fanfare All White (1973)
10. Caravan - The Dog, The Dog, He's At It Again (1974)
11. Genesis - I Know What I Like (1974)
12. King Crimson - Frame By Frame (1982)
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Min gamla trummiskollega hagis hittade några foton från den tiden vi turnerade runt på gymnasieskolor och lirade progressive mitt i punk eran. Någonstans 80-82 gissar jag. Här håller vi på att rigga i rudbecksskolan. Mitt i tårtan sitter jag omgiven av Roland chorus amp, Korg ms-20 stående på en Mellotron mkII (tror jag). På golvet en Moog Taurus såklart och min gamla fina (snyft) Jazz bas. Monstret jag har i knät var en 6+4 strängad byggd av Göran Malmberg efter mina ritiningar. Inga av de här grejerna finns kvar idag. Hade ju varit lite coolt...

Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
 :wub:  Åhh vilket fint tidsdokument!  :wub:

M400 under Korg?
« Senast ändrad: 08.01.2014, 14:47:29 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Min gamla trummiskollega hagis hittade några foton från den tiden vi turnerade runt på gymnasieskolor och lirade progressive mitt i punk eran. Någonstans 80-82 gissar jag. Här håller vi på att rigga i rudbecksskolan. Mitt i tårtan sitter jag omgiven av Roland chorus amp, Korg ms-20 stående på en Mellotron mkII (tror jag). På golvet en Moog Taurus såklart och min gamla fina (snyft) Jazz bas. Monstret jag har i knät var en 6+4 strängad byggd av Göran Malmberg efter mina ritiningar. Inga av de här grejerna finns kvar idag. Hade ju varit lite coolt...



...amenvaläckert!!  :wub:


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Ja..kul att se, men det viktigaste finns ju inte på bilden, förutom mellotronen och korgen då  :D  :D Var detta Rudbeck?


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil



Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant

Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
...nu har det varit för länge tyst i denna tråd!  :rolleyes:


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
...nu har det varit för länge tyst i denna tråd!  :rolleyes:

Usch va najs. Blir nog tvungen kika efter det där albumet för inköp.

89 spänn på Ginza, Klick. Köpt.
« Senast ändrad: 26.10.2014, 02:44:08 by Bribedant »
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Vilka ekvilibrister och superduper mixande enligt mig. Väldigt bra instrumentinsatser. Skojigt att jag lyssnade och inte tittade på videon! Tyckte dock jag kände igen sound, stil och så... så såg jag först på slutet att det var Neal Morse och Mike Portnoy.
Så klart det lät bekant! Tack för fint musiktips!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad criba

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
...nu har det varit för länge tyst i denna tråd!  :rolleyes:

Det här var riktigt bra. Gillas skarpt!!!  :wub: