Kontrollrummet

Progressive / Artrock-tråden

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil


det finns mer...
« Senast ändrad: 06.04.2012, 21:16:22 by Mr Artrock »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
&t=3m18s
det finns mer...

En Mk2 - den höga flöjt-tonen man accepterar är off pitch, då man vet vad som gäller, avseende the real thing.  :wub:
« Senast ändrad: 06.04.2012, 21:27:32 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Glass Hammer är en trevlig (ny) bekanskap för mig!  Melodisk progressive med starka influenser från gruppen "GenesYes Giant". :)

Sångaren på nedanstående album (de byter tydligen lineup rätt ofta) är reserv för reserven till Jon Andersson under pågående Yes-turne...



p.s. Lätt att ramla ner i dylika eko-kammare med mitt eget projekt... Väldigt mycket (och bra) är gjort och görs fortfarande i genren.
« Senast ändrad: 21.04.2012, 21:21:18 by HasseFX »


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant

Sångaren på nedanstående album :(byter tydligen lineup rätt ofta) är reserv för reserven till Jon Andersson under pågående Yes-turne...

p.s. Lätt att ramla ner i dylika eko-kammare med mitt eget projekt... Väldigt mycket (och bra) är gjort och görs fortfarande i genren.

"reserv för reserven" Yes är inte vad de en gång var ...  :(
Ovan gäng var rätt ok. Aning "Yes light" varning dock.

Personligen anser jag som anser att ELP's TARKUS från 71 är all proggrocks mutherfjucking mother. Spelas på högsta möjliga volym. Disten du hör är inte från stereon, det är inspelat så. Så jvla analogt det bara går. Vilket lir.


Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist



Utloggad adrumdrum

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 236
    • Visa profil


Personligen anser jag som anser att ELP's TARKUS från 71 är all proggrocks mutherfjucking mother. Spelas på högsta möjliga volym. Disten du hör är inte från stereon, det är inspelat så. Så jvla analogt det bara går. Vilket lir.



hela skivan är ju "out off pitch" i den där youtub länken, exempelvis 2 första akorden, tarkus - Stones Of The Years, när sången kommer ska det va Cm och C# här är det surt C#m och D. förmodeligen nått fel med sampleraten.

edit: hittade en som går i rätt pitch:

« Senast ändrad: 24.04.2012, 04:20:56 by adrumdrum »


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Ja jäklar du har rätt. Jag tyckte faktisk det lät lite musse pigg om introt men tänkte inte mer på'et.
Skillnaden mellan 48 och 44.1 khz samplerate kanske? Du kan din Tarkus tydligen  :D
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Flyhänt jänta. Hela ELP's Tarkus perfekt lirat.
Dessutom, hon är blind.

Störtskön  :D
« Senast ändrad: 27.04.2012, 17:45:26 by Bribedant »
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Sitter hon och fixar basen samtidigt med fötterna?!
Holy!

Perfekt lirat men rätt kanske ska vara rätt:
&t=16m38s
Jag älskar gong-gongen som kommer på några ställen, bland annat 20 sekunder efter den lilla missen i länken ovanför.

Och hennes skratt på slutet - MmMm
Vilket hantverk!
« Senast ändrad: 27.04.2012, 07:02:43 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Vilket hantverk!

...uppskattat av Keith himself tydligen :) (finns ett antal fler filmer)



Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Vilket hantverk!

...uppskattat av Keith himself tydligen :) (finns ett antal fler filmer)



Åhh fy faaan, detta är sanlöst och äckligt bra, jag har tårar som rinner längs mina kinder ärligt talat, gud bevare dessa talanger, då jag själv är "fullgod" klaviatursnubbe kan jag lätt bedöma denna underbara flicka's nivå som naturligtvis är långt högre än min, imponerande!!!

I slutet dvs fr ca 7 min har hon kvintljudet poå moogen som Toney Carey körde på Tarot Woman/Rising m. Rainbow, nice***


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Vilket hantverk!
...uppskattat av Keith himself tydligen :) (finns ett antal fler filmer)
Åhh fy faaan, detta är sanlöst och äckligt bra, jag har tårar som rinner längs mina kinder ärligt talat, gud bevare dessa talanger, då jag själv är "fullgod" klaviatursnubbe kan jag lätt bedöma denna underbara flicka's nivå som naturligtvis är långt högre än min, imponerande!!!
I slutet dvs fr ca 7 min har hon kvintljudet poå moogen som Toney Carey körde på Tarot Woman/Rising m. Rainbow, nice***

Pure Love!  :wub:
En ren njutning att se henne!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
...när vi är inne på "underbarn" så finns ju denna japanska som har rätt bra koll på verktygen, oavsett mängden "hjälp" från andra. Inte på samma nivå som Rachel kanske, men rätt underhållande! :)



Fler klipp från olika åldrar här:
http://www.youtube.com/user/ameri1122


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Njae, XYZ med Rush är ingen favorit, dom har ju så många andra mkt bättre låtar på samma platta men ok "onani-ekvilibrism-kneptakt" för de som gillar sånt, jag var med i ett band där basisten & trummisen alltid skulle lattja med just denna låt efter våra normala rep usch ;-)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Intressant låtval från en elvaåring. Musikaliskt sett var ju tolkningen fullständigt stendöd, men imponerade att det kom från en elvaåring ändå.

Hörrö Artrockarn. Inte säga så om mina gamla husgudar.  :angry:   :D


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Intressant låtval från en elvaåring. Musikaliskt sett var ju tolkningen fullständigt stendöd, men imponerade att det kom från en elvaåring ändå.

Hörrö Artrockarn. Inte säga så om mina gamla husgudar.  :angry:   :D

Fly by night säger jag bara, jag gillar också RUSH, rätta mig om jag har felciterat en gammal platta/låt, Moving Pictures var ju en höjdare när den kom tyckte i alla fall jag + vänner som tokdiggade den ;-) sen kom exit stage left som var en jäkligt skön live dubbel...


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Intressant låtval från en elvaåring. Musikaliskt sett var ju tolkningen fullständigt stendöd, men imponerade att det kom från en elvaåring ändå.

Det är väl en drivande pappa bakom låtval, programmering etc - mer på de tidigare, mindre på de senare. Egentligen inte värre än hon tagit sig an Mozart eller Chopin med samma målmedvetna energi... Lite lustigt i alla filmerna är de tvekande applåderna från en publik (föräldrar?) som nog inte riktigt förstår "detaljerna"  :lol:

Hörrö Artrockarn. Inte säga så om mina gamla husgudar.  :angry:   :D

YYZ är helt OK som låt, och kul som uppvisningsstycke - ekvilibrism med humor är rätt sällsynt :)


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Udda kombination som fungerar sisådär:

Steve Hackett är en av mina progressive-favoriter och Randy Crawford har en av de finaste röster (och uttryck) jag vet, men Steve fixar inte att lira och arra med sådan "soul" som passar Randy - det låter stelt... Jävlars vad bra det kunde blivit annars -_-



Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Progressive / Artrock-tråden passar bra för att meddela att Änglagård är tillbaka med en tredje platta. Det är kul att se Mattias in action i andra videon. Ni som är trummisar, kan ni bedöma om han är sådär eller bra, eller mycket bra trummis?



Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Udda kombination som fungerar sisådär:

Steve Hackett är en av mina progressive-favoriter och Randy Crawford har en av de finaste röster (och uttryck) jag vet, men Steve fixar inte att lira och arra med sådan "soul" som passar Randy - det låter stelt... Jävlars vad bra det kunde blivit annars -_-



O den där är fin. En av Hackett's mer lyckade plattor. Jag såg det nog som tvärs om. Genreöverskridande men som att Crawford tar sig an Hackett's musikstil mer än H. gör en låt med 'soul' som vi definierar det. Läckert och genre crossing var också Richie Havens sång på Hackett's album Please Don't Touch. Minns att jag höjde på ögonbrynen när jag såg Haven's credits på vinylen då -78. Men bra blev det.

Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Fina videos de där - gillade dokumentärerna med Anima Morte! Intressant att följa! Men tråkigt IMHO att de förstör materialet med hipstamatic-sryle låtsas-gammal-film och knastersabbat ljudpår!  :huh:


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Ja jag märkte också det. Inte så kul.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Och Peter Lindahl är en trevlig figur som bor i västra Stockholm och fortsätter göra den musik han tror på. Har kommit ut med en ny platta "One trail to heaven", vars recensioner man kan läsa här.
Kanske gör nån intresserad?

http://www.inthelabyrinth.com/Reviews_One_trail_to_heaven.html
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
O den där är fin. En av Hackett's mer lyckade plattor. Jag såg det nog som tvärs om. Genreöverskridande men som att Crawford tar sig an Hackett's musikstil mer än H. gör en låt med 'soul' som vi definierar det.

Ja så kan man uttrycka det, men det är lite av slösad talang. Han kör sitt race, mot folk/klassiskt skolad sång - lite okänsligt IMHO.

Läckert och genre crossing var också Richie Havens sång på Hackett's album Please Don't Touch. Minns att jag höjde på ögonbrynen när jag såg Haven's credits på vinylen då -78. Men bra blev det.

Den fungerade bra :)  Havens påminner om PG, men med tjockare kraftfullare stämma! Finns det fler exempel på fungerande "gränsöverskridanden"??

p.s. Din avatar inspirerade mig att byta! Saknar min gamla Ibanez ibland :unsure:


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
...just hemkommen från en stark musikupplevelse med Kronos-kvartetten! Mycket av det de gör ligger rätt nära artrockens koncept och jag fick tonvis av inspiration för egen del. De blir min "felande länk" mellan modern (minimalistiskt) klassisk musik typ Steve Reich och progressive... Vi har ju Fläskkvartetten som gör en del häftiga saker, men de drar lite väl åt indie ibland...

Kronos avslutade med denna som ÄR progressive  :rolleyes:

Live (till backingtrack, varning för dist):


Original:


...lite svensk folkmusik (med reverb i min smak :P)



Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det översta klippet visar tydligt varför fiolen kunde beskyllas för att stå i kontakt med djävulen.
Med en så kraftfull dynamik är det inte konstigt!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil

Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Kanske finns i tråden/forumet redan, men...





Skitbra detta! Andas lite 90-tal och Chigago men gillar... :)


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Work of Art var en ny bekantskap. Svenskar dessutom. Snygga harmisar. Lite för poporienterade för att kittla min proggnerv  :D

Har ett guldkorn för 70 talsdiggarna. Gentle Giant - Sight an Sound in Concert.
Bra filmat och bra ljud viket är ovanligt. Lirar en radda låtar från mitt favoritalbum Free Hand.
De är så sköna att se. Töntar vore lite för taskigt att kalla dem men "dorks" är det engelska ordet jag kommer att tänka på.

Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
...GG är lite för långt åt "andra hållet" för mig, dvs lite för intrikat - men nått mittimellan GG och WoA vore bra :)

Töntar vore lite för taskigt att kalla dem men "dorks" är det engelska ordet jag kommer att tänka på.

 :lol: Kommer att tänka på...



Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Claus Hoffman, bl.a. skapare av Memotronen,
platsar definitivt i Progressive/Artrock-tråden.





Och man behöver inte alls kunna tyska för att bli
intresserad av en halvtimmes mellotron-striptease.
Men det är en fördel om man gillar mellotronen eller
är beredd att ge henne en chans. Det är hon värd!



             myspace.com/video





Det förvånar mig inte om minst en på kontrollrummet
inte vågar klicka på videolänken!  B)
« Senast ändrad: 10.07.2012, 23:35:15 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Måste vara nån med osedvanligt god smak. ;)
Sade han som inte klickade :lol:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Så mycket musikteori kan jag att jag vet vad du sa. Kanske inte är så dumt med lite intresse för musikteori ändå?  :unsure:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google