Kontrollrummet

Progressive / Artrock-tråden

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Jag var inne på systemet i Sundbyberg och ville ha tips på nån whiskey jag inte provat.
Kom ut med ett papper fyllt med tips på progressive musik.

Ingen här som nämnt gruppen 'Haken'?
Smålyssnade nyss och tyckte det lät intressant.

Där var också gruppen 'IQ' antecknad så jag har lyssnat lite på dem också
men jag blev inte vän med rösten från leadsångaren då jag lyssnade på gruppen från nån liveupptagning.

Han antecknade också artisten 'Steven Wilson'

Sen har jag själv en gammal favvis Sebastian Hardie och plattan Four Moments.

Är dessa väl bekanta?

PS. Jorå, jag hade med mig en flaska whiskey också.

Haken är sk progressive metal, dvs typ Dream Theatre - metal-gitarrer och metal-sång i mer komplexa arr. Rush är misstänkt "pappa" till genren...

IQ finns i tråden ovan -


Steven Wilson är en av ny-proggens förgrundsgestalter - sångare och gitarrist i Porcupine Tree och ett antal samarbeten. Har mixat om ett antal klassiska porg-album.

Har kvar att upptäcka Sebastian Hardy :)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tack för info Hör att Steve kan ha influenser från Sebastian H
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Steve Howe i Newsweek (av alla ställen  :blink:)

http://www.newsweek.com/2015/09/18/getting-yes-steve-howe-guitar-wizard-365831.html




Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Oj vad de kan mjölka den där enda plattan.
Hade original vinylen, köpte jubileums cdn för typ 300 spänn. Nu ska man alltså tjacka en ny vinyl utgåva.
Men det är ett så bra album, det är väl bara att hosta upp igen  :lol:
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Oj vad de kan mjölka den där enda plattan.
Hade original vinylen, köpte jubileums cdn för typ 300 spänn. Nu ska man alltså tjacka en ny vinyl utgåva.
Men det är ett så bra album, det är väl bara att hosta upp igen  :lol:

Mnnnmellotron - I love the feeling - nice, nice feeling
« Senast ändrad: 25.09.2015, 10:16:13 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google



Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
=7m57s

 :(

 <_< de gamla dinosaurierna håller på att dö bort och det som blir kvar är små fyrfotade gnagare ingen lägger märke till...
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
Så sant.

Men, det finns lite kul nytt ogräs som tittar fram under giganternas förlamande asfalt (så fick han till det - poeten)

https://soundcloud.com/shane-opie-1

https://soundcloud.com/rocwatson




Intressant att botanisera, även om inte alla nuffror sitter rätt :D

MOMA
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil

Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Vet inte vad den här tråden egentligen handlar om. Och har itne följt den alls, men ang. åtm progressiv musik så tänkte jag tipsa om de ganska världskända hårdrockarna Opeth. Från granhelvetet någonstans. De blandar metal med jazzinfluenser och folkmusik. De har slutat growla sedan några skivor tillbaka. (Då blandade de cleansång med growl, med ganska schysst resultat.)



Här är en från sista plattan med skriksång:



Har de varit uppe tidigare eller artrock i trådtiteln handlar om nåt annat än detta så kan ni ju lyssna ändå. Jag anser att det är bland det bästa som hänt svensk  populärmusik sedan Robban Broberg. Eller nåt.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
...here I go again....  :rolleyes:

Dream Theatre släpper en konceptskiva "The Astonishing" - sn slags rockopera  - efter nyår. Typiskt att de alltid ska härma mina idéer!  <_<  B)

Nu har de släppt första låten på tuben. Konceptet verkar vara en moderniserad, ännu mer SciFi variant av 2112 - "The gift of Music".

De spelar på Cirkus i mars - har redan köpt biljett  ^_^  Är ingen större fan av DT (understatement) men detta låter rätt OK, förutom de där fortsatt hysteriska trummorna, även efter Portnoy och fjöntiga produktion.



Edit: Länk till DTs infosida: http://www.dreamtheater.net/theastonishing

Edit 2: Rolling Stones skriver om projektet: http://www.rollingstone.com/music/news/inside-dream-theaters-wildly-ambitious-new-concept-lp-20151203
« Senast ändrad: 06.12.2015, 13:51:12 by HasseFX »


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Mer artrock då ... 10CC har säkert några fans på KR? :)



Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
...here I go again....  :rolleyes:

Dream Theatre släpper en konceptskiva "The Astonishing" - sn slags rockopera  - efter nyår. Typiskt att de alltid ska härma mina idéer!  <_<  B)

Nu har de släppt första låten på tuben. Konceptet verkar vara en moderniserad, ännu mer SciFi variant av 2112 - "The gift of Music".

De spelar på Cirkus i mars - har redan köpt biljett  ^_^  Är ingen större fan av DT (understatement) men detta låter rätt OK, förutom de där fortsatt hysteriska trummorna, även efter Portnoy och fjöntiga produktion.





Edit: Länk till DTs infosida: http://www.dreamtheater.net/theastonishing

Edit 2: Rolling Stones skriver om projektet: http://www.rollingstone.com/music/news/inside-dream-theaters-wildly-ambitious-new-concept-lp-20151203


Ursäkta men det där var en riktigt tråkig låt, tråkiga riff, trista harmonier och trötta melodier. Jag förstår verkligen inte DT's storhet. Det finns ju så många band i deras genre som e ljusår bättre. Tool, Karnivool, Porcupine Tree, Butterfly Effect för att nämna några. Ändå så är DT nån slags helig ko för många. Dessutom en helt värdelös sångare för att vara ett band av den digniteten.

Nä, i mars går jag och ser TesseracT på Fryshuset istället, och ser om deras nya sångare levererar live också  :)

« Senast ändrad: 06.12.2015, 18:28:54 by jonnerstone »


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Ursäkta men det där var en riktigt tråkig låt, tråkiga riff, trista harmonier och trötta melodier. Jag förstår verkligen inte DT's storhet. Det finns ju så många band i deras genre som e ljusår bättre. Tool, Karnivool, Porcupine Tree, Butterfly Effect för att nämna några. Ändå så är DT nån slags helig ko för många. Dessutom en helt värdelös sångare för att vara ett band av den digniteten.

Jo, DT lever väl på en hel del cred de fick i början på 90-talet när de tillförde något nytt till ProgMetal-scenen - nu är det mest ekvibrilistik de levererar, i kombination med riktigt döda produktioner. Men jag tror konserten kan bli en spektakulär upplevelse. Håller med om att La Brie-osten inte är något värst starkt kort ;)

När det gäller de band du räknar upp så räknas de väl både som förnyare och "förstörare" av genren - som en del tycker, mycket nedstämt djentande och mörk stämning :P men de drar ny publik från andra håll än de traditionella proggarna och tillför en hel del vitalitet!  Men generellt gillar jag dem bättre än DT helt klart och även när jag gör något själv landar jag åt det hållet.

Nä, i mars går jag och ser TesseracT på Fryshuset istället, och ser om deras nya sångare levererar live också  :)

...dit ska även jag, liksom till Steven Wilson den 9e februari :)


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant

Ursäkta men det där var en riktigt tråkig låt, tråkiga riff, trista harmonier och trötta melodier. Jag förstår verkligen inte DT's storhet. Det finns ju så många band i deras genre som e ljusår bättre. Tool, Karnivool, Porcupine Tree, Butterfly Effect för att nämna några. Ändå så är DT nån slags helig ko för många. Dessutom en helt värdelös sångare för att vara ett band av den digniteten.

+1
Skönt att jag inte är ensam om att tycka så om DT. Det bandet lämnar mig helt oberörd är jag rädd. Keyb snubben Jordan? har gjort några intressanta sidoprojekt dock.

Rensar öronen med vintage drama-progg från Renaissance

Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Ursäkta men det där var en riktigt tråkig låt, tråkiga riff, trista harmonier och trötta melodier. Jag förstår verkligen inte DT's storhet. Det finns ju så många band i deras genre som e ljusår bättre. Tool, Karnivool, Porcupine Tree, Butterfly Effect för att nämna några. Ändå så är DT nån slags helig ko för många. Dessutom en helt värdelös sångare för att vara ett band av den digniteten.

Jo, DT lever väl på en hel del cred de fick i början på 90-talet när de tillförde något nytt till ProgMetal-scenen - nu är det mest ekvibrilistik de levererar, i kombination med riktigt döda produktioner. Men jag tror konserten kan bli en spektakulär upplevelse. Håller med om att La Brie-osten inte är något värst starkt kort ;)

När det gäller de band du räknar upp så räknas de väl både som förnyare och "förstörare" av genren - som en del tycker, mycket nedstämt djentande och mörk stämning :P men de drar ny publik från andra håll än de traditionella proggarna och tillför en hel del vitalitet!  Men generellt gillar jag dem bättre än DT helt klart och även när jag gör något själv landar jag åt det hållet.

Nä, i mars går jag och ser TesseracT på Fryshuset istället, och ser om deras nya sångare levererar live också  :)

...dit ska även jag, liksom till Steven Wilson den 9e februari :)

Steven Wilson fick väl flest utmärkelser i "Progressive Music Awards" har jag för mig....


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Ursäkta men det där var en riktigt tråkig låt, tråkiga riff, trista harmonier och trötta melodier. Jag förstår verkligen inte DT's storhet. Det finns ju så många band i deras genre som e ljusår bättre. Tool, Karnivool, Porcupine Tree, Butterfly Effect för att nämna några. Ändå så är DT nån slags helig ko för många. Dessutom en helt värdelös sångare för att vara ett band av den digniteten.

Jo, DT lever väl på en hel del cred de fick i början på 90-talet när de tillförde något nytt till ProgMetal-scenen - nu är det mest ekvibrilistik de levererar, i kombination med riktigt döda produktioner. Men jag tror konserten kan bli en spektakulär upplevelse. Håller med om att La Brie-osten inte är något värst starkt kort ;)

När det gäller de band du räknar upp så räknas de väl både som förnyare och "förstörare" av genren - som en del tycker, mycket nedstämt djentande och mörk stämning :P men de drar ny publik från andra håll än de traditionella proggarna och tillför en hel del vitalitet!  Men generellt gillar jag dem bättre än DT helt klart och även när jag gör något själv landar jag åt det hållet.

Nä, i mars går jag och ser TesseracT på Fryshuset istället, och ser om deras nya sångare levererar live också  :)

...dit ska även jag, liksom till Steven Wilson den 9e februari :)

När det gäller dom banden jag nämner så är det väl egentligen bara TesseracT som lirar djent. Men alla är absolut mörka och en gnutta dystopiska i sin musik....sånt gillas  :) :wub:


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil


Fina grupper ni nämner..här en till goding i mitt tycke ..liten blandning av allt? Lite porcp..tree o teseract ? .. kanske inte men braerom..  direktlänk hade ju varit roligare ..men vete tusan hur jag får till :unsure:

Dom lirade väl i Stockholm nyss..nån där ..lyllo i efterskott!  :)
« Senast ändrad: 09.12.2015, 18:38:33 by Marsall »


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil


Fina grupper ni nämner..här en till goding i mitt tycke ..liten blandning av allt? Lite porcp..tree o teseract ? .. kanske inte men braerom..  direktlänk hade ju varit roligare ..men vete tusan hur jag får till :unsure:

Dom lirade väl i Stockholm nyss..nån där ..lyllo i efterskott!  :)

Haken är goa gubbar! :) Missade tyvärr :(


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Oj vad de kan mjölka den där enda plattan.
Hade original vinylen, köpte jubileums cdn för typ 300 spänn. Nu ska man alltså tjacka en ny vinyl utgåva.
Men det är ett så bra album, det är väl bara att hosta upp igen  :lol:
Har originalet kvar ;) Love It.../ k
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Oj vad de kan mjölka den där enda plattan.
Hade original vinylen, köpte jubileums cdn för typ 300 spänn. Nu ska man alltså tjacka en ny vinyl utgåva.
Men det är ett så bra album, det är väl bara att hosta upp igen  :lol:
Har originalet kvar ;) Love It.../ k

Håll i den. 2010 sålde jag alla mina vinylplattor till en butik. Det var ungefär en hyllmeter med LP plattor. 20 av plattorna valde butiken ut och jag fick 800 spänn för dessa. I den högen låg England vinylen i mint condition.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Oj, snubblade över ett fynd på Youtube CIRCA. Riktigt najs detta. Vimlar av gamla YES medlemmar i bandet så det är lite slagsida åt det hållet låtar/sound. Lutar mot att bli ett av mina sällsynta CD köp detta.

Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Oj, snubblade över ett fynd på Youtube CIRCA. Riktigt najs detta. Vimlar av gamla YES medlemmar i bandet så det är lite slagsida åt det hållet låtar/sound. Lutar mot att bli ett av mina sällsynta CD köp detta.

Mycket bra. Kul att höra fast det lät lite som Yes såklart


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Oj, snubblade över ett fynd på Youtube CIRCA. Riktigt najs detta. Vimlar av gamla YES medlemmar i bandet så det är lite slagsida åt det hållet låtar/sound. Lutar mot att bli ett av mina sällsynta CD köp detta.

...ja det låter 90-tals-Yes på ett bra sätt  :rolleyes:


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Oj, snubblade över ett fynd på Youtube CIRCA. Riktigt najs detta. Vimlar av gamla YES medlemmar i bandet så det är lite slagsida åt det hållet låtar/sound. Lutar mot att bli ett av mina sällsynta CD köp detta.


Häftigt mycket Yes såklart, basspelet fantastiskt.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Nä, i mars går jag och ser TesseracT på Fryshuset istället, och ser om deras nya sångare levererar live också  :)



Tonight's the night!  :P  Även förbandet The Contortionist verkar OK!



Utloggad hammagrella

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
    • Hammagrellas Universum
Ingen artrock / progressive fan bör missa följande två gig på Bryggarsalen i Stockholm i vår. Båda är grymma lajv.

Moon Safari från Skellefteå - märkliga låtbyggen och stämsång bonanza 


A.C.T från Malmö - Queen/ELO/Sparks/Saga, massiva gitarrer och humor






www.hammagrella.se


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Jeez - mycket bra på Bryggarsalen de närmaste månaderna syns det mig...

Utöver ovanstående, även Kaipa Revisited och Haken! :)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jeez - mycket bra på Bryggarsalen de närmaste månaderna syns det mig...

Utöver ovanstående, även Kaipa Revisited och Haken! :)


Oj då Men inte Kaipa och Haken samma kväll väl?
Vad innebär revisited avseende Kaipa?`
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Oj då Men inte Kaipa och Haken samma kväll väl?
Vad innebär revisited avseende Kaipa?`

Nej, Kaipa 14:e maj och Haken 14e juni.

Inte revisited (blandade ihop med Hackett-Genesis  :P) Kaipa Dacapo ska det vara! Ett antal originalmedlemmar (inkl bröderna Stolt) kör det riktigt gamla och nya. Utan Hasse Lundin som kör sitt eget heavy metal-Kaipa sedan ett antal år...

http://www.bryggarsalen.se/visa_info_program.asp?e=e004&PostId=181&Avdelning=013&Arkiverat=Nej&Sidrubrik=Mat

Haken får man inte missa!
http://www.bryggarsalen.se/visa_info_program.asp?e=e004&PostId=191&Avdelning=013&Arkiverat=Nej&Sidrubrik=Mat


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Jon Anderson och Ronie Stolt ska släppa en skiva! Undrar vad det kan bli...

Info i slutet på denna klädsamt Jon Anderson-vimsiga video på facebook:

https://www.facebook.com/andersonpontyband1


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jon Anderson och Ronie Stolt ska släppa en skiva! Undrar vad det kan bli...
Info i slutet på denna klädsamt Jon Anderson-vimsiga video på facebook:
https://www.facebook.com/andersonpontyband1

Vilken liten virrig liten skäggig gumma han är!   :wub:
Så jag hörde vad han sa! Det är fanstastiskt vad man kan göra över internet.
För att göra en koppling kan nämnas att Nad Sylvan också kör med såna där hälsningar då och då.
Inga nallebjörnar men istället är det katten Skrutt som är en viktig kompis där hemma.
« Senast ändrad: 16.03.2016, 17:18:59 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Jon Anderson & Roine Stolt team up for ‘The Invention Of Knowledge’

Anderson / Stolt, the brand new duo of legendary Yes vocalist & singer/songwriter Jon Anderson and progressive rock veteran Roine Stolt (The Flower Kings, Transatlantic), have announced the release of their collaborative album ‘The Invention Of Knowledge’ for 24th June 2016 via InsideOut Music.

Jon Anderson had this to say: “.....Music is always the driving force in my life...working with such a wonderful musician as Roine Stolt made the creation of this album very unique,we are very excited with the release of 'Invention of Knowledge'.“

Roine Stolt adds: “It is not aiming at being new Yes music; just new music, modern and classical, rock and ethno, tribal and orchestrated, grooving and floating. Hopefully in the true spirit of “progressive” - leaning forward, surprising and also comforting with familiar run-arounds.

We’ve been “inventing” as we go along - Jon is an endless source of new ideas. We’ve been bouncing ideas back and forth for months and as a result there are probably dozens of versions of these songs. It’s been a very interesting and rewarding time and the result is just insanely detailed.”

InsideOut label-head Thomas Waber comments: “I have been talking to Jon for ages about making an album of ‘Yes music’ – as Jon calls it - and Roine seemed like the perfect guy for him to work with. I am really happy that it has finally happened and I am also thrilled with the material they have come up with. I think it will please a lot of fans!”

The idea came to life swiftly off the back of a performance from Roine’s band Transatlantic, and Jon Anderson on the Progressive Nation At Sea Cruise in 2014, and was initially instigated by InsideOut Music label boss Thomas Waber. The duo set about crafting new music in the spirit of early epic works such as ‘Tales From Topographic Oceans’, ‘Awaken’ & ‘Olias Of Sunhillow’, but giving it a modern twist.

Written & recorded over the course of 1 and a half years, the tracks have been in a state of constant change as Roine and Jon swapped & refined ideas by sending tracks to each other via the internet. In March 2015, an ensemble was put together by Roine to realise the music live in the studio. Joining him there was Tom Brislin (who played on the Yes Symphonic tour) & Lalle Larsson on keys, Jonas Reingold & Michael Stolt on bass and Felix Lehrmann on drums. The sessions were also bolstered by appearances from Daniel Gildenlöw, Nad Sylvan, Anja Obermayer, Maria Rerych and Kristina Westas who all provided backing vocals.

The full track-listing for the album is as follows:
• Knowing 17:45
• Everybody Heals 13:20
• Invention Of Knowledge 23:10
• Know 11.20

Keep an eye out for more news in the coming weeks!
ANDERSON / STOLT
online:www.jonanderson.com
www.theflowerkings.se


Artwork: Silas Toball
« Senast ändrad: 17.03.2016, 16:59:28 by HasseFX »