Kontrollrummet

Effekt som spelar baklänges

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lyxvarianten

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 406
    • Visa profil
Nån som vet om det finns en effekt som gör att det låter som att t.ex sjunger baklänges fast man inte gör det. Man skulle ju kunna köra revers på hela låten och sjunga in vanligt och sen vända tillbaka och sen vända sångspåret, men det känns lite komplicerat att lära sig en text både framlänges och baklänges (tonmässigt då):P

Nån som har nått bra effekt/knep?
_____________________________ ___
www.myspace.com/Lyxvarianten


Utloggad tsmalmbe

I cubase högerklicka på audiofilen -> process -> reverse.

Detta kan ju inte göras i realtid eftersom man då borde läsa projektet simultant från "två håll". Reverspluggar brukar göra reversen på en liten bit audio i gången, vilket sällan är vad man vill. Efter reverseringen får du sen försöka matcha timingen till resten av audion vilket kan vara svårt. Skall du ha reverse ord för ord (alltså ordföljden rätt, men orden uttalat reverse), så splittar du ditt audiospår och processerar varje ord skilt, det finns ingen magisk plugg som kan analysera det svenska/engelska/wahtever språket och reversera ord för ord automatiskt.


.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Lyxvarianten

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 406
    • Visa profil
I cubase högerklicka på audiofilen -> process -> reverse.

Detta kan ju inte göras i realtid eftersom man då borde läsa projektet simultant från "två håll". Reverspluggar brukar göra reversen på en liten bit audio i gången, vilket sällan är vad man vill. Efter reverseringen får du sen försöka matcha timingen till resten av audion vilket kan vara svårt. Skall du ha reverse ord för ord (alltså ordföljden rätt, men orden uttalat reverse), så splittar du ditt audiospår och processerar varje ord skilt, det finns ingen magisk plugg som kan analysera det svenska/engelska/wahtever språket och reversera ord för ord automatiskt.




Det ser ut som att det kommer bli svårt det här. Får spara ner det här i ett dokument och ta fram det sen när det är dax.
Tack för svaret!
_____________________________ ___
www.myspace.com/Lyxvarianten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Vill du att det ska låta bra eller skojigt?
Att lyssna på låtens melodi och text i en mp3:a skadar väl aldrig. Sen får du skriva ner låtens ord baklänges, kanske med det sista ordet först...

Om du lär dig en vers för sig och sen melodin i en refräng baklänges kanske det ska gå att ta en del i taget...

Vi var tre som sjöng tre verser en vardera och tre refränger tillsammans i en låt. Samtidigt hörde vi låten baklänges. Resultatet var inte seriöst bra men vi hade hysteriskt roligt då vi gjorde det.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Lyxvarianten

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 406
    • Visa profil
Vill du att det ska låta bra eller skojigt?
Att lyssna på låtens melodi och text i en mp3:a skadar väl aldrig. Sen får du skriva ner låtens ord baklänges, kanske med det sista ordet först...

Om du lär dig en vers för sig och sen melodin i en refräng baklänges kanske det ska gå att ta en del i taget...

Vi var tre som sjöng tre verser en vardera och tre refränger tillsammans i en låt. Samtidigt hörde vi låten baklänges. Resultatet var inte seriöst bra men vi hade hysteriskt roligt då vi gjorde det.

Jag hade ju tänkt att det skulle låta bra. Får nog bli kör sång ala ohhh ahhh wee osv. Att sjunga en text baklänges kommer aldrig gå:D Det får bli till att lyssna på melodi och sen göra så gott det går. Känns som att det kan låta rätt coolt om man får till det bra.
_____________________________ ___
www.myspace.com/Lyxvarianten


Utloggad Hellback

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 36
  • Do it with conviction!
    • Visa profil
Kompromiss.
Vänd sångspåret baklänges och spela in ett reverb på baklängesspåret. Vänd sen på alltihop.
Tror att du kanske kommer nära effekten du är ute efter.
----------
Hellback - SpaceCommie


Utloggad Dr Müller

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 198
  • Cheesemeister!
    • Visa profil

Utloggad Kon-Trollet

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 479
  • - ljudgud -
    • Visa profil
som maxB säger - man spelar upp sångspåret baklänges, memorerar så gott det går och lägger ett baklänges-sjung-spår med lite medhörning i lurar för att komma rätt, sedan vänder man på steken och skrattar sig fördärvad - man låter gravt efterbliven grönsak.... :D


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
SFX har ju en liten plug som heter backwardsmachine som låter en spela baklängesfiler i realtid, fast det är ju som Tsamble säger att det går inte att analysera språket så det låter ju mest som en effekt. Men det beror ju på vad du är ute efter:
http://www.sfxmachine.com/

 :)


Utloggad Lyxvarianten

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 406
    • Visa profil
jädra fina tips! Den där pluggen verkar ju vara rätt nice och att försöka sig på att sjunga baklänges kan ju också vara värt ett försök. Får helt enkelt testa och se hur de blir, men det blir på fredag för då är jag ledig och kan stå och yla utan att nån stör sig på det. Kommer väl en vårdare annars och plockar en om man står och sjunger baklänges :D
_____________________________ ___
www.myspace.com/Lyxvarianten


Utloggad Kon-Trollet

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 479
  • - ljudgud -
    • Visa profil
Kommer väl en vårdare annars och plockar en om man står och sjunger baklänges :D

- Garanterat !  :lol:


asti

  • Gäst
Om man byter alla nollor mot ettor och vice versa (men även i refrängen  :) ) på sångfilen, så kanske det blir tvärtom......?  :wacko: :unsure:


Utloggad mixuz

  • lärling - men det går rätt trögt..
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 683
    • Visa profil
Jag vet inte .. lyssna på beatles 'rain'  där sjunger lennon baklänges på slutet
'Jazz isn't dead. It just smells funny..'  F. Zappa


Utloggad adrumdrum

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 236
    • Visa profil
som maxB säger - man spelar upp sångspåret baklänges, memorerar så gott det går och lägger ett baklänges-sjung-spår med lite medhörning i lurar för att komma rätt, sedan vänder man på steken och skrattar sig fördärvad - man låter gravt efterbliven grönsak.... :D

jag har gjort en hel låt så, på vissa ställen är det baklänges, på andra för söker jag låta som om det var uppspelat baklänges sedan pratar jag baklänges på ett ställe, altså att orden är inlästa baklänges och sedan vänt på ljudfilen.
det är jäkligt kul att göra sånna låtar :D


Utloggad Kon-Trollet

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 479
  • - ljudgud -
    • Visa profil
som maxB säger - man spelar upp sångspåret baklänges, memorerar så gott det går och lägger ett baklänges-sjung-spår med lite medhörning i lurar för att komma rätt, sedan vänder man på steken och skrattar sig fördärvad - man låter gravt efterbliven grönsak.... :D

jag har gjort en hel låt så, på vissa ställen är det baklänges, på andra för söker jag låta som om det var uppspelat baklänges sedan pratar jag baklänges på ett ställe, altså att orden är inlästa baklänges och sedan vänt på ljudfilen.
det är jäkligt kul att göra sånna låtar :D

VILL HÖRA !!  :lol:
.... BY THE WAY - här kanske vi har temat för nästa festival haha :D
« Senast ändrad: 17.09.2009, 09:36:59 by Kon-Trollet »


Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
Sitter själv och ska pilla lite med det i studion just nu på några samplingar (använder Cubase). De gånger jag gjort det förut så är det ju den sega "vända på spår-lägga reverb-audiomixdown-vända tillbaks-kolla om det passar"-principen som gällt och det kan ju resultera i ett par audiomixdowns innan man är nöjd. Men Elof hade ju ett bra svar i den här tråden. Fast det byggde på att man hade ett Enverb som körde det baklänges och han använde sig av Logic.
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"