Kontrollrummet

Hogge - Allt är över

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Att bredda stereobilden menar jag bara att panorera ut instrumenten mer, så att de går lättare att urskilja!
Hmmm... Få titta på det där.. Tack!
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil

Tung röst, konstiga trummor, det där klicket  - är den en virvlel?

Refrängen funkar sisådär men versen vill jag ha mer avskalad, i princip bara sång + gura

Fet sång med feeling - gött


Utloggad Herbeck

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
Hej Hogge

Din röst funkar ruggit bra till den här typen av musik.
Depp pop/rock på svenska.

Prova "03 Ambience" Impulserna från Acousticas som jag länkade till.
Det kan också vara ett bra sätt att bredda stereobilden med.
Det finns gratis reverb typ SIR och andra att köra impulserna med.


Ulf
Jag var ung, jag var fri, jag var full, jag var kär, och så vet ni hur illa det går.


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Tack snälla, snälla Herbeck..
men vad är det för länk jag missat?? Hittar den inte.. Vad är "03 Ambience" Impulserna från Acousticas" för nåt??

Tack igen// Hogge
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Herbeck

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
Länken heter "Bra gratis impulsefiler från Acousticas"
Du hittar den under rubriken "Mixning och Mastering"

"03 Ambience" är en mapp med ambience impulser som är bra till att bredda stereobilden med.
Man brukar även använda så kallade early reflexions för detta.

http://www.knufinke.de/sir/sir1.html

En länk till Sir1 om du inte har något Impulse-response reverb.


Ulf

Jag var ung, jag var fri, jag var full, jag var kär, och så vet ni hur illa det går.


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Vad gäller lurarna, som nya kostar 995kr, köper jag begagnade..

Trodde jag ja... För första gången träffade jag på en äkta bedragare på Tradera..  :angry:
Nu var det ju ingen större summa som jag gick miste om, men det var synd ändå. Hade sett fram emot att få de där lurarna..
Men tydligen så hade han blåst (vad vi vet just nu) 21 personer till.. Hur som helst så är polisanmälan gjord.. Inte för att jag någonsin kommer att få tillbaka pengar, men förr eller senare kommer jag åtminstone att få veta vem det var, och då ska han och jag ut och köpa lurar tillsammans..
 :rolleyes:
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Vad gäller lurarna, som nya kostar 995kr, köper jag begagnade..

Trodde jag ja... För första gången träffade jag på en äkta bedragare på Tradera..  :angry:
Nu var det ju ingen större summa som jag gick miste om, men det var synd ändå. Hade sett fram emot att få de där lurarna..
Men tydligen så hade han blåst (vad vi vet just nu) 21 personer till.. Hur som helst så är polisanmälan gjord.. Inte för att jag någonsin kommer att få tillbaka pengar, men förr eller senare kommer jag åtminstone att få veta vem det var, och då ska han och jag ut och köpa lurar tillsammans..
 :rolleyes:

Nä men vad faen?

Så trist sånt där.Hoppas du får tag i vederbörande..

Lite positivt då till allt elände,tycker du har klättrat på mixsidan så du börjar få grepp på den lyssning du förfogar över nu..Spelar egentligen inte någon större roll vad man har,grejen är att förstå sin lyssning och kunna förutsäga(ungefär då)hur det låter i andra stereos,bil,polarnas musik apparater etc....Och där är du på rätt väg.

Så kontentan blir,kan man få det att låta hyfsat överallt - då förstår man den lyssning man har till sitt förfogande.

Strangla den jiveln/lurendrejarn när du har honom i nypan!

Mike


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Surt som tusan - men inställningen om att du inte kommer att få tillbaka dina stålar låtrer inget bra. Kisen har kanske lurat 50 pers på vadå? 500:- OCH SKA ALLTSÅ DÅ FÅ GÅ ILAND MED 25.000 SPÄNN (omedvetet stora bokstäver nu igen men de passade hyfsat bra ändå) nä sätt dit han så det visslar om det.
Trodde att Tradera kunde hantera sådana där idioter - köper nog hellre över Blocket faktiskt.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad jugas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
Jag tycker väldigt mycket om den här låten...den är så...personlig - äsch, stolpigt ord - men det känns som att det kommer rätt från hjärtat helt enkelt, å de är nåt med melodin(å rösten förstås) som griper mig....de är så skört trots att det är kraftfullt. Jag kan inte yttra mig om ljud o mixning å sånt...har för dålig lyssning just nu...jo förresten, saxen låter lite plastig. Det där med gitarrsolo skulle(kanske) kunna funka, men det ska nog inte vara ett powersolo i så fall...


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Kul att du fick inspiration igen, jag tycker låten kunde varit lite mer händelserik men ser fram emot fler alster,
skön sångröst, lyssande lite på några av de andra låtarna på  din hemsida, fick mig att tänka på Accept, de du :)
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
H-MIKE: Tack Mike.. Jag tror förvisso att jag har en låååång väg att vandra, men på denna lyckades jag, tack vare tekniska hjälpmedel faktiskt få det att låta hyfsat.. Vi får försäka igen nästa gång inspirationen kommer till mig...

EKO: Jo, dom gör en del pengar.. Han hade förvisso härjar på Blocket också (i rätt många fall tror jag).. Det är ju bättre läge där då en sån tjyv kan sälja samma produkt till flera köpare. På Tradera trodde även jag att man var rätt säker eftersom det är bara en köpare på varje produkt som kan luras.. Blir inga större belopp liksom. Men samtidigt så hade han haft flera annonser ute även där så... Trist är det i alla fall..

JUGAS: Va kul.. Nu blev jag jätteglad.. Vad gäller saxen så tycker jag den låter oerhört bra, hehe.. Men det har jag sagt om EZ Drummer och alla andra "låtsasinstrument" också.. Får nog inse att jag inte har någon större känsla för det där.. Eller så är det nyhetens behag som gör att man är fascinerad?
Återigen - Stooooort tack!

FLABB: Jo, inspirationen kom tillbaka för ett kort besök. Förhoppningsvis kommer den och hälsar på igen.. Men nu ska jag få mitt nya ljudkort denna vecka så det hoppas jag kan bli en nytändning..
Det där med händelserikedom är som det är. Jag är själv ganska svag för det här "fattiga" och monotona.. Men visst kunde man ha byggt in nån liten brygga (heter det så?) eller nåt B-tema i den.. Men som det känns nu så får den vara såhär..

Tack för Dina alltför snälla ord.. Att jämföras med Udo i Accept känns rätt hedrande  :P
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
blev ju överraskad här med tanke på din text i trådhuvudet, du trackar dig själv lite väl vad gäller sången i onödan, här är både karaktär och känsla vilket passar perfekt i låten.
Låten är också riktigt bra och en sådan som jag kan tänka mig att lyssna då och då till, låter äkta liksom.
Det enda negativa som jag reflekterade över är synthljudet som ligger i bakgrunden, skulle vilja tona ner det lite och inte hela tiden ha så utdragna toner eller vad menar jag egentligen... ;) nja något är det.
Bra.
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
"EKO: Jo, dom gör en del pengar.. Han hade förvisso härjar på Blocket också (i rätt många fall tror jag).. Det är ju bättre läge där då en sån tjyv kan sälja samma produkt till flera köpare. På Tradera trodde även jag att man var rätt säker eftersom det är bara en köpare på varje produkt som kan luras.. Blir inga större belopp liksom. Men samtidigt så hade han haft flera annonser ute även där så... Trist är det i alla fall.."

Jo men köper man på Blocket så åker man och hämtar och pröjsar prylen manuellt - förutsätter givetvis att man handlar lokalt men det är så jag gör. På Tradera kan dom ju vara hemliga.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
H-MIKE: Tack Mike.. Jag tror förvisso att jag har en låååång väg att vandra, men på denna lyckades jag, tack vare tekniska hjälpmedel faktiskt få det att låta hyfsat.. Vi får försäka igen nästa gång inspirationen kommer till mig...

EKO: Jo, dom gör en del pengar.. Han hade förvisso härjar på Blocket också (i rätt många fall tror jag).. Det är ju bättre läge där då en sån tjyv kan sälja samma produkt till flera köpare. På Tradera trodde även jag att man var rätt säker eftersom det är bara en köpare på varje produkt som kan luras.. Blir inga större belopp liksom. Men samtidigt så hade han haft flera annonser ute även där så... Trist är det i alla fall..

JUGAS: Va kul.. Nu blev jag jätteglad.. Vad gäller saxen så tycker jag den låter oerhört bra, hehe.. Men det har jag sagt om EZ Drummer och alla andra "låtsasinstrument" också.. Får nog inse att jag inte har någon större känsla för det där.. Eller så är det nyhetens behag som gör att man är fascinerad?
Återigen - Stooooort tack!

FLABB: Jo, inspirationen kom tillbaka för ett kort besök. Förhoppningsvis kommer den och hälsar på igen.. Men nu ska jag få mitt nya ljudkort denna vecka så det hoppas jag kan bli en nytändning..
Det där med händelserikedom är som det är. Jag är själv ganska svag för det här "fattiga" och monotona.. Men visst kunde man ha byggt in nån liten brygga (heter det så?) eller nåt B-tema i den.. Men som det känns nu så får den vara såhär..

Tack för Dina alltför snälla ord.. Att jämföras med Udo i Accept känns rätt hedrande  :P


Har du glömt bort mig? Äh, jag struntar i det. Du väljer själv vem du vill svara...
« Senast ändrad: 29.09.2009, 22:18:22 by Tokai »


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil

Tung röst, konstiga trummor, det där klicket  - är den en virvlel?

Refrängen funkar sisådär men versen vill jag ha mer avskalad, i princip bara sång + gura

Fet sång med feeling - gött

Beklagar Tokai, jag har helt enkelt missat Din inlägg.. Otroligt ohyfsat. Sorry!  :(
Tack snälla för inlägget..

Vad gäller trummorna så hör inte jag något "konstigt klick"? Men det är möjligt att det är virveln Du avser.. Men här hos mig (i dessa lurar) låter det hyfsat OK.. Men visst längtar jag tills den dagen då jag får möjlighet att köpa ett trumset igen..

Någon version av denna med enbart sång & gura blir det nog inte tyvärr.. Men man ska aldrig säga aldrig..  ;)
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
blev ju överraskad här med tanke på din text i trådhuvudet, du trackar dig själv lite väl vad gäller sången i onödan, här är både karaktär och känsla vilket passar perfekt i låten.
Låten är också riktigt bra och en sådan som jag kan tänka mig att lyssna då och då till, låter äkta liksom.
Det enda negativa som jag reflekterade över är synthljudet som ligger i bakgrunden, skulle vilja tona ner det lite och inte hela tiden ha så utdragna toner eller vad menar jag egentligen... ;) nja något är det.
Bra.

Förlåt mig Stajo.. Jag har missat även Ditt inlägg  :(
Jo, det stämmer nog det Du påstår.. Jag har tyvärr lite svårt för min egen röst.. Ibland är jag supernöjd, men oftast inte.. Men när jag nu väljer att sjunga på mina bidrag - har faktiskt provat andra, men inte hittat rätt - så ska jag åtminstone sluta ursäkta mig..

Vad gäller syntljudet så hör jag inget som stör mig i alla fall. Men det där är ju problemet med så många olika lyssningsstationer. Men med den utrustning jag har så låter det OK. Jag har därmed svårt att skruva till det.. Men när jag tar tag i låten igen så ska jag lyssna på den i mina nya lurar så får vi se..

För övrigt - tack för Dina vänliga ord. Mycket uppskattat..

//Hogge

PS: men när man nu hör låten såhär i efterhand så blir den allt lite trist.. Skulle verkligen behöva uppfinna ett B-tema till denna och kanske ett gitarrsolo?!? Och trummorna.. Jodå, där lär jag försöka mecka lite också. Phu! DS
 :wacko:
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez