Forum > Demolåtar
Cykeln - Saddle White Horses
jugas:
--- Citat från: Harmonica mike skrivet 28.09.2009, 23:53:57 ---
--- Citat från: cykeln skrivet 28.09.2009, 23:44:41 ---eq
Tack för det - kul!
Hur man än vänder sig ska loggan va fram! :D
HM
Tack som f-n!
Den lajnade guran får bli steg tre och
Det här med att klippa diskant får jag kanske återkomma till i steg två? Vet inte hur man gör.
--- Slut citat ---
Lätt fixat beroende på vad du kör genom..Har du separat mixer,dra ned lite på topp registret - diskanten alltså.Din röst är rätt ljus i sig och behöver lite preparering innan du sjunger,jag har betydligt mörkare och skär lite ändå...Syftet är att underlätta lite för reverbet..Det är ju essen man vill ta död på utan att lära sig en hel vetenskap,deesser/komprimering osv..
Alternativ två,gör det i programmet på spåret du skall lägga sången,innan du sjunger.Allt man gör före rec har man igen då man skall börja mixa.Jag brukar kalla det för att frekvensbestämma innan rec..
Kolla in sidan jag länkade till,där har du mycket bra prylar för en billig penning eller helt gratis om du inte är nöjd med dom..Dom vill ha nån krona om du tycker att det funkar.
Mike
--- Slut citat ---
tjenare Mike, en liten fundering...går det inte lika bra att eq:a/skära på det inspelade spåret bara man gör det före reverb??
Harmonica mike:
--- Citat från: jugas skrivet 29.09.2009, 15:39:24 ---
--- Citat från: Harmonica mike skrivet 28.09.2009, 23:53:57 ---
--- Citat från: cykeln skrivet 28.09.2009, 23:44:41 ---eq
Tack för det - kul!
Hur man än vänder sig ska loggan va fram! :D
HM
Tack som f-n!
Den lajnade guran får bli steg tre och
Det här med att klippa diskant får jag kanske återkomma till i steg två? Vet inte hur man gör.
--- Slut citat ---
Lätt fixat beroende på vad du kör genom..Har du separat mixer,dra ned lite på topp registret - diskanten alltså.Din röst är rätt ljus i sig och behöver lite preparering innan du sjunger,jag har betydligt mörkare och skär lite ändå...Syftet är att underlätta lite för reverbet..Det är ju essen man vill ta död på utan att lära sig en hel vetenskap,deesser/komprimering osv..
Alternativ två,gör det i programmet på spåret du skall lägga sången,innan du sjunger.Allt man gör före rec har man igen då man skall börja mixa.Jag brukar kalla det för att frekvensbestämma innan rec..
Kolla in sidan jag länkade till,där har du mycket bra prylar för en billig penning eller helt gratis om du inte är nöjd med dom..Dom vill ha nån krona om du tycker att det funkar.
Mike
--- Slut citat ---
tjenare Mike, en liten fundering...går det inte lika bra att eq:a/skära på det inspelade spåret bara man gör det före reverb??
--- Slut citat ---
Jo visst det funkar också..Grejen var att jag ville inviga Cykeln i det man gör före man spelar in - frekvens bestämma.Lära sig att förstå vilka frekvenser de olika instrumenten/sången ligger i.Har man en vass mick och ljus röst,vilket Stefan har,så kan man fixa sitt sound före rec..En mix påverkas av allt man gör,och ju mindre man behöver göra efter inspelning,desto större chans att man ror i land det hela,i synnerhet då man är novis.Detsamma gäller guror och andra instrument.Detta är mitt sätt,och andra har andra metoder.Göra allt efteråt,tar tid och blir mer komplicerat och stjäl datakraft samt förvirrar ännu mer.Vet man i förväg att man alltid tvingas skära/lägga till,så kan man göra det före rec med stor vinst.
Stefan(Biken) lär sig snabbt,ty jag jagar honom hårt :P
Sorry för OT:t(off topic) Stefan men frågar nån så svarar man.
Mike
Herbeck:
"En mix påverkas av allt man gör,och ju mindre man behöver göra efter inspelning,desto större chans att man ror i land det hela."
En mycket bra princip.
Ett litet mixnings tipps vad gäller reverb på sången.
Lägg deesser endast på reverbet.(Man lägger Deessern före reverbet)
Då behöver man inte dra ner diskanten så mycket på sång spåret.
man får även ett mer naturligt sound, då deesser kan trassla till det lite.
Ulf
Harmonica mike:
--- Citat från: Herbeck skrivet 29.09.2009, 17:20:59 ---"En mix påverkas av allt man gör,och ju mindre man behöver göra efter inspelning,desto större chans att man ror i land det hela."
En mycket bra princip.
Ett litet mixnings tipps vad gäller reverb på sången.
Lägg deesser endast på reverbet.(Man lägger Deessern före reverbet)
Då behöver man inte dra ner diskanten så mycket på sång spåret.
man får även ett mer naturligt sound, då deesser kan trassla till det lite.
Ulf
--- Slut citat ---
Se där,där lärde du mig nåt..Brukar alltid lägga deessern efter reverbet då problemet uppstår..
Tack Ulf
Mike
Herbeck:
Hej Mike,
Se till att ha reverbet på en AUX kannal.
Så kan man ofta slippa deesser på sångspåret överhuvudtaget.
Det funkar även med delay.
Ulf
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida