Ett svar blir ju väldigt individuellt förstås. Funderade en del på det här tidigare idag.
Frågan är ju vad man menar med så allmänt hållna ord som "lek" och "allvar". Skall inte bli för tungrodd här nu men...
För mig hänger skapande samman med att hitta strukturer i vardagen, och hänger nära ihop med problemlösande. Något så enkelt som ett skämt (särskilt av den innovativa, kreativa typen) har samma effekt på folk som att göra färdigt ett jobb för dagen, eller ett projekt eller att hitta nåt vackert i nån musik. Förlösande.
Speciellt tror jag att musikskapande (som som JT säger egentligen kan vara vilken form av skapande som helst så länge det funkar lika) tilltalar mig eftersom det är väldigt ordnat ("allvar"), och en (godtycklig) portion oordning ("lek") och infall. Det hela sammansatt blir en stark känsla/passion för musiken som sysselsättning. Jag är väl inte Aspergare, men teckning eller målning fyller inte samma funktion för mig för det är mer fritt. Försöker balansera det genom att oftast teckna geometrisk abstrakt, och det funkar sisådär.
Gillar att knepa och knåpa med noter helt enkelt. Det är kul. Och det leder ibland till oväntat snygga resultat, eller att man hittar oväntade sidospår som tar en på nya höjder, eller bottnar. Tror det är samma om man spelar i en grupp, eller vad som.
Det är resan som är trevlig.
Jag hade nog haft svårt att klara mig utan det. Troligen hade jag hittat på något eget sätt att "knepa och knåpa" vidare, kanske hade ägnat mycket tid åt programmering eller nåt annat, men musik tilltalar ju inte bara nördar.

Det säger nåt till de flesta och det är lite intresant
Dagens introspektion avslutad