Kontrollrummet

Burnin Sven - Mommas Buick

gäst · 23 · 7699

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Burnin Sven

  • Gäst
Har meckat lite med den här och förhoppningsvis så funkar den bättre nu. Det jag vill ha feedback på det är om formatet är ok, det är fortfarande lite fix kvar på instrument insatserna tror jag i alla fall vad tycker ni? Förhoppningsvis så får jag en äkta jänkare på leadsång vilket jag tror kommer att höja den ett snäpp till. Trots allt så skickar jag upp den här i färdiga demo känns mer så faktiskt även om det förmodligen återstår en del att fixa med musiken på den här.
Göran

OBS! ta altid sista uppladdningen iom. att jag laddar upp nytt vartefter jag tycker jag får till det bättre. Puuuuusss och kraaaam hehe nu är det nån pils innanför västen eller två hehe men det var i går det nu är det nya tag dvs. i morn.
« Senast ändrad: 05.05.2007, 04:28:10 by Burnin Sven »


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Hejssan BS!
Det här är ju en trevlig annorlunda låt här på forumet. Country sväng, laikit!
Lyssnar med lurar o mixen lite tudelad, gitarren kör lixom med eget verb panorerat till vänster, och till höger blir det lixom ett tomrum. OCh lite för mycket reverb på sången. Basen lite upp kanske.

Härligt gitarrlirande, kompet kunde utökas med nåt instrument, acke eller violin eller munspel, finns gott om utrymme :)

Fin låt, o fint jobbat, gillar!

h.  JOhan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Burnin Sven

  • Gäst
Tjena Johan jo det kanske är lite fix kvar, panorering vet i hundan kan ju låta lite lurigt :D i lurar faktiskt för i mina låter det OK. Basen måste upp och mejslas ut lite bättre det hörde jag oxå nu när jag spelade låten i mina datorhögtalare. I övrigt så håller jag med det finns massor med plats, frågan är om låten tjänar på det för ibland så blir less more så att säga. Har ett akustiskt intro som ska på oxå så småning om och man kan nog sno lite idéer från det och stoppa in här och där i låten. Ja det tål minsann att tänka på. Inga fel på själva formen på låten alltså, kan jag tolka det så? Ha det bra
Göran


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjena Johan jo det kanske är lite fix kvar, panorering vet i hundan kan ju låta lite lurigt :D i lurar faktiskt för i mina låter det OK. Basen måste upp och mejslas ut lite bättre det hörde jag oxå nu när jag spelade låten i mina datorhögtalare. I övrigt så håller jag med det finns massor med plats, frågan är om låten tjänar på det för ibland så blir less more så att säga. Har ett akustiskt intro som ska på oxå så småning om och man kan nog sno lite idéer från det och stoppa in här och där i låten. Ja det tål minsann att tänka på. Inga fel på själva formen på låten alltså, kan jag tolka det så? Ha det bra
Göran

Rätt tolkat:
Inga fel på själva formen på låten, den är fin! :)
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Burnin Sven

  • Gäst
OK gjorde ett test till men det blev lite fel ändå på basen så det blir nog lite mer fix och förhoppningsvis ny uppladdning i morgon kväll. Vill få till grund demon ok så det finns nåt att jobba på. Ha det bra försöker svara tillbaka på låtar här så fort jag kan.
Göran


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
OK gjorde ett test till men det blev lite fel ändå på basen så det blir nog lite mer fix och förhoppningsvis ny uppladdning i morgon kväll. Vill få till grund demon ok så det finns nåt att jobba på. Ha det bra försöker svara tillbaka på låtar här så fort jag kan.
Göran

:) :) :) :)
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Burnin Sven

  • Gäst
Kanske funkar ändå kom just på att det finns bas och treble på mina gamla ånghögtalare från typ 1850 eller nåt så here it comes one more time. Kort sagt det skulle vara jäkla skönt att ha en någorlunda väljudande demo att jobba utifrån.
Göran
« Senast ändrad: 10.05.2007, 09:21:52 by tsmalmbe »


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Låten e fortfarande perfekt, men...

Vet ju inte hur du mixar in gitarren o sången, men dom e lixom i skilda rum nu, om du förstår hur jag menar :)
Gitarren har sin verb, sången har en egen verb och trummorna egen verb, oj jag vet inte hur jag skall förmedla min point, men testa en torr version, utan verbar, bara panorering, så får jag höra.

Vill ju int bara vara en besvärlig lyssnare :)
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Låten e fortfarande perfekt, men...

Vet ju inte hur du mixar in gitarren o sången, men dom e lixom i skilda rum nu, om du förstår hur jag menar :)
Gitarren har sin verb, sången har en egen verb och trummorna egen verb, oj jag vet inte hur jag skall förmedla min point, men testa en torr version, utan verbar, bara panorering, så får jag höra.

Vill ju int bara vara en besvärlig lyssnare :)

EDIT: alla instrument och sången e väl gjorda, frågan är alltså att få dem i samma rum :)
På samma sätt som i "Where a heart can fly"
« Senast ändrad: 05.05.2007, 04:52:05 by mahan »
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Burnin Sven

  • Gäst
Tack för bra input Mahan jag gör kanske nåt mer för att få det lite mer mixat men jag får ju ändå göra om det sen när allt är på så jag lägger nog inte ner så mycket mer tid på den just nu. Jag tror inte det är så mycket reverb faktiskt lite i Guitar Rig och pyttelite på sången och trummorna det är nog overheadmickarna som spejsar till det lite. Det som jag bekymrar mig mest över just nu det är att basen låter för taskigt så det ljudet måste jag få till så det är klart inför the final cut :D.
Göran


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tack för bra input Mahan jag gör kanske nåt mer för att få det lite mer mixat men jag får ju ändå göra om det sen när allt är på så jag lägger nog inte ner så mycket mer tid på den just nu. Jag tror inte det är så mycket reverb faktiskt lite i Guitar Rig och pyttelite på sången och trummorna det är nog overheadmickarna som spejsar till det lite. Det som jag bekymrar mig mest över just nu det är att basen låter för taskigt så det ljudet måste jag få till så det är klart inför the final cut :D.
Göran

Jasså basen ställer till det för dig! :o
Den tyckte jag att funkade bra, ok nu när du nämner det så...nu e de ju så att alltid hittar man nånting att bättra på, men nånstans ska gränsen dras, får int vara för "småpetig", detta alltså gäller mig!

Like mams pork and beans!
Lyssnat igen några gånger, very nice sångröst har du, mycket mjuk o fräsh!
Och gitarrspelandet sitter som handsken.

Fixa mixet o du har en rackabajsare till låt här! :)

h.  Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Burnin Sven

  • Gäst
Tackar Johan kul att du gillar den jag hoppas att den blir riktigt ok när den är klar. Nu väntar jag bara på att Ron nr.1 ska sjunga in sitt förslag på melodin och framför allt komma med förslag på refrängen som Ron nr.2 som har skrivit texten inte riktigt gillar. Jag kan väl oxå tycka att jag inte fick till det riktigt där men det är ju svårt att ändra på nåt som man har levt med. Inte för att jag inte vill utan för att min fantasi tryter lite och ärligt talat så kanske man är lite trött på låten :D har arbetat med den från och till under 1,5 år ca. och  försökt komma på en refräng som Ron nr.2 kunde tänkas gilla.
Det är väl lite så att textförfattare på the Muses Muse där jag kom i kontakt med Ron1 och Ron2 givetvis har en idé om hur låten ska låta men många av dom kan knappt spela och har ingen koll på inspelning och produktion så dom tror att det är skitlätt att ändra om lite hur som helst :D. Nåväl det blir nog bra till sist. Jäkla fint ljud du hade på din rock gitarr är det pluggin eller riktig förstärkare?
Göran


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tackar Johan kul att du gillar den jag hoppas att den blir riktigt ok när den är klar. Nu väntar jag bara på att Ron nr.1 ska sjunga in sitt förslag på melodin och framför allt komma med förslag på refrängen som Ron nr.2 som har skrivit texten inte riktigt gillar. Jag kan väl oxå tycka att jag inte fick till det riktigt där men det är ju svårt att ändra på nåt som man har levt med. Inte för att jag inte vill utan för att min fantasi tryter lite och ärligt talat så kanske man är lite trött på låten :D har arbetat med den från och till under 1,5 år ca. och  försökt komma på en refräng som Ron nr.2 kunde tänkas gilla.
Det är väl lite så att textförfattare på the Muses Muse där jag kom i kontakt med Ron1 och Ron2 givetvis har en idé om hur låten ska låta men många av dom kan knappt spela och har ingen koll på inspelning och produktion så dom tror att det är skitlätt att ändra om lite hur som helst :D. Nåväl det blir nog bra till sist. Jäkla fint ljud du hade på din rock gitarr är det pluggin eller riktig förstärkare?
Göran

HAr nog en liten Roland CUBASE 30, men bor i radhuslägenhet så det finns ingen möjlighet att köra stärkare o mic, alltså blir det ju pluggar,Amplitube o ROCK AMP LEGENDS. Testar just nu  oxo Waves produkter. På inköpslistan finns oxo VG-99. Så nog får man hyfsde sound med oxo med <line in>. En jäkla massa skruvande förstås.

Fattar inte riktigt detta med Ron1 o 2, nån helt utomstående som sjunger med egen text? eller..hur funkar det. Släng fast en PM om du int orkar reda ut det här!

Lycka till med låten  :)

h.  Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Hehe, sån här musik brukar jag undvika men nu har jag lyssnat så jag får stå mitt kast. Panorering låter lite skum i min lyssning, om det nu är panorerat. Det är kanske avsaknad av panorering som gör det... Känns som du hade behövt lite mer instrument i låten, det blir lite fattigt med bara bas, drums o en gitarr. En slide och en fiol hade kanske gjort det mer fullständigt.


Burnin Sven

  • Gäst
Tackar Hellpig fiol vore fint men inte slide hellre banjo och mandolin då, finns det såna lirare här det vore fint i så fall.
Göran


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
skönt & lätt sväng,du har skön röst låter lite som primal scream,alltså rösten det finns en förkyld känsla i rösten,som är bra,gillar åxo trumljudet tycker du lyckats bra med det flera andra låtar jag hört med dig..du får mig faktiskt att fundera på EZ en extra gång!
jag har haft allregi mot ez när det är uppenbart,vilket det inte är i det här fallet!

skön låt,och bra jobbat!! :)

ps. jag bara utgår från att det är ez..om det nu är det..vilket set är det?
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Burnin Sven

  • Gäst
Nej nej Larsson det här är Livedrumsonweb.com Rasmus om jag inte minns fel the real thing alltså. Han kom in på Studios forum och promotade sin online tjänst och gjorde en gratis grej åt mig på den här låten. Mycket trevlig och proffsig man jag hade spåren dan därpå. Har klippt ganska mycket i materialet iom. att jag har ändrat i låten. Proffsig som han är så fanns det så mycket variation i spelet så att det funkar skapligt ändå. Blir det bra så kommer jag att köpa ett riktigt komp till den färdiga låten. Tror han ville ha en femhundring eller nåt om det inte skulle bli skiva förståss då gäller andra premisser kan jag tänka. Men jätte tack ändå för det var fan nog det svåraste i meckar väg som jag har gjort uj så fult riktiga trumspår kan låta oprocessade så det var en hård match. Inte helt i hamn ännu så inför final mixen så blir det nog en dust igen är jag rädd.
Göran


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Skriver utan att ha läst igenom kommentarerna innan mig, så ursäkta eventuella upprepningar.

För det första är låten fortfarande riktigt skön.
Det jag inte gillar är reverbet på sången. Hälften hade nog varit tillräckligt. Sen känns det lite som att basen stjäl utrymme från sången i frekvensutrymmet. Hade gärna velat ha lite basigare bas liksom, skulle kanske göra sången lite tydligare och hela låten lite mer gungig.
blargh


Burnin Sven

  • Gäst
Tja Fidden tack för bra synpunkter ungefär så vill jag att det ska låta sen när det blir dax. Reverb på sången :D njaaa du vet hur det är med mig och reverb det ska vara mycket hehe. Det blir nog mindre sen i finalmixen men börjar det låta torrt och studio då är det stopp och så åker det dit igen :D.
Göran


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Skön låt som jag hört tidigare. Nivåerna tycker jag är ok. Reverbet på sången kan minskas om sagt. Panoreringen funkar för mig. Basen kanske lite svag eller kunde vara lite snärtigare kanske. Jättebra låt väl värd att göra klar. Bluegrass-stuket med fiddle och banjo?
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Burnin Sven

  • Gäst
Tjena mr. E tackar jo det skulle sitta som en keps med fiol och banjo men den enda jag känner som kan lira lite banjo är Janne Strindberg och jag vet inte om han har tid eller vill eller om jag kan spela in banjo nåt bra för den delen eller om han har nån nu för tiden. Vi får se, jag har ett akustiskt intro som nog åker dit om det funkar vill säga.
Göran


Utloggad Toby

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 633
    • Visa profil
Svänger bra! Brukar inte lyssna på denna genren och reagerar på reverbet på sången som dränker orden tyvärr. Allrahelst i början. (Tyckte att du sjöng på franska!)  :P En bättre artikulation hade höjt låten. Gillar gitarrspelet. Refrängen kommer inte fram riktigt och allt tuffar liksom på och man vet inte riktigt var man är. Gör något på reffen så strukturen blir tydligare. Versen är riktigt skön med ett gott sväng.
Mvh
Toby
https://open.spotify.com/artist/7BjBVvIYDm2uxG1oyQxr7E
https://soundcloud.com/wholespirit
https://twitter.com/WholeSpirit1
https://wholespirit.bandcamp.com/
https://www.facebook.com/wholespiritmusic/


Burnin Sven

  • Gäst
Tjena Toby som jag skriver inledningsvis och även flera gånger i tråden så har jag en jänkare på sång på gång så förhoppningsvis löser den biten sig. I övrigt så håller jag inte alls med faktiskt :D och ännu en gång jag gillar reverb och tycker inte att det i det här fallet dränker nånting om jag ska vara ärlig. Låter helt ok i mina lurar och i mina monitorer. Det är nog bara så att musikmakare i allmänhet inte gillar reverb men det gör jag faktiskt så man får nog get used to it som dom säger over där :D när det gäller musik som jag gör.
Göran