Forum > Demolåtar
ydderF - Kompression VS Inte kompression
ydderF:
--- Citat från: mahan skrivet 08.09.2009, 22:41:16 ---testa en mix utan en enda kompressor eller limiter på utgången och släng upp den som en test här, skulle gärna se en lite mer dynamisk version av detta annars så snygga alster. Säger icke detta för att jäklas men har själv lärt mig här på KR att det ibland kan det löna sig att lyssna på publikens önskemål :D
BRA JOBBAT ANNARS!
h. johan
--- Slut citat ---
Ok here goes.
Jag vet inte helt vad jag tycker..
Mahan har et godt poeng om att ljudet blir litt odynamisk, men jag tycker samtidig at det bliver litt mer sprut i en kompression.
Kanskje en mellomting?? ;) Men det måste jag helt enkelt lära meg på nytt..
Lyssna själva.. Inte dra upp volum i början. Jag tog låten "Up Against The Wall" som jag postade i går som ex.
Førsta del utan kompression, andra del med.
Ah, venta, det är inte bara kompression på andra halvdel, men lite eq også. Vintage Design EQ73D.
Vad är best?
Tack
Eddi:
Beror på vad man vill åstadkomma - jag tyckte första var mer lyssningsbar men kunde gott få någon db till, andra lät "för mycket" om nu detta vägleder något så varsågod.
bjurte:
Det må vara att mina misshandlade smått hörselskadade öron som oxo lider av periodvis Tinnitus inte är dom bästa 'instrument'
att avgöra något sånt här,men jag tyckar att när du 'trycker på' EQ och Cmp. Så blir det som en filt lyffts från högtalarna..
Mycket bättre,och inte är du i närheten av att gå i fronten för 'The Loudness-war' heller..KÖR PÅ som vanligt.
Tycker jag. :rolleyes:
ydderF:
Tack Eko,
den första delen var faktisk Normalized i Wavelab..
Tack Uriah.
Jag har tinnitus själv, så det är kanskje derfor jag vil komprimera hela tiden? :rolleyes:
Jag hadde ett intressant samtal med en ljudkille i går, och han fortalte om nåt som heter Pleasurize music.
http://www.pleasurizemusic.com/
Interessant läsning, som är absolut värd at få med sig om man driver med ljud.
equality:
Svårt att avgöra på detta sätt. Lägg upp två hela versioner så kan man själv ratta in volymskorrigering för att lättare jämföra.
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida