Kontrollrummet

Ljudisolera utrymme för gitarrinspelning

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Peter

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 34
    • Visa profil
Jag har rätt länge lirat in gitarr hemma för demolåtar osv genom stärkare. MEN, jag bor i lägenhet, och jag tror inte att min granne gillar mig särskillt mycket pågrundav detta :rolleyes:
Så jag tänkte att det kanske är dags att uppgradera sig lite. har tidigare haft en liten combo ståendes i en garderob utan dörr. Tänkte fortfarande ha den där, men försöka ljudisolera utrymmet och istället för att ha en combo införskaffa en typ 1x12a och en topp, som jag kan ratta på på skrivbordet. Så till den egentliga frågan, hur ljudisolerar man ett sånt utrymme på bästa sätt? vad för material, tillvägagångssätt osv?
Som det är nu står combon på en plyfa som är fastsatt cirka en meter upp från golvet i garderobsutrymmet. Den yta jag har att tillgå är alltså runt 1x1m och 2 meter hög cirka.

Tips?, ideér?


Utloggad adrumdrum

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 236
    • Visa profil
om det bara är en låda så räcker det med 2"x4" plank som du bygger lådan av och sedan 95mm isoleing och 2 lager gips invändigt och utvändigt. täta alla skarvar, skruvar och hörn med latexfog(alla gipslager). en lucka(likatjock som övriga väggar) fram till med regäla tätningslister.
sedan ställer du hela lådan på tjockare byggfrigolit eller regäla gummifötter.
bygg inte för litet efter som du måste få plats med ljudabsorbent invändigt.