Kontrollrummet

zzeb - Where life is burning slow

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zzeb

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 238
  • Melankoli gör sej bra i dur
    • Visa profil
En låt ur min byrålåda som jag prånglat in i Cubase.
Nu med Vintage kitet (efter tips från Harmonica Mike).
Hade tänkt klanka på pianot på nått spår också, det kommer senare när jag gruvat mej färdigt för keybordet.

Kom gärna med kritik/förslag!

LÅTNAMN: Where life is burning slow
ARTIST/GRUPP: zzeb
GENRE: rock
LÅTLÄNGD: 4:28
KOMPOSITÖR: zzeb
PRODUCENT: zzeb
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2009
FORMAT: mp3

Var lite snabb, här är länken!

http://www.speedyshare.com/998276715.html
« Senast ändrad: 02.09.2009, 19:32:14 by zzeb »


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Intressant låt!,NOT !! :huh: :rolleyes:

Ett tips till förbätring skulle ju kunna vara att slänga upp en länk oxo ?  :lol: :lol:

Edit: Sådär ja!Nu hörs det,Bra popig Amerikansk bilåkar-rock.Fn. va bra du sjunger,bra gitarr-sound har du oxo fått till
Trummorna däremot tycker jag du kan 'vässa' till en hel del,dom har lite för mycket filt över sig.
Fixa till trummorna och kanske lite mer diskant på basen,så har du en kanon produktion..
« Senast ändrad: 02.09.2009, 21:08:48 by uriah »
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Jo det är verkligen en skitbra låt. Snygga harmonier och bra genomfört. Det finns en del småsaker i produktionen. Det låter lite våt filt över hela ljudbilden tycker jag. Känns som du lagt på någon konstig effekt typ en stereoexpander eller nåt?
Hmm Trummorna är det största problemet för mig. Det låter midiprogrammerat oengagerade och blir lite för onyanserade. Gitarrljudet är bra, men rummet känns väldigt litet. Svårt att sätta fingret direkt på vad det är som inte får det att riktigt lyfta, men det känns som att alting borde höjas eller pressas upp. inte rent volymmässgit då men ... äsch jag kan inte riktigt förklara.
Ett tag fick jag så där riktigt starka Thin Lizzy vibbar fast mjukare.  :)

Jag gillade inte riktigt breaket där vi 3.25 det känndes som som låten tappade helt och inte riktigt återhämtade sig efter det. Men det är en smaksak. Och slutet var konstigt. Skall det tonas eller?
 :)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena zebben.

Låter skitbra detta,grymt sound på drumsen  :)
Lite tung bas kanske,sänk bara volymen lite på den så sitter mixen bra.
Lägg ett svagt reverb för lite(men bara lite)större scen på mastern,tror att mixen lyfter lite till då åt egghuvudets tankar - lite filt nu...Det botar du med att lyfta lite i höga mellan låga diskanten,iofs också en masteringsfråga.
Fixa slutet också..

Nu låter prodden studio klass,rent och snyggt,förutom den tunga/höga basen.Skitbra med andra ord och vilken låt!

Reverbet på mastern kan också bli en masterings fråga,nåt skall ju dom också göra!

As grymt jobbat här,diggar som fasen!!

Mike


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Håller med om att slutet var lite orginellt och överaskande! :)

Det här var skitbra! Som Mike säger - lite mycket bas. personligen skulle jag vilja få upp framför allt trummorna men gärna gitarren för att det ska rocka lite mer! Bra jobbat!

/Jocke
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil

Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Trevligt.

Låter proffsigt i mina högtalare. Sånguttryck/stil och så är som man förväntar sig till kompet. Har inte läst några kommentarer, men det låter som sån pop/rock-musik jag inte själv fördjupat mig i så mycket. Alltså jag kan inte kommentera på ett vettigt sätt, eller vara konstruktiv. Låter som det skulle kunna gå på radion.
Jo, tom petty gillade jag. Men det var länge sen. Typ lite tom petty i den här låten. :) Samma dialekt nästan ;)




https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad zzeb

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 238
  • Melankoli gör sej bra i dur
    • Visa profil
Får börja med att tacka för att ni tagit er tid att lyssna och kommentera!

Uriha: Roligt att du gillade låten. och sången. Har en hel del att lära när det gäller mix och trummor.

Egghuvud: Jag skruvar ljud lite i blindo. Så jag får testa, testa....vidare. Fränt att du hör Lizzy. Phil Lynott och CO har ju alltid funnits och finns fortfarande med mej.
Lynotts fraseringar och melodier går inte av för hackor. Sen är jag en sucker för aviga stick, bra eller inte?

Harmonica Mike: Trummorna  låter nu mycket bättre sen jag lydde ditt råd om Vintage kit. Sen uppskattar jag grymt när du kan ge såna här handfasta råd om ljud skruverier. Ska testa och återkomma med ny version.

Jocke: Kan vara idé att rocka till den mer.

Synthen: Tack skaru ha

Dividend: Roligt det där om Tom Petty dialekten :D




Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Riktigt bra allting! Sången ligger fint lite ovanpå resten men inte för mycket. Håller dock med Mike kring basen. Kolla igen på den och lycka till! Z


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Vilken mysig låt.. Den här kommer jag att lyssna en hel del på..
GRYM SÅNG.. Vilken extremt skön röst Du har. Passar perfekt till Din musik (och förmodligen det mesta).. Grattis till en kanonlåt..
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ja det här var riktigt bra zeb. Kanonröst har du också. Trummorna klagar folk över men jag tror som HM på med lite reverb och höj diskanten en aning så blir det mer ös för det är det som saknas nu. Piano kan sitta fint på vissa ställen om det är rätt lirat men jag känner en större avsaknad av en orgel stundtals. Möjligen är låten liite för lång slutet måste du i alla fall fixa till.
Rock on
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad ydderF

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 826
    • Visa profil
Heftig låt, zzeb!
Grym sång och coola bas och gitarr-riff.
Två ting:
1. Din diktion kan bli lite bättre. Hade svårt för at forstå några ord.
    Men ingen krisa ;)
2. Trumspåret kan nog komprimeras lite och kjör lite eq på det, så låter det kanon.

Igjen, snygg låt!