Kontrollrummet

Asti - Sitter i ett minfält

gäst · 26 · 4161

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

asti

  • Gäst
En stilla, försynt och lite uppgiven protestlåt mot krigets vansinne.

Har "breddat" gitarrplocket, lagt de-esser på sången, samt försökt tajta till bas och trummor.

Låtnamn: Sitter i ett minfält
Artist: Asti
Genre: Protest-blues-visa
Låtlängd: 4:19
Kompositör: Asti
Producent: Asti
Ev. medverkande: -
Inspelningsår: 2009
Format: mp3

Text:

Sitter i ett minfält

Jag sitter i ett minfält
Har suttit här hela natten lång
Jag vågar inte flytta mig,
vågar inte röra mig en gång

Jag har förlorat hoppet
att någon ska komma till min hjälp
Sprängs jag ej i bitar
lär jag sakta tyna bort av svält

Jag räknar alla stjärnorna
som fyller himlens mörka rund
Dom ser på mig så avlägset
och skingrar alla tankar för en stund
« Senast ändrad: 15.04.2011, 17:00:21 by asti »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
En stilla, försynt och lite uppgiven protestlåt mot krigets vansinne.

www.peterestberg.com/_tmp/Asti-Sitter_i_ett_minfaelt.mp3


[mp3=200,20,0,left]http://www.peterestberg.com/_tmp/Asti-Sitter_i_ett_minfaelt.mp3[/mp3]

Skönt sound!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


asti

  • Gäst
En stilla, försynt och lite uppgiven protestlåt mot krigets vansinne.

www.peterestberg.com/_tmp/Asti-Sitter_i_ett_minfaelt.mp3


[mp3=200,20,0,left]http://www.peterestberg.com/_tmp/Asti-Sitter_i_ett_minfaelt.mp3[/mp3]

Skönt sound!

Tack för det!
Hur lägger man egentligen upp den här "play-saken" under halvfärdiga demos?


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Jättebra tycker jag.
Beatles keyboard inleder
Bra ljud
Lite annorlunda att ett instrumentalt parti kommer redan efter första versen - kul
Bra sång och jag gillar basen mycket
En lyckad korsning av blues och ballad (ballues  :wacko:)
Kanske att några ljusa kvinnostämmor skulle kunna träda in efter ett tag ungefär som på många Leonard Cohen låtar

ps
jag undrar oxå hur man får the play thing
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Fin närhet i sången.

Tycker du kan skippa det inledande pianot. Kanske låta det komma in först efter första versen där du lägger en gitarrmelodi.

Trummorna känns ibland lite som att trummisen snubblar och riktigt kan bestämma sig för om han spelar vispar eller pukor eller med pinnar...  :wacko:   Kan det vara en loop som spelas upp för långsamt?

Hade sänkt pianot och höjt gitarren istället.

Snyggt jobbat.



Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 401
    • Visa profil
    • SoundClick
Fint! Lite annorlunda komposition från dig. Snygga ackord. Bra lirat på lap-steelen också. Vill egentligen inte klaga på något men för det riktiga suget i takten måste nog trummorna lira annorlunda genom att vispen drar genomgående på virveln som Wernis väl är inne på också (är det fortfarande Groove Agent?). Nån synkop på steelguitaren också kanske. Minor nits som di säger. Behaglig lyssning. Fin text.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
En stilla, försynt och lite uppgiven protestlåt mot krigets vansinne.
www.peterestberg.com/_tmp/Asti-Sitter_i_ett_minfaelt.mp3
[mp3=200,20,0,left]http://www.peterestberg.com/_tmp/Asti-Sitter_i_ett_minfaelt.mp3[/mp3]
Skönt sound!
Hur lägger man egentligen upp den här "play-saken" under halvfärdiga demos?

Man markerar hela länken: http://www.peterestberg.com/_tmp/Asti-Sitter_i_ett_minfaelt.mp3
och klickar sen på andra ikonen från vänster (högtalare med blå bakgrund)
Jag brukar sen redigera/ändra texten från center till left...
Kodstycke: [Välj]
[mp3=200,20,0,center]http://www.peterestberg.com/_tmp/Asti-Sitter_i_ett_minfaelt.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 02.09.2009, 00:02:09 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Hmmm hörde inga d# så det blir minus för det då.... :D
Håller med om trummorna som eq säger. Annars är det som vanligt lysande. imponerad av stämmningarna som du lyckas måla upp. Man får verkligen en bild av den som sitter där och ser döden i vitögat. Vackert vemodigt och naturligtvis blir man lite melankolisk, vilket enligt mig är ett tecken på att det är riktigt bra eftersom det verkligen lyckas förmedla något.

Är sångspåren städade? Tycker mig höra lite läppsmackande. Tycker också fortfarande att sångljudet har en vass kant i diskanten som hörs på essen.

I övrigt är arrangemanget klockrent.  :)


asti

  • Gäst
cykeln Kul att du gillar! Ja, det skulle nog sitta fint med en kvinnoröst för att få mer variation.

wernborg Trummorna är en av mina akilleshälar! :wacko: Ska se om jag kan tajta till det lite bättre!
                       Gitarren är jag inte riktigt nöjd med, därför vill jag inte att den ska framträda för mycket.
                       Får väl ta om den om inte annat.

equality  Får laborera lite med vispen och se vad det ger! Det är Groove Agent ja. Steel-guitaren kan säkert utvecklas en del, men ville
                     här i första hand ha ett enkelt, eftertänksamt spel. (ett annat sätt att säga att jag inte kan bättre!  :) )

egghuvud Ska kolla det där med "smackandet"! Är man glapp i käften är det ett problem!  :)
                       Får nog köra ett extravarv med de-essern!

Tack allihop för lyssning och bra kommentarer!
/Asti


Utloggad ydderF

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 826
    • Visa profil
Nydelig Asti!! Fantastisk låt!! Herlig atmosfære og tekst!

Basen er lite väl busy och lapsteel'n lite ute av pitch ibland.
Men det är bagateller.





Avslappnad

  • Gäst
Tjosan! Vad bra den var! :) Tycker att du har lyckats kanonbra(?) med den nakenhet du framför låten. Sparsamt instrumenterat, tydligt men ändå med små perifera tonala äventyr! Gillade den verkligen! :)


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Asti!
Det var en jätteskön känsloladdad låt, tyvärr lyckades jag bara ladda en minut men den minuten var skön! Enda som överraskade var att jag hamnade ratta till volymknåben, du har dragit in alstret med rätt hög nivå. Och på tal om nivåer så kunde du dra ner sången, bara ett snäpp för att få balansen rätt mellan sån g o intrument. Snyggt arr och du hare haft mod att hålla det simpelt, BRA! Nu vet jag ju inte vad som händer efter första minuten men antar att kvaliteten hålles uppe o kanske t.om bättrar!
Snyggt jobbat, LIKEIT! :)

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


asti

  • Gäst
Nydelig Asti!! Fantastisk låt!! Herlig atmosfære og tekst!

Basen er lite väl busy och lapsteel'n lite ute av pitch ibland.
Men det är bagateller.





Hoppas att nydelig betyder njutbar!  :)
Roligt att texten uppskattas - den kom av sig själv! Annars brukar det ta längst tid i låtskapandet!
Basen kanske är på lite för mycket, det kan nog vara så. Jag är synnerligen nybörjare på steel-guitar, så det blir lite si och så med pitchen ibland!
Här kanske en dobro skulle gjort sig ännu bättre?  :)
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


asti

  • Gäst
Tjosan! Vad bra den var! :) Tycker att du har lyckats kanonbra(?) med den nakenhet du framför låten. Sparsamt instrumenterat, tydligt men ändå med små perifera tonala äventyr! Gillade den verkligen! :)

Jättekul! Det gläder mig verkligen, så nu tar det ett tag igen innan jag hittar tillbaka till min normala dysterhet!  :)
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


asti

  • Gäst
Tjou Asti!
Det var en jätteskön känsloladdad låt, tyvärr lyckades jag bara ladda en minut men den minuten var skön! Enda som överraskade var att jag hamnade ratta till volymknåben, du har dragit in alstret med rätt hög nivå. Och på tal om nivåer så kunde du dra ner sången, bara ett snäpp för att få balansen rätt mellan sån g o intrument. Snyggt arr och du hare haft mod att hålla det simpelt, BRA! Nu vet jag ju inte vad som händer efter första minuten men antar att kvaliteten hålles uppe o kanske t.om bättrar!
Snyggt jobbat, LIKEIT! :)

h.  johan

Vet inte om det är något problem med nedladdningen, du är den förste som nämner det!  :unsure:
Kul att du hann få en skön minut i alla fall!  :)
Det stämmer att nivån av någon anledning blev rätt hög. För min del brukar det bli så att ju mindre arr ju högre nivå. Men man brukar ju få dra ner mastervolymen ju mer kanaler man lägger på, så det är väl kanske inte så konstigt....? Vet inte om jag håller med om nivån på sången. Jag vill ha fram närheten och det tror jag hörs sämre om jag drar ner nivån på den.
Ang simpelt arr - Ja, den lär väl inte vara något för Wall of Sound-festivalen precis!  ;)
Hoppas att du lyckas höra hela låten vid ett annat tillfälle!
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Var en skön känslosam låt du har fått till, krig är vansinne! :)


asti

  • Gäst
Var en skön känslosam låt du har fått till, krig är vansinne! :)

Tack för det!
Ja, krig är svårt att hitta något som helst meningsfullt med! Och själva är vi ju förskonade sedan några hundra år tillbaka, tack och lov!
Tack för att du lyssnade!
/Asti


asti

  • Gäst
Nu har jag gjort lite förändringar enligt tips och synpunkter,
"breddat" gitarrplocket, lagt de-esser på sången, samt försökt tajta till bas och trummor!


Utloggad ydderF

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 826
    • Visa profil
Fucking amazing!!

Det är nåt av det vackraste jag har hört på en låååååååååång stund.
För en låt, för en text!! Respect.....
Avundsjuk och rörd blir jag av å lyssna på den här.. B)

Men om jag kan få lov til att säga en ting:
Tala inte om vad låten handlar om...
För mig handlar den om livet. Jag kände igjen mig direkt, og jag har aldrig varit i nån krig.
Problemet med at säga vad en text handlar om, är att man tar bort magien....
Texten är otroligt vacker helt för sig själv..
« Senast ändrad: 06.09.2009, 22:23:16 by ydderF »


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 253
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Hörde aldrig första versionen - men denna var riktigt bra - äntligen en protestsång med rätt dialekt det var över 30 år sedan senast tror jag :D
Det var ju inte så svårt att räkna ut att det var ett ställningstagande mot krig - skulle funka fint som allsång runt lägerelden också tror jag bestämt.
Snyggt Asti
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


asti

  • Gäst
Fucking amazing!!

Det är nåt av det vackraste jag har hört på en låååååååååång stund.
För en låt, för en text!! Respect.....
Avundsjuk och rörd blir jag av å lyssna på den här.. B)

Men om jag kan få lov til att säga en ting:
Tala inte om vad låten handlar om...
För mig handlar den om livet. Jag kände igjen mig direkt, og jag har aldrig varit i nån krig.
Problemet med at säga vad en text handlar om, är att man tar bort magien....
Texten är otroligt vacker helt för sig själv..
Det var en överraskande trevlig respons!  :)
Kul att du gillar texten och jag lovar att jag inte ska berätta för dig att den handlar om hur kriget drabbar civila, oskyldiga och hur utlämnad och ensam en människa
kan känna sig, som hamnar mitt i krigets kalla verklighet, där ingen lyssnar på dig.  :)
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


asti

  • Gäst
Hörde aldrig första versionen - men denna var riktigt bra - äntligen en protestsång med rätt dialekt det var över 30 år sedan senast tror jag :D
Det var ju inte så svårt att räkna ut att det var ett ställningstagande mot krig - skulle funka fint som allsång runt lägerelden också tror jag bestämt.
Snyggt Asti

Då har jag fått bekräftat att jag har rätt dialekt!  B)
Den är tänkt att fungera runt lägerelden, vid spisen, runt grillen, i kön till gatuköket, eller intill AC:n i bilen. Den är avsedd att vara multifunktionell!  :)
Roligt att du tycker det är bra! Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Jajamen - bra har blivit bättre - nu saknas bara två,tre ljusa kvinnostämmor
och
att du anordnar en distanskurs i hur man får ett sånt där nära ljud på sången

Det fina med texten är ju att den kan tolkas både konkret - krig - och som en liknelse för svåra situationer i livet
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


asti

  • Gäst
Jajamen - bra har blivit bättre - nu saknas bara två,tre ljusa kvinnostämmor
och
att du anordnar en distanskurs i hur man får ett sånt där nära ljud på sången

Det fina med texten är ju att den kan tolkas både konkret - krig - och som en liknelse för svåra situationer i livet

"nu saknas bara två,tre ljusa kvinnostämmor" - det har jag alltid saknat!  :)
Det "nära" ljudet är inga konstigheter! Jag sjunger nära mikrofonen (Röde NT2-A) och har lite reverb, det är allt!
Det kanske kan vara svårt att förmedla ett "nära" ljud via en distanskurs....?  :wacko: :)
Roligt att man tolkar texten mer än rent bokstavligt! Så långt tänkte jag inte själv!  :rolleyes:
Också roligt att du tycker låten blivit bättre! Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 401
    • Visa profil
    • SoundClick
Tycker ljudet är än klarare nu än tidigare. Håller med cykeln om text och kvinnokör. Kör hårt!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


asti

  • Gäst
Tycker ljudet är än klarare nu än tidigare. Håller med cykeln om text och kvinnokör. Kör hårt!
Det låter ju som en viss förbättring i alla fall!  :)
En tjejkör skulle säkert förstärka, men det låter som en lite större grej att få t.ex tre tjejer att ställa upp
och jag är dessutom lite osäker på hur det skulle arrangeras. Något förslag? Någon intresserad?
Tack för dina kommentarer och lyssning!
/Asti