Kontrollrummet

Inlärningskurvan

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hellback

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 36
  • Do it with conviction!
    • Visa profil
Jo alltså.
Inlårningskurvan på PT8 är - brant.
Har suttit med en några timmar nu och damn. Jag var igång på nolltid med Logic och med Sonar, men det här kräver lite fokus.

Men det är bara kul.

Återkommer med frågor vad det lider.
----------
Hellback - SpaceCommie


Utloggad Strummindude

Hur är det om man har enbart använt Cubase som DAW förut? Hamnar man på en annan planet? Jag står i begrepp att investera i Cubase 5, från att ha spelat in med Cubase 3 SX. Jag antar att Protools 8 är det som gäller för en rimlig jämförelse med C5. Om jag nu tycker mig börja grokka Cubase någorlunda - finns det någon bra anledning för mig att fundera på PT8 i stället för C5?


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Finns nog ingen riktigt bra anledning, förutom att man kan ladda sina projekt i PT HD. Nu ggillar jag dessutom PT mycket mer än cubase, men det är bara subjektivt. PT har sina ups and downs också, men är riktigt stabilt och i mitt tycke enkelt.

Skall du inte in i studior där PT HD finns, så tycker jag egenligen att det är nog klokast att kunna en DAW riktigt bra, så stanna vid cubase:)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad ante

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 311
    • Visa profil
Finns nog ingen riktigt bra anledning, förutom att man kan ladda sina projekt i PT HD. Nu ggillar jag dessutom PT mycket mer än cubase, men det är bara subjektivt. PT har sina ups and downs också, men är riktigt stabilt och i mitt tycke enkelt.

Skall du inte in i studior där PT HD finns, så tycker jag egenligen att det är nog klokast att kunna en DAW riktigt bra, så stanna vid cubase:)

Jag har på börjat en utbilodning och jobbar i dag i Logic.
Jag har kollat lite grann på protools och tycker det verkar spännande...

Har någon av er gått från Logic till Pro Tools? Och i så fall varför...

Någon som jobbar i båda och har fördelar nackdelar...


Anledningen att jag frågar är att jag ska inom en snar framtid byta ljudkort och vill samla på mig lite fakta om PT...


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Gick över från Cubase SX3 till Pro Tools för ett par veckor sen. Och direkt in i en skivinspelning för att vara säker på att jag lär mig programmet. Och det gick bra, tack o lov... ;)

De som är helt annorlunda (förutom det självklara med keycommands osv.) är ju hur olika tagningar av samma spår sparas i playlists och används, hur man gör upp olika mixervyer samt routingen som är hellt otroligt flexibel gemfört med den i Cubase.

Det som totalt suger är: I Cubase mixade jag mycket piltangenterna men i Pro tools går det inte. I Pro Tools kan man inte heller spara sina mixer inställningar och ta in dem i ett annat projekt (man kan kringå dehär genomat att importera all data från ett projekt till en template osv med det verkar lite stökigt).

Det värsta är att man inte kan stänga av software monitoring. För mig som jobbar på ett analog bord så är hela funktionen onödig. Man kan köra mute på spåret man bandar på men vid punch in så måste man då manuelt gå och knäppa på mute när bandningen kommer på annars blir det dubbel lyssning med trevlig chorus effekt. Det sistnämda är något hellt otroligt och jag trodde att det vara bara jag. Men så är det inte.

Kvaliteten på TDM effekterna/mixbussen är dock strålande och routingen samt automationen är verkligen bra.

Hägge     


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Jag har på börjat en utbilodning och jobbar i dag i Logic.
Jag har kollat lite grann på protools och tycker det verkar spännande...

Har någon av er gått från Logic till Pro Tools? Och i så fall varför...

Någon som jobbar i båda och har fördelar nackdelar...

Jag har gjort tvärt om kan man säga. Har kört protools i ca tio år men har sedan några månader börjat med logic också. De mest uppenbara bristerna i protools le är ju avsaknaden av plugin delay compensation och begränsningen av antalet kanaler.

I de senaste versionerna av protools le och logic finns det ju många slående snarlika nyheter. Elastic audio/flex time, midiredigeringen, att logic infört ett fadeverktyg liknande protools "multitool" etc.

Om man tycker sig ha nytta av alla apple loops så är ju det ett plus för logic också. Jag kommer primärt köra protools framöver också eftersom det går så enormt mycket snabbare, av förklarliga skäl. Men får se hur det blir framöver.. Jag tror det kan vara vettigt att ha båda alternativen parallellt under en tid ifall man tänker byta plattform.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Det värsta är att man inte kan stänga av software monitoring. För mig som jobbar på ett analog bord så är hela funktionen onödig. Man kan köra mute på spåret man bandar på men vid punch in så måste man då manuelt gå och knäppa på mute när bandningen kommer på annars blir det dubbel lyssning med trevlig chorus effekt. Det sistnämda är något hellt otroligt och jag trodde att det vara bara jag. Men så är det inte.

Låter galet dåligt. Du lär ju knappast vara ensam om det problemet om det verkligen är så.. Själv har jag aldrig haft anledning att kolla upp den saken.

Kan du inte köra medhörningen via kanalerna som kommer tillbaka från datorn då? Verkar ju smidigare än att behöva trycka på två knappar samtidigt vid punch in/out iallafall..
http://soundcloud.com/samsas-violin