Forum > Färdiga produktioner

Dividend feat Plinka

(1/16) > >>

Dividend:
LÅTNAMN:  Lärkan
ARTIST/GRUPP:  Dividend och Plinka
GENRE: sommarvisa
LÅTLÄNGD: 3:12
KOMPOSITÖR: P-E Rosqvist
PRODUCENT: densamme
EV. MEDVERKANDE: Plinka (sång), Cykeln (text)
INSPELNINGSÅR: 2009
FORMAT: mp3

Såg att jag glömt lägga upp denna på färdiga  :blink:

Jaja, ett halvår efter då: Den färdiga versionen av lärkan med PLINKA på sång! KAnske värmer i januarivintern ;)

/Per

cykeln:
Feed på "simpel"
Ordet "simpel" har för många en negativ klang. Svenska akademiens ordlista (SAOL) anger i sin upplaga 1966 att ordet betyder "enkel, tarvlig", Svensk etymologisk ordbok av Elof Hellquist (1970) "enkel" i betydelsen "enfaldig" med bl a en hänvisning till hur ordet används av Olaus Petri. Svenska akademiens Ordbok över svenska språket (SAOB) lämnar många litteraturcitat där "simpel" är liktydigt med "olärd" eller "okunnig".

Bakgrunden till ordet "simpel" är det latinska adjektivet "simplex" = "enkel, osammansatt, oblandad". Men också i klassisk latin, d v s i det språk som var det officiella i det romerska riket, fanns det nyansskillnader i ordet. Den grundläggande innebörden var "enkel" = "enstaka, en enda, ensam" eller "ej särskilt anmärkningsvärd". Uttrycket "helt simpelt", d v s "helt enkelt", har sin latinska motsvarighet. Men även de gamla romarna kunde bruka ordet på andra sätt. Ville de vara vänliga kunde de kalla någon "simplex" = "naturlig, okonstlad, hederlig, uppriktig". Att bli omnämnd som "menlös, naiv" uppskattades naturligtvis inte ens då. Betydelsen av både "enkel" och "enfaldig" har levt vidare, sida vid sida, genom seklerna. I vår egen tid får ordet sannolikt oftast betyda "tarvlig".

Jag tycker visan är mer enkel och naturlig än tarvlig  :D
och visst går den att sjunga till - frågan är vad

Dividend:
Tackar. :)

cykeln:
Kan det här vara något - tyckte det lät något åt det hållet

När björklöven skimrar i ljus sommarkväll
Och lärkan är min musik
Då målar jag minnen i ljusaste pastell
Och pratar om glömd lyrik

Kom nu och skynda dej, skynda dej
Kom nu åhh skynda dej
Kom nu och skydda mej, skydda mej
Kom nu och skydda mej

När trollskogen darrar och inget är som förr
Då tänker jag dig så klart
Då går jag i kvällen dit du har din dörr
Och frågar dig om och vart

Där skogstjärnens öga i stillhet ser mig
Där ingen kan hitta hem
Dit tog jag min längtan och dit tog jag dig
För där har jag haft mitt hem

Kom nu åhh skynda dej

Kom nu och skydda mej

Text Stefan Olsson

Avslappnad:
Fin text cykeln, men behövs det verkligen sång på denna? Jag tycker att den är vacker som den är. Sång skulle förmodligen inte "sänka" låten men ibland kanske det räcker med instrument, tycker jag.

Dividen, skitsnyggt! :)

Möjligen skulle jag göra något åt oktaveringen på pianot här och där men det är en petitess.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion