Kontrollrummet

Fläckt

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil
Är det nå'n som vet hur man kör datorn utan fläckt? Vill ju inte ha den med när man sitter och spelar in.


Utloggad kruSHka69

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 282
    • Visa profil
Låter farligt...
http://www.facebook.com/pages/Hatbrott/144491142236692


Utloggad tsmalmbe

med vatten. Kolla nåt overclockerforum. Lätare att flytta ut datorn bara.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Varje "fläckt" som sitter i datorn är ju ansluten med en kabel så... det e ju bara att lösgöra snoddarna. Och sen förbereda sig på att inhandla ny processor, powerpaket och bildkort...
Håller med Tsm, bästa sättet att nå tystnad e nog helt enkelt att flytta ut datorn ur bandningsutrymmet.

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Alt köp en IMac = Tyst
eller ex Zoom H4 = Tvärtyst
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad onajj

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 43
    • Visa profil
Utan fläkt kommer din processor att överhettas. Men det lär funka i några minuter/sekunder .
Det är ingen bra idé.




Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Det finns ju också tysta fläktar. Jag har bytt ut chassifläktarna i min dator till Noctua-fläktar. CPU:n (core2 quad) kyls med en stoooor kylfläns (Scythe Orochi) med heatpipes - men på den behövs ingen fläkt, eftersom det blir tillräcklig kylning ändå tack vare luftgenomströmningen i lådan.
Nätdelen är en "tyst" modell från Zalman och chassit är Antec P180, som är smart uppbyggt med separat låda i lådan till hårddiskar - så att de inte värmer upp moderkortet och CPU:n. :)
Hårddiskarnas ljud blir mer och mer märkbart ju mer man får tyst på annat - så helt tyst får man det aldrig.

Jag körde tidigare med vattenkylning på PCU och grafikkort, när jag hade en Prescott-processor (som nog är den varmaste CPU som Intel någonsin har tillverkat...). Vid full belastning låg den på ca 70 grader, så den behövde all kylning den kunde få. Vattenkylning blir ganska dyrt och mindre kul om det blir en läcka någonstans... ;) Med vattenkylning blir det bara lite brummande från vattenpumpen som cirkulerar vattnet i systemet - och så hör man hårddiskarna i stället när resten blir tyst...

Har också testat med fläktlös nätdel, men eftersom nätdelens fläkt normalt också drar ut den varma luften ur datorn, så måste man köra chassifläktarna på högre fart om man har en sådan, så det är inte så stor mening med det - och dessutom är det svindyrt.
« Senast ändrad: 27.08.2009, 11:35:55 by Claes »
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Ubbegubben

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 77
    • Visa profil
    • Fafner
Jag kör med en Schyte Ninja på min E8400. I princip helt knäpptyst. Fungerar utmärkt att köra utan fläkt såvida man inte överklockar. Min prolle ligger stadigt på ca 40 grader vid load. Nätaggregatet är ett Corsair 450. GFX: Geforce 9400 (passivt kylt) Hela datorn är mycket tyst, det enda man hör är två av mina hårddiskar som ibland har en tendens att knastra på en del vid skrivning.
Så jag kan varmt rekommendera en liknande setup, men kanske med SSD istället för vanliga hårddiskar.


Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil
Ok. Ska alltså inte öppna burken och koppla loss sladdar. Då vet jag. Datorn ut ur rummet och stäng dörren. Tack.


Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil
Vid närmare eftertanke tror jag att jag tar micken ur datorrummet istället. Enklare.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Vid närmare eftertanke tror jag att jag tar micken ur datorrummet istället. Enklare.

Smart!

Jag struntar ju ofta i sånt här (som är viktigt om man vill ha bra ljud) men ibland placerar jag något i tygväg framför datorn, eller rättare sagt mellan datorn och mikrofonen. Kan vara några kuddar eller yllefilt eller liknande.
Det dämpar i allla fall ljudet från datorn lite. Men oftast bryr jag mig inte om det
(när ska jag lära mig att göra rätt :unsure:)
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil
Jag märkte inget av datorfläkten på inspelningen föräns jag satt uppe mitt i natten och nästan viskade in en inspelning för att inte störa grannarna.