Kontrollrummet

WERNBORG - Mush

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Hello

Skickar på er en Melodiös instrumentalbagatell ??

Gammal låt som aldrig spelats in. Haft den nerklottrad på ett papper sen 1999. Var nog dags att spela in den innan seniliteten sätter in. Har kört den i ett band en gång i tiden och vi fick till ett sjuhel-tes vräk live i alla fall. Men som sagt, nån inspelningen blev det aldrig.

Slaskig som fan. En tagning på trummorna, mina fingrar var tötta efter drygt åtta minuter klaviaturtrummande.  :lol: Där ska jag klippa och klistra lite för att få bort felspelningar etc.

Gitarrsolon och pianosolo ska sättas ordentligt.

Well. Vad göra? Det ligger en liten blåssektion (synt såklart) på vissa partier. Har vi några trumpetare och saxofonister här som är hågade?
Nåt annat? Hur känns kompet. Mer gitarr, mindre gitarr, mer synt, mindre synt?????

Hit me!!

Lyssna på Mush

Kuriosa: Låter är skriven på en hitte-gitarr från Dalarock -97. En morgon tyngde den ner tältduken vi sov under, och den fick senare flytta och följa med till Småland. Fyndet är benämnt "dreten", och uppkallad efter tältgrannen som var värmlänning. En natt fick han påhälsning för på morgon hördes: (på värmländska) "Dom snodde bilnycklarna, bilstereon och hele dreten".
« Senast ändrad: 25.04.2007, 21:26:56 by Wernborg »


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
lite shaffer vibbar
o vilka sköna break mannen
elpiano aldrig fel :D
hoppas hej mike stren,
lite mycket o melodierna kunda vara lite starkar .kanske nåt mer instrument som ligger med,
flackar lite mellan olika gener ,,,men djävla kompetent.


ynto
att leva är att dö


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Wow tjusigt slags symfonisk rock eller vad man ska kalla det, gillar det sen diggar en annan denna typ av musik också! ;) :D
Har inte lyssnat in skavanker också det får andra bedöma här hur som helst ruggigt skönt njuter. B)
« Senast ändrad: 25.04.2007, 22:22:08 by SYNTH »


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
jahapp, snyggt detta. kommenterar inte mer nu, denna läggs nu på cd ihop med acidjam.

Återkommer...;)



men som vanligt jävligt snyggt framfört, lite schaffer kanske.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
ynot
Fint att bli jämförd med Schaffer.  :)  Sånt värmer

Hur menar du "lite mycket o melodierna kunde vara starkare" ? För svaga melodier som komposition eller för svaga volymmässigt eller arrmässigt? Flackandet mellan genren var högst medvetet, men om det är positivt vete fåglarna. Kanske, kanske inte. Tack för feedback.

SYNTH
Symfonisk rock kan man kalla det. Det går jag med på!  :P Kul att du diggar.

Emulator
jahapp. Tack för det. Schaffer igen.....  :wub:


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
ynot
Fint att bli jämförd med Schaffer.  :)  Sånt värmer

Hur menar du "lite mycket o melodierna kunde vara starkare" ? För svaga melodier som komposition eller för svaga volymmässigt eller arrmässigt? Flackandet mellan genren var högst medvetet, men om det är positivt vete fåglarna. Kanske, kanske inte. Tack för feedback.

SYNTH
Symfonisk rock kan man kalla det. Det går jag med på!  :P Kul att du diggar.

Emulator
jahapp. Tack för det. Schaffer igen.....  :wub:


att instrumentet som spelar får kompissar... mer i dynamik o volym med andra ord
att leva är att dö


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Fusionkänsla och flyhänta Jukka Tolonen-vibbar. Hade lite svårt för det där återkommande brassrefrängen först men tycker efter ett tag att det bryter av rätt gott med sin melodiska, triviala framtoning. Rätt kul växlingar och man vet inte vad som kommer runt hörnet. Stycket stannar nästan av inför en del av dessa växlingar och det bidrar till undran vad som skall komma. Uppfattar det som en ganska löst sammanhållen komposition. Mer eller mindre improvisationsmusik och i den genren fungerar den bra samtidigt som jag blir nyfiken på hur det låter om du tar dig tid och gör en mer strukturerad komposition. Nån ostämd ton 03:36 annars är mixen är ok men saknar stereobredd. Ursäkta om jag är petig men när när det låter så här bra så...
« Senast ändrad: 27.04.2007, 01:42:09 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Finner detta aningen anstötligt i den sinnesstämning jag befinner mig i just nu.... Oj, nu blev det gladare.
VÄlspelat som vanligt.... JÄKLIGT intressant "komposition".... Jag återkommer när jag mår bättre...

(Har magont som fan... Kines-mat. Druckit några snapsar för att dämpa smärtan. )

Återkommer. Du skall få en djuplodande analys!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Fusionkänsla och flyhänta Jukka Tolonen-vibbar. Hade lite svårt för det där återkommande brassrefrängen först men tycker efter ett tag att det bryter av rätt gott med sin melodiska, triviala framtoning. Rätt kul växlingar och man vet inte vad som kommer runt hörnet. Stycket stannar nästan av inför en del av dessa växlingar och det bidrar till undran vad som skall komma. Uppfattar det som en ganska löst sammanhållen komposition. Mer eller mindre improvisationsmusik och i den genren fungerar den bra samtidigt som jag blir nyfiken på hur det låter om du tar dig tid och gör en mer strukturerad komposition. Nån ostämd ton 03:36 annars är mixen är ok men saknar stereobredd. Ursäkta om jag är petig men när när det låter så här bra så...

Kul med finska referenser då titeln härstammar från ett finsk lag från en tv-lek i musik. Programmet har jag glömt namnet på, men varje gång det finska laget fick poäng utbrast de: Mush, mush. Sen att det är Jukka som nämns är ju kul. Har diggat honom lite på avstånd i många år, inga plattor men sett lite konserter och så på tv. Jag tycker denna låt är extremt strukturerad, sen att alla partier inte har tydliga teman utan mer av improvisation kanske gör att det uppfattas ostrukturerat. Låten har jag i alla fall spelat så många gånger med bandet att varje vända sitter inbränd i ryggmärgen så jag är väl lite färgad av det. Ang. mix och stereobredd så har du rätt.

Tack för fin feedback.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Nåjjaaa Wernborg!

Jazzrockfusion till tusen, och Equality hittade det, Jukka Tolonen och bandet Tasavallan Presidentti. :)
Du/ni har lyckats med vintagen i både komposition och sound, låter lixom rätt.

Tekniken o mixet vågar jag mig inte på, låten går som sådan in på min HD, laikit!

Minnen av ungdomen ljuva år stiger till ytan, har faktiskt varit på Jukkas o TP:s konsert på 70-talet, herregud det har ju inget med din låt att göra, soorry sentamentaliteten. :wub:

h.  Johan


EDIT: Finns det möjligen nån sång eller ens sångtanke till detta, skulle kunna vara yeess!
« Senast ändrad: 29.04.2007, 20:20:32 by mahan »
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Nåjjaaa Wernborg!

Jazzrockfusion till tusen, och Equality hittade det, Jukka Tolonen och bandet Tasavallan Presidentti. :)
Du/ni har lyckats med vintagen i både komposition och sound, låter lixom rätt.

Tekniken o mixet vågar jag mig inte på, låten går som sådan in på min HD, laikit!

Minnen av ungdomen ljuva år stiger till ytan, har faktiskt varit på Jukkas o TP:s konsert på 70-talet, herregud det har ju inget med din låt att göra, soorry sentamentaliteten. :wub:

h.  Johan


EDIT: Finns det möjligen nån sång eller ens sångtanke till detta, skulle kunna vara yeess!

Tackar för berömmet. Jo, det ska jobbas vidare på detta. Inspelad rakt av bara, utan nån tanke på mix eller så. Basen ska bytas mot riktig elbas, vissa gitarrprylar ska sättas om. Möjligtvis sax ska till med. Sen om det blir nån sång eller så får vi se.....


Utloggad valdez

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 265
    • Visa profil
Snygg jazzrockfusion...många intressanta delar i låten!.
Äkta blås är ju ett måste på en sån här låt..
Handklappandet? 4:42 tycker jag inte passar in..finns säkert nåt annat för att markera den delen.
I övrigt väldigt bra!.. :)




Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena.
Då det är lite mix å lir kvar på denna så har jag inte så mycket att säga än..Ruskigt bra lirat dock! Ser fram emot final mixen..

Mvh
Micael


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Snygg jazzrockfusion...många intressanta delar i låten!.
Äkta blås är ju ett måste på en sån här låt..
Handklappandet? 4:42 tycker jag inte passar in..finns säkert nåt annat för att markera den delen.
I övrigt väldigt bra!.. :)

Tackar. Hahaha  :lol: handklappet ja, trodde det låg en annan virvelkagge på den tangenten.... tydligen inte. Alla instrument är förstatagningar, så även trummorna och det var för sent att korrigera just då.

Jag lovar, det ska fixas.


DåligtGehör

  • Gäst
Det finns som redan nämnts snygga teman här.

Men även om det du menar att det finns en stark struktur så upplever man (jag) inte låten så. Det blir mer oj hoppsan nu kom det temat igen (och det är ju bra för det är ju fräckt...) eller ok där kom en annan grej inte alls dum. Däremot känns den lite svagt ihopbunden. Lite planlös. Trots att den då inte är det.

Blåsprylen skulle ju som Valdez säger bli nycket starkare med ett bra (gärna riktigt) blåsljud. Jag tror den kan funka bra. Det som känns svagt och som jag tycker i början skapar den "planlösa" "ostrukturerade" känslan är de takter som kommer därefter och innnan temat sätter fart. De är helt enkelt för svagt. Låten tappar bort sig där. Du behöver utveckla något starkare som binder samman dessa partier. Inte som i mer toner, högre tempo etc. men något som har mer profil,mer uttryck. Det är livsfarligt att tappa där.

Sen (efter 2 min) känns som att det skall sätta igång med stora solochoruset men det händer inte så mycket, men efter ett tag är "temat" halvt tillbaka. Sen en annan rätt cool del del, sedan blåset, sedan temat och jag blir lite lost. Visst det är snygga teman absolut, men det blir på något sätt varken hacket eller malet. Snarare några fräcka teman i sekvens. Intrycket blir mer och mer vi kör lite grejer och så kör vi dessa teman.

Först någonstans runt 5 minuter tar du tag i det och gör ett par mer ordentliga om än rätt korta "improvisationer". På något sätt känns det som att låten börjar först här. Här hittar låten sin form och saker och ting börjar falla på plats. Fast det är väl sent.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Först någonstans runt 5 minuter tar du tag i det och gör ett par mer ordentliga om än rätt korta "improvisationer". På något sätt känns det som att låten börjar först här. Här hittar låten sin form och saker och ting börjar falla på plats. Fast det är väl sent.

Ja det är ett knepigt "stycke", jag håller med. Men min recension blir inte så här negativ :) (när den kommer. imorgon förmodligen)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
ja snyggt jobbat..

och snyggt gitarr spel,gillar när blir soft som vid 2.26 ca
men den (rena) gitarren som ligger till vänster känns som att den ligger begracd i alldeles för mycket reverb
eller det är ivilketfall något som gör att den låter mummlig & oklar

och tar ner resten av bilden,fast det låter iofs bra när inte lead gitarren är med & den är ensam
aja..ett gediget hantverk i allra högsta grad!!

 :)
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Det här är ihopsatt på ett konstigt men fungerande sätt (tycker jag)... Nu vet jag noll om teorin bakom jazz (finns det nån? ;) men jag vet om jag hör något som jag gillar
Bluesaktig början... Vid 1:30 kommer ett bra, det borde du bygga på. Låten blir gladare och sen ner i helvetet vid 2:19. Känslomässig bipolär störning borde du kalla låten ;)
Sen blir den glad igen... MEN det funkar ändå. Gilla starkt!

Sen är vi i himmelen strax före 4 minuter.... Tja det är inte en låt som går att fokusera till riktigt, det tar liksom all ens uppmärksam. Sen vid 5 kommer ett jäkligt välspelat parti som nog är mitt favoritparti i låten, som övergår i det bluesiga igen..

Allt som allt: VÄldigt bra, och då lyssnar jag bara på jazz nån gång i veckan om man bortser från dina låtar. (så mina åsikter har nog låg bäring egentligen)

mvh
Per
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Högst ignorant och oförskämt från min sida att låta bli att läsa min egen tråd.......  :wacko:

Harmonica Mike: Tack. Ska jobba vidare....

Dåligt Gehör: Oj. Bra analys tror jag  :unsure: Jag är med på det här med ett gäng teman staplade på varandra. Jag tror att låten skulle må bättre av att arras om faktiskt efter din analys. Blir lite för mycket tema och för lite improviserade delar. Fast inte riktigt så drastiskt som standardjazz med ett tema i början och ett i slutet vill jag nog inte gå, men du har helt klart bra poänger. Tack!

Larsson: Tackar. Ska kolla på reverbet.

Dividend: Konstig var ordet. Mitt i prick. Känslomässig bipolär störning  :lol: :lol:
Det är så klart meningen att den ska pendla fram och tillbaka, men kanske inte riktigt så höga vågor. Nu är det storm, men det kanske skulle räcka med kuling? Tack för lyssning och feedback.


DåligtGehör

  • Gäst
Det behövs bara lite bindemedel och sedan ringer du Bindefelt  :D  :unsure: