Kontrollrummet

Emlan - Kärleksfrossa

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Emlan

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 260
    • Visa profil
Här kommer en liten visa i dekadensens tecken.
Text och musik: Emelie Larsson
Sång: Emelie Larsson
Instrument: Ett värmlandspotpurri av vänner.

Inspelningsteknik:
Allt inspelas live i studio, inga pålägg efteråt.
År: 2009

Den ska vara med på min tredje skiva som varit färdigskriven i åratal, men bara inte inspelad.
"Lustiga värld" heter den i alla fall!

Text:
Det är sent och asfalten sjunger
och du och jag känner samma hunger
Jag slänger min klocka i din kompost
och vi struntar i att kolla på Lost
Du rullar fram den röda mattan
och så slår du på favoritplattan

Först så ska det smöras
och sen förföras
för att aldrig mer höras

Inga krav, inget hjärtskav
Lite onyktra ben och hud som var len
Kolsyrat the när du satt bredvid
Nytvättad filt och hår som blev vilt
De är trasiga, alla bromsklossar,
så vi kärleksfrossar

Först så ska det smöras
och sen förföras
för att aldrig mer höras

Allt mitt vett, all min sans
försvinner nån annanstans

Det är jag mot samhällets konventioner
för nu stjäl jag kyssar som är värda
miljoner
.....
« Senast ändrad: 02.02.2011, 11:04:59 by Emlan »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Finns ljud?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Emlan

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 260
    • Visa profil
Ja, det kan man ju undra:)
Det är på gång!! Min dator kämpar för fullt!


asti

  • Gäst
Skön blues med många "blå" toner!
Fin inlevelse i sången och snygg gitarr! Bra live-känsla med fin dynamik.
I mina halvtaskiga lurar på jobbet låter ljudbilden lite diskantfattig, men ska lyssna mer hemma...
Synd på klockan!  :)


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Oj, detta är väldigt bra. Men jag måste tyvärr säga att ditt uttryck medvetet eller omedvetet är väldigt Laleh inspirerat på gränsen till kopierat både i tonval, fraseringar och i hur du modulerar rösten. Vet inte om du verkligen låter så här eller om Laleh är en förebild. Men känns som om du borde hitta ett mer personligt uttryck i låten.....som låter dig. Jag kan ju ha fel och detta är verkligen 100% du, men då är jämförelsen oundviklig i ett kommersiellt sammanhang.

Men trots detta så är det väldigt kompetent och bra utfört och du har en riktigt skön röst (kommer nog fråga dig om co-lab framöver i lite mer elektroniska tongångar (på svenska) om det kan locka). Härlig låt fast lite krystad text kanske!

Hoppas klockan var biologiskt nedbrytbar!!


Utloggad Emlan

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 260
    • Visa profil
Skön blues med många "blå" toner!
Fin inlevelse i sången och snygg gitarr! Bra live-känsla med fin dynamik.
I mina halvtaskiga lurar på jobbet låter ljudbilden lite diskantfattig, men ska lyssna mer hemma...
Synd på klockan!  :)

Tack asti! :) Ljudbilden kan man inte göra så mycket åt såhär i efterhand.. Inspelningen är borttappad tror jag.. Så, man får ta det som det är:)

Oj, detta är väldigt bra. Men jag måste tyvärr säga att ditt uttryck medvetet eller omedvetet är väldigt Laleh inspirerat på gränsen till kopierat både i tonval, fraseringar och i hur du modulerar rösten. Vet inte om du verkligen låter så här eller om Laleh är en förebild. Men känns som om du borde hitta ett mer personligt uttryck i låten.....som låter dig. Jag kan ju ha fel och detta är verkligen 100% du, men då är jämförelsen oundviklig i ett kommersiellt sammanhang.

Men trots detta så är det väldigt kompetent och bra utfört och du har en riktigt skön röst (kommer nog fråga dig om co-lab framöver i lite mer elektroniska tongångar (på svenska) om det kan locka). Härlig låt fast lite krystad text kanske!

Hoppas klockan var biologiskt nedbrytbar!!

Kul att du tycker det är bra och att sången uppskattas!
Jag har aldrig lyssnat på Laleh (mer än när musiken dyker upp på radion) så jag kan inte uttala mig i frågan om likheten...
Hursomhelst så kan jag inte sjunga på något annat sätt än det som är mig givet med naturen eller hur man nu säger:)
Det börjar närma sig säsong för mina egna spelningar nu, så jag har inte tid med något samarbete tyvärr! Men men, nån gång kanske! Tack för förfrågningen i alla fall:)


Utloggad MikaelEdebro

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 355
    • Visa profil
Fantastiskt bra! Du har en grymt skön röst med värme och fin ton. Mix och sånt låter klockrent också tycker jag!
Piano-solot sitter som ett smäck!

Måste dock erkänna att jag tycker "stockholms-rrr:en" är lite överdrivna i vissa stycken (t ex refrängen).
Jag driver annonstjänsten AlltFörMusik.se där du kan annonsera gratis allt inom musik. Med 30 dagar och 5 bilder har vi det bästa erbjudandet! Vi publicerar också musikrelaterade artiklar inom snäva och intressanta ämnen.
http://www.alltformusik.se


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Emelie!
Här fick vi ju äntligen svaret på... What is love?
Härlig text som tolkas ännu härligare av en supersexig sångerska (hoppas man vågar säga så?) för så känns det! :wub:
Det fislugna kompet som vid närmare lyssning innehåller en tåglast med finesser ger hela alstret just det som behövs.

Vilken sång, vilken lyrik...
vilket komp, vilken bluesmusik..  mmm

h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Gött mos-blues och bra text. Suggestivt och sensuellt. Vilken fin röst du har! Så lättdriven på något sätt. Fint ljud och gillar den torra mixen men jag tycker pianot är för svagt, fint solo!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Skönt. Satt och tänkte på vännerna som är med och backar upp, kul att ha ett sånt gäng i sin närhet!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Emlan

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 260
    • Visa profil
Morgonglädje!!!!
Först kändes morgonen ovanligt trött och hängig (jag är egentligen mycket morgonpigg), men inte många stunder!!
För nu sitter jag här med morgongröt och suger i mig av fina ord:)

MaxB - Ja, jag är så tacksam över de här musikvännerna! Det ska också sägas att vi spelade in fyra låtar under några timmar, och så repade vi dem för första gången kvällen innan, också bara några timmar! Så de är fantastiska! Längtar ner dit igen!

mahan - så värmande kommentar! Massa tack!!! Roligt att du hör tåglasset av finesserna (perfekt ordval för deras lir)

MikaelEdebro - Gott!! Tack! :D Mina stockholms "rr" är så mystiska, flera som uppmärksammat dem! Jag är alldeles född och uppvuxen i Dalarna, och familjen på båda sidorna kommer härifrån i alla fall de senaste generationerna..så långt jag vet, något finskt finns det mycket långt tillbaks tror jag.. Roligt att du uppskattar mixen också:)

equality - Tack du, det gör mig glad! :) Det finns några till såna här bitar med samma sättning, då är nog pianot högre tror jag! Får se om det dyker upp någon mer här:)


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Underbart. Jättebra text. Bra musiker. Sången sitter perfekt till det coola kompet med den läckra tremelogitarren.
Sitter också med dåliga lurar men hör att det låter luftigt och dynamiskt.


Utloggad Angrod

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 542
    • Visa profil
Härligt lugn låt. Bra på alla sätt.
Lyssnade för några kvällar sen på moderna "jazz-club" låtar i den här stilen och blev inspirerad. Det enda lilla tips jag skulle vlilja framföra är att får lite mer sväng (swing) i låten. Ligger på trummisen att jobba lite mer tempo med "kvasten" på virveln "ch-ch, ch-ch" ungefär. Om du förstår vad jag menar? (Svårt att verbalt beskriva trummor) Men det är min enda personliga lilla synpunkt.
Rock'nRoll is more then just to Rock'nRoll


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Bra!

Riktigt bra till och med.Du har en grym pipa du sångfågeln med soul och blues i som får nackhåren att resa sig på dena gamla bluesvarg - grymt bra feeling  :wub:
Personlig och egen pipa tycker jag,dialekter skiner väl alltid igenom.Jag tycker det ger en extra krydda till framförandet.Någon dalmasiska hörde jag inte,lite lidingö influ däremot,kanske var det jonnerstone hörde som minde om Laleh..Anyway,who cares..när det låter så här bra.Jag blir oxå som jonner sugen på collab..men läste ditt svar till honom..så rocka på.

Bra instrumentala insatser också,lite höga trummor men live och utan efterbearbetning - kanon!

Mike


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Detta är verkligen njutbart att lyssna på.  Jag gillar verkligen att det är inspelat live och i mina öron låter det helt perfekt! 
Ta bara kontrabasrasslet vid 160s, helt underbart enligt mig det ger en genuin bild av hela alstret.   
Jag har gillat din sång från första sekunden jag hörde dig och detta är inget undantag.  Grymt!   
Kanske nu när frågan har tagits upp så skulle jag föredra något mindre uttalade 08-r ändå. Jag är en sån som gnäller på
mina Stockholmskompisar ang. det samt alla e:n när det ska vara ä:n och u:n där det ska vara ö, t.ex.  rejelt - rejält ; uppen - öppen!   :)   /JEH

 
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Det där med stockholmska är skumt. Jag är smålänning men sjunger nog också nån slags hemgjord rikssvenska/stockholmska. På småländska är det omöjligt att sjunga.

Smooth låt detta. Skulle passa i vilken Peter Birro-tv-produktion som helst.



Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Jeg har nettopp lært meg et nytt uttrykk og jeg skal bruke det med en gang: Du har en grym pipa  :)


Robert


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Allvarligt - när jag lyssnade på den här för ett par dagar sedan så kände jag för att skriva ungefär så här:
Emlan sluta med att lägga upp dina alster här - spara till en 15-låtars cd som du kan uppvakta skivmogulerna med. Du har en intressant stämma ett jäkligt bra sätt att sätta orden en infernalisk känsla i din sång etc. det här är verkligen skivmaterial. Men så kom jag fram till att jag inte skulle skriva så - så det blev inget av det.
Eddi
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Emlan

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 260
    • Visa profil
Jag är överväldigad!!  ^_^
Ni är ljus i vintern!
 :)

TACK FÖR DET!  :wub:
/Emelie


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Bra röst har du..

Gillade väl inte låten så mycket men tankar ner ändå för fler lyssningar. Kanske återkommer.
https://soundcloud.com/user7789882