Forum > Färdiga produktioner

MaxB - Missförstånd

(1/12) > >>

MaxB:
LÅTNAMN:               Missförstånd
ARTIST/GRUPP:        MaxB
GENRE:                   Glad pop
LÅTLÄNGD:              c:a 3 min
KOMPOSITÖR:          MaxB
PRODUCENT:            MaxB
EV. MEDVERKANDE:   MaxB och på trummor Klemme
INSPELNINGSÅR:       2009
FORMAT:                 mp3

Ett missförstånd och plötsligt blir det en låt. Grannen skulle komma med traktorn och slå gräset i hästhagarna. Eftersom det hade regnat på förmiddagen var jag inte säker på om det gick.Därför ringde jag honom klockan tolv, för att kolla. Inget svar, så jag lämnade ett meddelande. Jag förutsatte att han inte var hemma och åkte iväg i affärer. Ringde en gång till klockan tre, inget svar...

Eftersom vi är grannar, förväntade han sig ett besök av mig men jag som inte bott på landet så länge, har inte lärt mig hur man ska göra - det blev ett missförstånd. Han fixade i ordning traktorn och körde över den till oss klockan två och jag var inte hemma!

Klockan sex tröttnade han på att vänta så han körde hem traktorn och där står den än idag...

Missförstånd
Max Backström 20090823

Tänk så lätt det är  - ett missförstånd så här
allt jobb du har lagt ner - så är jag inte där.

Det regnade imorse - trodde_inte det_gick att slå
Om jag bara fattat - jaja, så kan det gå

Jag ringde dig tolv 
                     men du svara ej.
Du vet jag ringde dig tolv
                     men du svarade ej

Därför drog jag iväg - med en annan läcker tjej
Ta inte illa upp - för jag gillar även dej.

Du har kanske tid - att träffa mig igen.
Ska vi ses om en vecka - bakom lagården (ta med traktorn)

Jag ringde igen vid tre 
                     för att veta om du är mé
Jag ringde dig klockan tre
                     vill du hänga mé?

MaxB_Missforstand_feat_Klemme_on_drums_ver9.mp3
[mp3=200,20,0,3eft]http://max.shivas.se/music/MaxB_Missforstand_feat_Klemme_on_drums_ver9.mp3[/mp3]

Wernborg:
Skönt retrosound. Gyllene Tider mötet Culture Club.  :D

Bra grund som behöver poleras lite bara.

Lite otajt på gitarrerna genom hela låten. Det känns lite som att du haft för låg lyssning på trummorna vid inspelning??

Sången låter ganska instängd. Lite öppnare/diskantrikare sound kanske?

Beatet på trummorna kunde matcha låten bättre. Svårt att förklara, men mer Ska/reaggae/baktaktskänsla tror jag på.

Gott gitarrljud. Uppmikat?

Dista gärna munspelet lite och lägg det lite längre bak i ljudbilden.

Bra jobbat!!!

Eddi:
Skön låt bra livekänsla med munspelet men det blir lite rörigt? Är det rätt trumloopar? Jag har svårt att reda ut innehållet, det händer för mycket på en gång liksom. Har inte nåt vettigt råd att komma med ens hm... Får ta en ny lyssning imorgon.
Ha re

ydderF:
Hmm, cool låt, men lite orytmisk bara. Rydd upp i kompet och vi har en hit ;)

MaxB:

--- Citat från: Wernborg skrivet 22.08.2009, 23:12:46 ---Skönt retrosound. Gyllene Tider mötet Culture Club.  :D
...behöver poleras lite...
...otajt på gitarrerna genom hela låten.
Det känns lite som att du haft för låg lyssning på trummorna vid inspelning??
Sången låter ganska instängd. Lite öppnare/diskantrikare sound kanske?
Beatet på trummorna kunde matcha låten bättre. Svårt att förklara, men mer Ska/reaggae/baktaktskänsla tror jag på.
Gott gitarrljud. Uppmikat?
Dista gärna munspelet lite och lägg det lite längre bak i ljudbilden.

--- Slut citat ---

Allt jag har och gör är nog retro...
Troligen låg lyssning på trummorna - bra tips att se till att de styr varje nytt pålägg. Som en följd borde jag även muta andra (ointressanta) instrument som kan försvåra inspelning av nytt instrument som ska spelas tajt.
Sångspåret är inspelat utan några ljudabsorbenter - i ett öppet rum, troligen för nära och överstyrt redan vid Studio Project B1-mikrofonen.
Gitarrer är inte uppmickade. Går via POD ver2 lajnat in i ljudkortet.
Bra idé att dista munspelet. Ska jag göra på ny inspelning.

--- Citat från: Eko skrivet 23.08.2009, 00:36:04 ---Skön låt bra livekänsla med munspelet men det blir lite rörigt? Är det rätt trumloopar? Jag har svårt att reda ut innehållet, det händer för mycket på en gång liksom.

--- Slut citat ---

Rörigt var ordet och allt på en gång.

--- Citat från: ydderF skrivet 23.08.2009, 02:13:00 ---Hmm, cool låt, men lite orytmisk bara. Rydd upp i kompet och vi har en hit ;)

--- Slut citat ---

Behöver rydda upp i kompet!

Det är otajta gitarrer får skylla på inspiration under snabb inspelning men de ska putsas och bli mera tajta då jag spelar in spåren på nytt.
Förstår att jag ska byta beat på trummorna till något, som passar den här musikstilen.
Och så ska jag naturligtvis putsa på texten och peta in refrängen en gång till och fixa en sak jag kom på med trummor innan andra versen.

Tack för lyssning, synpunkter och idéer!

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion