Forum > Demolåtar
Cykeln - Mot Våra (EAK nr 5)
cykeln:
LÅTNAMN: Mot Våra
ARTIST/GRUPP: Stefan Olsson
GENRE: Visa
LÅTLÄNGD: 4.13
KOMPOSITÖR: Stefan Olsson
TEXT: Erik Axel Karlfeldt
PRODUCENT:
EV. MEDVERKANDE: Garritan 4
INSPELNINGSÅR: 2009
FORMAT: mp3
Här kommer den femte visan i EAK-projektet. Skulle väl ha släppts ut i våras eftersom det är våren som behandlas så fint av EAK. Men det var ju han som myntade "den vår de svage kallar höst" så det kanske den passar som höstvisa ändå. Dessutom går vi ju nu mot vår (ska bara passera vintern)
16/10 - Ny sång med mikrofon åt rätt håll, lite natur, reverb på out
När ängen, den vattensjuka,
sitt första andpar har fått
och tranbären ligga där mjuka
och skifta i rött och blått,
då öppnar jag port och dörr,
som stängdes mot vintern förr,
ty kamrarna bli mig för svåra,
så snart det lider mot våra.
Jag vill som Noak ur arken
gå ut på den torkande jord
och tända i ödemarken
ett offer av lågande ord.
Likt duvor med oljoblad
dra grågäss mot norr åstad,
och i deras luftiga fåra
sin glittrande guldsäd strör våra.
Nu sjuder likt bäckarnas vatten
min blod, som rann lugn och sval.
Nu ropar som uven i natten
vart länge förstummat kval.
Det är som vart vemodsfrö
fick groddkraft av vårens tö,
och minnena kännas så svåra,
var gång det lider mot våra.
Hör horsgökens surrande giga
och lärkornas små positiv!
Hör bölande oxe och kviga,
som längta till vildmarkens liv!
Nu vridas vidjor och hank,
nu tjäras ekor och plank;
det rustas och fejas så svåra
att hedra den ljuvliga våra.
Snart grönska gärden och vretar,
snart blomma täppa och äng,
och flickan violer letar
att dofta invid hennes säng
och suckar med sorgeligt sus
och ler som i drömmande rus --
ty flickorna bli då för svåra,
så snart det lider mot våra.
asti:
Snyggt arr och passande melodi, om än lite förutsägbar! Men det är väl svårt när man tar sig an sådant här!
Gillar speciellt flöjten, men gitarren och pianot är också bra! Fint stråkarr, som kanske kan putsas på något!
Tycker däremot inte att de frekventa hihatslagen efter 130 sekunder passar så bra! Hade hellre sett vispar och inte så frekventa slag.
Basen låter lite högt i mina högtalare, kanske ska ner lite?
Själv hade jag en AK-4 i lumpen, men en EAK-5 smäller högre! :)
Tokai:
Karlfeldts texter är ju så lysande. Som asti påpekar, och även jag i ett tidigare inlägg, så känns inte melodin så där värst spännande, förutsägbart, alltför klichéaktig. Men å andra sidan ska det kanske va så?
Tycker reverbet på sången kan sänkas. Är inte helt förtjust i trumkompet som kommer in senare i låten, framför allt inte hihaten, bättre om den speler halvtakt istället och helst inte alls. Lite bongos hör jag nog, och det borde räcka. Snygga stråkar.
cykeln:
asti
Mitt melodiskapande är nog tämligen enkelt - gillar dessutom ganska enkla melodier - kanske är den förutsägbar men jag gillar den.
Flöjten och pianot är Garritan 4
Ska kolla hihatslagen - ett försök att få fram lite vispkänsla då jag inte har några vispar annat än i köket och de låter inte så bra.
Basen ner - ok
Tack för lyssning och synpunkter!
Tokai
Angående melodin se ovan. Tråkigt att den upplevs som klichéaktig. Då är nog det mesta jag gör klichéer.
Du kan ha rätt i reverbet - har svårt att få till ett bra läge på det.
Hihaten - se ovan. Måste försöka hitta några vispar - men var finner man sådana?
Inga bongos så långt örat når - det kan vara stråkknäpp som låter lite bongaktiga
Stråkarna är Garritan
Tack för lyssning och synpunkter
Dividend:
Jag tycker inte melodin är alltför förutsägbar, inte på en första lyssning (nu) i allafall. Men klart, tongångarna känns ju igen. EAKs text är verkligen bra. Allt funkar bra kompositionsmässigt.
Ja, vad finns det att klaga på. Får fundera på det. Kanske lite vassa s på sången. Deesser?
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida