Kontrollrummet

Alatar - Drömsk Dans version 2

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
ÅTNAMN: Drömsk Dans
ARTIST/GRUPP: Alatar
GENRE: Klassiskt
LÅTLÄNGD: ca 3.30
KOMPOSITÖR: Alatar
PRODUCENT: Alatar
INSPELNINGSÅR: 2009
FORMAT: Mp3

Här en någorlunda (men inte helt) färdig pianolåt av mig.
Titeln är "drömsk dans", eftersom jag tycker att den har något dansande över sig.

Är rätt så nöjde med låten fram tills 02:25. Efter det tycker jag att jag inte lyckats hålla uppe spänningen riktigt lika bra. Kanske beror på att jag fortsättar med arpegion? Skulle vilja ha ngt annat där egentligen. Men ved inte riktigt vad  :)
Är basen OK? Eller är det för lite/låg bas?

Annars så undrar jag ifall jag kan ha hört huvudmelodin någonstans? Men i så fall vet jag inte vart  :rolleyes:

Funderar även på ifall man inte skulle kunna arranger om det hela till en orkesterversion.


Nåja, håll tillgodo!

Länk till version 1: http://hem.bredband.net/alatar79/dromsk_dans.mp3


UPDATE: Har nu gjort en ny pianoversion. Med mer dynamik, eftersom det var några stycken som efterfrågade det.
Blev det kanske lite för mycket dynamik/obalans nu? Hmmm.... Skall forsätta pyssla med denna... :-)
Har även arrangerat om kompet i slutet.

Länk till version 2: http://hem.bredband.net/alatar79/Dromsk_dans_v2.mp3



« Senast ändrad: 24.08.2009, 00:04:03 by Alatar »
www.alatarmusic.com


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Vackert. Vals.
Bra att den svävar liksom fram till tidpunkten du nämner, sen når den fullt njutbart stillestående... Kanske  lite mer variationer, och det du säger om arpeggiona.

Pröva att flytta handen en oktav åt vänster. Om det låter bättre kanske, annars var frånvaron av djupa bastoner inget som störde.

Bra!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Hmmm kul med något annorlunda. Melodin är plågsamt bekant, så antingen har du lyckats med att skriva något som är väligt eget eller så är det en variation av et befintligt stycke. Jag har en kompis som är ett levande uppslagsverk avseende klassisk musik och pianomusik och så fort jag inte vet om jag omedvetet stulit något så brukar jag fråga honom. praktiskt med sådana vänner  :)

Meldoin då. Jo inledningsvis som tema fungerar det, men efterhand blir det fort tråkgit på grund av bristen på variationer. Bashanden fungerar ineldningsvis men jag skulle nog önska att du försökte variera harmonierna och temat mycket mer för att man skall bibehålla intresset längre tid än en minut. Som det är nu blir det alldeles för enformigt.
Spelar dui eller är det programmerat? ibland låter det väl stelt.  :)

Funkar som en skiss på något men kräver mycket mer arbete för att det skall bli kul.  :)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjenare alatar.

Jag tycker det låter fint.Väldigt vackert stundtals.Delar av melodin känns bekant,men jag kan inte sätta fingret på vad.Bra sound på inspelningen.

Snyggt med andra ord.

Mike


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
Hej!

Tack för alla kommentarer :-)

Dividende: Kul att du tycker om låten. :-) Har testat med lite djupare bastoner nu, men kommit fram till att det då blir för djupt. Alltså de väldigt djupa pianobastoner kändes lite dissonanta.


Egghuvud:
Hoppas melodin mäst är bekant och inte så mycket plågsamt ;-).
Och fråga jättegärna din kompis om han känner igen den. Lite nyfiken.

Och jag håller med att jag skall se över arrangemanget. Inte så mycket i första halvan av låten(tycker jag) men i andra halvan.
Du säger att det låter stelt. Menar du då melodin eller kompet? För melodin vill jag ha så "stel" som den är. Tycker att det blir en skön svävande effekt. Men kompet får jag se över lite. Och jo, det är inspelat, och inte programmerat. (Det är dock inspelat i olika lager.)

Harmonica Mike:
Roligt att du gillar den så här långt.
Och vad bra att även du tycker att pianoljudet är bättre nu. Hade nämligen lite brusproblem i min förra låt. Men bytte ljudkort nu och har ändrat några inställningar i mitt digitalpiano.
www.alatarmusic.com


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjenare.

Fick denna text i huvudet då jag hörde detta:

Ja jag är stark och jag har mark,jag är ett Troll och jag har en egen park.Här finns det liv och tidsfördriv,men ingen kärlek för ett gammalt troll som mig.

Jag har en skatt som ingen ser som jag har fångat när jag vandrat varje natt.En liten tår ett litet skratt så får du följa med på resa denna natt.

Ja över mon där dagen gryr där dimman blir till äventyr.Där skall du få allt som jag sett,och alla drömmar som jag ej till någon gett..osv..

Kanske sjungas med lite "Vysotskij" feeling(en gammal rysk folksångare som kunde fängsla med sin röst).
Tänker du sång på denna så kan jag,eller nån annan kanske,göra ett försök..


Mike


Avslappnad

  • Gäst
Fint! :) Låter lite som svensk filmmusik, stillsamt men ändå vackert.  Kanske lite hårt, odynamiskt piano, vet inte vilket mjukvarupiano du använder. Bra jobbat tycker jag!


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
Avslappnad:

Citera
Fint!  Låter lite som svensk filmmusik, stillsamt men ändå vackert.

Tack skall du ha :-)

Citera
Kanske lite hårt, odynamiskt piano,

Tycker du också det alltså?  :blink: Det är nog inget fel på pianot. Det är hur jag spelar. Men jag tycker ändå att jag vill ha det lite så här stelt :-) Hmmmm...


Harmonica Mike:

Hehe :-) Villken rolig text.
Om du vill får du jättegärna försöka dig på att sjunga på den. Det vore kul att se hur det låter.
Och jag tror att det kan funka bra att ha det i den här Vyisotskij stilen.
Om du vill att jag skall sänka/höja låten något så säg till. Är ju lätt fixad i och med att det är ett digitalpiano.







www.alatarmusic.com


Utloggad Hellback

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 36
  • Do it with conviction!
    • Visa profil
Vackert tycker jag.
Håller med om att det känns igen. Men jag tror bara att man känner sig hemma i den lite "folkiga" melodin.
Positivt! Lite onyanserat i spelet ibland kanske - skulle velat ha lite mer energi och dynamik i anslaget ibland.
Men jättebra!
----------
Hellback - SpaceCommie


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
Vackert tycker jag.
Håller med om att det känns igen. Men jag tror bara att man känner sig hemma i den lite "folkiga" melodin.
Positivt! Lite onyanserat i spelet ibland kanske - skulle velat ha lite mer energi och dynamik i anslaget ibland.
Men jättebra!

Kul att du tycker om den ^_^
Och jag tror att jag börjar förstå vad du ( och andra) menar med lite onyanserat spel. Skall testa att spela in en version med mer dynamik. Få se om jag hinner innan semestern. :-)
www.alatarmusic.com


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Fint litet stycke
Pendlar mellan början på "Bella Chaio", Fur Elise och något av Chopin
Prova att orkestrera några partier - en cello, en flöjt och så lite stråkar mot slutet
Bra!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
Fint litet stycke
Pendlar mellan början på "Bella Chaio", Fur Elise och något av Chopin
Prova att orkestrera några partier - en cello, en flöjt och så lite stråkar mot slutet
Bra!

Tack. Med andra ord en bra blandning?!  ^_^
Har förresten gjort en ny version nu.
Fortfarande enbart piano dock. Men med mer dynamik. Hoppas bara att det inte blev för mycket dynamik nu :P:


Länk till nya versionen: http://hem.bredband.net/alatar79/Dromsk_dans_v2.mp3

www.alatarmusic.com


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Harmonierna påminner lite om något Stenmark gjort kanske denna

Men det är ingen ripoff så kör vidare - håller med övriga att den kanske blir lite tråkig efter ett tag men med arr och sång så händer det grejer så kör på.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
Harmonierna påminner lite om något Stenmark gjort kanske denna

Men det är ingen ripoff så kör vidare - håller med övriga att den kanske blir lite tråkig efter ett tag men med arr och sång så händer det grejer så kör på.

Kul att du tror pa laten :-)
Jo, skall nog jobba vidare med den. Det är iaf planen, efter semestern.
www.alatarmusic.com