Kontrollrummet

Hur många kanalers inspelning klarar en laptop?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad brynolf

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 156
  • Ko
    • Visa profil
Tjena folket!

Har lite planer på att spela in livespelningar och ämnar köpa en bärbar dator för ändamålet. Planen är att spela in via Yamaha 01V96 med MLAN/Firewire-expansion in i Cubase. Tänkte inte mixa och trixa så mycket i laptopen, utan kör den biten på studiodatorn. Frågor på detta:

1. Hur många kanalers samtidig inspelning klarar en vettig laptop av att spela in samtidigt, mellan tummen och pekfingret? Jag räknar med typ 24 som max för mina behov.

2. Vilka datorkomponenter är det som är viktiga vad gäller massinspelning? Minne? Hårddiskens hastighet? Är det kanske idé att spela in på en extern hårddisk i stället för den inbyggda?


Utloggad Blader

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
1. Det beror ju såklart _HELT_ på vad som finns under huven. Allt jag kan säga är att min lap, med 2.0 Ghz singlecore-processor och 1 GB RAM, klarar av ungefär 10-11 spår i Adobe Audition, dock inte samtidigt. Samtidigt är väl förmodligen inte lika många.

2. Allt, typ. RAM-minnet, processorn och hårddiskens hastighet är väl förmodligen det viktigaste.


Utloggad brynolf

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 156
  • Ko
    • Visa profil
Jo, givetvis beror det mycket på. Kanske skulle ha formulerat mig "vad för bärbar dator krävs för att spela in 16-24 kanaler samtidigt?". Gärna i 24bit, för övrigt.


Utloggad Blader

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
Jo, givetvis beror det mycket på. Kanske skulle ha formulerat mig "vad för bärbar dator krävs för att spela in 16-24 kanaler samtidigt?". Gärna i 24bit, för övrigt.
Det krävs förmodligen en riktig godbit, 4 GB RAM och 2.0 GHz Dual-Core processor, _minst_.

Sen är det ju andra siffror än bara klockfrekvensen och Gigabyten som spelar roll...


Utloggad tsmalmbe

Jag kommer inte ihåg specen på det vi jobbar med på studiomjau, men det är en relativt ny grej, men inte något hot and smoking-typ alls. 16 kanaler är maksimalt in, eftersom vi inte har flere kanaler att tillgå - på samma gång alltså. Uppspelning, tiotals spår tillika. Har inte hittat övre gränsen ännu. Minne, kanske den har 2GB, men inte mera. Nånslags mobilprocessor, som sagt inget direkt höjdare. Extern skiva har jag nångån, men märker ingen direkt skillnad. Det som är viktigt med en laptop?

1: Det inbyggda firewire-interfacet funger skit, riktigt skit. Ett generiskt fw-interface över PCMCIA gör susen.
2: Stäng alltid av BT och WLAN från din laptop. Gör stor skillnad på 9 av 10 laptoppar.

Med en höjdar-quadcore och ett ypperligt fw-interface med superduper ljudkortsdrivrutiner så  gör du nog exakt vad du vill. Med mindre klarar man sig också riktigt bra som du ser.

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Blader

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
Jag kommer inte ihåg specen på det vi jobbar med på studiomjau, men det är en relativt ny grej, men inte något hot and smoking-typ alls. 16 kanaler är maksimalt in, eftersom vi inte har flere kanaler att tillgå - på samma gång alltså. Uppspelning, tiotals spår tillika. Har inte hittat övre gränsen ännu. Minne, kanske den har 2GB, men inte mera. Nånslags mobilprocessor, som sagt inget direkt höjdare. Extern skiva har jag nångån, men märker ingen direkt skillnad. Det som är viktigt med en laptop?

1: Det inbyggda firewire-interfacet funger skit, riktigt skit. Ett generiskt fw-interface över PCMCIA gör susen.
2: Stäng alltid av BT och WLAN från din laptop. Gör stor skillnad på 9 av 10 laptoppar.

Med en höjdar-quadcore och ett ypperligt fw-interface med superduper ljudkortsdrivrutiner så  gör du nog exakt vad du vill. Med mindre klarar man sig också riktigt bra som du ser.

Bluetooth har jag ingen, men jag skall prova att stänga av W-LAN nästa gång min börjar sega ihop sig. Visste inte att det hjälpte, tackar. :)
« Senast ändrad: 19.08.2009, 03:28:12 by Blader »


Utloggad brynolf

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 156
  • Ko
    • Visa profil
1: Det inbyggda firewire-interfacet funger skit, riktigt skit. Ett generiskt fw-interface över PCMCIA gör susen.

Det där gäller bara just din modell, hoppas jag? I övrigt tack för bra svar.  :)

Fler får gärna komplettera bilden med sina erfarenheter.


Utloggad tsmalmbe

huruvida det gäller bara vår maskin vet jag icke, men det inbyggda chipsettet är ofta något man sparar på. Räknamed en liten investering tycker jag. Bra med backup-hårdvara, och det kostar ju inte många ekorrskinn heller.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad tsmalmbe

wlan eller 'mobility' bör stängas frå knappen så att säga, det brukar göra under.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Wille

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
    • www.myspace.com/mediafactorystudio
Har spelat in 24 kanaler på min laptop med jag har externa ljudkort till den som jag kör på firewire utan problem ihop med Cubase 5
Media/Tal/Reklam/Mastering
www.myspace.com/mediafactorystudio


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Beror ju på vad du har för krav på latency för medyssning också, om ljudkortet har direct monitoring o.s.v. Högre bufferstorlek = fler spår.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
1: Det inbyggda firewire-interfacet funger skit, riktigt skit. Ett generiskt fw-interface över PCMCIA gör susen.

Det där gäller bara just din modell, hoppas jag? I övrigt tack för bra svar.  :)

Fler får gärna komplettera bilden med sina erfarenheter.

Tyvärr gäller det nog dom flesta laptops då det inbyggda firewire chipsetet inte håller nån som helst kvalité för att möta dom krav som krävs för att skyffla massor av audio med låg latency. Ett externt firewirekort med ett chipset från Texas Instruments är vad som rekomenderas. Fråga din lokala musikhandlare.


freddy

  • Gäst
1: Det inbyggda firewire-interfacet funger skit, riktigt skit. Ett generiskt fw-interface över PCMCIA gör susen.

Det där gäller bara just din modell, hoppas jag? I övrigt tack för bra svar.  :)

Fler får gärna komplettera bilden med sina erfarenheter.

Tyvärr gäller det nog dom flesta laptops då det inbyggda firewire chipsetet inte håller nån som helst kvalité för att möta dom krav som krävs för att skyffla massor av audio med låg latency. Ett externt firewirekort med ett chipset från Texas Instruments är vad som rekomenderas. Fråga din lokala musikhandlare.

Är det verkligen så alltså?

Köp en mac då istället! :)


Avslappnad

  • Gäst
Om FW-korten och framförallt kretsarna har det ju skrivits en hel del. Men om de interna kretsarna är bestyckade med (bra) Texas Instruments komponenter från början, blir det väl inga problem eller? (Är på G att köpa bärbar själv).


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Om FW-korten och framförallt kretsarna har det ju skrivits en hel del. Men om de interna kretsarna är bestyckade med (bra) Texas Instruments komponenter från början, blir det väl inga problem eller? (Är på G att köpa bärbar själv).

Nä, då ska det bara vara att tuta och köra. Men för säkerhets skull så kolla modellnamnet på chipset och kolla sen med din musikaffär eller nåt forum. För det kan ju tänkas att även TI gör budgetvarianter av sina chipset.


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
1: Det inbyggda firewire-interfacet funger skit, riktigt skit. Ett generiskt fw-interface över PCMCIA gör susen.

Det där gäller bara just din modell, hoppas jag? I övrigt tack för bra svar.  :)

Fler får gärna komplettera bilden med sina erfarenheter.

Tyvärr gäller det nog dom flesta laptops då det inbyggda firewire chipsetet inte håller nån som helst kvalité för att möta dom krav som krävs för att skyffla massor av audio med låg latency. Ett externt firewirekort med ett chipset från Texas Instruments är vad som rekomenderas. Fråga din lokala musikhandlare.

Är det verkligen så alltså?

Köp en mac då istället! :)

...men se i så fall till att det inte sitter Lucent/Agere Firewire-chipset i den - för de dåliga chipseten funkar lika dåligt i Mac som i PC... ;)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad brynolf

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 156
  • Ko
    • Visa profil
Beror ju på vad du har för krav på latency för medyssning också, om ljudkortet har direct monitoring o.s.v. Högre bufferstorlek = fler spår.

Latency på audio slipper jag såklart med 01V96:an. Däremot vill man eventuellt köra digitaltrummor eller nån mjukvarusynt live och spela in midi i stället för audio, så där vill man ju ha sjysst latency. Jag antar att det inte finns något magiskt trick som låter en ha olika bufferstorlekar på olika spår...?


freddy

  • Gäst
1: Det inbyggda firewire-interfacet funger skit, riktigt skit. Ett generiskt fw-interface över PCMCIA gör susen.

Det där gäller bara just din modell, hoppas jag? I övrigt tack för bra svar.  :)

Fler får gärna komplettera bilden med sina erfarenheter.

Tyvärr gäller det nog dom flesta laptops då det inbyggda firewire chipsetet inte håller nån som helst kvalité för att möta dom krav som krävs för att skyffla massor av audio med låg latency. Ett externt firewirekort med ett chipset från Texas Instruments är vad som rekomenderas. Fråga din lokala musikhandlare.

Är det verkligen så alltså?

Köp en mac då istället! :)

...men se i så fall till att det inte sitter Lucent/Agere Firewire-chipset i den - för de dåliga chipseten funkar lika dåligt i Mac som i PC... ;)

Det verkar som det sitter Agere-chipset i macbook pros med. Dock har jag inte upplevt något problem med detta, därav min kommentar. Trodde det satt något annat i macarna eftersom jag inte upplevt något problem. Hur menar ni att det funkar dåligt? när man skyfflar massor med data antar jag? Det har jag inte provat, inte 10-16 mickar som det pratas om.


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
1: Det inbyggda firewire-interfacet funger skit, riktigt skit. Ett generiskt fw-interface över PCMCIA gör susen.

Det där gäller bara just din modell, hoppas jag? I övrigt tack för bra svar.  :)

Fler får gärna komplettera bilden med sina erfarenheter.

Tyvärr gäller det nog dom flesta laptops då det inbyggda firewire chipsetet inte håller nån som helst kvalité för att möta dom krav som krävs för att skyffla massor av audio med låg latency. Ett externt firewirekort med ett chipset från Texas Instruments är vad som rekomenderas. Fråga din lokala musikhandlare.

Är det verkligen så alltså?

Köp en mac då istället! :)

...men se i så fall till att det inte sitter Lucent/Agere Firewire-chipset i den - för de dåliga chipseten funkar lika dåligt i Mac som i PC... ;)

Det verkar som det sitter Agere-chipset i macbook pros med. Dock har jag inte upplevt något problem med detta, därav min kommentar. Trodde det satt något annat i macarna eftersom jag inte upplevt något problem. Hur menar ni att det funkar dåligt? när man skyfflar massor med data antar jag? Det har jag inte provat, inte 10-16 mickar som det pratas om.



I vårt fall rörde det sig om massiva dropouts som många gånger krävde omstart plus klick och knaster. Vid byte till externt firewire så försvann dropoutsen men en del klick och knaster fosrtsatte. Det visade sig vara drivrutinerna till ljudkortet trots uppdateringar så fortsatte det. Då provade vi att köra ASIO4ALL drivrutinerna som e gratis (http://www.asio4all.com/) och alla våra problem försvann. Tur att det finns eldsjälar där ute som har tid, kunskap och lust. (ja det här sista hade ju kanske inte med firewire att göra men kan kanske vara bra info ändå för dom som har problem)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Har kört på tre HP-laptopars inbyggda FW-port utan några tekniska problem.

Däremot är ju PC-laptopars FW-portar alltid den lilla 4-pinnarstypen och den lilla kontakten har en förmåga att slitas ut snabbare eftersom kontakten är så kort. Har man råkat kommat åt kontakten lite vårdslöst någon gång är det lätt hänt att den trillar ut. Dessutom strömförsörjer den inte kortet vilket 6-pinnars gör som sitter på PCM-CIA kort och i Mac.


freddy

  • Gäst
Tänkte använda min macbook till truminspelning nu under hösten. Får se hur det kommer funka då. :)


Utloggad Nordenstam

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 63
    • Visa profil
Snabb intern disk är alltid trevligt och det ökar kapaciteten... Intels Intel X25-M G2 80GB(http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=459908) har börjat bli riktigt överkomlig. 2200 kr för myspys SSD.
Jag är ganska sugen själv, det skulle göra min nu tre år gamla Macbook pro bra mycket snabbare.


Utloggad oweson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 88
    • Visa profil
Spelade in 14 kanaler på en macbook för något år sedan när vi var i en studio och det var då inga problem. Vet dock inte om det var en macbook pro eller inte.

/oweson
http://open.spotify.com/artist/5PpgEzsmpu9lpdHRM1pZ7u


Utloggad trombonisten

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 46
    • Visa profil
24 kanaler går på en helt vanlig laptop om du kör på 44.1kHz (eller 48). Det är inte särskilt betungande för en dator att bara spela in ljudet. Det är pluggar och särskilt då samplers som drar kräm.

Det behövs en bra firewirecontroller som inte finns i alla bärbara. Tyvärr finns det för många för att det skall gå att hålla ordning på vilka som funkar och inte. Eventuellt kan du behöva köpa ett firewire kort. Intern hårddisk fungerar utmärkt, går ju ofta fortare än extern.

Däremot skulle jag inte använda Cubase för att spela in livekonserter. Reaper är ett bättre tips, eller också min favorit Samplitude. Det handlar om hur programmen hanterar buffrar och vad som händer om det råkar bli lite trångt. Absolut inga antivirus eller nätverk, och det är några inställningar som behöver göras i windows. Du kan fortfarande mixa i Cubase om du vill, men skall du "bara" klippa upp till låtar och mixa med vanliga effekter för att sen göra CD av det så spar du enormt mycket tid om du använder Samplitude i stället.

Själv har jag under rätt många år kört en Sony Vaiou med 1.6GHz Pentium och 5400 varvs hårddisk ihop med RME Digiface. Oftast kring 16 kanaler men utan problem.

Viktigt dock att du tänker igenom backup. Det är rätt lätt att råka trycka på "stopp"-knappen på datorn. Och då är det skönt om det finns en backup tills datorn är igång igen, det räcker med en hyfsad 2-kanal som du kan föda från mixern.

Mina 50 öre.

// Gunnar


Utloggad brynolf

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 156
  • Ko
    • Visa profil
Tack för bra svar, trombonisten!

Cubase & Wavelab är det jag har, och vill helst inte sätta mig in i fler program än nödvändigt. Jag får testa med Cubase, och överväga dina förslag om det inte skulle funka flawless. Är det någon specifik faktor som gör Cubase sämre för stora inspelningar?

Jo, som nödbackup får en Zoom-burk duga.


Utloggad tsmalmbe

det är inget som talar emot just cubase, närmast det att man för enjeklhetens skull kunde använda ett enelt inspelningsprogram istället för ett fullstort produktionsprogram (som exempel då cubase).
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Wille

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
    • www.myspace.com/mediafactorystudio
Prata med grabbarna som gör Frost datorerna, dom vet.
Köpte min laptop där funkar kanon........................ ..... B) B)
Media/Tal/Reklam/Mastering
www.myspace.com/mediafactorystudio


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
det är inget som talar emot just cubase, närmast det att man för enjeklhetens skull kunde använda ett enelt inspelningsprogram istället för ett fullstort produktionsprogram (som exempel då cubase).

Och då är det ju så himla fiffigt att det finns mindre/smalare versioner av Cubase(kör själv Studio 4) som
inte kostar skjortan och som inte är så komplicerat,wavelab är så lättjobbat att jag gör all mixning där.
Bara mina 50-ören i frågan. B)
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad trombonisten

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 46
    • Visa profil
Apropå val av program:

För live-inspelning är det hur programmet hanterar tillfälliga problem som är viktigt att kolla. Vad händer om firewire-kabeln råkar ryckas ut, kommer man snabbt igång igen och vad hände med det som redan är inspelat? Samma sak om strömmen dippar lite, är filerna ok efteråt? Kan man stänga av inspelning helt plötsligt genom att bara nudda vid mellanslagstangenten? Vad händer om du drar igång ett annat program under inspelningen så att det blir overflow i buffrarna, stannar inspelningen då? Med mera. Jag skall inte säga jag är någon expert, men prova sånt här rejält hemma innan första inspelningen ute, jag misstänker att du inte kommer älska Cubase efteråt för just den tillämpningen. Men prova vet ja.

Backup för strömmen är en bra idé. En bärbar har inbyggt batteri så den brukar klara sig en stund. Men ljudkortet lär ju stanna. Det finns rätt billiga "UPS" som grejar det värsta. De som är avsedda för datorer kan ge en del störningar i ljudet när de kopplas in, men bättre det än totalt tyst. Man vill nog klippa bort summern inuti burken som varnar för strömavbrott, inte kul om den drar igång mitt i en känslig inspelning.


Utloggad brynolf

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 156
  • Ko
    • Visa profil
Yes, ska bara införskaffa datorn i fråga först, sen ska det testjammas  B)


Utloggad polder

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 42
    • Visa profil
OOOO, akta dig för mLan. Det har gett mig många timmars huvudvärk. Byt hellre till något mer stabilt.

//Erik