Kontrollrummet

Hur ska jag akustikbehandla?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Blader

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
Då var det dags att börja akustikbehandla, och som vanligt (:P) behöver jag er hjälp.

Efter att ha läst igenom Wikin angående ämnet så är min plan att sätta ut absorbenter såhär:

En absorbentplatta (och små plattor som monitorerna ska stå på) bakom monitorerna, som skall stå här:



En absorbentplatta (diffusor?) på väggen mittemot monitorerna:



En absorbentplatta utmed väggen bakom förstärkaren:



En hörnabsorbent i detta hörnet:



En absorbentplatta i huvudhöjd på denna väggen (skall stå med väggen i ryggen och sjunga ut mot rummet):



Samt en hemmabygd reflexion filter bakom micken.



Låter det som något att ha? Eller bör jag göra på annat vis?

Och hur tjocka bör absorbenterna vara?

« Senast ändrad: 22.08.2009, 18:38:11 by Blader »



Utloggad tsmalmbe

Har du funderat på at göra nånslags mätning? Din plan verkar ganska genomtänkt - att du inte gör saker onödigt invecklat, eller optimerar på fel ställe bara.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Blader

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
Har du funderat på at göra nånslags mätning? Din plan verkar ganska genomtänkt - att du inte gör saker onödigt invecklat, eller optimerar på fel ställe bara.
Mätning, hur menar du då? Typ spegelmetoden, klappmetoden?

Efter att ha följt wikin verkar det som jag gör rätt ja, men det är alltid bra att prata med någon, så säg till om det är knas.


Utloggad tsmalmbe

Mest mätmikrofon-mätprogram tänkte jag mig. Jag menar att du tänker göra ett ordentligt jobb, så kanske det skulle vara värt att investera/låna en enkel mätmikrofon och lära sig ett mätprogram. Klappmetoden är ju bra, men men men.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad olofd

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 239
    • Visa profil
Testa ARC Measurement av IK multimedia.
Funkar bra.


Utloggad Blader

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
Mest mätmikrofon-mätprogram tänkte jag mig. Jag menar att du tänker göra ett ordentligt jobb, så kanske det skulle vara värt att investera/låna en enkel mätmikrofon och lära sig ett mätprogram. Klappmetoden är ju bra, men men men.
Lät avancerat...

Var får man tag på grejerna och kunskapen?


Utloggad Blader

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
Testa ARC Measurement av IK multimedia.
Funkar bra.
Googlade, men fattade inte riktigt vad det var...

En speciell mick, och en plugin som rättar till min rumsakustik i datorn? Eller är programmet till för att räkna ut hur jag ska akustikbehandla?


Utloggad Puresound1

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
Då var det dags att börja akustikbehandla, och som vanligt (:P) behöver jag er hjälp.

Efter att ha läst igenom Wikin angående ämnet så är min plan att sätta ut absorbenter såhär:

En absorbentplatta (och små plattor som monitorerna ska stå på) bakom monitorerna, som skall stå här:



En absorbentplatta (diffusor?) på väggen mittemot monitorerna:



En absorbentplatta utmed väggen bakom förstärkaren:



En hörnabsorbent i detta hörnet:



En absorbentplatta i huvudhöjd på denna väggen (skall stå med väggen i ryggen och sjunga ut mot rummet):



Samt en hemmabygd reflexion filter bakom micken.



Låter det som något att ha? Eller bör jag göra på annat vis?

Och hur tjocka bör absorbenterna vara?



Jag har som sagt ett London-kit från Primacoustic som gör jobbet mer än bra! Köpte mitt hos Deluxe men går att få tag på hos de flesta musikaffärer antar jag. Här är en länk: http://www.primacoustic.com/london.htm
« Senast ändrad: 02.03.2011, 17:34:09 by Puresound1 »