Kontrollrummet

Freddy - Bring Them Home

gäst · 21 · 2176

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

freddy

  • Gäst
LÅTNAMN: Bring Them Home
ARTIST/GRUPP: F
GENRE: Filmmusik/spelmusik
KOMPOSITÖR:F
PRODUCENT:F
INSPELNINGSÅR:2009
FORMAT: mp3

En låt jag skrev efter jag sett på Max payne-filmen faktiskt. Det är en scen när himlen öppnar upp sig och valkyrierna söker efter sina krigare att ta från slagfältet :D Under den scenen var det musik jag gillade och jag tänkte, "något sådant borde jag skriva själv". Så här är den låten. Tyck till om vad ni vill. Har lagt den under färdiga, men jag ska gå över denna en sväng till. 

[mp3=200,20,0,center]http://www.lindbergmusic.se/Songs/Lindberg_Studios_-_Bring_Th.mp3[/mp3]

Hojt!


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Snyggt. Väldigt filmiskt ja. Det enda som jag kom att tänka på var att melodierna var väl maskerade i stråkmattorna. Visst - ofta är ju filmmusik stämningshöjare, men jag tyckte mig skymta lite melodier så varför inte blotta dom något. Kanske soloviolin? Eller sång.

Gött jobbat.


Avslappnad

  • Gäst
Väldigt filmisk och drömsk musik, definitivt! :)

Men också alldeles för mycket till stora delar, som om du inte litar på den bärande melodin. Pampigt är mäktigt men inte om det pågår större delen av låten, då blir det mest jobbigt för mina öron. I mitt tycke skulle stycket tjäna på att ha lite större kontraster mellan allt och det lite lugnare även om det är tänkt att vara mäktigt. Mina tankar.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag ser framför mig hur 2000 slavar drar upp sista tetraeden på Cheops pyramid efter 36 års stenstaplande - ja pampigt värre. Den vart lite lam i slutet på nåt sätt kanske alla toner redan var förbrukade - skulle ha kortat lite och lagt ett tonikaslut som gärna får klinga ut en stund.
Bra Freddy
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Hör inte vilka instrument som är vilka. Kan vara pluggen också i och för sig..

Annars väldigt bra. Väldigt filmiskt, ja nån "tetraeder" som läggs på plats på en pyramid. Kanske mayaindiansk pyramid eller nåt byggnadsverk från vikingatiden. Dold för oss under tundran i särkland :)

Kanske kommer bättre kommentar senare :D

Gött jobbat!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Jag visste innan jag började lyssna att det här skulle vara kompetent gjort, så det är höga förväntningar. Och visst är det filmiskt och snuskigt välgjort.

+ Imponerande mäktighet i ljudbilden, och gott om instrument. Allt låter finslipat, inga artefakter hörs, slagverket är precis lagom avvägt. Snygga körer som fyller ut utan att dominera och låta samplade.

- Allt flyter ihop, för långa decay och reverb. Jämntjockt arr utan överraskningar. En aning tråkig harmoni baserat på de tre vanligaste ackorden.

DON'T PANIC


freddy

  • Gäst
Eko - Intressant bild du fick framför dig. Gillar när musik ger sådana upplevelser. Slutet är samma som början ja, ville ha den strukturen. Med en stor mitt och lite försiktigare början och slut. Men det kan nog vara bra att bjuda på någon variation i slutet också, något nytt. tack

Dividend - Hör du inte? Jag tycker man hör bra faktiskt. Inte varje stråkinstrument för sig iofs. Ännu en kul bild som dyker upp, bra det :) tack.

Rattle - Tackar hörru, vilken inledning. Jag måste alltså gjort något rätt tidigare också? :D Jag förstår även din kritik till fullo, enkelheten var det lite mening med. Men jag vill också ha en aning mer variation mot slutet framförallt. Thx!


lnetzel

  • Gäst
Jag ser visserligen mer cheesy amerikansk film framför mig där det skall ställa sig upp och applådera åt någon klyschig hjälte eller nått men det är väldans pampigt utan att bild till så jag kan ju bara gissa att håret reser sig om det faktiskt skulld vara film till. Välgjort och dessutom håller jag inte med om att det borde vara mer kontraster. Funkar bra som det är.


freddy

  • Gäst
Snyggt. Väldigt filmiskt ja. Det enda som jag kom att tänka på var att melodierna var väl maskerade i stråkmattorna. Visst - ofta är ju filmmusik stämningshöjare, men jag tyckte mig skymta lite melodier så varför inte blotta dom något. Kanske soloviolin? Eller sång.

Gött jobbat.

tack w. Inte så dum idé där med ett soloinstr. Ska ta med mig den till take 2. 

Jag ser visserligen mer cheesy amerikansk film framför mig där det skall ställa sig upp och applådera åt någon klyschig hjälte eller nått men det är väldans pampigt utan att bild till så jag kan ju bara gissa att håret reser sig om det faktiskt skulld vara film till. Välgjort och dessutom håller jag inte med om att det borde vara mer kontraster. Funkar bra som det är.

hehehe, ja precis. Tack Inetzel!


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Jag visste innan jag började lyssna att det här skulle vara kompetent gjort, så det är höga förväntningar. Och visst är det filmiskt och snuskigt välgjort.

+ Imponerande mäktighet i ljudbilden, och gott om instrument. Allt låter finslipat, inga artefakter hörs, slagverket är precis lagom avvägt. Snygga körer som fyller ut utan att dominera och låta samplade.

- Allt flyter ihop, för långa decay och reverb. Jämntjockt arr utan överraskningar. En aning tråkig harmoni baserat på de tre vanligaste ackorden.



Mäktig ljudbild från början till slut :P Stråkmattan känns lite väl kompakt..det blir bitvis lite grötigt i mina öron. Harpan vid 120 sek och framåt är jättevacker och ger mer nyanser. Det lugna partiet från 185 kunde förlängas..det är skönt med en mer sparsmakad ljudbild som kontrast till det övriga pampiga. Vacker final, bra!
Som helhet tycker jag att det är verkligt stiligt det här stycket, lite mer nyanser bara så är det i hamn :rolleyes:

Du är jättebra på det här oxå Freddy,verkligen kul att höra på detta :D (och jag är glad att jag hann lyssna den här gången innan du rafsat bort låten, det har hänt ju!)

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


freddy

  • Gäst
Jag visste innan jag började lyssna att det här skulle vara kompetent gjort, så det är höga förväntningar. Och visst är det filmiskt och snuskigt välgjort.

+ Imponerande mäktighet i ljudbilden, och gott om instrument. Allt låter finslipat, inga artefakter hörs, slagverket är precis lagom avvägt. Snygga körer som fyller ut utan att dominera och låta samplade.

- Allt flyter ihop, för långa decay och reverb. Jämntjockt arr utan överraskningar. En aning tråkig harmoni baserat på de tre vanligaste ackorden.



Mäktig ljudbild från början till slut :P Stråkmattan känns lite väl kompakt..det blir bitvis lite grötigt i mina öron. Harpan vid 120 sek och framåt är jättevacker och ger mer nyanser. Det lugna partiet från 185 kunde förlängas..det är skönt med en mer sparsmakad ljudbild som kontrast till det övriga pampiga. Vacker final, bra!
Som helhet tycker jag att det är verkligt stiligt det här stycket, lite mer nyanser bara så är det i hamn :rolleyes:

Du är jättebra på det här oxå Freddy,verkligen kul att höra på detta :D (och jag är glad att jag hann lyssna den här gången innan du rafsat bort låten, det har hänt ju!)

/Marr


Tack marre! Jag tar med mig detta till nästa vända av låten. Ja, jag rafsar bort låtar och gamla versioner, du känner mig :)



Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Jo det var kul. Pampigt sade någon vilket stämmer trots att jag nog inte använder ordet så ofta. ett par saker. Harpan känndes något rumphuggen i glissandona och figuren någonstans i mitten försvann väldigt in i mellanregistret så att det bara blev dova knäppande kvar i min lyssning.
Slutet funderaed jag också på. DEt känndes också lite tvekande på nå¨got vis. Du kanske vill ha det så men det känndes soma tt det byggde upp till lnågot och sedan bara dog på ackkordet. En dramatisk ackordföljd? Övergång till moll? eftersom det redan är stort så kanske det inte gör något med lite pukvirvlar eller något sådant.

Eggs  :)


freddy

  • Gäst
Jo det var kul. Pampigt sade någon vilket stämmer trots att jag nog inte använder ordet så ofta. ett par saker. Harpan känndes något rumphuggen i glissandona och figuren någonstans i mitten försvann väldigt in i mellanregistret så att det bara blev dova knäppande kvar i min lyssning.
Slutet funderaed jag också på. DEt känndes också lite tvekande på nå¨got vis. Du kanske vill ha det så men det känndes soma tt det byggde upp till lnågot och sedan bara dog på ackkordet. En dramatisk ackordföljd? Övergång till moll? eftersom det redan är stort så kanske det inte gör något med lite pukvirvlar eller något sådant.

Eggs  :)

Tjenare Eggster.

Du sammanfattar mina tankar rätt bra. Harpan har jag också tänkt på, funderat på att prova att oktavera den i nästa version, som du säger så krockar den med annat.

Något nytt blir det i slutet, inte bestämt riktigt. Får se vad som händer :)

Tack!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil

Dividend - Hör du inte? Jag tycker man hör bra faktiskt. Inte varje stråkinstrument för sig iofs. Ännu en kul bild som dyker upp, bra det :) tack.


JAg menade att det lät lät som en smet - hela tiden! - och borde varieras mer. Nåt som är bra är att det itne låter kyrkorgel i denna :) Trots pampigheten. Du lyckas även med prestationen att låta som valfri hollywoodfilms pampiga scen.

Btw, jag tog i lite väl i min sångtråd, där du skrev nåt sarkastisk :) DEt tål jag inte när jag druckit nåt :) Kändes totalt onödigt... Så jag tog i som satans. Uppskattar vanligtvis din ärlighet, men när det görs på det viset, blir jag förbannad..

Men hoppas det är lugnt nu?  :rolleyes: (Svara i pm om du vill)
https://soundcloud.com/user7789882


freddy

  • Gäst
JAg menade att det lät lät som en smet - hela tiden! - och borde varieras mer. Nåt som är bra är att det itne låter kyrkorgel i denna :) Trots pampigheten. Du lyckas även med prestationen att låta som valfri hollywoodfilms pampiga scen.

Jag förstår vad du menar. Vill inte variera för mycket heller, gillar enkelheten och det repetitiva. Men lite mer nyanser smygs nog in. 

Btw, jag tog i lite väl i min sångtråd, där du skrev nåt sarkastisk :) DEt tål jag inte när jag druckit nåt :) Kändes totalt onödigt... Så jag tog i som satans. Uppskattar vanligtvis din ärlighet, men när det görs på det viset, blir jag förbannad..

Men hoppas det är lugnt nu?  :rolleyes: (Svara i pm om du vill)

Jo, det var väl en ful formulering av mig. Du blockade mig på msn med. Men det är okej, jag tog inte illa vid mig. Tog bara ett steg tillbaka och känner väl inte direkt att jag bör skriva i dina låttrådar mer. :)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
JAg menade att det lät lät som en smet - hela tiden! - och borde varieras mer. Nåt som är bra är att det itne låter kyrkorgel i denna :) Trots pampigheten. Du lyckas även med prestationen att låta som valfri hollywoodfilms pampiga scen.

Jag förstår vad du menar. Vill inte variera för mycket heller, gillar enkelheten och det repetitiva. Men lite mer nyanser smygs nog in. 

Btw, jag tog i lite väl i min sångtråd, där du skrev nåt sarkastisk :) DEt tål jag inte när jag druckit nåt :) Kändes totalt onödigt... Så jag tog i som satans. Uppskattar vanligtvis din ärlighet, men när det görs på det viset, blir jag förbannad..

Men hoppas det är lugnt nu?  :rolleyes: (Svara i pm om du vill)

Jo, det var väl en ful formulering av mig. Du blockade mig på msn med. Men det är okej, jag tog inte illa vid mig. Tog bara ett steg tillbaka och känner väl inte direkt att jag bör skriva i dina låttrådar mer. :)

ok, då var väl detta sista inlägget i dina låttrådar också... Ha det så gott i livet..

Sarkasm (att ha roligt åt någon annan) är perverst irriterande och barnsligt. Inget som hör hemma på nåt forum av kvalité.
« Senast ändrad: 19.08.2009, 18:07:12 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


freddy

  • Gäst
Sarkasm (att ha roligt åt någon annan) är perverst irriterande och barnsligt. Inget som hör hemma på nåt forum av kvalité.

Well, mr Kvalité, du är medveten om att du i inlägget innan ursäktade ditt utbrott pga alkohol?  ..och det är inte första gången heller.  :lol:   


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Sarkasm (att ha roligt åt någon annan) är perverst irriterande och barnsligt. Inget som hör hemma på nåt forum av kvalité.

Well, mr Kvalité, du är medveten om att du i inlägget innan ursäktade ditt utbrott pga alkohol?  ..och det är inte första gången heller.  :lol:   


Och du fortsätter i din omogna sarkasmstil :D... Jag skrattar åt det patetiska i situationen. Fan att du orkar... Skriver du bara ogenomtänkta  inlägg för att du inte vill erkänna att du gjorde HELVETISKT fel..? Eller är du verkligen som jag tolkar dig så är du en medelintelligent som tror du är skitklyftig...

Jag ger upp.

Nu är detta sista inlägget för mig.

Svara mig i pm om du vill fortsätta skriva nonsens... ELLER om du vill reda ut det. På nåt sätt är det ju bådas fel, att det började..


https://soundcloud.com/user7789882


freddy

  • Gäst
Och du fortsätter i din omogna sarkasmstil :D...

Ja, men denna gång förtjänade du den.

Jag skrattar åt det patetiska i situationen.

Skrattar du även åt det patetiska i att supa till på ett musikforum?

Fan att du orkar...

Det var du som kom in i min tråd och tog upp det. Ger bara svar på tal.

Skriver du bara ogenomtänkta  inlägg för att du inte vill erkänna att du gjorde HELVETISKT fel..?

Jag tycker nog att jag skriver en hel del genomtänkta inlägg med. :)

Eller är du verkligen som jag tolkar dig så är du en medelintelligent som tror du är skitklyftig...

..min pappa kör en större bil än din pappa.  :blink: Sandlåda...


freddy

  • Gäst
Tack för den feedback jag fick på låten. Nu är den borttagen (marre ;) ). Tråden ballade ur ändå.

Återkommer möjligen med en uppdaterad verra.

Hojt!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil

Jag skrattar åt det patetiska i situationen.

Skrattar du även åt det patetiska i att supa till på ett musikforum?

Nä. Varför? Det var helgkväll, och det är rätt vanligt i musikerkretsar.

Borde nästan nämna om julskivan på det dolda forumet att du inte gjorde ett piss, var bortrest vid ett tillfälle, tsm fick ta över. du kommer tillbaka och skriver:" Det har tydligen hänt massor, men det är så det skall vara"
Tsm skulle haft cred, inte du din sarkasmmaskin.

Tack och hej.
Jag räcker t o m ut en hand i mitt förra inlägg (PM), du svarar inte på JT inlägg i din tråd , när han svarar med en bra comment på din.

Jag blir så jävla förbannad....


« Senast ändrad: 19.08.2009, 21:18:00 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882