Kontrollrummet

Rattlesnake - Jig to Daddy

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
LÅTNAMN: Jig to Daddy
ARTIST/GRUPP: Rattlesnake
GENRE: Filmmusik/klassiskt
LÅTLÄNGD: 3:49
KOMPOSITÖR: Roger Norén
PRODUCENT: D:o
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2010
FORMAT: mp3
 

Ett stycke filmmusik eller kanske klassiskt, i form av en jigg.

Skulle vara kul att höra synpunkter både på komposition och mix. Pluggar som följer:
Stråk: EWQLSO och VSL
Woods: VSL
Brass: Garritan(Project SAM) och VSL
Percussion: VSL, EWQLSO och Garritan
Celesta: Garritan
DON'T PANIC


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Hej!

Lyssnat igenom en gång, dock i kassa laptophögtalare.  Största plus går till komposition och arr. Kompositionen är snygg, med bra dynamikväxlingar och olika figurer som håller intresset uppe. Arrangemanget låter "på riktigt", och det märks att du har sinne och kunskap hur man bygger sådan musik.

På minussidan tycker jag stråkarna i introt lät väldigt plastigt. Först den lite mörkare ensamma, sen den ljusare som har annan, långsammare attack. De gifte sig inte riktigt i mitt huvud. Mer attack på första, och mindre på andra där kanske kan vara något.


Riktigt bra och proffsigt, som alltid när herrn är i farten.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 393
    • Visa profil
    • SoundClick
Jättesnyggt tema (flöjten). Tänkte lite på Ulf Björlin. Härligt drag och bra ljud på instrumenten. 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


clavinova

  • Gäst
Härligt stycke! Du är väldigt skicklig med dina instrument måste jag erkänna. I början tänkte jag att Dividend hade varit framme men det är ju EWQL som låter. Bra stycke, du arbetar mycket med dynamik och nyttjar detta bra genomgående. Får associationer till Irländsk film, särskilt när "fiddlen" kommer in. Sammantaget: bra komposition som känns mycket väl disponerad.

Enda på den mindre bra sidan är flöjten som mer låter spelad som en orgel med "flöjtpipor" i mina öron. Möjligen kan styckes kännas lite torrt också men det är en smaksak.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Trevligt att inleda måndagen med en sådan här Jigg. Vad är definitionen för Jigg förresten? Allt låter äkta i mina öron och riktigt pampigt mot slutet. Harmonierna är sköna och medryckande.  Kanske första cellon är fel men jag kan för lite känns det som. Bra jobbat.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


clavinova

  • Gäst
Trevligt att inleda måndagen med en sådan här Jigg. Vad är definitionen för Jigg förresten? Allt låter äkta i mina öron och riktigt pampigt mot slutet. Harmonierna är sköna och medryckande.  Kanske första cellon är fel men jag kan för lite känns det som. Bra jobbat.


Jig : http://sv.wikipedia.org/wiki/Jig


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Trevligt att inleda måndagen med en sådan här Jigg. Vad är definitionen för Jigg förresten? Allt låter äkta i mina öron och riktigt pampigt mot slutet. Harmonierna är sköna och medryckande.  Kanske första cellon är fel men jag kan för lite känns det som. Bra jobbat.


Jig : http://sv.wikipedia.org/wiki/Jig

"Exemplel på ett par relativt kända jig-steg: Steg 1: Sailor step (sjömans-steg) Stå på vänstra fot, håll höger framför med tåspetsen i golvet. 1.Rulla ned höger fot från tå till häl, och rulla samtidigt upp vänster fot från häl till tå. 2-4. upprepa med vänster, höger, vänster.. 5. Gör likadant med höger ben, men lyft vänster ben till ankeln. 6. Sparka ut vänster ben till sidan och upprepa med andra benet, vänster ben sätts framför. (Det ben som sparkar ut sätts alltid framför)"
Det måste ju vara jig som är ursprunget till MJ´s Moonwalk. :D
« Senast ändrad: 19.04.2010, 10:40:24 by Eko »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 393
    • Visa profil
    • SoundClick
Rattlet kanske fixar nån slags dansvideo till den här nu då. Jag menar det var inte helt lätt att hänga med hur stegen skulle tas.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


clavinova

  • Gäst
Rattlet kanske fixar nån slags dansvideo till den här nu då. Jag menar det var inte helt lätt att hänga med hur stegen skulle tas.

Äschdå, det är lugnt. Vänster fot står still samtidigt du tar masaisteg med höger samtidigt som du gör det samma med den stillastående vänster foten och för högerben upp till kindknotan samtidigt som du gör det samma med vänsterbenet och när rumpan når marken, börjar du om. Eller nå't...


asti

  • Gäst
Jättefin komposition med bra variation både vad gäller arrangemang och dynamik! Imponerande fint arr måste jag säga!
Överlag fina instrumentljud. Det är möjligen pukorna vid ca 208 som låter aningen tunna.....men det kanske ska vara så...?
Låter lite som när jag "trummar" på baksidan av vår tv-soffa!  :rolleyes:
I introt tycker jag stråkarna är lite avhuggna! Men igen - det kanske ska vara så...vad begriper jag?  :)
VSL - är det Vienna Standard Library? Har varit nyfiken på Vienna ett tag nu.....


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil


Här var det supersnabb respons, jag hade ju inte räknat med att någon skulle hinna lyssna förrän i kväll...  :D


Lyssnat igenom en gång, dock i kassa laptophögtalare.  Största plus går till komposition och arr. Kompositionen är snygg, med bra dynamikväxlingar och olika figurer som håller intresset uppe. Arrangemanget låter "på riktigt", och det märks att du har sinne och kunskap hur man bygger sådan musik.

Emu,tack för lyssning, och kul att du gillar det!



På minussidan tycker jag stråkarna i introt lät väldigt plastigt. Först den lite mörkare ensamma, sen den ljusare som har annan, långsammare attack. De gifte sig inte riktigt i mitt huvud. Mer attack på första, och mindre på andra där kanske kan vara något.

Aha, där märkte du att jag använt olika bibliotek. Men menar du att de ska bli mera olika...? :unsure: Antar att du menar att de ska slipas till att låta mer lika.  :)


Jättesnyggt tema (flöjten). Tänkte lite på Ulf Björlin. Härligt drag och bra ljud på instrumenten. 
TAck för det.
Ulf Björlins musik har jag ingen koll på, förutom saltkråkansignaturen.


Härligt stycke! Du är väldigt skicklig med dina instrument måste jag erkänna. I början tänkte jag att Dividend hade varit framme men det är ju EWQL som låter. Bra stycke, du arbetar mycket med dynamik och nyttjar detta bra genomgående. Får associationer till Irländsk film, särskilt när "fiddlen" kommer in. Sammantaget: bra komposition som känns mycket väl disponerad.

Enda på den mindre bra sidan är flöjten som mer låter spelad som en orgel med "flöjtpipor" i mina öron. Möjligen kan styckes kännas lite torrt också men det är en smaksak.
Hej clavinova,
Det är violinerna (dock inte solofiolen) som är EWQLSO, och de har ju onekligen ett visst sound. Försökte göra ett reverb till de torra biblioteken från samma sal som Eastwest, så jag gjorde en impulsfil av ett snärtigt percussionljud och körde i Sir1. Men fick ändå inte samma fläskiga reverb.
Dynamik och motivutveckling har alltid vait mina käpphästar. Kul att höra att dynamiken blev bra.

Kan hålla med om flöjten när jag lyssnar nu. Legatospelet med Viennaflöjten blir väldigt...legato, en riktig flöjtspelare puffar nog lite mera på varje ton även om de är ihopbundna.
 
Tack för lyssning!  :)


Trevligt att inleda måndagen med en sådan här Jigg. Vad är definitionen för Jigg förresten? Allt låter äkta i mina öron och riktigt pampigt mot slutet. Harmonierna är sköna och medryckande.  Kanske första cellon är fel men jag kan för lite känns det som. Bra jobbat.

Hej Eko,
kul att din måndagmorgon blev lite trevligare. :) För mig låter det jigg när det är en haltande 6/8-takt, med betoning på 1,3, 4 och 6.

Medryckande låter trevligt!


Rattlet kanske fixar nån slags dansvideo till den här nu då. Jag menar det var inte helt lätt att hänga med hur stegen skulle tas.

 :ph34r:

Kanske denna video kan vara till hjälp, kan småtjejer fixa det så kan väl ni?






Jättefin komposition med bra variation både vad gäller arrangemang och dynamik! Imponerande fint arr måste jag säga!
Överlag fina instrumentljud. Det är möjligen pukorna vid ca 208 som låter aningen tunna.....men det kanske ska vara så...?
Låter lite som när jag "trummar" på baksidan av vår tv-soffa!  :rolleyes:
I introt tycker jag stråkarna är lite avhuggna! Men igen - det kanske ska vara så...vad begriper jag?  :)
VSL - är det Vienna Standard Library? Har varit nyfiken på Vienna ett tag nu.....
Hej Asti,
Kul att arret gillas, jag har funderat ett tag på och runt det...Nä, det var tänkt att pukorna skulle vara helvetiskt fläskiga men fick inte till det bättre... :(

VSL står för Vienna Symphonic library, men du har rätt, det är Standard Edition jag har använt. Ganska bra ljud, men tyvärr ganska få instrument, och irriterande skarpa gränser mellan velocitynivåer. Och inte spelade det låtarna åt en heller, det fick man minsann lära det!
DON'T PANIC


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jo, jag gillar arret också.

Violinen låter nästan också "för" legato på visa toner.. (inte solon) Lite mer artikulation på den kanske?

Annars verkar kompositionen "vettig", brukar lyssna ett par gånger på låtar jag kommenterar (om jag har tid), så får väl helt enkelt återkomma med nåt kort imorgon kväll eller så :)

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
kul att din måndagmorgon blev lite trevligare. :) För mig låter det jigg när det är en haltande 6/8-takt, med betoning på 1,3, 4 och 6.



Nu vet jag varifrån John Cleese fått inspiration silly walk.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Gillar takten i denna, vad är det för takt? 1600-talets disco-dans? :D ;)
Det driver på..och fin dynamik, från 2:35 kommer temat fram-snyggt som fasiken...läckra flöjter..och snygga dur/mollvändor mot slutet.

Jätte-speciellt-och häftigt :P

Mycket njutbart.

Tack för den.Thanks to your daddy :)

Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Jo, jag gillar arret också.

Violinen låter nästan också "för" legato på visa toner.. (inte solon) Lite mer artikulation på den kanske?

Annars verkar kompositionen "vettig", brukar lyssna ett par gånger på låtar jag kommenterar (om jag har tid), så får väl helt enkelt återkomma med nåt kort imorgon kväll eller så :)


Hej Dividend,
Jag har nog varit ganska lat vad gäller violinerna, det är samma patch rakt igenom. Den kommer från EWQLSO och jag har inte riktigt fått grepp om gränssnittet ännu, så att jag fixar att grotta i keyswitchar. Lustigt gränssnitt på Play förresten, det ser enkelt ut, men bara att ladda in fler instrument en ett tog ett tag att lista ut.

Visst, återkom när du har tid & lust.
 :)



Nu vet jag varifrån John Cleese fått inspiration silly walk.

 :lol:



Gillar takten i denna, vad är det för takt? 1600-talets disco-dans? :D ;)
Det driver på..och fin dynamik, från 2:35 kommer temat fram-snyggt som fasiken...läckra flöjter..och snygga dur/mollvändor mot slutet.

Jätte-speciellt-och häftigt :P

Mycket njutbart.

Tack för den.Thanks to your daddy :)

Marre
Hej Marre,
tack för allt beröm. Takten blir jag inte riktigt klok på, det är väl 6/8, fast när man plitar toner får man köra 4/4 och triol-upplösning. Jag tror det gick jämnt ut, blev inte så många toner över på slutet...:unsure: Jag kallar det jigg, för jag tycker det låter så. :)
DON'T PANIC


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 393
    • Visa profil
    • SoundClick


Rattlet kanske fixar nån slags dansvideo till den här nu då. Jag menar det var inte helt lätt att hänga med hur stegen skulle tas.

 :ph34r:

Kanske denna video kan vara till hjälp, kan småtjejer fixa det så kan väl ni?



Nej, det där fixar jag inte. :rolleyes: Riverdancestuket. Men tack för videon.   :)
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


freddy

  • Gäst
Snyggt tema. Kanske att låten skulle kunna variera lite i tempo med, på något sätt känns det lite stelt nu. Ändra några BPM här och där.

Är det inte ganska stor skillnad i reverb mellan de olika samplingarna? Antar att du får lägga lite reverb på dom som saknar för att kompensera för helheten.

Annars är det bra!


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Snyggt tema. Kanske att låten skulle kunna variera lite i tempo med, på något sätt känns det lite stelt nu. Ändra några BPM här och där.

Är det inte ganska stor skillnad i reverb mellan de olika samplingarna? Antar att du får lägga lite reverb på dom som saknar för att kompensera för helheten.

Annars är det bra!

Hej Freddy,
Tack för det.
Tempot är inte statiskt, det varierar mellan 90 och 96 förutom ritardandot på slutet. Men jag har en förmåga att vara lite försiktig, ska testa om det går att variera ännu mer.
Som du så riktigt påpekar är det olika ursprung på samplingarna, och min reverbkompensering verkar inte ha varit så bra. Funderar på hur jag ska göra det enhetligare...
Tack för lyssning och feed!  :)
DON'T PANIC


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Hej freddy och rattlesnake.

Har inte hunnit lyssna på låten igen, men ser fram emot det ;), däremot har jag ofta frågat mig hur "proffs" på klassisk musik går tillväga när de producerar med instrument från olika bibblor? (Fast de hyr ju förstås en riktig orkester.)

Alltså, för att uttrycka mig tydligt:
EWQL har ju ett medföljande reverb, som inte går att ta bort. Vilka indata i det algoritmiska reverbet eller impulsreverbet behövs om man t ex adderar en flöjt från Garritan?

Själv har jag ingen aning om dessa frågor, hörde inte ens att reverb skiljde sig förrän freddy sa det. Samma med den där majoren.

HAde en trial på en cello (1 cd) som var torr en gång, och fifflade i timtal utan att få till det :D


Indata är då siffror, som uttrycks som rumstorlek, predelay osv osv..

Vet nån hur det ligger till så vore iallafall jag glad. :D (Har dåligt reverb-gehör)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Alltså, för att uttrycka mig tydligt:
EWQL har ju ett medföljande reverb, som inte går att ta bort. Vilka indata i det algoritmiska reverbet eller impulsreverbet behövs om man t ex adderar en flöjt från Garritan?

Ja, att få till bra reverb är väl en vetenskap i sig. Det går inte att säga hur man ska ratta ett algoritmiskt reverb, jag brukar utgå från det preset som låter bäst, och göra lite småjusteringar. Men impulsreverb tycker jag generellt låter bättre. Jag har försökt snoka i var EastWest har spelat in sina grejer, för att se om någon har gjort en impulsfil i den lokalen. Har man det, är det bara stoppa filen i SIR1 och simsalabim, reverben är samma. Har dock gått bet. Jo, jag vet var lokalen är, men vad hjälper det.

Jag tycker det är oerhört svårt att få en snustorr monosamplad Garritanflöjt att lira ihop med andra bibliotek, hur man än gör låter det som en närmickad flöjt, panorerad åt vänster med ett stort reverb på. Inte som en flöjt på avstånd, långt bak åt vänster. Jag tror att något händer med tonen när man avståndsmickar, det är inte bara rummets klang som förändras.

DON'T PANIC


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Googlade lite på mitt favoritsökord "algorithm". Hittade en fin sida.

"The important reverb parameters generally placed under user control are: early reflection pattern, pre-delay time, overall decay time and high-frequency damping. "

4 inputs alltså. Hittade en algoritm också :lol: men sådana verkar bli väldigt komplexa och processorkrävande för att kunna låta realistiska, vilket inte förvånar i och för sig. Men trodde moderna datorer klarade det..
Skall kolla på impulsreverb också/SIR.

Det jag vill ha sagt med detta är, om man kan höra (träna upp att höra) dessa fyra indata med hörseln??? :) Eller får man prova sig fram?? (liksom pre-delay på 20ms borde ju vara omöjligt??)
Eller indata skall tolkas inte som variabler av ett "reellt" rum (konsertsalen i ewql), utan mer som nåt algoritmen "behöver", och alla algoritmer (reverb) låter olika?
Jag menar din metod är ju säkert bra, men det klagas på olika rum för ingående instrument på dina två senast låtar (där du blandar).

Tänkte köpa solo-cello från vienna snart. Trist då om cellon får spela i annan sal än sina kompisar :)


Tillägg: Impulsreverb verkar vara ett "dåligt" val när man blandar, eftersom det inte går att justera särskilt mycket?
« Senast ändrad: 22.04.2010, 06:42:06 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
snyggt när flöjten kommer in - påminner lite om Ramels The birth of the gammaldans
och utvecklingen av denna
fin övergång till nästa tema
och sen flöjttemat igen som avslutning
Bra komposition, med fina övergångar mellan teman och utveckling av dessa
snygga ljud till det mesta
Bra!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad MikaelEdebro

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 355
    • Visa profil
Snyggt som fan låter det. Jag är helt nollställd när det kommer till orkestermusik så jag kan tyvärr inte ge någon konstruktiv kritk, utan jag imponeras bara folk som kan detta med stråkarrangemang och dylikt! Själv nöjer jag mig med mellotron-stråkar!  :P
Jag driver annonstjänsten AlltFörMusik.se där du kan annonsera gratis allt inom musik. Med 30 dagar och 5 bilder har vi det bästa erbjudandet! Vi publicerar också musikrelaterade artiklar inom snäva och intressanta ämnen.
http://www.alltformusik.se


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Får lite lustiga associationer till barndomens gamla TV-serier, typ Alfred Hitchcock, Översta Flacks bravader, vilket är coolt tycker jag men förmodligen inte tanken.
Bra variationer och instrumentering. Bra ljud


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Cykeln
Tack för lyssning och bump. Birth of the gammaldans är en pricksäker analys, jag har alltid älskat melodin där i början, har säkert använt samma skala. Tycker den låten är så klockren i hela konceptet, han redovisar alla unika och vemodiga beståndsdelar som svensk folkmusik kan bestå av, rör ihop dem i en gryta och resultatet blir... buskschottis! Hur kunde det gå så illa? Bosse Larsson och hans "nygammalt" har förstört fler generationer än Staffan Westerberg!

Även denna låt ska fixas till lite, känner mig inte nöjd med alla ljud och tempoväxlingarna.

MikaelEdebro
Hej, kul att du lyssnar och kommenterar fast det kanske inte är den musik du lyssnar till i vanliga fall. :) Mellotronstråkar har sin plats, absolut, fast kanske inte om man skall försöka emulera en orkester. Jag "kan" inte arrangera stråkar, är bara glad amatör ifrån popgenren som fastnade för klassiskt och filmmusik för ett par år sedan. Kör allt på gehör, spelar stämmorna en och en på keyboard tills det låter bra, och finjusterar MIDI-spåren efteråt.

Tokai
HItchcocksignaturen minns man ju med siluetten. Överste Flack kommer jag inte ihåg. Nä, inte tanken alls att det skall låta som den genren, men har inget emot att bli jämförd med det.  :) Tack för lyssning.
DON'T PANIC