Kontrollrummet

Rullbart/mobilt studioskåp?

gäst · 14 · 6148

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Avslappnad

  • Gäst
Tack vare (pga) andra prioriteringar kommer jag inte att ha en permanent studio att tillgå utan satsar istället på ett "studioskåp". Nu funderar jag på hur jag på fiffigaste sätt kan bygga detta. Har lite olika alternativ.


  • Hyllstegar och hyllplan från Hyllcenter. Allt i furu, prisvärt och lätt att bygga

Fördelar: går snabbt att bygga. Nackdelar: inte särskilt stabilt även om det fungerar.

  • Schroffrack för datorutrustning som fungerar lika bra till allt som är i 19" format

Fördelar: Oerhört stabilt bygge. Mycket väl anpassat för 19" utrustning. Nackdelar: priset som är skyhögt...

  • K&M eller Proelrack för studioutrustning.

Fördelar: Stabilt bygge av etablerade märken. Mycket väl anpassat för 19" utrustning. Nackdelar: priset som känns lite högt...(3500 för 24HE)

  • Bygga eget skåp i MDF och köpa rackskenor från Clas Ohlson.

Fördelar: Kan anpassas till 100% efter utrustning, tacksam material att arbeta med. Nackdelar: Mycket arbete, fundersam om stabiliteten räcker för att hänga bortåt 15 he.



Finns det någon som har byggt ett rackskåp själv som kan dela med sig av erfarenheter månne? Materialval, MDF, plyfa, limträ? Fiffiga funktioner som kan läggas till?


Tillagt: Det som skåpet ska innehålla är ett antal rackmoduler, två "lösa" mixrar, midiinterface och trummaskin. Möjligen lite mikar i kartong.

« Senast ändrad: 17.08.2009, 11:10:23 by Avslappnad »


Utloggad tsmalmbe

22mm mdf håller garanterat ihop bara du har bakvägg (åtm delvis) eller stärkta hörn.

jag säger: bygg själv
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Avslappnad

  • Gäst
22mm mdf håller garanterat ihop bara du har bakvägg (åtm delvis) eller stärkta hörn.

jag säger: bygg själv


Det lutar nog åt egenbygge, men 22mm MDF? Det blir ju tungt så in i .... Tittade på Nordisk Musik och deras filtbeklädda rackskåp. De byggs tydligen av 16 mm björkplyfa, det är ju betydligt lättare.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Köp ett bänkskåp från ikea 60 cm brett, och 60 djupt (nästan), och två 30cm's dörrar i valfri snygg design till det (smidigt och tar liten plats when öppnade).

Skruva sedan två st. reglar på insidan av skåpet, och fäst rackmodulerna med farmarskruv i reglarna. (Aternativt rackskenor då.)

Montera vinklar i bakant, och sätt bakstycket på gångjärn eller med fyra skruvar. borra massa hål för ventilation.

På med hjul undertill, och kanske en snygg skiva uppepå.

klart :D


Finns 60x60 golvyta i massvis av format, dels som köksskåp, och som garderober. Så man kan få till det rätt så perfekt, och det finns ju massa snygga saker som täcksidor och sånt, så snyggt blir det.

Om man pluggar, limmar och skruvar så håller det hur bra som helst. Rackprylar väger ju inte så mycket.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Avslappnad

  • Gäst
Köp ett bänkskåp från ikea 60 cm brett, och 60 djupt (nästan), och två 30cm's dörrar i valfri snygg design till det (smidigt och tar liten plats when öppnade).

Skruva sedan två st. reglar på insidan av skåpet, och fäst rackmodulerna med farmarskruv i reglarna. (Aternativt rackskenor då.)

Montera vinklar i bakant, och sätt bakstycket på gångjärn eller med fyra skruvar. borra massa hål för ventilation.

På med hjul undertill, och kanske en snygg skiva uppepå.

klart :D


Finns 60x60 golvyta i massvis av format, dels som köksskåp, och som garderober. Så man kan få till det rätt så perfekt, och det finns ju massa snygga saker som täcksidor och sånt, så snyggt blir det.

Om man pluggar, limmar och skruvar så håller det hur bra som helst. Rackprylar väger ju inte så mycket.


Brilliant på min ära! OM det inte vore för att jag behöver en med minst 125 cm höjd. Visserligen kan jag ta två köksskåp då förstås... :) Och köksöar har jag byggt förut.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
en garderob istället då och kapa sidorna i önskad höjd?


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil

Avslappnad

  • Gäst
Jepp, den är tokintressant. Vilken slump att jag ska till IKEA idag, där den ska spanas in. Tack för tips och länk! :)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Berätta  hur det går. Intressant om det går att få till som du tänkt.
Jag hade tidigare ett rejält ekskåp där mina grejer fick plats. Det var inte rullbart men höll nyfikna små barnhänder borta...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Avslappnad

  • Gäst
Var på IKEA och kollade och intrycket var inte direkt "Rock Solid". Skåpet är ju gjort för att skruvas fast i vägg för att uppnå riktigt stabilitet. Ska se hur jag gör. Nu gick bilen sönder precis så prio'n blev förflyttad till det istället för racket. Återkommer dock hur det blir/blev.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Det är ju förbindningarna som gör stabiliteten, alltså egentligen hörnen. Skruvar du reglar längs sidorna och förstärker hörnen med regelbitar, så blir det lika starkt som vad anat som helst :)



lycka till med bilen då, i första hand :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Avslappnad

  • Gäst
Mja, fortfarande skeptisk. Får se om det inte ändå blir ett eget bygge med MDF som grund och skenor från Clasan...


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
jaja, ditt val ;)

Men limma din mdfkonstruktion innanför den andra, så blir det stadigt. Tröghetsmoment och böjstyvhet är ju tjocklet upphöjt till fyra, respektive tre, så du kan gott ta ett lättare material innanför skåpets spån, och limma ihop. mycket starkare än ren mdf.

Aja, skall sluta tjata ;)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Avslappnad

  • Gäst
Jag valde den enkla vägen, tog det jag hade, piffade till det lite och fick ett funktionellt "skåp" till mycket ringa kostnad. Hustrun kommer att sy en "hatt" till det, så dammet stängs ute så gott det går. Bild nedan.