Kontrollrummet

Dagbok för hemstudiobygge

Dee · 61 · 22733

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 147
    • Visa profil
    • Funhouse
Visst går det att göra en vit vägg varm också, helt klart. Problemet blev mest att den känns extremt kall brevid den varma röda färgen.

Nu är det målat ett andra varm också. Blev schysst måste jag säga. Kassen där jag kastat tejp och andra saker från färgen ser ut som om man slaktat något i den. Den röda färgen är väldigt lik blod...


Utloggad Dee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 147
    • Visa profil
    • Funhouse
Tänkte att det kanske kunde vara av intresse att slänga upp lite bilder på konstruktionen av väggabsorbenter också:



Ram byggd av vanlig Plywood. Sedan rollad med svart färg.



Monterat lister på insidan sedan monterat i en akustikskiva (50mm) på dem.



Till slut så har jag lagt 70mm höga skumabsorbenter på dem.

Så hela lösningen bygger på 50 mm luft längst mot väggen, sedan en 50mm akustikskiva och sedan på toppen skumabsorbenter.

Yttermåtten är 600x1200mm.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
aouch! SHIT va snyggt med skumgummit! Har själkv haft exakt samma tanke: plasta in isoleringen för attt minska dammspridning, och sen sätta dit gummit för att ordna till de övre frekvenserna :)


ser lovande ut !
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Dee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 147
    • Visa profil
    • Funhouse
Fy fan vad jag hatar att fixa golvlister! Hade jag vetat vad jag vet nu hade jag anlitat en hantverkare...


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Äsch då. skitenkelt: vita lister och MASSVIS med latexfog :wub:
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Dee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 147
    • Visa profil
    • Funhouse
Yepp, tänkte fel dock. Tyckte inte vita lister passade bra till ekfärgat golv och röda väggar så det blev ekfärgade lister också. Lutande lister dessutom. Dumt val... :)

Men nu är alla lister på plats och jag har börjat att montera ner prylarna i andra lokalen. Ska foto och lägga upp ett par bilder här i dagarna.


Utloggad adrumdrum

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 236
    • Visa profil
Fy fan vad jag hatar att fixa golvlister! Hade jag vetat vad jag vet nu hade jag anlitat en hantverkare...

va? ditt rumm är väl 4kantigt? mitt live-rum har 8 vinkar och ingen är 90gradig.



Utloggad Dee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 147
    • Visa profil
    • Funhouse

va? ditt rumm är väl 4kantigt? mitt live-rum har 8 vinkar och ingen är 90gradig.


[/quote]

Yepp. Men det säger nog mer om mina förmågor som hantverkare än något annat... :)

Samt lite, för att skylla ifrån mig, så är knappast de gamla källarväggarna helt raka och listerna är lutande. Men i alla fall! Men nu är de uppe!


Utloggad Dee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 147
    • Visa profil
    • Funhouse
Nu börjar det hända saker! Prylarna är inflyttade i rummet och det är totalt kaos:







Sedan så har studion fått en ny studiochef som är lite slö så det hela har tagit lite mer tid än beräknat...




Så nu är det bara att be chefen om lov och sätta igång och möblera och koppla in!

D.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Man är aldrig ensam om att bestämma. Finns oftast nån annan som lägger tidsschemat.  :rolleyes:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad maarklund

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 19
    • Visa profil

Utloggad Dee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 147
    • Visa profil
    • Funhouse
Hehe, har visst varit dålig på att uppdatera. Det har hänt en hel del saker och jag har bilder på en del så jag skapar en post på det.

Fy skäms för mig!

D.


Utloggad Dee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 147
    • Visa profil
    • Funhouse
Uppsättning av studiomöbel


Studiomöbel är ihopmonterad igen. Är verkligen en tung och ordentlig pryl. Tog ett tag att montera ihop den igen men nu är den uppe!



Lite test av montering av prylar i racket. Har inte lyckats bestämma mig för vilka saker som bör sitta var ännu. Pga rummets utformning jämfört med min förra lokal så fungerar inte riktigt samma.


Fortsatt test av montering och placering av saker. Det är svårt och naturligtvis omöjligt att veta att det är ordentligt innan man börjar arbeta med sakerna på riktigt men jag känner att jag vlll testa så mycket som möjligt innan så så mycket som möjligt bli rätt från starten.


Montering av basabsorbenter i ett hörn. Tidigare hade jag bara basabsobenter i två av hörnen men nu vill jag ha det i alla fyra. Jag hade dessutom en design som var 2.40 hög förut men nu har jag bara 2.10 i takhöjd så jag får testa en annan variant. Funderade länge på att bygga själv med hjälp av minerallullsskivor men efter att ha sett tester på nätet (Studiotips->acoustic forum) där de färdiga skumvarianterna ger mer eller mindre samma resultat så fick det bli dessa. De är betydligt snabbare att få på plats. Dessutom har jag som sagt var bra lösning för de andra två hörnen.


Utloggad Dee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 147
    • Visa profil
    • Funhouse
Patchbays

Vad jag har funderat på om jag skulle ha alla kablar fast från en enhet till nästa eller om jag skulle använda en patchbay. Naturligtvis så kan man ju ha det "fast" via patchbays också men det går ju så mycket mer kabel då. Å andra sidan så är man ju så mycket mer flexibel med patchbay så valet var svårt...

Hur som helst så bestämde jag mig för att köra på patchbays rakt genom. Av praktiska skäl så valde jag att gå på TRS patchbays istället för Bantam och jag har en XLR sedan tidigare som jag främst har för att koppla in mikrofoner till pre-amps. Vill inte gärna patcha mikrofonsignaler med 48v i en TRS patchbay av förklarliga skäl :)

Har också passat på att byta ut väldigt stora delar av kablaget i studion och valt att gå på multikablar så den ena patchbayen fick bli en ADC med punch blocks och den andra en TRS-TRS.


Ett av två Excelark med kopplingarna för patchbayen. Jag ville ha allt fullt normaliserat och eftersom den ena patchbayen är av punch block typ så är ju kablarna fast i den sen så det är ju inte så enkelt att koppla om. Jag har med andra ord funderat om ett par gånger innan jag satte fast kablarna.


Första multikabeln på plats!


Alla kablar på plats i patchbayen. Hoppas allt är rätt monterat nu...


En annan multikabel till TRS patchbayen. Här en TRS till XLRM och XLRF kabel som ska gå till inserteffekter.


Alla patchbays på plats i racket. ADC patchbayen är färdigmonterad och de andra redo för lite kabel. De är enklare att montera på plats.

Jag har bytt ut nästan all kabel i studion i och med detta så nu är det i nästan bara Mogami, Sommer, van Damme och Klotz kabel rakt genom. Har nog någon Hosa TS kabel till någon synth också men i racket är det bara ovan nämnda kablar.

Nu ska nästa patchbay fyllas och sedan ska allt testas. Spännande!


Utloggad Lådan

  • StaySolid
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 930
    • Visa profil
    • Min sida

Utloggad Dee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 147
    • Visa profil
    • Funhouse

Efter lite tester och även rent estetiskt så bestämde jag mig för att bygga nya absorbenter till hörnen också så nu är de nya på plats:







Har också satt upp lite IKEA krokar att hänga längre kablar på:





Nu är föräldrarna på besök så vi ska nog ta och bygga den där väggen jag har funderat på länge i veckan också. Hoppas vi orkar det i alla fall :)

D.


Utloggad Dee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 147
    • Visa profil
    • Funhouse
Och nu är det en vägg som delar av rummet i två delar byggd:


Reglar på plats!


Första gipsskivan och isoleringen är uppe.


Andra sidan dörren fylld med isolering.


Alla gipsskivor på plats och dörren också, nu börjar det likna en vägg


Väggen målad. Det fick bli svart som kontrast mot de övriga röda väggarna i rummet.


Regel för att stödja basabsorbenterna i de bakre hörnen av rummet.


Här är de tre basabsorbenterna på plats. De stöds på regeln ovan och är sedan limmade mot väggen.


Jag är nöjd med bygget och rummet känns helt okej. Lite mindre än jag tänkt men helt funktionellt. Jag tror dock att jag steker den hemmabyggda diffusorn jag hade i förra lokalen och kör på en större bokhylla i rummets bakre del med olika böcker, tidningar etc utplacerade, Det kommer nog fungera bra!

Nu finns ingen ursäkt än att fixa ihop det sista och börja lira!


freddy

  • Gäst
Det blir fint detta. Men det jag blir mest avis på är uppstruktureringen av kabeldon, rackmöbeln osv. Allt ha en struktur och massa patchbays, precis så ska det vara. Så man slipper skiten sen. Allt ska bara vara klart och fixat.

Nu har jag inte läst alla dina inlägg men har du mätt något med ljud eller bara kört på?




Utloggad onajj

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 43
    • Visa profil
Ser snyggt ut osv men...

Har du mätt eller räknat något på vilka frekvenser du kan tänkas få problem med osv??

För finner inget i tråden.


Utloggad onajj

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 43
    • Visa profil
Citera
Nu har jag inte läst alla dina inlägg men har du mätt något med ljud eller bara kört på?

Missa att du redan frågat.



Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil
Bättre fråga: Har du lyssnat? Låter det bra?


Utloggad Dee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 147
    • Visa profil
    • Funhouse
Tjena!

Jag började med en hel del teori om vart problemen borde vara innan jag startade. Inget märkvärdigt men så man har något att gå på i alla fall. Sedan mätte jag lite medan jag höll på innan jag byggde väggen.

Väggen fyller tre syften för mig:
- Få ett lite mysigare rum och kunna bygga, mycket senare, sångbås i andra delen.
- Få bort problem med stående vågor långt ner i registret eftersom jag inte är sugen på att försöka fixa dom :)
- Få in en trävägg, med mineralull i, för att minska studsarna i de fantastiska betongväggarna som finns där sedan innan.

Nu efter att väggen finns på plats har jag lyssnat en del och faktiskt gjort två mixar också som jag blev riktigt nöjd med. En gjorde jag på en gammal låt som jag var rätt nöjd med men ville se om jag fick till den lika bra eller bättre nu ett par år senare och i ett annat rum och mixen blev klart bättre.

Så nu ska jag ta tag i teorin och mäte upp rummet också men jag är inte säker på att jag vill veta hela svaret... Lite småproblem här och där gör inte så mycket för det lär jag mig ganska snabbt och kör med IK Multimedia ARC så det löser sig. Men om det är stora saker så vet jag inte vad jag ska göra. Får lyssna ordentligt och mäta först :)

D.


Utloggad onajj

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 43
    • Visa profil
Tjena!

Jag började med en hel del teori om vart problemen borde vara innan jag startade. Inget märkvärdigt men så man har något att gå på i alla fall. Sedan mätte jag lite medan jag höll på innan jag byggde väggen.

Väggen fyller tre syften för mig:
- Få ett lite mysigare rum och kunna bygga, mycket senare, sångbås i andra delen.
- Få bort problem med stående vågor långt ner i registret eftersom jag inte är sugen på att försöka fixa dom :)
- Få in en trävägg, med mineralull i, för att minska studsarna i de fantastiska betongväggarna som finns där sedan innan.

Nu efter att väggen finns på plats har jag lyssnat en del och faktiskt gjort två mixar också som jag blev riktigt nöjd med. En gjorde jag på en gammal låt som jag var rätt nöjd med men ville se om jag fick till den lika bra eller bättre nu ett par år senare och i ett annat rum och mixen blev klart bättre.

Så nu ska jag ta tag i teorin och mäte upp rummet också men jag är inte säker på att jag vill veta hela svaret... Lite småproblem här och där gör inte så mycket för det lär jag mig ganska snabbt och kör med IK Multimedia ARC så det löser sig. Men om det är stora saker så vet jag inte vad jag ska göra. Får lyssna ordentligt och mäta först :)

D.

Ja lyssna är ju det viktigaste. Ibland blir det lite för mycket teori och man glömmer det praktiska.
Bara fysiska formler har jag lämnat. Mätning med en bra mätmikrofon är lika viktigt om man ska få det bra.
Men det känns lite overkill att allt ska bara perfekt i akustiken. Mixen kan bli lika bra ändå.

Fast att du inte tog tag med teorin och mätningar innan kanske var lite knas.




Utloggad Dee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 147
    • Visa profil
    • Funhouse

Fast att du inte tog tag med teorin och mätningar innan kanske var lite knas.


Det var jag som var otydlig. Teorin har jag gjort men jag har inte mätt ännu. Det är det jag är lite rädd för... Vill ju inte inse att jag missat målet. Som sagt, lite från kan det vara men det får ju inte vara helt fel.

D:



freddy

  • Gäst
Bättre fråga: Har du lyssnat? Låter det bra?

Fast jag tycker det är intressant att veta om och hur han mätt :) Med huvudsaken är så klart att det låter bra!