Kontrollrummet

Flabb - Far away

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Tjena Flabb, bra låt men som påpekats så behövs lite nya röstresurser. Allt annat låter finfint.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 392
    • Visa profil
    • SoundClick
Mycket bättre sång nu i version 3. Håller rakt igenom. Bra!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Mycket bättre sång nu i version 3. Håller rakt igenom. Bra!

Tackar eq  :)
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
Hi!

Riktigt Skön låt ju, med skönt gung. (Har lyssnat på version 3 nu).

Tycker om det här lätta "ylandet" i rösten. Du har kanske lagt på röstförvrängning?
Vad som stör mig dock är att du låter "ansträngd" i din sång. Det känns, som om du behöver öva mer för att få det att låta mer "självklart", när du sjunger. Eller så hittar du någon som sjunger likt dig, men som är mer sjungvan. ;-)

Och testa att lägga på även mer röstförförvrängning.
Och kanske lägga till en "sjunga genom megafon" effekt (på något enstaka ställe bara).

// Martin




www.alatarmusic.com


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Haha,
tack för lyssningen, kul du gillade något med min röst, den är på tapeten i den här tråden,
"ylandet" beror nog på att jag tar i eller "skriker" för mycket, i försök att hitta den där "attityden" :)
Nej det är ingen röstförvrängning, lite EQ, kompressor, limiter och lite dist bara.

Tror inte det hjälper med mer effekter, det är väl mer man tar till för att just skapa en "effekt" och
inte som "först hjälpen", bättre jobba mer på input'en tror jag, men tack ändå för råden :)

Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Sådärja, så fick vi in riktig sång, jag har inte ansträngt mig mycket med mixen, det kom ansade filer från Harmonica Mike, jag skar lite lätt under 50Hz, en gnutta komprimering och en gnutta 'vocal plate' i Space designer (Logic).

Grym sång tycker jag, ni håller väl med? :)

http://spinachbeach.se/foolbaar/far_away_090811.mp3

Innan jag lägger upp under färdiga hade jag tänkt mig jobba lite med gurasolot som är lite trist, men,
finns det nån med flinka fingrar som är sugen på ett försöka?  :D

Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
Tjena!

Tycker det låter svinbra nu, Micaels röst passar som handen i handsken på denna låt. Det blev även riktigt snyggt med körerna. Tror lätt att du sätter gitarrsolot själv men det hade varit kul att försöka :)
Bra jobbat med denna låt. Gillar den starkt!


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
Hej igen, :-)

Hmm.. Alltså, ja, Harmonica Mike sjunger bättre än du, flabb.
MEN: jag tycker inte riktigt att hans röst passar till den här låten.
Om Harmonica Mike sjunger, så tycker jag att man behöver arrangera om låten. Mer mot hårdrockhållet. Mer growlande gitarrer och sådant.

:-)

// Martin

Edit: Såg precis att Max tycker precis tvärtom! Hihi.. interessant.


www.alatarmusic.com


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Tack max/Alatar, jag håller nog med max dock ;)

Fråga, vad är en growlande gitarr? Jag trodde det var sånt man 'sjöng'? :)
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


asti

  • Gäst
Ja nu låter det riktigt bra! Och trummorna har du tajtat till också!
Det enda jag kände nu var att refrängen skulle kunna få lite mer tryck via fler röster
eller kanske en gitarr som låg på mer....eller mer ös på trummorna där?


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Ja nu låter det riktigt bra! Och trummorna har du tajtat till också!
Det enda jag kände nu var att refrängen skulle kunna få lite mer tryck via fler röster
eller kanske en gitarr som låg på mer....eller mer ös på trummorna där?

Tackar asti, från version 3 har inget hänt mer än sången så du har nog lyssnat på nån tidigare,
ja jag skall se över trummorna igen, tror det snubblar nånstans också.
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjenare.

Det verkar vara nåt galet med filen flabben..Jag får bara ned 5 sekunder av den?

Ville ju liksom rocka lite nu på morgon kvisten  :)

EDIT: Lite lotteri detta..he he..Men nu funkar det! Antar att det är comhem som bråkar igen  :D

Mike
« Senast ändrad: 12.08.2009, 10:06:09 by Harmonica mike »


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com

Fråga, vad är en growlande gitarr? Jag trodde det var sånt man 'sjöng'? :)

Oh, ok. Man kanske inte säger så så till gitarrer.
Alltså vad jag menade var mer distade gitarrer. Så att de låter som ett djupt growlande. :-)

(Kanske skall tillägga att jag inte spelar gitarr själv...)


www.alatarmusic.com


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
 :(

Undrar hur många som missat att du lät mig sjunga på denna flabb? Kanske en liten notering i trådhuvudet/låt namnet skulle hjälpa?

Kul att höra vad som sägs om mitt yl på din härliga rock låt..

Mvh
Mike


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
:(

Undrar hur många som missat att du lät mig sjunga på denna flabb? Kanske en liten notering i trådhuvudet/låt namnet skulle hjälpa?

Kul att höra vad som sägs om mitt yl på din härliga rock låt..

Mvh
Mike

Dålig marknadsföring från min sida ;)
Jag ändrade beskrivningen i huvudet, när gurasolot är till och jag mixat lite slänger jag upp den i 'färdiga' så hav tålamod  ^_^
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 392
    • Visa profil
    • SoundClick
Webbsidan kan inte visas  :(
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Webbsidan kan inte visas  :(

Funkar bra härifrån, prova igen?
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 392
    • Visa profil
    • SoundClick
Nu funkar det. Visst lyfter Mickes kraftfulla stämma en del särskilt när han går upp i de högre registren samtidigt som jag hade börjat vänja mig med din sång och hörde framstegen. Lite synd att du gav upp men jag hade gjort likadant.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Nu funkar det. Visst lyfter Mickes kraftfulla stämma en del särskilt när han går upp i de högre registren samtidigt som jag hade börjat vänja mig med din sång och hörde framstegen. Lite synd att du gav upp men jag hade gjort likadant.

Tack EQ!
Men Mike diggade låten såpass att jag inte kunde säga nej, jag blev väl smickrad :)

Lugn, det lär väl komma fler låtar med min sång ;)
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Mixen är fin men lite låg? Allt kan volymmaxas en del. Låten riktigt vintage och skön. Bra sång o solo. Trummorna kan förbättras. De ligger lite bakom, fast inte virvel o cymbal. Är de EZ?


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Mixen är fin men lite låg? Allt kan volymmaxas en del. Låten riktigt vintage och skön. Bra sång o solo. Trummorna kan förbättras. De ligger lite bakom, fast inte virvel o cymbal. Är de EZ?

Japp, skall se över det och muppmastra innan den läggs till 'färdiga' demos :)
Vintage, det låter bra, tack för feedback, skall se över.
Nej det är AD
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Som ovan men hi_haten är lite hög ( och sloppy). Sen är låten klar!


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Feeeel av mig. Hi-haten är inte sloppy men kanske lite diskantig. Skruva ner 1-2 db i 8-10 db sen färdig!


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil

 Kanske en aning snabbare, 97 kanske, det är ju ett primtal också  :wub:

:lol: haha :D

underbart att fler är galna nog att reflektera över sånt där viktigt D


Gillar detta gubbar! ÄR det riktiga trummor? Låter skitbra. gitarrens fulsnugga ljud är grymt bra, och passar klockrent in. Inget emot tempot heller. Tycker det funkar såhär.

Grym sång! Kanske en gnutta kompressor, nån dB höjning runt et par -tre Khz och upp med sången i voylm så att alla fraser hörs bra.


Rock rock. bra bra!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Tackar hehe,
tråden/låten hade somnat till lite, jag skall väl ta o pilla på mixen nån dag, hade inväntat ett gurasoloförsök av Wernis men han glömde väl, om ingen annan vill försöka så får jag väl fila till slasksolot jag gjorde.
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Har bara lyssnat på versionen med H-Mike och hans sång är ju som vanligt helt felfri.. Jösses så Du sjunger Mike.. Ska Du inte konvertera till rocken tror Du..
Låten är, som helhet, väldigt mysig tycker jag.. Snyggt spelat, snygga körer.. Borde väl ligga på färdiga, eller!!

Den här lyssnar vi på igen!!
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Har bara lyssnat på versionen med H-Mike och hans sång är ju som vanligt helt felfri.. Jösses så Du sjunger Mike.. Ska Du inte konvertera till rocken tror Du..
Låten är, som helhet, väldigt mysig tycker jag.. Snyggt spelat, snygga körer.. Borde väl ligga på färdiga, eller!!

Den här lyssnar vi på igen!!

Tjoho Hogge.

Utlåtandet om sången,den tackar jag för..Rock,om du menar sån där skrik rock ala´growl - så vette tusan..Dock kan jag tekniken för det utan att det sliter på stämbanden,mera en diafragma tryckfråga.Låter det snyggt,niaaaäe - tycker inte det   :D
Hårdrock ala´sjuttiotalet typ Lila snubbarna och dylikt,why not?

Kul att du diggar flabbens låt,här är en till som gör det..Lite mix,fix,lirtrix för flabben - sen sitter "Far away" som gjuten på färdiga.

Mike


Utloggad Lyxvarianten

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 406
    • Visa profil
När jag hör detta så känner jag att det svänger fint, och trummorna känns live på nått sätt. Det känns verkligen som att dom spelar tillsammans med musiken och inte som när jag gör trumloopar:P Ang sången som finns det inget mer att säga än att den är hur jävla bra som helst och att HM har en fruktlöst bra pipa, det enda jag saknar är lite "Ahhh" körer på sina ställen för att fylla ut lite kanske, men det är antagligen bara en smaksak:)
Tummen upp här med!
_____________________________ ___
www.myspace.com/Lyxvarianten


Utloggad jugas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
bra på alla fronter...go låt!!...det här är ju så jordigt o bluesgrundat i nån tidig sjuttitalsmylla så att HM's sång är klockren här kommer inte som nån överraskning...finns inte så mycket underlag för romanskrivande utan det får bli ett grabbigt ryggdunk!!


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
OJ!! Denna var det läng sen jag hörde och kommenterade första gången!!
Vilken skillnad!! Vill minnas att jag gillade den i orginalskick men nu djä....rs Skitbra.
Mike är ju en riktig 'Rocker' ta me tusan,påminner lite om Robert Jelinek i The Creeps.
Det finns dock 2 saker jag stör mig lite på.
1. Sångens tajming,den kan vara mer 'på' i verserna,jag menar så där lite före ibland..
2. Gurorna ska ROCKA mer,dom blir lite för snälla här,har för mig att dom var elakare i orginal vilket passade bättre(enl. mig då :o ;))
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Riktigt skön bluesrock!  Snyggt sound i låten.
HM's röst passar ju bättre än en formsydd smäck!  Sången släpar en liten aning på ett par ställen i verserna, men inte så att det stör. Grymt sjunget och grymt lirat!

Andréas
Me, Myself & I


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Tack för alla svar, har varit lite bizi och lite oväntat att tråden skulle återupplivas :)

Emulator: nej det ÄR Addictive Drums  :D - fast jag har bankat in det på mina gummiplattor o pillat i efterhand, så en gnutta 'riktiga'. Skall kolla sången vid nästa mix. tack  tack :)

Hogge: ja H-Mike gör låten mycket coolare. Tack för feedbacken, ja den skall mixas om o nytt gurasolo, sen till färdiga är det tänkt.

Lyxvarianten, se ovan, det är jag som "loopar", hörs nästan för inga avancerade grejer direkt, lite efterhandspill är det ju också för att hjälpa på traven :) Ja lite aah-körer kanske, men får nog vara som det är, kanske jag fyller i med en extra körmedlem bara.

jugas, tackar o bockar

uriah, hehe, jag var tvungen ratta in lite creeps i spotify där, var ett tag sen. Sångentajmingen, tja kanske det, inget jag tänkt på. Gurorna, ja första versionen gick i tonarten som passar bäst att spela till tycker jag, men jag skall fundera på att ta om dem, kanske prova lite ljud i GR4 :)

Kornstad: tackar :)
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad tsmalmbe

Upplevelser: Trummorna verkar inte realistiska. Som en loop med lite moddade hihatslag. Dessutom låter det lite som en ez-loop, virveln är riktigt illa. Rytmen gör samma motslag hela tiden. Basen är grumlig gröt, ingen skärpa alls. Mikes röst sjunker in i gröten. Gitarrerna sjunker in i basen. Gitarrerna har väldigt bra sound i sig, och bra spelade. Solot låter som en söndrig kon och borde ha fått ett bättre arrangemang kring sig, nu rullar bakgrunden på som om ingen ens vet att gitarristen gör effort till solo. Körerna är finemangiga. Låten har bra drag, men den är en aning tunglyssnad som det är nu. Dock tackar jag att den inte är överdiskantig och vass. Genom att reda ut grötproblemen skulle den dessutom vara klar och transparent, och således proffsigare.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Upplevelser: Trummorna verkar inte realistiska. Som en loop med lite moddade hihatslag. Dessutom låter det lite som en ez-loop, virveln är riktigt illa. Rytmen gör samma motslag hela tiden. Basen är grumlig gröt, ingen skärpa alls. Mikes röst sjunker in i gröten. Gitarrerna sjunker in i basen. Gitarrerna har väldigt bra sound i sig, och bra spelade. Solot låter som en söndrig kon och borde ha fått ett bättre arrangemang kring sig, nu rullar bakgrunden på som om ingen ens vet att gitarristen gör effort till solo. Körerna är finemangiga. Låten har bra drag, men den är en aning tunglyssnad som det är nu. Dock tackar jag att den inte är överdiskantig och vass. Genom att reda ut grötproblemen skulle den dessutom vara klar och transparent, och således proffsigare.


Då var vi nere på jorden igen :)
Håller delvis med men trummorna är AD, inspelade med "midiplattor", inget vidare på trummor = kvantisering, kanske därför det låter 'loop'. Kommer inte riktigt på nån annan trumtakt till riff'et. Ja kanske skall städa upp lite, nu är det lite bökigt med fills o så där, kanske köra mer på baskaggen i stället för virveln för "motslagen"?

Grötig osv, japp, iom det är under "halvfärdiga" har jag inte lagt direkt nån tid på att "mupptrixa", tänkte göra ett försök, nu vart jag än mer motiverat till att försöka göra en bättre mix så hoppas du lyssnar på näste version också :)
Kul du diggade gurorna, det är inga konstigheter, min strata line:ad in i apogee duet o så Guitar rig 3 :)
Sång/körspåren är från Mike.

Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Upplevelser: Trummorna verkar inte realistiska. Som en loop med lite moddade hihatslag. Dessutom låter det lite som en ez-loop, virveln är riktigt illa. Rytmen gör samma motslag hela tiden. Basen är grumlig gröt, ingen skärpa alls. Mikes röst sjunker in i gröten. Gitarrerna sjunker in i basen. Gitarrerna har väldigt bra sound i sig, och bra spelade. Solot låter som en söndrig kon och borde ha fått ett bättre arrangemang kring sig, nu rullar bakgrunden på som om ingen ens vet att gitarristen gör effort till solo. Körerna är finemangiga. Låten har bra drag, men den är en aning tunglyssnad som det är nu. Dock tackar jag att den inte är överdiskantig och vass. Genom att reda ut grötproblemen skulle den dessutom vara klar och transparent, och således proffsigare.


Då var vi nere på jorden igen :)
Håller delvis med men trummorna är AD, inspelade med "midiplattor", inget vidare på trummor = kvantisering, kanske därför det låter 'loop'. Kommer inte riktigt på nån annan trumtakt till riff'et. Ja kanske skall städa upp lite, nu är det lite bökigt med fills o så där, kanske köra mer på baskaggen i stället för virveln för "motslagen"?

Grötig osv, japp, iom det är under "halvfärdiga" har jag inte lagt direkt nån tid på att "mupptrixa", tänkte göra ett försök, nu vart jag än mer motiverat till att försöka göra en bättre mix så hoppas du lyssnar på näste version också :)
Kul du diggade gurorna, det är inga konstigheter, min strata line:ad in i apogee duet o så Guitar rig 3 :)
Sång/körspåren är från Mike.


Tycker det var en onödigt hård sågning... :blink:
Visst är det lite luddig ljudbild,den skulle må bra av lite mer 'lyster/skimmer' i dom övre frekvenserna och solot var väl inte så roligt.
men annars tycker jag det låter riktigt bra.Fast som sagt lite 'Vildare / Styggare Guror' hade inte suttit fel.. ;)
  
« Senast ändrad: 29.10.2009, 14:41:21 by uriah »
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte