Kontrollrummet

WERNBORG - Utopia

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
LÅTNAMN: Utopia
ARTIST: W
GENRE: Arenarock ??
LÅTLÄNGD: 5,31
KOMPOSITÖR: W
PRODUCENT: W
EV. MEDVERKANDE: Nixelipix
INSPELNINGSÅR: 2009
FORMAT: mp3, 320

« Senast ändrad: 02.05.2011, 18:28:27 by Wernborg »


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Bra låt!
Lite mera livekänsla så är den framme!
Gitarrerna känns för oklösiga/snälla och lite mera frasering på sången!
Kanske en trummis med K..k hade varit coolt också.

Kanonbra!  Ska försöka ta med denna till min fest i helgen!

Chill!
aROCKER


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Fraseringen ppå sången är bra! Tar tillbaka den!
Jättecool, Party! :D :D :D


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Otroooligt bra Wernis.Nog nåt av det bästa du gjort - det kändes som att vara inbjuden till ett party ala släppet av Srgnt Pepper fullständigt lysande.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjabba Steffo.

Mjohojo! Shit detta var lysande,skitbra låt och vilken sång! Klart det bästa jag hört från din pipa.

Mixen:
Lite mer av arenafeelingen på leadsången(reverb),och dra ned highat liret lite(pytte lite ingen stor sänkning behövs) i volym.Jag tycker highaten snor lite av uppmärksamheten från sången bla..
Annars tycker jag att det låter grymt,snyggt utnyttjande av frekvens spektrat.Skönt tryck i basen.

Liret:
Tipp topp,som vanligt  :)

Sejvar denna i nuvarande tappning,men hoppas att du anammar mitt tips om highaten..Så jag får uppgradera  :rolleyes:

Mike


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Tjolahopp
Ja, denhär e bra, melodin är just som den skall och sången sitter bra. Jag hade kanske letat fram lite "större" sound på trummorna men dehär är ju din låt  :lol:
Och kanske dessutom, som Mike skrev, lite mer reverb på sången... om det skall låta arena alltså.
Bra lirat vad jag kan höra.

Fina pipor :D

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Bra låt,får lite Tom Petty vibbar,lite så där Amerikansk mellan-Rock(OBS,inte menat som nedlåtande)
Och honom gillar vi. ^_^
Lite bastungt då,eller kanske mer att det är odiskantigt,i mina lurar i alla fall.
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Snyggt Wernis, ganska enkel låt, låter det som i alla fall, snyggt break (satt och väntade :)),
bra lirat och sjungit - kanske lite svagt i början (men witout hats?) men sen rockade det på.
Bra text också. Trumkompet kanske lite trist men skön låt.
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Ja det lät verkligen Tom Petty över det, vet du vad det här gillar jag! :D


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Mitt huvud är lite såsigt efter första arbetsdagen efter fem veckors semester men det hindrar mig inte att tycka att detta är håller mycket hög klass. Jo, jag har smyglyssnat tidigare på den. Gillar den lite entoniga refrängen och körstämman som svarar med gitarrfiguren. Bra tryck i låt och mix. Jag tycker det är kul att referera till andra artister och grupper men vet inte riktigt vad jag skulle dra till med här: möjligen som om U2, Stones, Dylan och Tom Petty gjorde nåt ihop. Imponerande!
« Senast ändrad: 03.08.2009, 18:17:39 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
Låter snyggt det här :)
Catchigt och snyggt lirat/sjunget!

Har bara bärbar dator förtillfället så kan inte kommentera mixen..


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jo snyggt.

Hittar inget att klaga på, du borde nästan joddla lite i mitten. Det hade varit skoj att klaga på :)

Bra!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Bra låt!
Lite mera livekänsla så är den framme!
Gitarrerna känns för oklösiga/snälla och lite mera frasering på sången!
Kanske en trummis med K..k hade varit coolt också.
Kanonbra!  Ska försöka ta med denna till min fest i helgen!
Chill!
aROCKER
Tackar. Hade tänkt lägga på en gitarr till som spelar samma för att feta till.

Fraseringen ppå sången är bra! Tar tillbaka den!
Jättecool, Party! :D :D :D
Hehe. Tack.

Otroooligt bra Wernis.Nog nåt av det bästa du gjort - det kändes som att vara inbjuden till ett party ala släppet av Srgnt Pepper fullständigt lysande.
Wow. Tack så mycket. Riktigt värmande.

Tjabba Steffo.
Mjohojo! Shit detta var lysande,skitbra låt och vilken sång! Klart det bästa jag hört från din pipa.
Mixen:
Lite mer av arenafeelingen på leadsången(reverb),och dra ned highat liret lite(pytte lite ingen stor sänkning behövs) i volym.Jag tycker highaten snor lite av uppmärksamheten från sången bla..
Annars tycker jag att det låter grymt,snyggt utnyttjande av frekvens spektrat.Skönt tryck i basen.
Liret:
Tipp topp,som vanligt  :)
Sejvar denna i nuvarande tappning,men hoppas att du anammar mitt tips om highaten..Så jag får uppgradera  :rolleyes:
Mike
Ja sången lite blötare håller jag med om. Ska se över hihaten också. Tack för komment.

Tjolahopp
Ja, denhär e bra, melodin är just som den skall och sången sitter bra. Jag hade kanske letat fram lite "större" sound på trummorna men dehär är ju din låt  :lol:
Och kanske dessutom, som Mike skrev, lite mer reverb på sången... om det skall låta arena alltså.
Bra lirat vad jag kan höra.
Fina pipor :D
Space
Ja fan. Kanske mer reverb på trummor också.
Tack.

Bra låt,får lite Tom Petty vibbar,lite så där Amerikansk mellan-Rock(OBS,inte menat som nedlåtande)
Och honom gillar vi. ^_^
Lite bastungt då,eller kanske mer att det är odiskantigt,i mina lurar i alla fall.
Gott. Var ju ute efter lite arenafeeling så Petty får duga. Hihihi.
Jag brukar visst ha för basiga mixar. Måste tänka på det.

Snyggt Wernis, ganska enkel låt, låter det som i alla fall, snyggt break (satt och väntade :)),
bra lirat och sjungit - kanske lite svagt i början (men witout hats?) men sen rockade det på.
Bra text också. Trumkompet kanske lite trist men skön låt.
Tack.
Jodå, den är enkel på riktigt. Nåt wannabeackord mellan vers och refräng annars ganska rakt på. :)
Har kompanjon EMU kontrakterad för U2/Depeche/Kent-trumkomp så får vi se om det blir roligare sen.

Ja det lät verkligen Tom Petty över det, vet du vad det här gillar jag! :D
Tack.

Mitt huvud är lite såsigt efter första arbetsdagen efter fem veckors semester men det hindrar mig inte att tycka att detta är håller mycket hög klass. Jo, jag har smyglyssnat tidigare på den. Gillar den lite entoniga refrängen och körstämman som svarar med gitarrfiguren. Bra tryck i låt och mix. Jag tycker det är kul att referera till andra artister och grupper men vet inte riktigt vad jag skulle dra till med här: möjligen som om U2, Stones, Dylan och Tom Petty gjorde nåt ihop. Imponerande!
Det var ju stundande U2-konsert som inspirerade till låten så parallell med U2 suger jag i mig. Har haft min första arbetsdag idag efter semestern. Sås här också.
Kul att imponera.

Låter snyggt det här :)
Catchigt och snyggt lirat/sjunget!
Har bara bärbar dator förtillfället så kan inte kommentera mixen..
Tackar tackar.

Jo snyggt.
Hittar inget att klaga på, du borde nästan joddla lite i mitten. Det hade varit skoj att klaga på :)
Bra!
:D


Utloggad Danny Dee

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
Riktigt trevlig låt!
Jag efterlyser dock lite "fläsk" i de flesta ljuden. En riktigt distad rockgitarr som dubbar stick och refräng. Lite större och maffigare trummor också..

****

Attans det har ju andra redan skrivit... Nåja.

Bra låt iaf!

/D


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Låter träffsäkert 70-tal, samma lite instängda ljud (och det är inte negativt sagt) - live end, dead end.
Handklappen ihop med virveln är lite tårta på... Hade det varit coolt att ha handklappen i en synkop?
Sången är kanonbra. Lite enformigt trumkomp. Gillar det där jättekomprimerade pianot - för det är det väl?
Kanske lite mer gitarrspel - inte nåt solo, mer nåt som gör att det händer nåt nytt i låten


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Jättefin bredd i prodden. Bra sjunget och härliga körer (som kanske är lite väl breddade i min öron, obs jättesubjektiv kommentar). Låter finfint. Bra tanke genom hela alstret och brejket låter bra. Cool! B)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Bastardpost.

Köpt på mig mac, och har haft denna eminenta skapelse som mixövning!

Ordnat lite trummor, lite atmosfäriska synthar för att piffa upp (ok, stjäla från U2  :rolleyes: ) samt effektat sönder Jazzmannens gitarrer för att nå lite mer arena.

Eftersom M-.audio inte ordnat drivisar till mitt ljudkort för Snow Leopard än, så är det mixat genom macens interna ljudkort, samt ett par riktigt dåliga högtalare :D

Önskar mer synpunkter på arret som sådant just nu av ovan nämnda anledning.  Blev det mer biff?

:)

Nån jazzsynkop på trumman i introt jag inte begriper mig på, så den får vi nog ta bort :D



Edit: tagit bort under vidare filning :D
« Senast ändrad: 16.09.2009, 22:24:22 by Emulator »
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Klart det blev mer biff..(jodå, har lyssnat tidigare)..i synnerhet från 285 sek..där blir det verkligt tungt..wow!

Det här är en låt som sätter sej som ett spett i skallen, suggestiva rytmer..och bra trallvänlig sång som fastnar.
En riktigt bra rock-låt här Wernborg, och EMU lyfte detta ännu mer :P
Arena-rock är rätt benämning!

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Har inte hört denna förut så jag kan inte jämföra - men jag tycker att det låter bra. Sången har stora influenser av, och liknar stundals väldigt mycket, Genesis (tycker jag) - är det något du lyssnar på eller har jag helt fel? :)

Ha det
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Avslappnad

  • Gäst
Mer biff? Ja. Bättre? Högst osäkert, blev lite som två olika låtar. Bra hantverk dock. :)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Kan meddela för hågade lyssnare att gitarren är grovt ur synk av någon anledning ville tydligen inte Logic lägga filerna rätt.  :unsure:


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Bastardpost.

Köpt på mig mac, och har haft denna eminenta skapelse som mixövning!

Ordnat lite trummor, lite atmosfäriska synthar för att piffa upp (ok, stjäla från U2  :rolleyes: ) samt effektat sönder Jazzmannens gitarrer för att nå lite mer arena.

Eftersom M-.audio inte ordnat drivisar till mitt ljudkort för Snow Leopard än, så är det mixat genom macens interna ljudkort, samt ett par riktigt dåliga högtalare :D

Önskar mer synpunkter på arret som sådant just nu av ovan nämnda anledning.  Blev det mer biff?

:)

Nån jazzsynkop på trumman i introt jag inte begriper mig på, så den får vi nog ta bort :D


[mp3=200,20,0,left]http://www.perfectbounce.se/Utopia.mp3[/mp3]

www.perfectbounce.se/Utopia.mp3

Okej du vill ha åsikter om arret. För det första så tycker jag den är alldeles för lång. Det händer för lite i låten för att man ska känna sig nöjd efter 6.30 min. Tror nog att det framförallt är att trummorna maler på i sin enformighet. (säger jag som är urusel på trummor). Så korta av låten ordentligt eller lägg till lite andra partier som bryter av är mitt råd. Angående arena feeling så har du helt klart lyckats, det känns verkligen arena om musiken. Sen märks det att du mixat under crappiga förhållanden för mixen håller inte alls den kvalité och tydlighet som brukar utmärka dina proddar. Men vi skulle ju inte komma med synpunkter där så det väntar jag med tills du har en bra mixad version.
Gillar låten i övrigt
« Senast ändrad: 16.09.2009, 14:33:14 by jonnerstone »


asti

  • Gäst
Skön låt med influenser av bl.a. Beatles (speciellt slutet)! Gillar bäst basen och gitarren i partierna "In the best of worlds...."!
Som någon annan uttryckte det kanske det kunde vara lite mer reverb/delay på sången för att få ett lite "större" ljud...?
Skön tung bas också! Bra låt som sätter sig direkt!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Kul att du är tillbaka Emulatorn!  :D Fin verre där med ett wall-of-sound jag gillar. Sången lite ojämn i volym, dör bort lite i slutfraserna om nu det skall anmärkas på nåt.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Tror att det grovt osynkade gitarren gör att den istället bidrar till ett walligt sound. Är dock övertygad om att låten vinner på att ha gitarren i synk. Alla finesser försvinner och gitarren utgör istället en vägg av ljud.

Alltså, det är typ en halv sekund fel. Inte bara lite fel alltså.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Nejdå W, det är inte logic som inte fick filerna rätt, det är *rslet bakom spakarna :D


Gitarren ligger fel på verren jag lade upp jovisst :D

Tror att om man skall dra arenasoundet vidare behövs mer mangelspelad gitarr, lite veva-veva?



Tack alla för bra feedback!  och JS, du har rätt, trummorna mal på i evighet :D

Tar ner låten för underhåll så länge :)


https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Tror att om man skall dra arenasoundet vidare behövs mer mangelspelad gitarr, lite veva-veva?

Hmm. Veva-veva brukar funka ganska dåligt live. Om det nu är det vi vill ha? Tycker det mest brukar bli gröt av det. The Edge i U2 vevar ju nästan aldrig utan fyller ut sitt ofta väldigt enkla spel med eko stället. (Typ som i denna låten)

Jag kan så klart ha fel. Jag gör gärna ett veva-veva spår som du kan leka med också.  :D


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
uhm ahm, streets-have-noname-isch veva. typ :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Jaaa!

Mr Thomp is back in town,nice!

Jag har nog funderat på var du hållit hus :),nyttigt med ett litet avbrott mellan varven.Ger livet en chans liksom,samt lite nya infallsvinklar..

Den här då:

Ja varför inte,tycker det lyfte lite till.Kanske lite monotont(evighets trummande) som Jonner tyckte,hade nog inte reagerat om inte han skrivit det  :P - jorå,skämta ba.Håller med honom.Men några break,och lite finurlighteter så funkar det nog finemangs.

Möjligen korta av låten lite,där var jonner igen :D

Kul att både "se" och höra dig igen.

Mike


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Tack Hmike :D  Såg att låten ju fanns kvar i JS citat, hehe :D  Jag håller på lite sakta men såkert, och det kommer nog en uppdatering nästa vecka, jag har tagit hem mina hörlurar som varit på vift, så jag kan mixa i dem :)

Håller annars med om kritiken, och skall försöka se till att åtgärda :)


Stort tack för lyssning och kommentar :-)
https://soundcloud.com/secondary-protocol