Kontrollrummet

Rattlesnake feat Marruschkka - Valan

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Avslappnad

  • Gäst
Tror att det är handlar om att labba med reverb på prefader, tiden innan reverbet går på, efterklangstiden med mer. Tänk dig själv en konsertsal med en sångerska framför en orkester, olika avstånd, både vinkelrätt och "fågelvägen". Som HM skriver att sångaren/erskan kan ju stå en bit från miken vilket medför en naturlig ambiens/fördröjning. Inte helt lätt med det kan nog löna sig med att labba med reverbets "fininställningar". Det är ju inte bara panoreringen som påverkar utan även tid till källa och "studsar. Mina fem €... ;)


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Ja, det finns mycket att labba på vad gäller reverb. Jag är väldigt glad över SIR, som ju låter väldigt naturligt rum med rätt impulsfil. Det har ju även möjlighet att ändra pre-delay, just för att få en ekostuds som man ibland hör i vissa lokaler. Problemet med dessa impulsfiler är mångfalden... Många är samplade med fyra olika mikrofontekniker på tjugo olika ställen i lokalen - det är inte lätt att veta vilken som är bäst. Synd bara att projekten blir så tunga med SIR, men jag skulle ju kunna försöka frysa spåren för att frigöra kraft. Men tack båda för tipsen.

Jag var förresten för några veckor sedan på en klassisk konsert i studiosyfte, den första som jag frivilligt varit på. Jag fick inspiration i allt möjligt, t ex visade sig att den klassiska uppställningen med violiner till vänster och basar till höger inte slaviskt följdes (vilket gjorde att jag själv vågade bryta mot normen i "Valan" vilket gav ett roligare stereoperspektiv.) Ett modernare stycke var helt urspårat, då flyttade orkestern ut på olika ställen i lokalen, i gångar, hos publiken och uppe på läktare... I vilket fall kändes det lärorikt att gå på konsert, rekommenderas.

Edit: Jag skapade en tråd om mixning av klassisk musik. Välkomna dit.  :)
« Senast ändrad: 20.05.2009, 12:50:24 by Rattlesnake »
DON'T PANIC


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag kommer att komma med en djävulskt fet kommentar av det här stycket, när mitt "bred"-band tillåter igen.
Även på mix om jag förmår..

Sitter på nåt telia-tjafs där jag blir nedkopplad hela tiden. :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
wow!

klart mästerligt gjort!! och sången! jättebra. gillar allt. Timpanin (?) i introt låter lite småmärklig?  Sedan låter det lite mycket midi om  orkestern just i början tycker jag... men i övrigt är det fantamig u nderbart.

Jag skulle fråga om inte rönnlund kunde lägga lite fornnordiska toner med felan?


Och -inget delay på rösten. Inte till "klassiskt" :)


W O W !
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
wow!

klart mästerligt gjort!! och sången! jättebra. gillar allt. Timpanin (?) i introt låter lite småmärklig?  Sedan låter det lite mycket midi om  orkestern just i början tycker jag... men i övrigt är det fantamig u nderbart.

Jag skulle fråga om inte rönnlund kunde lägga lite fornnordiska toner med felan?


Och -inget delay på rösten. Inte till "klassiskt" :)


W O W !

Tack Emu,
Timpanit i början har lite hyss för sig då den höjer sin ton en helton efter anslaget. Inte vanligt att man spelar så men det förekommer. Antingen är det ovanan för dig och andra lyssnare att höra ett slagverk leka melodi på det sättet, eller så låter den helt enkelt inte så bra... :wacko:

Ja, jag hör när jag lyssnar på det nu att början kunde ha varit lite mer genomarbetad. Herr Rönnlund på fela eller viola är ju en lysande idé, det skall jag fråga honom om!

Hehe, då är vi två då ;) (ang delayet)

Tack för bra feed!   ^_^

DON'T PANIC


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Jag tror nog att det rör sig om ovana, kan tänka mig att det normalt är kanske en kvartston på en timpani eller något, nu låter det som man typ har pitchat :D

https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
[off-topic]
Hej. Bortse från mina tidigare inlägg i denna tråd :D Jag minns inte vad jag skrev riktigt, och jag kanske säger emot mig själv.. ;)

Har ju också läst poetiska eddan på den tiden när jag läste en hel del historia. HAde nån gång en idé att göra nåt liknande med havamal, som jag känner mer för i jämförelse med resten av den där boken.

Vad kallas versmåttet som voluspa är skriven på? (Och även havamal om jag inte minns helt fel) Det som är kännetecknande är väl alliterationen (bokstavsrim), och det?
[/off-topic]

Blev lite besviken på mängden sång (som är jättebra) första gången jag lyssnade, trodde du skulle avverka hela voluspa :D
Nämen, stycket låter väldigt som man tänker sig att det borde ha låtit om det funnits orkestrar i Norden på den tiden. Och tolvtonsskala. ;) Det funkar bra, och på några lyssningar till så funkar det väldigt bra.

Snygga glidningar där mitt i.

Förutom det stråket (möjligtvis i kombination med nåt litet blås här och var--, kan helt enkelt inte urskilja just nu.) Får återkomma kanske.) som spelar en jobbig slinga på 5 noter enbart, rytmiskt genom halva låten. Det nöts in på ett jobbigt sätt. Enkla ostinaton är jobbiga om de är mixade för högt (tycker jag), då stör de mot motivet (det man fokuserar på, oftast melodin. Sen kommer högt stråk och spelar melodier samtidigt.
DÄremot, inledande melodierna och vandringarna på skalan är ju lysande! Då stör inte den rudimentära version av ostinatot-from-hell, som kommer in och blir störande vid ungefär 1 minut. ;)

Du bör ha det kvar naturligtvis, för det är bärande grej i stycket som påverkar de andra delarna. Du har en tanke med det, och jag vet inte hur det kan lösas. Kanske helt enkel en lätt sänkning i volym :)

Det är möjligt. Eller så svamlar jag ;) Ingen annan klagar ju..




Btw,
Jag önskar bara att fler av de bästa aforismerna och lyckade bokstavsrim eller som bara är bra, i eddan också får ingå i verket. :) KAn helt enkelt inte låta bli;

"Fä dör, fränder dör
även själv skiljes du hädan
men ett vet jag som aldrig dör
dom över död man" /ur Havamal,

Versen betyder att hur man blir ihågkommen, det dör aldrig, och det är ju vist.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Alla 66 verserna. Hmm, undrar vad Marre säger om det. Jag kan ju alltid göra copy-paste... :P
Problemet med fornyrdislag är ju att antalet stavelser varierar i verserna, och att många uttryck i de svenska översättningar är föråldrade så det blir halvpatetiskt. Både Collinders och Brates översättningar är väl 70-80 år gamla, så språket känns ganska krystat emellanåt. Arla i urtid tycker jag är poetisk, men  hordom mycken blir väl mossigt.

Ostinatot kan vara väl enträget i längden, det kan du ha rätt i. Funderar faktiskt på att förlänga låten så att det blir mer plats för klangmässigt variation på temat. Eller ha crescendo -diminuendo.

Ja, vi får se vad som händer. Jag tackar för den konstruktiva och ytterst inspirerande feeden. :)

DON'T PANIC


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil


Blev lite besviken på mängden sång (som är jättebra) första gången jag lyssnade, trodde du skulle avverka hela voluspa :D
 

Alla 66 verserna. Hmm, undrar vad Marre säger om det. Jag kan ju alltid göra copy-paste... :P
 


ha ha ha.. :D  Att göra alla 66 verserna..det skulle bli nåt att bita i..men jag är nog oxå för en utbyggnad av det här stycket, lite mer variation på ett f.ö starkt tema, passagen där t ex..mellan de två delarna..men ändå med rim & reson ;) Man kanske oxå kan tänka sej ytterligare en transponeringsdel  (har inget emot sånt faktiskt, i sitt rätta sammanhang, som här då??) :rolleyes:

Mina tankar så här långt, jag verkligen gillar att sjunga på denna:)

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Det där var minsann inte fy och skam lät riktigt proffsigt värre snyggt jobbat båda! :D


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Tack SYNTH och Marre!

Jag myser verkligen över alla positiva ord.

Ja, det kanske måste bli en utbyggd variant. Synd bara att tiden har en förmåga att aldrig räcka till. Tänk om man slapp sova eller jobba, vad mycket nyttigt man skulle få gjort...  -_-
DON'T PANIC


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Jag VET hur fina svar vi fått här, men jag vill ge gärningsmannen en extra knuff, för sitt formidabla jobb med detta stycke, vilken musik... :wub:

Bump
« Senast ändrad: 02.08.2009, 00:54:05 by Marruschkka »
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 401
    • Visa profil
    • SoundClick
Ytterligare en låt som skadats i flytten. Synd då jag har missat denna. Kan du lägga upp en ny eller alternativ länk Rattlet?
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Jag får inte bort den trasiga filen så jag kan lägga dit en hel...  :(

Här finns den på speedyshare så länge:
http://www.speedyshare.com/627816818.html
DON'T PANIC


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 401
    • Visa profil
    • SoundClick
Lyssnar i hyffsade pc-högtalare. Introt är i mina öron lite Dividend-inspirerat i harmonierna. Kul. Gillar starkt det oväntade durackordet vid 00:50 ca. Gillar också starkt de mer atonala blås och stråkgrejorna mot den taktfasta och repetetiva cellofiguren. Bra sånginsats av Marruschka. Sluttonerna i varje strof blir kanske väl starka. Originellt och snyggt utan att bli insmickrande stycke som jag tycker platsar i ett större sammanhang, ett verk av typ symfoni, musikal eller del i filmmusik. Låter, för att använda ett slitet uttryck, proffsigt. 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Schysst stycke - snyggt gjort av er båda.
Denna borde ni se som tämligen färdig. Det finns inget stort att kommentera, tycker jag.

Men jag kan inte låta bli att tycka ändå ;)

* Börjar inte Marruschkkas första ord lite konstigt? Vet inte vad det är men nåt e det??
* Sen tycker jag inte om det korta trumpetstycket (eller vad det är) på ca 3 min 10 sek. Jag tycker oxå att stycket inte borde ha med de sista 2-3 sekunderna. Verket borde sluta vid braket strax före absoluta slutet - men detta är naturligtvis bara min smak som spökar.

Kul att lyssna på - denna sparar jag

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jo, återkommer till denna ibland.. Det klart bästa du gjort i denna genren, trots ostinatot..

Men jag måste klaga lite också nu när jag lyssnat x antal ggr.

timpanin i början, meloditimpani åsido, är den inte i lite för jämn nivå? :) Den låter nämligen lite stel, eller så är det ovant med ljudet den gör..

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Equality
Tack för de orden! När jag lyssnar på låten själv efter att ha låtit den vila ett tag, inser jag att en viss inspiration till ljud och oljud nog kommer ifrån orkestern sysslar på "I am the walrus".

Gurano
Kul att du ville lyssna, du som gör ju lite liknande grejer själv (vad man kanske kan kalla modern men ändå tonal klassisk musik).

Ja, när jag lyssnar igen på sången så kan jag nog tycka att första ordet "Arla" låter lite otydligt. Är ju ett svårt ord att uttala tydligt, skall man betona "r":et som i en pilsnerfilm, eller bara låta "l":et vara tjockt som i vanligt talspråk?

Det är en trumpet som gör en "fall off", kanske vanligare i jazz än klassiskt, men jag petade in den och andra "fula" instrumentljud för att symbolisera kaoset vid jordens undergång. Den vill jag inte ta bort.  :mellow:

Sista trippeltonen är en orkestersampling i sin helhet. Du reagerar troligen på att den skiljer sig lite klangmässigt från resten, då det säkert förekommer instrument där som inte finns i låten i övrigt. Kunde inte låta bli att peta in den där när jag hittade den i det nyinköpta samplingsbiblioteket. Jag är också inne på att ta bort den, blir nog så om jag gör en till mix.  :)

Dividend
Tack ännu en gång för berömmet. Och för att jag numera vet att ostinato inte är en maträtt. ;)
 
Jo, nog finns det skönhetsfläckar på denna också, jag kommer inte ihåg om timpanit är spelat eller klickat, men nog kan det vara så att det råkade bli icke-humaniserat. 
DON'T PANIC


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Jag vill tacka jag oxå, Eq: Trevligt, jag tycker oxå det känns musikal över detta ljuvliga stycke :rolleyes:

Gurano:Hi hi..jag och mina ingångar..det var sannerligen inte lätt att starta från ett ord som Arla..men det får gå ändå, tack du, och för att du gillar det här :)

Divi: Ostinato eller ej, skickligt gjort detta, ni är båda riktiga höjdare på att få till underbara stycken, och jag håller med dej att det här håller en helt egen klass :P

Det är bara att hoppas att det kommer nåt mer i liknande stil från dej mr Rattle :D
Tack för gott samarbete-som vanligt då :rolleyes:

/Marr
« Senast ändrad: 06.08.2009, 19:50:52 by Marruschkka »
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
jag kommer inte ihåg om timpanit är spelat eller klickat, men nog kan det vara så att det råkade bli icke-humaniserat. 

Jag menar att det (tyvärr) låter som en sampling som är lagd i en rad efter varandra... Kanske klickat skulle jag gissa på då :)

Men det är förstås en petitess
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad ydderF

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 826
    • Visa profil
Kjempe bra, Klapperslangen och Maruschkka!
Stykket är hur coolt som helst!
Jag är inte så fortjust i plugins ljuden, men åt andra hållet, man får ju inte tag på et plugin som låter som det real deal heller.
Om inte man har et par hundra tusen kronor på konto? :wacko:
Anyway, det låter bra nok til å få en ide om hur det kan låta, och jag är imponerad!


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Hej Freddybakåfram,
Tack för lyssning och att du grävde fram denna. ;) Kul att den går hem i Norge med.

Ja, man önskar ju att man kunde lägga lite mer pengar på ljudbibliotek, men samtidigt är det ju bara en emulering av en orkester, det är ju den äkta varan man skulle vilja ha. I vilket fall är det riktigt roligt att pussla ihop sån här musik (rekommenderas). Jag har bara hållit på ett par år, och innan dess var det bara pop och rock.

DON'T PANIC


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Kjempe bra, Klapperslangen och Maruschkka!
Stykket är hur coolt som helst!
Jag är inte så fortjust i plugins ljuden, men åt andra hållet, man får ju inte tag på et plugin som låter som det real deal heller.
Om inte man har et par hundra tusen kronor på konto? :wacko:
Anyway, det låter bra nok til å få en ide om hur det kan låta, och jag är imponerad!


Dejeligt med norsk :P
Tack du Ydderf, jag är störtförtjust i den här musiken, och jag säjer det igen då: meeera mr Rattle, när du får tid då :rolleyes:

/Marr
« Senast ändrad: 27.08.2009, 01:07:48 by Marruschkka »
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Denna har jag missat (som så mycket annat)
Kort sammanfattning: S-bra!

Riffet/Temat inleds redan av pukorna och tas sedan upp stråkarna
Snygg och kreativ/omväxlande instrumentering runt detta
Vid 191 kommer det lite stråkar som påminner om Flux fiddlers som Lennon använde en del på någar skivor - kul
Bra sång med känsla från Marre
Stycket har något hotfullt längtande över sig
Mycket bra gjort!

Att några ljud är lite syntetiska står jag ut med - man hör hur det kunde låta med riktig orkester
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Kjempe bra, Klapperslangen och Maruschkka!
Stykket är hur coolt som helst!
Jag är inte så fortjust i plugins ljuden, men åt andra hållet, man får ju inte tag på et plugin som låter som det real deal heller.
Om inte man har et par hundra tusen kronor på konto? :wacko:
Anyway, det låter bra nok til å få en ide om hur det kan låta, och jag är imponerad!


Dejeligt med norsk :P
Tack du Ydderf, jag är störtförtjust i den här musiken, och jag säjer det igen då: meeera mr Rattle, när du får tid då :rolleyes:

/Marr
Hej Marre,
Ja, jag vet... det finns ett embryo till en del 2, jag skall ruva lite på det så kanske det kläcks något.
DON'T PANIC


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Denna har jag missat (som så mycket annat)
Kort sammanfattning: S-bra!

Riffet/Temat inleds redan av pukorna och tas sedan upp stråkarna
Snygg och kreativ/omväxlande instrumentering runt detta
Vid 191 kommer det lite stråkar som påminner om Flux fiddlers som Lennon använde en del på någar skivor - kul
Bra sång med känsla från Marre
Stycket har något hotfullt längtande över sig
Mycket bra gjort!

Att några ljud är lite syntetiska står jag ut med - man hör hur det kunde låta med riktig orkester

Tack cykeln! Jag måste kolla upp Flux Fiddlers, noll koll faktiskt!

Vid tillfälle tänkte jag lägga över denna till nya versionen av Garritan, så jag skulle vara värdefullt att veta vilka instrument du tycker låter syntetiska. På introdelen introdelen tycker jag själv det finns saker att jobba på, men är det även senare?  :rolleyes:
DON'T PANIC


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
I början vid ex 27 är det en fiol till vänster
Vid 158 är det något blås
Nu hör jag villen dynamik det är i stycket - Bra!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Ja, nu hör jag - fiolen gör ett omotiverat volymskutt och trumpeten har en klippt syntetisk attack. Tack för det.  :)
Ja, vad gäller dynamiken har ju brist på det varit problemet med många av mina låtar, denna blev dynamisk men jag vet egentligen inte riktigt varför. Kan vara det beror på att jag använde två pluggar här, och rätt många instrument fast inte samtidigt.
DON'T PANIC


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Kjempe bra, Klapperslangen och Maruschkka!
Stykket är hur coolt som helst!
Jag är inte så fortjust i plugins ljuden, men åt andra hållet, man får ju inte tag på et plugin som låter som det real deal heller.
Om inte man har et par hundra tusen kronor på konto? :wacko:
Anyway, det låter bra nok til å få en ide om hur det kan låta, och jag är imponerad!


Dejeligt med norsk :P
Tack du Ydderf, jag är störtförtjust i den här musiken, och jag säjer det igen då: meeera mr Rattle, när du får tid då :rolleyes:

/Marr
Hej Marre,
Ja, jag vet... det finns ett embryo till en del 2, jag skall ruva lite på det så kanske det kläcks något.

Åååh...ruva på mr Rattle..jättespännande :rolleyes:

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan