Kontrollrummet

Låt 02 - Metalriffande

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Metalrobban

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
Vore kul att veta vad kontollrummets medlemmar tycker om av de första låtarna som vi fått ihop i hemmastudion.
Låten har ännu inget namn.
Nytt band med nya medlemmar ligger bakom detta Metal-riffande
Låten är ca: 4 Min
[mp3=200,20,0,center]http://wse72369.ta25.talkactive.net/incoria/Låt_02.mp3[/mp3]

Akustiska trummor (Tama Superstar tror jag de heter) mickade med JJLabs orangeröda set. Gitarren är bara inspelad genom guitar rig. Gjort en lätt mixning innan denna mixdown. Tyvärr ingen sång ännu och basen är bara en nerpitchad gitarr.

Vill ha kritik på såväl riff/låt och även på inspelning/mix som är gjord.


lnetzel

  • Gäst
Spelade ni in allt "live" eller har ni multitrackat det? Om det var live skulle jag nog förslå att öva in låten mycket mer och om det inte var live få föreslår jag att ni spelar in taging efter tagning tills det blir tajt för just nu var det bitvis såpass haltande att det stör helhetsintrycket för mig. Har svårt att kommentera riffet men det låter som klassisk metal:)
         


Utloggad Metalrobban

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
Inte repat låten alls.   :huh:
Riffen är påkomna och inspelade på en kväll.
Trummor satta kvällen efter.
Visst kunde det blir mycket tajtare om man tränade in allt...  :D


lnetzel

  • Gäst
Spelade ni in trummor efter gitarrerna? Fan, det är en annan approach:)


Utloggad Hedblom

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
    • Hedblom.nu
Hallå...

Ska försöka att ge mig på att kommentera  :)

Dels som ni säger så borde det vara lite tajtare. Är lite störigt, speciellt med sån här musik ska ge ett skönt gung tycker jag.

Sedan så tycker jag att det är lite dovt på något vis. Vet inte riktigt om det ska vara så, då jag egentligen är ett popsnöre själv och är lagomt diskant-skadad  :P
Innan låten kom igång med trummorna tycker jag ljudet var mycket bättre.

För övrigt var det sköna riff... Gillade introt också. Läckert på nåt vis! Kämpa på!
www.hedblom.nu

Kristoffer Hedblom på Spotify


Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
introt: skitballt. resten får tightas till. lira kan ni ju - det hör vi!
-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Introt är ju skitballt rent av lysande!!
Sedan som sagt lite väl svajjigt,men jag är ändå imponerad av ni fått till trummsoundet så pass,med enkel utrustning.
Låten i sig är väl svår att bedömma,utan melodin..
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
japp! Skitbra intro tycker även jag, sen hackar det iväg på något som inte blir intressant. SÅn här musik bygger ju på at vara snortajt och detta blir jobbigt att lyssna på när varannat trumslag hamnar off beat.

öva öva öva så blir det bra"!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Kul intro! Riffet är magnifikt sen var det det där med trummorna men i början låter det supertajt åminstone i mina otaktade öron? Kan bli hur bra som helst med sång och lite brytgrejer.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


freddy

  • Gäst
Ja, detta kan nog bli bra. Lite mer jobb på tajtheten önskas även från mig. Det känns att låten inte är inrepad liksom, lite osäkert - "vad ska jag spela nu då efter detta?".. :) Man vill ha en övertygelse bakom trumman. Sen vill jag ha en tydligare kagge, den tror jag också gör att det upplevs lite otajtare än vad det är, den känns lite långsam och trött. Som en kompressor ligger på med långsam attack...

Kul att höra trummor inspelade med dessa budget-set, jag tycker det verkar funka. Även om man får jobba med soundet lite. Intressant.

Du kan nog klippa till trummorna lite också va? lägga kaggen snortajt på ettan och så? Om du nu vill jobba på det viset.

Rock on!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
PErfekt musik för att slå sönder ett musik-keyboard till :D

(JA den jäveln vill inte spela G :D

Får ta ett foto och lägga upp...

Schysst låt!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Bastrumman behöver få sällskap med en riktig bas.
Sköna riff. Lite upptajtning som sagt så är det kalas.
Dividend: G är ändå en av de tråkigaste tonerna, finns ju flera andra kvar.
 :P
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad Metalrobban

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
Låter som de flesta gillar det och att det behöver bli tajtare, ungefär samma kritik som jag själv hade då. :-)
Får se hur det blir när vi repat in låten. Då gör vi om inspelningen...
Gör första repet med full sättning i bandet om en vecka.

Annars tycker folk att ljuden verkar hyfsat juste ändå med tanke på den lilla budget som ligger bakom.
Nästa inköp bli nog en ordentligt mick till baskaggen, känns som det är där det brister just nu.

Tack för alla svar.