Kontrollrummet

Hedblom - Alltid Så

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hedblom

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
    • Hedblom.nu
LÅTNAMN: Alltid Så
ARTIST/GRUPP: Hedblom
GENRE: Pop (typ)
LÅTLÄNGD: 03:25
KOMPOSITÖR: Hedblom
PRODUCENT: Hedblom
INSPELNINGSÅR: 20-21 juli 2009
FORMAT: mp3
LÄNK: http://www.hedblom.nu/alltid_sa.mp3

Välkomnar mig själv tillbaka efter ungefär ett halvårs idétorka och påsamlande av damm :)

Har provat mig på lite svenskt som var bra nog länge sen nu.
Blir ju så lätt att det blir fel tycker jag, men är faktiskt riktigt nöjd nu..

Vad tror nu? Ska på med stämmor vad jag vet.. Några fler idéer?

Tack tack!
« Senast ändrad: 22.07.2009, 00:18:08 by Hedblom »
www.hedblom.nu

Kristoffer Hedblom på Spotify


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Haha helskön låt du fått till här Hedis. Mycket medryckande kan lätt bli en sån där låt runt lägerelden känns det som. Upplevde prodden som lite vass men det behöver inte vara fel däremot är din röst lite väl burkad skulle föreslå en EQ-höjning nånstans runt 5-700 och kanske en liten sänkning runt 900-1100.
Som sagt härligt gung i denna.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Hedblom

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
    • Hedblom.nu
Tusen tack Eko! :lol:

Ja det är kanske lite vasst, men jag är nog ganska skadad och vill ha det så. Basen finns ju ändå där.

Är ärligt talat inte så vidare haj på rattningarna. Hur tusan höjer jag runt 5-700 och sänker runt 9-1100? :D

Åter igen, tusen tack!
www.hedblom.nu

Kristoffer Hedblom på Spotify


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Tjosan :)

Ok, till först måste jag säga att det här är inte riktigt "min" musik så du får allt ta mina kommentarer med en nypa salt. Jag saknade lite "botten" i denhär, talar antagligen om samma som Eko, att det låter vasst och dessutom är låten lite, hmm, saknade ett litet lyft nånstan kanske.

Men som du skrev, du vill ha det så och det är väl det viktigaste. Konsten är väl att kunna välja bland alla goda råd här på forumet så att det passar just för den egna låten... och eget tycke och smak. Och framför allt att veta vad man själv vill. Det är i alla fall en av det viktigaste saker jag lärt mig här på KR.

Oj, en sån utläggning, sorry :rolleyes:

Krister
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Hedblom

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
    • Hedblom.nu
Ingen fara.

Tusen tack för kommentarerna iaf.

Jag har faktiskt gjort så att jag dragit upp basen lite nu samt dragit ner på diskanten på gitarrerna, så förhoppnigsvis blir det lite mysigare nu?  :lol:
www.hedblom.nu

Kristoffer Hedblom på Spotify


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjenare.

Lite vass mix,mest guran som är lite hårt skuren.Ge den en snutt botten via eq:n.
Bra sång,men ljudet är inte hundra mot låten.Testa ett litet rums reverb med kort svans,och skär lite diskant ur densamma - tror att det ger en rättvisare framtoning ur en i övrigt bra tagning.Lite burkigt är det nu som Eko mycket riktigt påpekade,kan ju vara rummet du sjunger i som spökar eller felaktigt rattande..Testa mitt recept,det kan räcka med det.Eller en ny tagning nära micken för att eliminera rumsklangen,skär då ur lite diskant innan du sätter den.Essen och burken måste bort..
Reverbera sången med omsorg,försök få leaden på samma scen som resten.Har du ett reverb på mastern så kan det räcka med det.

Låten då:

Skitbra,lätt en radio plåga efter lite mix trix fix.

Edit:Såg att nån skrev nåt om basen..Hos mig låter den kanon!

Mvh
Mike


Utloggad Hedblom

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
    • Hedblom.nu
Tusen tusen tack.. Blir riktigt glad  :D

Ska sätt mig ner och se över mixningen lite och alla ljuden..
Är ju faktiskt ganska diskant fortfarande, men på något sätt ganska skönt tycker jag.
Men håller med om att det blir lite väl om man jämför med en "vanlig" låt...

Riktigt skoj med alla positiva kommentarer.. Visste inte ens om jag skulle våga ladda upp den, eftersom den är svensk  :lol:
www.hedblom.nu

Kristoffer Hedblom på Spotify


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Mixen är lite obehagligt diskantig, EZD-virveln är för stark och sången för svag. Kanske "en Ledinare" med några takter till outrot utan trummor? Själva låten och texten tycker jag är skitbra! Finns ett vackert vemod som i irländsk folkmusik. Elgureliret mellan verserna gillar jag också skarpt. "Siluetterna dansar men en annan står still." - Fint! Denna starka låt är verkligen värd en ommix.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Hedblom

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
    • Hedblom.nu
Ahh roligt med alla trevliga ord  :D

Har gjort några förändringar nu som ni gärna får lyssna på.

- EQat om sången.. Någon som har nåt förslag hur jag får bort lite bas och lite mer diskant? Tycker det blir så äckligt på nåt vis.
- Kapat lite diskant på gitarrerna
- Dragit ner volymen på virveln
- Lagt på en stämma (Är kanske kass vet inte)  :lol:

Vad tror ni?   B)

Edit: equality, tänkte på samma sak med irländskt. Ville få in en riktig deppfiol, men visste inte riktigt hur jag skulle få till det. Kanske skulle vara nåt...
« Senast ändrad: 23.07.2009, 12:27:53 by Hedblom »
www.hedblom.nu

Kristoffer Hedblom på Spotify


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Konaonlåt detta Hedis
Tycker alla instrument låter bra förutom kanske hihaten som rasslar lite mycket men sånt där är jag inge bra på. Din röst låter MYCKET bättre nu. Sedan skrev du att lagt på en stämma men jag hörde ingen? Skulle passa väldigt bra med tjejkör på vissa ställen. Ett tips - eftersom vers och refräng är hyfsat lika komp på så kan du ju lägga kantslag på verserna och dra igång med virvelkaggen igen vid "slå dej ner...."
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Bättre! Virveln tar fortfarande mycket plats och leadgitarren nästan ingen  :huh: Trummorna låter lite som i ett annat rum. Lite mer stereobredd önskvärt. Sången mycket bättre. Två steg framåt och ett bakåt i mina öron.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


asti

  • Gäst
Medryckande låt med bra text! Tycker det är spännande att fler gör svenska texter!
Det kan nog låta lite fylligare om du panorerar ut kompgitarren åt ett håll och har en "plockande" gitarr lika mycket åt andra hållet. Komplettera ev med en akustisk kompgitarr. En orgel med leslie är ju heller aldrig fel!  :)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjenare.

Helt klart ett lyft,det börjar låta bra.Testa lite av equalitys tips och komplettera med Astis synpunkt ev. för fulländning.

Schysst mixat,du är nära nu.

Bra låt sa jag tidigare,ännu bättre nu då jag hört den ett par ggr..

Mike


Utloggad Hedblom

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
    • Hedblom.nu
Tack för alla svar...

Har försökt göra ändringarna som ni sagt nu..

Hoppas det låter bättre. Börjar tröttna på det här nu, vill ju spela in en annan låt :D
« Senast ändrad: 24.07.2009, 14:12:12 by Hedblom »
www.hedblom.nu

Kristoffer Hedblom på Spotify


Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
Gör som jag sa i ngn annan tråd - ta med dig allt du lärt dig t nästa låt :)
Jag tycker fortfarande det är vasst om gitarrerna även om basen finns där.
-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Tack för alla svar...

Har försökt göra ändringarna som ni sagt nu..

Hoppas det låter bättre. Börjar tröttna på det här nu, vill ju spela in en annan låt :D
Visst var tipset om Wikin bra. Och låten har växt mycket sedan första versionen. Nu anar jag kören också men jag tror den kan höjas en anings. Sedan var det väl som så att du inte ville köra med kantslag på verserna men jag tror det skulle lyfta refrängen en hel del.
Du kan väl inte påbörja en ny låt förrän denna är klar vä.... :lol:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
lite botten kan jag sakna även i min skitlyssning. Låten blir lite fadd också av sången tycker jag. Låter lite trevande och stressad och återhållen. Sjung ut! Artikulera mer tror jag också på, låter lite som du ursäktar dig själv i nåt hörn av studion.


Låten komer lyfta med lite mer fjong i sången!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
En skön låt men den behöver mer botten känns det som annars i sig bra! :)