Tack för lyssningarna och svaren. Som sagt (eller som jag försökte säga), så är detta ingen låt, och kommer nog troligen inte att bli det heller. Omixat är detta material dessutom. Eller en del submixande gjorde jag ju, men inte på riktigt. Soundena kommer att användas i framtida produktioner. Lite beroende på genren förstås.
Det som denna dänga egentligan var, är som följande:
Ett riff (?) för att testa gitarrsoundet
Gitarrsoundet var egentligen första riktiga inspelningen med min nya "radhuslåda". Har en lånad LesPaul (tack tack) som jag gillar att spela på. Lådan är mickad med en Audix Dnånting, och en SM58 utan hatt. Mickarna är sedan dragna till en ART TPS, där båda kanalerna har lite olika inställningar. Från ARTen går det vidare till RSP2400 enhancer, som jag kör i M/S-mode för att ytterligare bredda stereobilden. Problemet blir här alltså att jag spelar in gitarrerna i stereo, vilket inte gör det lätta att panorera ut. Borde helt enkelt spela in två mono spår, dubba dem, och sen panorera spårena skilt ut i stereobilden för att få det fylligt. Flere reagerade på detta, så nu vet jag att det är såhär det måste göras. Grundsoundet som sådant är jag nöjd med. I Cubase har jag pyttelite reverb, men det är allt.
Ett trumkomp för att testa vad ni gillar mitt trumsound
Copypastade trummor, för att se hur mycket jobb det krävs för att få ett bra trumkomp. Ganska bra betyg, för ganska lite jobb. Några fills gjorde jag förstås. Och på det tomma partiet klippte jag bort en del. Cymbalerna ligger lite överallt, men det beror på att jag har en hel del cymbaler inladdat i DKFH, och att jag i slutet piskar ut med 8 stycken olika cymbaler. Kanske inte så bra idé då.
Trumsoundet blir till med en grym hög pluggar. Jag maxar inte riktigt ut mina UAD och PoCo-kort, men inte långt ifrån. Pultec ekvalisatorn gör under på materialet. Fairchilden fungerar på trumgruppen som masterkomp. En hel massa kompressorer och eq:ar på varje spår skilt, sen på grupperna och till slut på gruppernas grupp. Men soundet tycker jag är hyfsat. Det som var riktigt nytt här var Roland Dimension D. Den kör jag efter Plate-reverbet för att bredda på soundet. Dessutom har jag en skild send med bara Dimension D. Det breddar ut på de skilda slaginstrumenten på ett verkligen tilltalande vis. Tar man bort det låter hela settet mono. Kanske man borde ta ett lyssnigstest a/b så ni skulle höra skillnaden.
Bastrumman delar tydligen åsikterna. Den ÄR djup, på riktigt. Kör en pultec på den, och en Antress exciter dessutom. Jag var ute efter ett fylligt sound.
Bas-soundet
Basen lajnas rakt igenom en Focusrite tonefactory. En hel del distortion har jag tillagt redan där, och några db mjuk optokompression. Och eq. Bra hyfsat grundsound för basen, som kunde och bör jobbas på, men nu är materialt ganska rått det jag spelade in. Kanske ännu mera dist vid inspelningen kunde vara OK, bör testas.