Kontrollrummet

Arbetssätt - upplägg

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Såg att det fanns en sån här tråd från tidigare men senaste inlägget var från april 2007 så jag gör en ny även om de sanningarna fortfarande gäller.

Så hur tillkommer era låtar egentligen?

Själv kommer jag på antingen en melodisnutt eller en textsnutt som om jag har tur finns kvar tills jag hamnar vid datorn (Cubase). Denna snutt spelas sedan in med rudimentärt slagverk (EZ) och nåt piano eller orgel - sedan "hör" jag fortsättningen och arbetar vidare och snabbt ska det gå - att skriva text är snarare ett rimverk där hjälp kan tas från Rhymezone eller liknande huvudsaken är att grundidén finns med - den överger jag aldrig.
Jag har förstått att flera sitter och petar med ljud i all evighet och jämför musikstilar och ser till att trumkompet matchar tidsåldern med mera. Eller försöker att efterlikna något band från 1992 eller nåt - jag har inte den tålmodigheten jag vill bara att det ska bli klart. Att mixa och mastra har jag eventuellt börjat uppskatta senaste året - jag vet att det kan bli sk-tbra om man ägnar tid åt det hela men som sagt det ligger inte i min natur. Refränger är ett hopplöst ämne jag har otroligt svårt att få fram en bra refräng - verser är jag däremot mästare på. Men det vet ju alla att en catchig hit måste ha en catchig refräng och det är väl där jag ser min största problemarea. Det här med instrumentalisering är också väldigt svårt tycker jag. För ett antal år sedan var mina låtar antingen en pianolåt eller en gitarrlåt ungefär så sofistikerat var det. Nu handlar det lite mer om hur framtoningen ska vara.
Ja det var lite tankar från mig - lyssnar gärna på hur ni upplever skapandet.  Lätt eler svårt eller kanske rent av självklart?
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com
Mitt musikskapande uppkommer oftast ur en av två scenarion:


#1: Jag leker fram en melodi/ackordföljd på något av mina instrument. Detta är oftast hur låtar skapas av mig. Jag är ingen musikteoretiker (har glömt den mesta teorin sedan plugget), så jag mer eller mindre slumpspelar tills jag träffar rätt. Sen bygger jag vidare.


#2: Jag börjar skriva en text. Antingen har en fantasktisk textrad "kommit till mig" och jag fortsätter spinna på det, eller så sätter jag mig ner och helt enkelt jobbar fram en. Sen lägger man på musik efter de känslor som texten förmedlar.


Svårigheten med att jobba enligt punkt #1 för mig, är att det blir väldigt svårt att bygga upp en helhet. Leker jag fram ett riff/melodi så blir jag väldigt "tagen" av den och har sedan mycket svårt att få dit resten av bitarna. Som ett resultat av detta, har jag säkert ett hundratal låtar som ligger oklara. Här skulle man behöva en kompanjon känner jag..

För övrigt skrev jag mycket klockrenare melodier förr. Då var jag en känslosammare människa än vad jag är nu. Jag är stabilare nu, men säkert tråkigare. Det avspeglas i musiken tror jag.


lnetzel

  • Gäst
Det beror ju helt på vilket av projekten man skall göra musik till?:) Jag är väldigt "infackad" och bestämmer först vilken still jag känner för att göra, Techno, Metal, hip Hop, ambient... remix.. sedan jobbar jag olika utifrån det

T ex. Skall jag göra Metal, så börjar jag med att försöka komma på ett gäng riff och sedan spela in dem i så snabbt tempo jag klarar av:) Sedan är det bara att  bygga från det... på med trummor... och om man av misstag kom på en cool takt grej ändrar jag riffet och spelar om det (eller klipper om det beroende på vad som låter bäst).... sedan labbar man lite, blir lite sur, postar på KR för att få lite mixtips och sedan labbar man vidare:). Nu har jag ju en bas också så nu är det nog fram med basen och den tyngsta disten i Guitar Rig jag kan hitta nästa session.

Skall jag göra techno letar jag upp det tyngsta baskaggen och öppna hihat jag kan hitta för dagen och leker med kompressorer för att hitta en bra gung.. sedan på med annat.






Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Jag har nog,undermedvetet,slutat skriva eget åt mej själv,när Badlands
övertalade mej att börja lira igen,fylldes den delen upp av Missing Pieces,jag har altså inget eget behov av att skriva längre och spela in,lägga ut här och bli kapad jämns med fotknölarna..... :lol:
Ideér finns,men jag gör inget av dem,det som funkar tar jag till repan i stället,mycket roligare att se var det lilla embryot blir för nått..... :wub:
Gösta Linderholm skrev en gång ''Rulla in en boll och låt den rulla''.......så gör vi... :wub: :)
Funkar för oss/mej...... ;)
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Avslappnad

  • Gäst
Nu gör jag i och för sig väldigt nischad musik men till 90% kommer låtarna till tack vare ett riktigt bra ljud som jag hittar. Runt det bygger jag en stämning, ibland en melodi och sedan är det klart. Detta gäller för de synt/samplebaserade låtarna. Är det gitarren som står för grunden, blir det en tonlek som i bästa fall fastnar och går vidare till "nästa omgång". Texter skriver jag aldrig så jag brottas inte med det bekymret. ;)


Utloggad satansarsel

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
Jag har ingen studioteknologi värt att tala om, och har än inte spelat in ett soloprojekt, men så småningom ska det nog bli av.

Förut skrev jag låtar med fulländade stämmor och texter men har fått vika mig av kritiken att bandmedlemmarna inte får vara i skapandeprocessen utan det blir mina låtar och de bara framför dem. Numera skriver jag enbart låtskelett och texter för bandet, och då är det oftast bara en stämma jag gjort, ibland två eller flera stämmor på enstaka ställen i en låt, om jag anser att det är så pass bra att jag verkligen vill ha det med och inte låta bandmedlemmarna göra något annat till det.
En stämma i de här fallen är oftast en gitarrstämma.
Sen får alla vädra fritt huruvida materialet är godtagbart eller värt att förpassas till riffbanken om det inte är funktionellt eller tillräckligt bra :) Det som är fascinerande med att bara skriva en stämma för en hel låt och sen låta resten av bandet se vad dem kommer på är att det som till en början låter väldigt avskalat och har en viss känsla (som jag uppfattar det), kan få ett helt annat uttryck i ett sammanhang som man själv kanske aldrig tänkt på.

När det gäller skapandeprocessen för bandet går det till som andra redan ordat om, med tillägg att jag alltid tänker i termer av ett bestämt maxantal stämmor, tre stycken. Mer stämmor tenderar att gröta till den musikaliska helheten, särskilt om man lirar en nerskitad hårdrockstil, samt att vi har bara tre strängbändare och vill kunna spela låtarna live såsom de låter på inspelning. :) Själva inspirationen till att skriva något kommer inte från att hört något sketans bra utan oftast från att se något på TV, helst gärna någon riktig sunkig dokusåpa. Vet inte varför det är så, men det känns rätt så. :blink:

Nu är jag inte helt improduktiv på solonivå, utan har spelat in sex låtar på ett simpelt program bara för att komma ihåg hur allt ska låta och vilka taktarter och tempon det är på dem. När det gäller de låtarna tenderar jag att som triljoner andra komma på enstaka fragment eller hela riff eller ackordgångar innan jag börjar fila på melodier. Sällan skriver jag tvärtom, men jag försöker balansera tyngdpunkterna så att ingen stämma blir alltför ledande, t.ex. melodisektioner eller ackompanjemang. Och i de här låtarna kan det vara ibland fyra fem stämmor gitarrer på vissa ställen. Och här har jag en förkärlek för att försöka använda polyfoni/polyrytmik. Så många gånger kan det som uppfattas som helt nya teman senare i en låt egentligen vara hopplock, enstaka sekvenser eller ett helt koncept i en stämma från tidigare motiv som återanvänds i ett nytt sammanhang.

Låtars strukturer är ganska centralt för mig, särskilt när jag försöker undvika att låtars arrangemang och temaindelningar liknar varandra. Att som Tool sitta i åratal och knåpa på låtarna är dock inte åtråvärt, någon måtta på musikalisk dissekering får det lov att vara :) Ett halvår är väl tumregeln för en låt att bli helt färdig.

Angående harmonier och val av tonintervaller är jag en svag jävel för aviga ackord, något som mitt förra bands sångare aldrig fick bukt på :) Nu spelar det dock ingen roll när det gäller skriksång. Det kan vara en ackordgång eller melodi som är influerad av Robert Fripp, Carl-Michael Eide, eller Stravinskij och Schönberg, fast inte fullt ut lika atonalt som den sistnämnde. Jag använder oftast symmetriska skalor och blandar ihop moll-harmoniska, frygiska och dissonanta tonmönster. På så sätt skiljer jag väl mig inte nämnvärt från någon annan metalgorilla :)
« Senast ändrad: 21.07.2009, 17:31:49 by satansarsel »
Gränsen mellan frenetiskt geni och lallande idioti är hårfin.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag har ingen studioteknologi värt att tala om, och har än inte spelat in ett soloprojekt, men så småningom ska det nog bli av.

Förut skrev jag låtar med fulländade stämmor och texter men har fått vika mig av kritiken att bandmedlemmarna inte får vara i skapandeprocessen utan det blir mina låtar och de bara framför dem. Numera skriver jag enbart låtskelett och texter för bandet, och då är det oftast bara en stämma jag gjort, ibland två eller flera stämmor på enstaka ställen i en låt, om jag anser att det är så pass bra att jag verkligen vill ha det med och inte låta bandmedlemmarna göra något annat till det.
En stämma i de här fallen är oftast en gitarrstämma.
Sen får alla vädra fritt huruvida materialet är godtagbart eller värt att förpassas till riffbanken om det inte är funktionellt eller tillräckligt bra :) Det som är fascinerande med att bara skriva en stämma för en hel låt och sen låta resten av bandet se vad dem kommer på är att det som till en början låter väldigt avskalat och har en viss känsla (som jag uppfattar det), kan få ett helt annat uttryck i ett sammanhang som man själv kanske aldrig tänkt på.

När det gäller skapandeprocessen för bandet går det till som andra redan ordat om, med tillägg att jag alltid tänker i termer av ett bestämt maxantal stämmor, tre stycken. Mer stämmor tenderar att gröta till den musikaliska helheten, särskilt om man lirar en nerskitad hårdrockstil, samt att vi har bara tre strängbändare och vill kunna spela låtarna live såsom de låter på inspelning. :) Själva inspirationen till att skriva något kommer inte från att hört något sketans bra utan oftast från att se något på TV, helst gärna någon riktig sunkig dokusåpa. Vet inte varför det är så, men det känns rätt så. :blink:

Nu är jag inte helt improduktiv på solonivå, utan har spelat in sex låtar på ett simpelt program bara för att komma ihåg hur allt ska låta och vilka taktarter och tempon det är på dem. När det gäller de låtarna tenderar jag att som triljoner andra komma på enstaka fragment eller hela riff eller ackordgångar innan jag börjar fila på melodier. Sällan skriver jag tvärtom, men jag försöker balansera tyngdpunkterna så att ingen stämma blir alltför ledande, t.ex. melodisektioner eller ackompanjemang. Och i de här låtarna kan det vara ibland fyra fem stämmor gitarrer på vissa ställen. Och här har jag en förkärlek för att försöka använda polyfoni/polyrytmik. Så många gånger kan det som uppfattas som helt nya teman senare i en låt egentligen vara hopplock, enstaka sekvenser eller ett helt koncept i en stämma från tidigare motiv som återanvänds i ett nytt sammanhang.

Låtars strukturer är ganska centralt för mig, särskilt när jag försöker undvika att låtars arrangemang och temaindelningar liknar varandra. Att som Tool sitta i åratal och knåpa på låtarna är dock inte åtråvärt, någon måtta på musikalisk dissekering får det lov att vara :) Ett halvår är väl tumregeln för en låt att bli helt färdig.

Angående harmonier och val av tonintervaller är jag en svag jävel för aviga ackord, något som mitt förra bands sångare aldrig fick bukt på :) Nu spelar det dock ingen roll när det gäller skriksång. Det kan vara en ackordgång eller melodi som är influerad av Robert Fripp, Carl-Michael Eide, eller Stravinskij och Schönberg, fast inte fullt ut lika atonalt som den sistnämnde. Jag använder oftast symmetriska skalor och blandar ihop moll-harmoniska, frygiska och dissonanta tonmönster. På så sätt skiljer jag väl mig inte nämnvärt från någon annan metalgorilla :)
Intressant läsning
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
http://www.box.net/shared/j7a471ophu

forts - stick?
http://www.box.net/shared/eoq60unge3

fots på stick
http://www.box.net/shared/87xgy93c1p

osv ....

ref?
http://www.box.net/shared/3meb0rd90u
« Senast ändrad: 21.07.2009, 21:34:27 by cykeln »
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Jag har ett par "huvudsakliga sätt".

1. Har en känsla jag vill förmedla, och harmonier eller en melodi. OFta en textsnutt och en tanke åt vilket håll det kan gå.

2. Klinkandes piano/gitarr, nynnandes. DÅ kommer ibland melodi och låten till genom iteration, eller hur man säger :D   Detta kan kombineras med en redan skriven text

3. man hittar ett coolt ljud och bygger kring det. Detta är den metod som det oftast blir sämst låtar av, man har fastnat i ett ljud, och ideerna kring detta blir ofta för mig torftiga och lite trista. Antagligen beroende på att fascinationen för låten sitter i ett enkelt ljud, och inte i en helhet. Finns förstås undantag, men låtarna som komer ur mig på detta sätt tenderar att avslutas som korta, rätt enformiga snuttar som edast jag finner gädje i :D Dock är vissa av dem riktiga favoriter "Som man börde göra något av" :lol:


Pianoklinkandet till färdig text är rätt vanligt också.  Låten växer klart fortare än arret, och blir i stort sett komplett innan arr/mix.

Att utgå från ideer inne i huvudet är nog det vanligaste, och där produktion och komposition utförs samtidigt. ger oftare komplexa klanger och låtar, fyllda av det budskap jag nu vill ha fram, eller känsla eller vad det är.   Om jag jobbar med tanke på  ett sammanhang, typ ep/album, är nog detta det sätt som funkar bäst för mig.


tja...det va mitt sätt D: ofta har på senare tid börjat jobba med riktigt dåliga ljud i arrangemangfasen, för att inte fastna i träsket att sitta o fippla med presers, inställningar, och effekter.

https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Jag börjar i princip alltid på musiksidan och sällan med text.
Vad som kommer först, beror på vad jag kommer på, helt enkelt. Det kan vara en ackordsföljd, en basgång, en melodi eller nästan vad som helst.
För att komma igång snabbt med att spela in harmonier, så kör jag gärna med GrooveAgent under låtens tillkomst, så att jag slipper köra med ett trist trumkomp då. Sedan får det rulla på. Jag funderar aldrig på någon musikteori, utan spelar helt enkelt det jag tycker låter bra. Börjar alltid med basic ljud och letar aldrig efter specifika ljud förrän när låten har kommit längre. Medan jag jobbar med låten, så består den alltså oftast bara av trummor, elbas, piano och en flöjt för melodin. Om den inte är bra med ett sådant basic komp, så blir den inte bättre med en massa kosmetika - så får jag det inte att bli bra där, så släpper jag låten som en het potatis och lägger den i arkivet med övergivna prylar, som det händer att jag rotar i ibland för att se om jag kan få nya infall som gör det lönt att jobba vidare med någon sådan gammal idé.

När både vers, bridge och refräng låter bra, så börjar jag lägga på mer saker, som beror på låtens karaktär - stråkar, brass och annat. Jag gör också ett eget trumkomp då och skippar sedan GrooveAgent. Funderar också på vilka ljud som ska användas i stället för "kompositionsljuden", men jag skapar aldrig ljud själv, utan använder presets. Är jag inte helt nöjd med de ljud som finns tillgängliga, så kombinerar jag hellre ett par olika ljud, än att lägga en massa tid på att skruva till något eget.

Melodin finns alltid med tidigt, eftersom det är en väldigt viktig del i all musik - men texten pillar jag med först när musiken är i princip färdig. Behövs det några justeringar i musiken för att texten gör att melodin måste ändras lite, så ändrar jag det som behövs - och låser alltså inte in mig helt i det som fanns från början. Generellt så kan jag säga att jag egentligen inte har någonting alls slutgiltigt bestämt förrän det är dags för slutmix.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
http://www.box.net/shared/j7a471ophu

forts - stick?
http://www.box.net/shared/eoq60unge3

fots på stick
http://www.box.net/shared/87xgy93c1p

osv ....

ref?
http://www.box.net/shared/3meb0rd90u


 :D Det var verkligen praktisk metodik - nu återstår bara att limma ihop delarna och översätta texten fråan Gaeliska till Engelska åsso lite drums o bas förstås.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil

 :D Det var verkligen praktisk metodik - nu återstår bara att limma ihop delarna och översätta texten fråan Gaeliska till Engelska åsso lite drums o bas förstås.

Som liksom de flesta av mina inprovisations-rakt-ut-luften-övningar går den här in i oblivion
Men ur dessa lallanden dyker ibland upp något som känns värt att göra något av, något med en liten bit av egenhet i sig
Det är då, fast senare, i nästa fas som jag plockar fram mitt Gaeliskt/Engelska lexikon och staplar begripliga ord utan mening
 :D
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


DåligtGehör

  • Gäst
Mitt musikskapande uppkommer oftast ur en av två scenarion:


#1: Jag leker fram en melodi/ackordföljd på något av mina instrument. Detta är oftast hur låtar skapas av mig. Jag är ingen musikteoretiker (har glömt den mesta teorin sedan plugget), så jag mer eller mindre slumpspelar tills jag träffar rätt. Sen bygger jag vidare.


#2: Jag börjar skriva en text. Antingen har en fantasktisk textrad "kommit till mig" och jag fortsätter spinna på det, eller så sätter jag mig ner och helt enkelt jobbar fram en. Sen lägger man på musik efter de känslor som texten förmedlar.


Svårigheten med att jobba enligt punkt #1 för mig, är att det blir väldigt svårt att bygga upp en helhet. Leker jag fram ett riff/melodi så blir jag väldigt "tagen" av den och har sedan mycket svårt att få dit resten av bitarna. Som ett resultat av detta, har jag säkert ett hundratal låtar som ligger oklara. Här skulle man behöva en kompanjon känner jag..

För övrigt skrev jag mycket klockrenare melodier förr. Då var jag en känslosammare människa än vad jag är nu. Jag är stabilare nu, men säkert tråkigare. Det avspeglas i musiken tror jag.

#1 är ju vad jag gör. Det blir åtminstone en skiss, en grund. Gott så.

#2 om jag går den vägen och rader kommer till mig som "Jag heter Kalle Kissen och känner mig ganska vissen" så brukar det aldrig tonsättas. Gott så.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
... lexikon och staplar begripliga ord utan mening
 :D

jag brukar mer tendera att stabla obegripliga ord utan mening  :blink:
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag börjar i princip alltid på musiksidan och sällan med text.
Vad som kommer först, beror på vad jag kommer på, helt enkelt. Det kan vara en ackordsföljd, en basgång, en melodi eller nästan vad som helst.
För att komma igång snabbt med att spela in harmonier, så kör jag gärna med GrooveAgent under låtens tillkomst, så att jag slipper köra med ett trist trumkomp då. Sedan får det rulla på. Jag funderar aldrig på någon musikteori, utan spelar helt enkelt det jag tycker låter bra. Börjar alltid med basic ljud och letar aldrig efter specifika ljud förrän när låten har kommit längre. Medan jag jobbar med låten, så består den alltså oftast bara av trummor, elbas, piano och en flöjt för melodin. Om den inte är bra med ett sådant basic komp, så blir den inte bättre med en massa kosmetika - så får jag det inte att bli bra där, så släpper jag låten som en het potatis och lägger den i arkivet med övergivna prylar, som det händer att jag rotar i ibland för att se om jag kan få nya infall som gör det lönt att jobba vidare med någon sådan gammal idé.

När både vers, bridge och refräng låter bra, så börjar jag lägga på mer saker, som beror på låtens karaktär - stråkar, brass och annat. Jag gör också ett eget trumkomp då och skippar sedan GrooveAgent. Funderar också på vilka ljud som ska användas i stället för "kompositionsljuden", men jag skapar aldrig ljud själv, utan använder presets. Är jag inte helt nöjd med de ljud som finns tillgängliga, så kombinerar jag hellre ett par olika ljud, än att lägga en massa tid på att skruva till något eget.

Melodin finns alltid med tidigt, eftersom det är en väldigt viktig del i all musik - men texten pillar jag med först när musiken är i princip färdig. Behövs det några justeringar i musiken för att texten gör att melodin måste ändras lite, så ändrar jag det som behövs - och låser alltså inte in mig helt i det som fanns från början. Generellt så kan jag säga att jag egentligen inte har någonting alls slutgiltigt bestämt förrän det är dags för slutmix.
Halloj Claes jag har förgäves försökt att hitta något alster från dig för att lyssna på din stil liksom men jag har kanske letat på fel ställen? Har du något tips till en länk eller nåt - förutom då din vackra stämma på micktestet den låten har jag hört många gånger :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
Arbetssätt och flöden är ju hur olika som helst men jag kan väl säga att EZdrummer har speedat upp processen från det beryktade axet till iaf en halvbakad limpa avsevärt. Att jag sedan strippade utrustningen ordentligt gör också att det inte blir så mycket onödligt lallande när jag väl får för mig att spela ngt.

Utgår oftast från ett riff som tillkommit antingen på akustisk eller elektrisk gitarr. Ngn slags idé om text dyker oftast inte upp förrän låten är åtminstone halvfärdig till struktur. Samlar huvudet fullt av oneliners men skriver inga separata texter för senare tonsättning. FUNDERAR öht inte så mkt när jag lirar eller gör låtar.


-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Jag börjar i princip alltid på musiksidan och sällan med text.
Vad som kommer först, beror på vad jag kommer på, helt enkelt. Det kan vara en ackordsföljd, en basgång, en melodi eller nästan vad som helst.
För att komma igång snabbt med att spela in harmonier, så kör jag gärna med GrooveAgent under låtens tillkomst, så att jag slipper köra med ett trist trumkomp då. Sedan får det rulla på. Jag funderar aldrig på någon musikteori, utan spelar helt enkelt det jag tycker låter bra. Börjar alltid med basic ljud och letar aldrig efter specifika ljud förrän när låten har kommit längre. Medan jag jobbar med låten, så består den alltså oftast bara av trummor, elbas, piano och en flöjt för melodin. Om den inte är bra med ett sådant basic komp, så blir den inte bättre med en massa kosmetika - så får jag det inte att bli bra där, så släpper jag låten som en het potatis och lägger den i arkivet med övergivna prylar, som det händer att jag rotar i ibland för att se om jag kan få nya infall som gör det lönt att jobba vidare med någon sådan gammal idé.

När både vers, bridge och refräng låter bra, så börjar jag lägga på mer saker, som beror på låtens karaktär - stråkar, brass och annat. Jag gör också ett eget trumkomp då och skippar sedan GrooveAgent. Funderar också på vilka ljud som ska användas i stället för "kompositionsljuden", men jag skapar aldrig ljud själv, utan använder presets. Är jag inte helt nöjd med de ljud som finns tillgängliga, så kombinerar jag hellre ett par olika ljud, än att lägga en massa tid på att skruva till något eget.

Melodin finns alltid med tidigt, eftersom det är en väldigt viktig del i all musik - men texten pillar jag med först när musiken är i princip färdig. Behövs det några justeringar i musiken för att texten gör att melodin måste ändras lite, så ändrar jag det som behövs - och låser alltså inte in mig helt i det som fanns från början. Generellt så kan jag säga att jag egentligen inte har någonting alls slutgiltigt bestämt förrän det är dags för slutmix.
Halloj Claes jag har förgäves försökt att hitta något alster från dig för att lyssna på din stil liksom men jag har kanske letat på fel ställen? Har du något tips till en länk eller nåt - förutom då din vackra stämma på micktestet den låten har jag hört många gånger :D

Jag har inget aktuellt som är upplagt, men du kan njuta av väldigt gammalt material med mitt sista band, för typ 15 år sedan här: http://music.holmerup.biz/Feedback/ . ;) På den tiden var det Atari som gällde, ihopsynkad med en rullbandare, men mitt arbetssätt har inte förändrats nämnvärt - förutom att GrooveAgent inte var påtänkt då, utan det blev tråkiga, snabbt ihopknackade trumkomp i början av komponerandet av låtarna...
Du slipper ifrån min stämma där - förutom i körerna... ^_^

Önskar fortfarande att jag hade haft allt på separata spår så att jag kunde mixa om det, byta ut vissa instrument och fixa vissa saker med Melodyne, men det är inte mycket att göra jag inte tänkte så långt när jag gjorde mig av med den gamla rullbandaren... Får väl också ursäkta mig med att monitorerna jag använde då, var Alesis Monitor One... :rolleyes:
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Arbetssätt och flöden är ju hur olika som helst men jag kan väl säga att EZdrummer har speedat upp processen från det beryktade axet till iaf en halvbakad limpa avsevärt. Att jag sedan strippade utrustningen ordentligt gör också att det inte blir så mycket onödligt lallande när jag väl får för mig att spela ngt.

Utgår oftast från ett riff som tillkommit antingen på akustisk eller elektrisk gitarr. Ngn slags idé om text dyker oftast inte upp förrän låten är åtminstone halvfärdig till struktur. Samlar huvudet fullt av oneliners men skriver inga separata texter för senare tonsättning. FUNDERAR öht inte så mkt när jag lirar eller gör låtar.



Åjo några funderingar måste du ha annars skulle det väl inte bli så bra - tror du har ett omedvetet arbetssätt. Men det var kul att höra senast du svarade på en liknande fråga på VST blev det "det är olika" iofs ett coolt svar men det här var bättre.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends

Halloj Claes jag har förgäves försökt att hitta något alster från dig för att lyssna på din stil liksom men jag har kanske letat på fel ställen? Har du något tips till en länk eller nåt - förutom då din vackra stämma på micktestet den låten har jag hört många gånger :D
[/quote]

Jag har inget aktuellt som är upplagt, men du kan njuta av väldigt gammalt material med mitt sista band, för typ 15 år sedan här: http://music.holmerup.biz/Feedback/ . ;) På den tiden var det Atari som gällde, ihopsynkad med en rullbandare, men mitt arbetssätt har inte förändrats nämnvärt - förutom att GrooveAgent inte var påtänkt då, utan det blev tråkiga, snabbt ihopknackade trumkomp i början av komponerandet av låtarna...
Du slipper ifrån min stämma där - förutom i körerna... ^_^

Önskar fortfarande att jag hade haft allt på separata spår så att jag kunde mixa om det, byta ut vissa instrument och fixa vissa saker med Melodyne, men det är inte mycket att göra jag inte tänkte så långt när jag gjorde mig av med den gamla rullbandaren... Får väl också ursäkta mig med att monitorerna jag använde då, var Alesis Monitor One... :rolleyes:
[/quote]
Ja det var kul att höra 90-talstongångar Det blir lite disco-funk på nåt sätt. Sångarens röst ville jag placera i Västindien  och i Solna typ - kände igen på något sätt samtidigt inte. Kul har lyssnat på två låtar får ta resten imorgon.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
Näe Eko. Jag funderar inte så mycket. För arbetet som sånt är det viktigaste att inget bromsar (typ trumprogrammering from hell) men själva "tänkandet" gör jag inte så mycket av....dvs det märks nog rätt väl i mina texter att lyrik är ngt som är ordentligt eftersatt.
-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Jag har ett litet 'fiffigt' program som heter Riff-Works som tar ca 20 sek att starta upp.
Man sätter tempot och trycker på REC,så går inspelningen igång efter inräkning,med hyffsade trumm-komp detta går i Loop på 8 takter,brukar räcka för mig(går att ställa manuellt)
Sedan Riffas det dessa takter ut och sparas i 'Riffbanken',vill man sedan lägga på ett spår till!!
Bara att trycka på Rec igen!(upp till 24 kanaler tror jag?),sedan är det bara att gå att vaska ut nått riff och bygga vidare på(har hänt att något riff fått mogna i 2 år) hur som hellst för mig fungerar det ypperligt med en bank att återkomma till och ett Pgm. som startar upp och är inspelningsklart på ett ögonblick,för att inte tala om allra Guld-riff man 'tappat' bort på vägen,med ett 'jag skriver ner/spelar in det imorgon,orkar inte starta upp QBajjs just nu' :(   
Sen när det är skarpt läge,duger det kanske inte då får man starta upp Cubase och köra hårt...
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej
Precis när jag tänkte starta en sådan här tråd så upptäckte jag att Eko redan gjort det. Kul och intressant läsning :)

Vad gäller mitt skapande så har jag lite olika vägar att gå. På den tiden då jag lirade i band så kom vi oftast gemensamt fram till låtarna genom jamning. Naturligtvis så kan någon i bandet ha haft en grunidé som sedan utvecklades, men sedan jag la av med band så har hela "skaparprocessen" landat hos mig.

* Ofta kommer jag på ett grundtema på gitarr som jag spelar in, därefter provar jag olika instruments ljud och uttryckssätt för att komplettera den känsla jag oftast har vi skapartillfället - det kan därför bli udda instrumentkombinationer (oheliga blandningar), men bara de i mina öron passar bra så gör det inget. När jag gör musik så har jag inga åhörare i tankarna utan musiken görs enbart för min skull/smak. Om andra gillar det så är det naturligtvis skitkul! Oftast växer musiken fram efter hand men ibland så kan jag ha en uttänkt strategi med det jag vill skapa (tex nu senast mina bidrag till julskivan). Jag eftersträvar sällan att återge en viss stil eller efterhärma en viss tid - grunden är bara att göra det som passar mitt öra.

* Nu för tiden så har jag även gett mig på att göra enbart digital musik. Ibland så startar en sådan digital process med en gitarrslinga men lika ofta kan det starta med en digital midilek där bl.a. mitt humör/stämningen leder dansen. Mycket av det jag skrivit ovan gäller även här. Mitt förhållningssätt till miditonerna är att de inte är tex klassiska instrument varför det ofta, för mig, känns meningslöst att eftersträva ett perfekt klassiskt sound. Om en midikör inte låter som en riktig .... so what? det kan vara ett bra ljud som passar ihop med andra bra ljud. Jag ser alltså ett sådant skapande istället som olika sätt att kombinera vackra harmonier (vilket eg vilket rockband som helst oxå gör). Oftast växer styckena fram genom utnötning av örat :) Jag lyssnar ofta många många gånger på ett stycke eftersom det, under lyssningarna växer fram en väv av harmonier som tilltalar mig. Utmattningen avväpnar det konventionella och lite mer udda harmonier tillåts växa fram - åtminstone hos mig - jag tycker att sättet passar. Kanske snurrigt -jag vet inte ??

Tja det var lite om mitt förhållningssätt till musikskapande - mer kan nog sägas. Men jag hoppas att fler av er delar med er, för alltid lär man sig nåt om skapandets mystik och andra tillvägagångssätt :)

Sedan har KR utvecklat mitt skapande ytterligare ett snäpp tack vare möjligheten till collab och synpunkter.

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!