jag använde sök & hammnade på denna tråd.. hoppas det är ok att jag lånar den lite
iaf.. testade igår att jobba i 96khz för första gången
har bara jobbat i 44.1 tills nu..konstigt nog så gick min latency från 13 till 5
jag trodde den skulle bli högre ju..vad är det som pågår här egentligen?
tycker jag att ljudet blir större & man får lite högre till tak
jag har TC-Konnekt 24d tror ni att det håller måttet för att köra på 96khz?

Latency blir lägre med högre samplingsfrekvens, eftersom allt ju rinner igenom dubbelt så snabbt - MEN det blir samtidigt högre belastning på datorn, så du får latencyproblem som knaster, knäpp och dropouts vid mycket färre spår+pluggar, än om du kör med 44.1kHz.
Om ljudet blir markant förändrat, så beror det på att omvandlaren eller analogdelen inte är av bästa kvalisort, helt enkelt. Bättre (dyrare...) omvandlare är jämnare och lämnar ifrån sig i princip samma resultat oavsett samplingsfrekvens, medan sämre (billigare) kan ge ganska stor skillnad.
Problemet är att när man testar sådant, så är det lätt att bli lurad, eftersom man har en tendens att uppfatta alla förändringar som "bättre", men i själva verket kanske det blir en onaturlig diskanthöjning, som gör att du uppleve det som "luftigare" - och alltså egentligen sämre ljud eftersom det inte längre är lika naturtroget.